Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
de glazenwasser

12 Volt Adapters Parallel Schakelen

Recommended Posts

hoi, :innocent:

 

met een fighting buddah op de zondagmiddag kom je nog eens op een idee... :verrygood

ik ben bezig mijn hok stiller te maken.

  • ik heb de circulatiefans onder de lamp al trillingsvrij opgehangen
  • ik ga mijn circulatiepomp trillingsvrij ophangen
  • ik ga de afzuiger zachter laten draaien door de plafondfan niet meer te gebruiken; in plaats hiervan wil ik alleen nog met 4 120mm fans de circulatie regelen

plafondfan:

med_gallery_8244_1757_432940.jpg

 

 

twee van de 120mm fans heb ik dus al onder mijn lamp hangen, de andere twee ga ik aan de voorkant in de hoeken van mijn hok ophangen zodat er overal over het net gecirculeerd wordt. ik gebruik op het moment dus hoofdzakelijk een pafondfan voor de circulatie. wat ik nu merk met de plafondfan is dat hij;

  • ondanks mijn poging 'm trillingsvrij op te hangen, nogsteeds een beetje resoneert met de kast

  • de temperatuur in het hok overal even hoog maakt (26 graden op het net = 26 graden bovenin de kast)

  • door boven genoemde zorgt dat de afuiger extra hard moet werken, hetgeen voor meer lawaai zorgt

adapter:

med_gallery_8244_1757_196544.jpg

 

 

ik heb dus een vraag over het aansluiten van de 4 120mm fans: ik heb 2 identieke adapters liggen; beide 12 volt, 1 ampere. deze adapters kunnen afzonderlijk 2 120mm fans aansturen. nou vraag ik mij af of het kwaad kan om deze adapters parallel te schakelen (12 volt, 2 ampere) en dus de stroom voor de fans allemaal uit één 2 aderig draadje te halen. kan dit gewoon, net zoals bij accu's bijv.? of gaan de apdapters kortsluiten en verneuck ik dus in 1 klap 2 adapters?

 

 

alvast bedankt!

 

 

hoi! sjon :whistling

Share this post


Link to post
Share on other sites

nee, je mag uitgangen van stroombronnen niet aan elkaar aansluiten helaas. Een zwaardere adapter of voeding kopen is de remedie.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je kan wel de adapters in serie zetten voor 24 Volt.

Als je dan ook twee fans in serie zet en dan twee van die sets parallel dan heb je maar één 2 aderig draadje nodig.

Edited by So_Solid

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoe groot is je hok? mijn hok is 2,5 m2 en heb 6 fans hangen van 120 mm. Veel te weinig !!!!

 

Just4Fun

 

p.s. een computervoeding werkt perfect. en die heb je al voor 20 euro.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Met een diode er tussen moet het toch ook lukken, kun je ze parallel zetten.

 

Nu in serie, zetten voor 24v totaal, en dan je fans ook in serie zetten kan ook, enkel er wel op letten

dat de fans dan zeker van hetzelfde vermogen (weerstand) zijn.... ook moet in principe de belasting van beide fans dan identiek zijn, anders krijgt de ene meer spanning dan de andere....

of...

simpelste oplossing, gewoon zwaardere voeding kopen....

 

 

ZeMeC

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...