Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

whazzup

Whazzups Tentverbouwing (was: Buitenkeek 2007)

Recommended Posts

En dat allemaal voor 2 lampjes? :verrygood

Ziet er sjiek uit

 

greetz sannie

Share this post


Link to post
Share on other sites

nieuw met sleutel? € 250 :verrygood Op ebay? Als je mazzel hebt... nieuw tussen de 35 en 50 euro. Timer relais nieuw (industriële kwaliteit) 50 - 90 euro. Op e-bay (wel de juiste zoeken natuurlijk, de nieuwe..) 12 - 19 euro (wel slim kopen, niet alles iedere keer laten opsturen want dat kost weer klauwen aan verzending!)

 

@san ja natuurlijk! je bent een maniak of je bent het niet :innocent: excl. de VSA's nog geen 80 euro aan materialen voor gebruikt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zat net trouwens te denken... als je het goed doet voor 20 lampen waarom dan eigenlijk niet voor 2 :verrygood

 

Met een beetje bij elkaar sprokkelen van veilingen kom je ee heel eind hoor! Ik had bij de prijs de nieuwe 6A automaten nog niet gerekend en het verlengsnoer niet (22 euro), kom iets boven de 120 euro maar ja dan heb je ook wel wat!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Whazzup, je mag wel overdrijven hoor.

 

Dan kunne ze hier nog is van een ander horen en zien wat je hobby inhoudt.

Hobbies kosten namelijk veel geld en sommige zijn zo goed in het beoefenen van hun hobby dat ze er een zakcentje aan kunnen overhouden.

 

Zo kun je miljonair worden als je goed kan tennissen, voetballen gamen .....

 

Wat je erin stopt komt er dan ook uit.

 

Maar je moet wel passie in je donder hebben !!

 

Aars wurt et ielegaar neits..

 

:verrygood

 

ubertopics bouwen is ook een vak apart

 

Esmie

Share this post


Link to post
Share on other sites

nou, als je echt wilt weten hoe het in elkaar hoort te zitten moet je maar eens naar de installaties van Bushdoctor en Hyper kijken :verrygood - dit is het werk van een goedwillende amateur. Maar het kan zo wel dus. De schema's heb ik gepubliceerd in het schakelborden topic. En laten we wel wezen, wat is nou een investering van een paar honderd euro voor vele oogsten. We knipperen niet met onze ogen als we lichtmetalen velgen onder een auto nemen maar investeren in veiligheid.... :innocent:

Share this post


Link to post
Share on other sites

ikzelf zal het maar bij voorgemaakte dingetjes houden of m'n huis gaat in de fik, :innocent:

 

ziet er allemaal prachtig uit man, :verrygood

 

greetz p

Share this post


Link to post
Share on other sites

WOW!! :innocent:

 

 

Ik ben hier nu ff een uurtje bezig om de kwijl en jaloezie uit m'n toetsenbord te vissen he!

 

:verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik zat net trouwens te denken... als je het goed doet voor 20 lampen waarom dan eigenlijk niet voor 2 :whistling

That's the spirit! Thuiskwekers zijn niet allemaal onverantwoordelijke prutsers die het met de brandveiligheid niet zo nauw nemen, misschien komen we dankzij jou nu eindelijk eens van dat stereotype beeld af Whazzup. Petje af voor de gedane moeite. Je bent een voorbeeld voor velen met dit sterk staaltje vooruit denken... :verrygood

 

Alvast veel succes gewenst! :innocent:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dank voor de leuke reacties allemaal :innocent:

 

Vanavond de boxjes voor de fans in elkaar zetten. Hout ophalen... boren.. schroeven... Zal er weer foto's van maken :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoe maakt men uit één plaatje 18 mm MDF 3 puike softboxjes voor kleine buisfans?

 

Allereerst het zagen: 40x40 cm is voldoende voor een kleine fan (rekening houdend met de rubbers), dan kom je tot de volgende maten voor een stuk MDF 244 x 122: 2 stroken blokjes 40x40, de laatste strook echter 40 bij 40-(2 x de dikte van het MDF):

gallery_5211_1240_2738.jpg

 

 

Schroef het geheel in elkaar (heb het zelf ook gelijmd), boor voorzichtig een paar gaten in de dikke gedeeltes van het plastic van de fan om schroefogen in te draaien. Even wat iets opengebogen oogbouten monteren (hou daarbij rekening dat die niet helemaal in het midden komen) en dat ophangen in.. tentrubbers! 1,49 per 8 bij de campingwinkel :verrygood Ogen kun je ventueel weer dichtbuigen maar dat is niet noodzakelijk.

 

Dan ziet het er zo uit, deze foto's even gemaakt voor de constructie. Er komen wel een paar buitjes uit de box maar dat boeit me niet zo, dat ding komt toch te hangen. In mijn enthousiasme heb ik hem wel een kwart slag verkeerd gedraaid in de box (da's niet zo makkelijk met de gaten zagen en de slangen aansluiten op de box :innocent: ) maar daar kom ik voor deze wel overheen. Ga ik deze gebruiken voor mijn regelbare fan, laatste paneel zet ik er dan met magneetjes op, dan kan ik nog eenvoudig bij de knop later.

gallery_5211_1240_145219.jpg

gallery_5211_1240_10198.jpg

 

gallery_5211_1240_102122.jpg

 

Randen nog dichtkitten, heb dat zwarte noppen isolatieschuim gekocht voor de binnenkant, kabeldoorvoer maken en klaar! Kolere wat zaagt de bouwmarkt toch onnauwkeurig trouwens.

 

Maar goed, van één plaat MDF maak je dus 3 mooie softboxjes vor je kleine ruck. Totale bouwkosten voor 3 stuks, inclusief zagen, isolatiemateriaal, kunststof flenzen, schroeven, grote slangklemmen, rubbers en oogjes: 72 euro, 24 euro per stuk dus. Ik ga er twee gebruiken, een voor mijn afzuigventilator en een voor mijn cooltube ventilator.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Idd Whazzup, die bouwmarkten met hun mooie zaagmachines, zagen niet altijd recht.

 

succes vanavond :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

kon gisterenavond laat niet meer met de decoupeerzaag aan de gang, vervolg vanmiddag :verrygood

 

EDIT: Als je dit zelf gaat bouwen doe dan slimmer dan ik en bouw hem met de gaten aan de zijkant, da's veeeeeel makkelijker inhangen en aansluiten :innocent:

 

Affijn, al doende leert men he :whistling

Share this post


Link to post
Share on other sites

het vervolg... randjes afgekit met acryl kit, gaten gezaagd, flens er op geschroefd en gekit, ophangogen gebout (natuurlijk met carosserie ringen).

gallery_5211_1240_100194.jpg

 

gallery_5211_1240_175125.jpg

 

gallery_5211_1240_44941.jpg

 

gallery_5211_1240_136795.jpg

 

gallery_5211_1240_56781.jpg

 

De ophangogen heb ik iets naar binnen geplaatst om ruimte te houden voor het isolatiemateriaal. Stom dat ik de ophangogen van de fan een kwart slag gedraaid had, dat maakt het een stuk moeilijker om de slang en de slangklemmen te monteren. Maar met wat gefriemel gaat het wel. De flens aan de binnekant is niet meer zo lang, dus beter eerst de slang monteren voor je het isolatiemateriaal lijmt.

gallery_5211_1240_52405.jpg

 

Dat isolatiemateriaal gewoon met een paar dotten montagekit vastgezet.

gallery_5211_1240_121367.jpg

 

Deksel eerst op maat gemaakt (past natuurlijk nooit meer, beter is het om het gewoon zo groot als de buitenmaten te maken maar dat paste niet uit het stuk MDF).

gallery_5211_1240_112861.jpg

Niet vergeten een gaatje voor het snoer te maken. Masak het pas. Een trekontlasting hoest niet, die zit al op de fan.

gallery_5211_1240_227499.jpg

 

gallery_5211_1240_157623.jpg

 

deksel er op en effe afkitten. De overtollige kit kun je later eenvooudig met een mesje wegschrapen. Boeit me niet zo erg, als het maar dicht zit. Van te voren ook kit aan de binnenkant tegen de naad van het hout en isolatiemateriaal gespoten zodat het ook binnen goed afsluit.

gallery_5211_1240_180226.jpg

 

Et voila :innocent:

gallery_5211_1240_21107.jpg

gallery_5211_1240_7.jpg

 

gallery_5211_1240_52353.jpg

 

Ook de box hangt in rubbers.

gallery_5211_1240_27755.jpg

 

Het enige wat ik nog moet doen is een stukje geisoleerde slang tussen het hok en de box zetten. Hety meeste lawaai is nu de lucht die door het filter wordt getrokken. De fan zelf hoor je vrijwel niet meer. Bij een vast hok is ie nu erg stil, voor een homebox is het een (niet overbodige) luxe.

 

Conclusie: Als je het leuk vind om te klussen is het leuk om zelf te maken. De commerciële softboxen worden echter in zulke oplagen gemaakt dat het vrijwel niet loont om dat na te bouwen. Met slim inkopen kun je echter wel een euro of 50 besparen t.o.v. een kant en klare. En je weet in ieder geval zeker dat ie stevig is en goed in elkaar zit :verrygood

 

Reken wel een paar uurtjes werk om alles goed te doen. Het hout is nooit de goede maat van de bouwmarkt vandaan (professioneel spul wordt met jets gesneden) maar het is goed te doen.

 

Nummer twee stel ik maar even uit, morgen eerst het bord monteren en op de kast aansluiten. Let there be light! De cooltube fan draait toch niet zo hard en is instelbaar op de fan dus geeft geen brom.

 

oh ja, nog een ding: ik heb alleen een stuk slang aan de inlaat van de fan gezet, niet aan de uitlaat. Bij een slakkenhuis die je dat volgens mij net andersom. De geluidsdemping is nu het meeste naar buiten, niet naar binnen. Dat geeft wel wat lawaai in je tent, maar ik heb in het achterhoofd gehouden dat mijn hok staks geisoleerd is dus dat ik het geluid binnen wil houden en niet buiten. Voor mij werkt dit dus het beste.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zo zo,.. je hebt het er maar druk mee.

 

 

Het ziet er wel allemaal heel netjes uit! :verrygood

 

Ben benieuwd hoe de plantjes het gaan doen,.

 

als je ze net zo veel aandacht geeft als al het klus werk gaat alles goed komen!

Share this post


Link to post
Share on other sites
:verrygood ik heb het helemaal gehad met die tent! Nou scheurt de voorste rits er al uit. Stond ook veels te veel spanning op. Volgens mij is dit de "economy" versie http://www.the-homebox.net/dhtml/product_f...mebox_light.php en niet eens afgewerkt zoals op het plaatje of inderdaad een goedkope bagger imitatie met slechte stiksels. Daar ga ik niet in kweken. De voortdurende ergernis van een tent tien lichtdicht is en bovendien ook elke moment problemen kan krijgen met de ritsen, dar zie ik niet zitten. Goed of niet!!! Wel k** van al die tijd die er in zit, maar als je hem wilt hebben met alle "enhancements" doe een bod, ik wil dat kreng niet meer zien!! Over en uit. Ben het goed zat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

nog eens even op de site van homebox gekeken, volgens mij is dit niet de light versie want die is een meter bij een meter en heeft andere stof. De stof is wel goed, alleen grijs van binnen en slecht passend gesneden, met te weinig invoeren, slechte stiksels, slechte ritsen. Dus een slechte nepper dus!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

hehe als jij hem al niet meer wilt !!

 

doe een bod ? voor een lapzeil ....

 

:verrygood

 

wat voor tent of kist wordt het dan ?

 

of ben je nu uit het veld geslagen ?

 

Esmie

 

Ps: De stof ik ook wel goed ... dat betekent ? BEDTIJDJE voor the grandmaster W

Share this post


Link to post
Share on other sites

nou wel goed dat we weten dat er bagger tentjes in omloop zijn..

succes met het vinden van een alternatief.

 

Ps, ik zou al je modificaties eraf halen en het tentje aan kidz geven als speelhuisje.

dan de goeie versie halen :verrygood

 

groeten

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ps: De stof ik ook wel goed ... dat betekent ? BEDTIJDJE voor the grandmaster W

hehe wilde zeggen: de stof die gebruikt is, is op zich wel goed (stevige kwaliteit)

 

Maar goed, zooitje flenzen en doorvoeren voor jan lul gemonteerd op dat kreng, uiteindelijk ben ik klaar en kan ik nog niet beginnen! Gewoon frustraties, is morgen weer over en gaan we op zoek naar een beter tentje. Ga deze denk ik ritueel verbranden :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

whazzup,

 

tip van een kampeerfreak;die grijze tentrubbers verouderen vrij snel,eerst gaat de rek eruit en dan poef :verrygood

 

uitlaatophangrubbers zijn sterker en gaan langer mee,en dan nog zeker ik ze extra door een slaphangend kettinkje parallel te monteren :innocent:

 

 

groetels

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja, goeie opmerking! In die kast hebben ze niet zoveel te houden, ik heb de ophanging van de box echter al gezekerd. De rubbers van de binnenkant van de box kan ik eenvoudig controleren door de open uitgang. Ik wilde de buitenste ophangrubbers aanvankelijk ook dubbel doen zodat de kracht nog meer verdeeld is (net als aan de binnenkant) maar kreeg dat alléén niet voor elkaar, zo'n dikke softbox weegt inderdaad nogal wat. Maar ook dat gaat nog gebeuren. Thanks :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites
Maar goed, zooitje flenzen en doorvoeren voor jan lul gemonteerd op dat kreng, uiteindelijk ben ik klaar en kan ik nog niet beginnen! Gewoon frustraties, is morgen weer over en gaan we op zoek naar een beter tentje. Ga deze denk ik ritueel verbranden :verrygood

 

ik vond het erg leerzaam en ik denk de gebruikers hier ook.

Dat het bedijf geen tentje meer slijt is hun eigen stomme schuld.

Het perfecte tentje bestaat nog steeds niet wel grappig.

 

Een gat in de markt.

 

De vraag is:

 

Wat is de perfecte kweektent ?

Wat moet die kosten ?

Hoelang gaat ie mee ?

Plug en oogst ?

 

Esmie

Share this post


Link to post
Share on other sites
tip van een kampeerfreak;die grijze tentrubbers verouderen vrij snel,eerst gaat de rek eruit en dan poef :verrygood

Volgens mij gaan die rubbers er bij het kamperen vooral aan onder invloed van UV, zou je dus binnen geen last van hebben. Pin me er niet op vast..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...