Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
LX

Lichtkleur van TL-lampen?

Recommended Posts

Hallo,

 

Ik vroeg mij af welke lichtkleur je best neemt als je je plantjes wil opkweken onder TL-licht (voordat ze onder natrium-lamp komen te hangen)?

 

Ik las ergens dat je best volgende twee lichtkleuren combineert:

- Lichtkleur 11: Stengel- en wortel-groei

- Lichtkleur 31: Bladontwikkeling

 

In de Bazaar in Roosendaal, daarentegen, zeiden ze dat ik best lichtkleur 333 gebruik...

 

Iemand enig idee?

 

Greetz,

LX

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest

Heb een aquarium met inmiddels een hele collectie buizen, speciale growbuizen, blauwe en witte etc....ik heb me ook wel eens afgevraagt of die speciale lampen beter waren, echter mij wordt steeds vertelt dat ik standaard wit, nr 33 geloof ik, moet nemen.

 

Even zoeken LX, er staat geloof ik wel een antwoord ergens op het forum...search functie :idea:

 

Esho

Share this post


Link to post
Share on other sites

kleur 33 moet je hebben

das helderwit, zit veel blauwspectrum in en dat hebben de plantjes hard nodig tijdens de groei.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb in mijn aqaurium 2 TL's hangen(kleur 11, blauw), ik zou ze onder mijn TL's willen laten groeien tot wanneer ik ze kan laten bloeien onder een 400 watter. Moet ik dan nog TL's kleur 31 bijhangen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb je onderwaterwiet ofzo, zullen je vissen fijn vinden........ :mrgreen:

Nee, het advies is kleur 33, dus geen 31 bijhangen. Kleur 33 is trouwens een standaard huis, thuin en keukenbuis....

Share this post


Link to post
Share on other sites

heb ook gehoord dat het 33 was. juiste kleurspectrumen en blabla weet niet wat daar. stond ergens in boek.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kleur 33 heb ik vorig jaar ook zo zitten kweken had ik stiekem de tl in de schuur vervangen door een ander lamp:p

Share this post


Link to post
Share on other sites
Heb hier TL van het type "Cool White" gebruikt, de nummer weet ik niet precies.

Cool White = Kleur 33

Goed dus :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

weet ik ook wel ik zei alleen dat je geen tl moest gebruiken. het kan wel. maar wil je echt wat beginnen te kweken moet je toch minimaal een 400 watt MH, HPS of combo 250/250 lamp.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tsjaaah het klopt helemaal wat je zegt maar die metal halide lampen zijn

 

1 ----EDIT----duur

2 fucked up moeilijk te krijgen

3 Ze worden heet as hell

Share this post


Link to post
Share on other sites

de eerste twee valen tocch best nog mee kwekeling,een van de lastigste dingen eraan is een spatje water en de lamp spat uiteen wat nie bepaald pretig is

Share this post


Link to post
Share on other sites

wie zorgt er dan ook dat er water op z'n lampen komt :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites
wie zorgt er dan ook dat er water op z'n lampen komt :verrygood

mensen die er vanuit gaan dat het hun niet gebeurt.

 

verder wordt ik een beetje geirrtiteerd door die mensen hier die het nodig vinden om elk topic over tl te vervuilen met mededelingen als "je moet hps gebruiken" of "je kan helemaal niet kweken onder tl"

kijk voor de gein eens op http://www.overgrow.com/edge/forumdisplay.php?f=87 om te zien wat er met tl zoal te bereiken valt en kom er hier dan nog eens je mening over geven.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het kan natuurlijk zeker wel , het zou zelfs goed kunnen , vooral de groei

 

Het grote probleem met tl buizen is dat hun effectieve licht niet verder als een cm of 10 komt . Dat kan prima voor een klein plantje ,die kan in z'n geheel belicht worden . maar een grotere plant is een ander verhaal, omdat dan alleen het gebied op 10 cm afstand van de tl wordt beschenen. Dus je hebt er veel nodig ,en op verschillende hoogtes om de plant overal te kunnen belichten.

 

TL mist natuurlijk ook het oranje licht spectrum , een golf lengte die wel bete ris voor de bloei.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Met tl heb je een legio aan mogelijkheden, ga maar eens kijken welke tl's er allemaal zijn voor aquariums.

Ze zijn prijzig in aanschaf maar zeer duurzaam en zuinig.

Met tl's van standaard tl 33 en 83 kun je zeker een leuk kweekje zetten.

Als je dan ook nog lekker gaat scroggen word je lampafstand over de gehele plant ook niet te groot :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

In welke vermogens zijn ze verkrijgbaar eigenlijk?

Je moet toch aardig veel wats installeren voor een beetje goed kweek denk ik .

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb anders nooit gezegt dat het niet wil onder tl. ik heb zelf kweekies onder tl gehad. in 11 weken heb ik 80 gram per plant afgehaald. 2 plantjes samen onder iets van 8 verschillende flouro bulbs. in totaal 140 watt. goeie grond en voeding.

dus ik zeg nooit dat het niet kan. tl licht is prima voor de wat goedkopere zuinige kweeker. je krijgt alleen nooit zulke dikke, compacte en kwalitatiefe toppen als onder MH en HPS.

 

mh licht is net zo moeilijk te vinden als hps. je typt een keer in metal halide bij wele zoekmachine dan ook en je hebt zo hondereden site's waar die dingen te vinden zijn.

ze worden heet maar hps ook. er bestaan hitte schilden en goede afzuiging.

ze zijn duur. valt best mee na een kweek heb je het geld er makkelijk weer uit. hier in nederlan zal je nooit meer dan 100 euro betalen voor een 400 a 600 mh lichtje

Share this post


Link to post
Share on other sites

De juiste lichtkleur(en ) en het aantal lumen dat zijn DE 2 grote faktoren die bepalen hoe goed een lamp voor onze planten zijn .

 

ten 1e

Het juist spectrum is voor de wiet plant onderzocht ,het resultaat daarvan kunnen we dus nemen als uitgangspunt , een gegeven feit dat we kunnen opzoeken.

 

Ten 2e nemen we voor de plant een zo optimaal mogelijke lichtsterkte,ook dat is al een bekent gegeven . (Met een lumen meter kun je de lamphoogte trouwens erg nauwkeurig bepalen,zeer handig )

 

Ik snap de discussie hier niet helemaal , we kunnen de geschiktheid van een bepaalde lamp toch gewoon achterhalen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb nou een 18watt tl van philips kleur 827, 1350 lumen.

kan ik hier stekkies mee voorgroeien??

Ik heb wel in andere topics gelezen dat deze betr zijn voor de bloei...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...