Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Kees A

Luchtpomp Of Circulatie-pomp?

Recommended Posts

Op dit forum lees ik vaak dat een luchtpomp (dus een pomp die zuurstof in je voeding 'blaast') de PH enorm in de hoogte kan doen schieten.

Dus niet doen, is het advies.

 

Op Engelse en Amerikaanse vergelijkbare sites zeggen ze juist dat een luchtpomp erg goed is en dat hij vooral voorkomt dat er schimmelziektes zoals Pythium optreden.

Dus wel doen, is het advies.

 

Wat zou nu beter zijn?

A. toch een luchtpomp die extra zuurstof in het water brengt

of

B. alleen een circulatie-pomp die er o.a. voor zorgt dat alles goed gemixt blijft

 

Wat denken jullie (en waarom natuurlijk :specool )

Wat zijn jullie praktijkervaringen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik zou zeggen dat die luchtpomp je water zuurstof rijker houdt, waardoor dat goede invloeden heeft op je wortels. de zuurstof pomp zou ik wel onder de wortels van de plant zetten en niet in je voedingsvat.

ik denk dat als je evenveel zuurstof in je water wilt en dit doet door middel van een circulatiepomp, dan loopt de ph ook op.

als je gewoon iets vaker de ph checkt en goed afstelt levert dit meer op denk ik.

 

ik denk dat het juist goed is voor de wortels voor je plant (zeker als ik kijk naar de effectiviteit van deze pompjes in verslagen op www.icmag.com). deze doen het goed met al die zuurstof.

 

wat vind de rest? :specool

Share this post


Link to post
Share on other sites
de zuurstof pomp zou ik wel onder de wortels van de plant zetten en niet in je voedingsvat.

 

Hoe bedoel je dat?

Share this post


Link to post
Share on other sites

circulatiepomp 24/24

Zuurstofpomp tiental minuten voor het pompen, daarna niet meer.

Die borrelbolletjes van die zuurtstofpompen lossen trouwens op, niet snel maar ze doen het toch.

Het effect daarvan weet ik niet.

 

groets esko,

Share this post


Link to post
Share on other sites

stukje poreuze slang doet het ook prima. Kalk lost op in een zuur medium.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die airstones (zo schijnen die dingen te heten volgens tuin-/vijver-centra) lossen inderdaad op na verloop van tijd.

 

Maar wat weten jullie wat er van waar is dat een zuurstofpomp je PH de hoogte injaagt?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hé Kees A,

 

Ik heb voor mijn hydro unit een voedingsvat met voeding van Bcuzz, dus niet biologisch. En in dit vat heb ik een zuurstofpompje geplaatst. (Toevallig over) En ik heb niet gemerkt dat daardoor de ph extra is gaan schommelen.

 

Zowieso controleer ik elke dag voordat de pomp gaat draaien, de ph van het vat. Dit omdat ik daarvoor al bemerkte dat de ph toch fluctueert, ofschoon dit slechts enkele tienden betrof binnen 1 of 2 dagen. Zoals gezegd is dit door mijn kleine zuurstofpompje niet merkbaar gewijzigd. Nu moet ik daarbij wel misschien vermelden dat mijn voedingsvat zogoed als afgesloten is.

 

Hopelijk ben je hiermee verder geholpen.

 

Groeten uit Eindhoven,

 

AS Grow

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt AS Grow,

 

Hier heb ik zeker wat aan.

Gewoon hands-on informatie.

Hoe lang laat je je voedingsvat staan voordat je het geheel ververst?

Share this post


Link to post
Share on other sites

De luchtsteentjes lossen niet 123 op. Ze gaan minstens 3 maanden mee, mits ze berekend zijn op de hoeveelheid lucht die je er doorheen pompt.

Er zijn overigens ook rubberen membramen verkrijgbaar, alleen zijn deze wat duurder dan de goedkope steentjes.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hé Kees A,

 

Ik ververs mijn hydro-unit voedingsvat in het begin maar 1 keer per week en dat wordt steeds vaker tot om de drie, vier dagen.

 

Groeten uit Eindhoven,

 

AS Grow

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...