Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Buble

Water Magneet

Recommended Posts

Geachte mede hobby-genoten,

Laatst las ik in een topic over water zuiveren en

/of gebruik van gedistileerd water.

Ik heb een tijd gebruik gemaakt van een watermagneet,zo'n magneet die je op je leiding zet om minder last van kalk te hebben in je apparatuur, hij haalt dus niet het kalk uit je water maar hij "richt" het zodat het makkelijker door je koffiemachien gaat en niet aankalkt.

Het is me opgevallen dat er de eerste weken niks aan de hand is ,maar in week 5/6 blokkeert er iets en worden de bladeren geel en strest de plant zich gek .

 

Nieuwe ronde ,magneet er af gehaald en niks meer aan het handje

 

Kan iemand mij uitleggen wat zo'n magneet nog meer doet met je water en de bestandsdelen die er in zitten ?

Want heb het sterke vermoeden dat dat met elkaar te maken heeft.

 

Buble

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ze bestaan idd.

Deze magneten zijn er om kalk wat in het water zit een lading te geven zodat het niet kan afzetten tegen delen in je wasmachine koffiezetapparaat etc etc.

Het haalt niks uit je water en het water word dus ook niet zachter (onthard).

 

Kortom je hebt er niks aan!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kalk is eigenlijk voluit Calciumcarbonaat., als jij nu de kalk wegneemt, neem je ook de calcium weg wat een plant toch een beetje nodig heeft.

 

Dus weg met die magneet

 

Greetz Joe

Share this post


Link to post
Share on other sites

He Farmerjoe,

Maar de magneet neemt niets uit het water ,hij zit om de leiding heen en magneetiseerd dus eigenlijk het water en/of alles wat er in zit .

Maar zo te lezen doet het ook wat met calcium.

 

Buble

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als ik het goed heb (met m'n weinige jaren scheikunde les) geeft het de calcium een andere lading dan (laten we zeggen + of +2) zodat het zich niet tegen de wand (- of -2) af kan zetten?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat dan misschien weer tot gevolg heeft dat de calcium zich ook niet bindt met andere elementen in de buurt van je wortels, waardoor het slecht opneembaar is voor de plant?

 

Ik zou dat ding er inderdaad gewoon af halen. Als je kalk in je sproeiers hebt kun je ook dripclean gebruiken of gewoon af en toe even wat onderdelen in de ontkalker leggen. Of Jomanda even bellen voor uitleg.

 

Sterkte met de dames! :whistling

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik had de magneet er al af gehaald en de planten herstelde zich weer .

Ik maak geen gebruik van druppelaars of dat soort dingen maar de rest apperatuur in het pand had minder last van kalk aanslag, dus ....

 

Maar nu weet ik dus nog steeds niet precies hoe het in mekaar steekt , begrijp dat de stoffen die in het water zitten zich niet kunnen binden in de aarde .

 

Buble

Share this post


Link to post
Share on other sites

heb even nagedacht. :verrygood

Een electromagneet kan electronen laten bewegen van atoom tot atoom.

Ik dacht dat een calium ion een lading heeft van +2.

Dit betekent dat die twee elektronen tot kort komt.

 

Het zou best wel eens kunnen dat de magneet effectief electronen uitwisseld tussen de atomen en de koppeling tussen een positief ion en een negatief ion kunnen bevorderen.

Bijvoorbeeld :

Ca2+ en 2 Cl- ----> CaCl2 (calciumchloride dus)

 

of

 

Ca2+ en 2e -----> Ca (puur calcium)

 

Inductieve koppeling met andere negatieve ionen moet ook kunnen.

Al kan ik even niet verzinnen welke andere negatieve ionen er in je water of voeding kunnen zitten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zon ding heet toch niet voor niets magneet of zie ik dat dan fout? Misschien trekt ie wel door de waterleidingsbuis heen Ca2+ ionen aan, die dan op de een of andere manier aan de waterleidingbuis gaan zitten, zodat het water gezuiverd wordt en dus niet voor kalkaanslag kan zorgen? Maar dan krijg je dus al die kalkaanslag aan de binnenkant van de waterleiding (als het waar is wat ik hierboven zeg, maar dat weet ik dus niet 100% zeker, het lijkt me alleen logisch want zon ding heet niet voor niets magneet) en die kalkaanslag aan de binnenkant is ook niet prettig lijkt mij.

 

Heb je geen handleiding of iets dergelijks gekregen bij de aanschaf van het product? Ik denk dat je daar wel wijzer van wordt.

 

EDIT: VERGEET BOVENSTAANDE en lees dit:

 

De antikalk magneten en aanverwante artikelen halen het kalk niet uit het water, en wordt ook niet zachter. Wat wel gebeurd is dat de kalk, en andere mineralen een lading mee krijgen. Alle deeltjes worden negatief geladen, en gaan daardoor elkaar afstoten. Doordat de leiding ook negatief is, stoot dit de kalkdeeltje ook af. Dit moet je een beetje voorstellen als dat je twee magneten met dezelfde polen tegen elkaar probeert te krijgen. Deze stoten elkaar af. Zo gaat dit ook met de kalk deeltjes, de zwakke van Waals krachten worden opgeheven door de positieve lading. Deze is gewoon sterker. Door dit effect blijven de deeltjes "zweven"in het water, en zullen zich niet afzetten. Na het passeren van een antikalk apparaat blijft de lading ongeveer 70 uur actief. Zodat binnen deze tijd het water de woning meestal alweer verlaten heeft door de verschillende afvoeren.

 

Bron: http://www.natuurwetenschappen.nl/modules....cle&sid=550

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...