Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Roel_k

Enzymen

Recommended Posts

*slap in the face*

 

De grote vraag, 'waarom niet' ?

 

 

Enzymen hebben wel degelijk een functie in zogenaamde momo teelten.

En de beroepstuinbouw worden al jaren enzymen gebruikt.

Het is zeker waar dat een gezonde bodem met een gevarieerde begroeiing alles bevat wat eejn plant maar nodig heeft.

Alleen is het zo dat als je maar een gewas teelt en daar het uiterste uit wilt halen er een zeker onbelans onstaat.

Ook in de beroepstuinbouw kampen ze met het probleem van zogenaamde mono teelten.

Eenzijdige belasten en een top productie en dat vergst wel het een en ander aanbijsturing.

Een pot en substraat teelt is wel wat anders dan een normale buiten teelt waar in een zekere symbiose met elkaar leeft.

Alleen vind ik het jammer dat er zoveel onzin verteld wordt omtrend de functie en de verwachtigen van enzymen.

Enzymen doen eigen niets anders dan dood restmateriaal opruimen en daarmee bereik je twee dingen.

Je voorkomt daarmee vaak een hoop bodem problemen. Want nogmaals in een mono teelt en dat is deze teelt ook, heb je te maken met heel andere zaken, eenzijdige belasting geen symbiose waarbij dus vaak niet alle n utrienten goed beschikbaar komen. Het bacterien leven is daar voor te eenzijdig. Met enzymen en toedienen van een goed bacterie leven los je dit soort problemen op.

 

gr roel-k

 

 

De grow gide:

 

Het bodemleven produceert zelf de benodigde enzymen om te helpen organisch materiaal te fermenteren.Wanneer een bodemleven niet of nauwelijks aanwezig is zoals in de meeste hydro-culturen en of aarde kweek waar veel chemie toegepast is kunnen enzymen helpen de overtollige zouten weg te spoelen en/of beschikbaar te maken voor de plant. Wanneer er een welriekend bodemleven aanwezig is,is het gebruik van enzymen af te raden. Het bodemleven is zelfregulerend en voorziet zichzelf in de benodigde enzymen,het toch toevoegen van enzymen kan tot gevolg hebben dat de functie's in het bodemleven elkaar gaan tegenwerken.

 

Hier sta ik 100 % achter

 

greetz sannie

 

In zogenaamde mono culturen valt dat erg tegen.

Als enzymen overlottige zouten wegnemen is dat waarschijnlijk het gevolg van het bacterie leven wat door de enzymen vergroot is. enzymen zorgen er namelijk voor dat het voedsel van bacterien in hapklare brokken veranderd.

Het bodem levend is zeker zelf regulerend wanneer er sprake is van voldoende symbiose Doch bij mono culturenis dat niet het geval. Jammer dus

En dat enzymen het bodemleven tegenwerk is klink klare onzin . Enzymen zijn geen levende organismen dus bij gebrek aan, in ons geval cellulose, zullen in ruste blijven. en zeker geen schade aanrichten.

 

Het is inderdaad een zaak om te stellen dat enzymen overbodig zijn,en zelfs schadenlijk in een biologische op peil gebracht aardemedium,ik gebruikte lang geleden ook wel enzymen,wat nodig was op mijn gepasteuriseerde aarde,en in de kleindere potten,gewoon omdat de aarde verzuurde en verzoutte,daarbij waren enzymen dan een hulpmiddel,maar nogmaals,in een actief bodemleven absoluut te vermijden...

 

 

 

je kan best zonder enzymen, maar schadelijk zijn ze dus niet

En juist in een actief bodem leven doen ze zeker hun werk ik heb al eerder gezeld dat we met moni culturen zitten

 

roel-k

Share this post


Link to post
Share on other sites
*slap in the face*

 

De grote vraag, 'waarom niet' ?

 

 

 

Ik heb geprobeerd om uit een te zetten in dit forum wat enzymen zijn en waar ze toe in staat zijn.

Een ieder staat natuurlijk vrij en te doen en laten wat hij wil.

Ik heb op een heleboel vragen allemaal antwoord gegeven om dat ik het nodig vond om alle onzin verhalen over enzymen te ontzenuwen.

Onzin over zouten en dergelijke of over zichzelf reproducerende enzymen en noem maar op.

De voorlicting schiet dus duidelijk te kort.

Ik zit hier zeker niet voor en enzym leveranciers te schrijven.

Ik wil alleen maar duidelijkjheid over enzymen geven. Het hoe wat en waarom.

niet meer en niet minder.

 

IK wil nog een opmerking maken over het gebruik van de aarde.

Het is zeker zo dat als je een plant weg haalt er wortelresten achter blijven als je daar in een mono cultuur niets kun je tegen heel wat problem oplopen. ik denk aan verschillende schimmel ziekten.

De meeste schimmel overleven op cellose materiaal. als je dat weg kun halen is de ziekte druk bij een volgende teelt sowieso lager

 

ik wens een ieder veel kweek plezier al dan niet met enzymen

 

Er was ook nog een vraag over hoe je bodem leven kunt meten? stuur gewoon een bodem monster naar een goed lab en je weet het.

 

gr

roel-k

Share this post


Link to post
Share on other sites

Doe eens ouderwets.

Meng een paar handjes (VAM) compost door je grond. (deze grote compost makers mengen bacterie kweken door het pré product) en voeder dit met suiker water of melasse.

Denk maar aan gist in brood deeg. Daar kan je ook de gist activeren met suikers.

Deze bacteriën zullen de oranische stoffen in de grond afbreken m.b.v. enzymen. Die hoef je dus niet te kopen! Je moet alleen die beestjes vertroetelen.

Bovendien heb je nu CO2 bemesting! Hou de beestjes dus aan het eten, dan blijve zij CO2 poepen en maken voedings stoffn vrij uit organische verbindingen.

Een voeding als Bio-Trissol doet hier de truc. (Bevat ook flink wat kali.) Maar alle melasse en vinasse-kali producten zijn bruikbaar. Zelfs suikerwater is bruikbaar. Al voegt dit verder niets toe aan voeding; afgezien van CO2 natuurlijk.

 

 

Groetjes, hjm

Share this post


Link to post
Share on other sites
De grow gide:

 

Het bodemleven produceert zelf de benodigde enzymen om te helpen organisch materiaal te fermenteren.Wanneer een bodemleven niet of nauwelijks aanwezig is zoals in de meeste hydro-culturen en of aarde kweek waar veel chemie toegepast is kunnen enzymen helpen de overtollige zouten weg te spoelen en/of beschikbaar te maken voor de plant. Wanneer er een welriekend bodemleven aanwezig is,is het gebruik van enzymen af te raden. Het bodemleven is zelfregulerend en voorziet zichzelf in de benodigde enzymen,het toch toevoegen van enzymen kan tot gevolg hebben dat de functie's in het bodemleven elkaar gaan tegenwerken.

 

Hier sta ik 100 % achter

 

greetz sannie

Ja, nogal wiedes, want je hebt het volgens mij zelf geschreven!! :nerd

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ja, nogal wiedes, want je hebt het volgens mij zelf geschreven!! :spliff:

 

 

Even een reactie van mijn kant

 

Ik blijf me verbazen over het gebrek aan het kennis op het gebied van bodem leven.

Enzymen zijn wel degelijk belangrijk.

Wij hebben hier te maken met een zogenaamde monoteelt

Dat wil dus zeggen dat er maar één gewas staat. en de vrije natuur staat alles door elkaar en is daar dan ook sprake van een symbiose tussen de planten.

Ook is het zo dat als men een hoge opbrengst wil hebben er toch iets meer moet gebeuren dan alleen maar een beetje VAM of iets dergelijks.

In de natuur komt deze plant ook voor maar haalt mij lange na niet de productie die nu inmiddels haalbaar is

Zeker is het waar dat bacterien enzymen produceren doch net genoeg om in eigen behoefte te kunnen voorzien. Wil men dus meer uit je substraat halen is een extra enzym gift zeker niet overbodig.

 

Ten aanzien van het CO2 verhaal. kan ik ook kort zijn. CO2 is de basis bouwstof voor alles wat leeft. zonder CO2 is er helemaal geen plantengroei mogelijk.

En natuurlijk produceert alles wat leeft in meer of mindere mate CO2 dus ook bacterien.

Maar om nu te zeggen dat je alleen met dit CO2 er bent is natuurlijk ook weer onzin.

Ook hier kan ik weer zeggen dat men naar een hoge productie wil. Dus ook nu weer een extra CO2 gift kan geen kwaad

Maar alleen CO2 is niet genoeg alle andere voedingstoffen hebben allemaal een functie om de bouwstoffen daar te krijgen waar ze nodig zijn.

Voorla humine en fulvine zuren zijn daarbij heel belangrijk.

 

Een suiker gift geven lijkt me heel onverstandig. een plant heeft niets aan suiker en bacterien maak je daarmee erg lui. ze gaan dan niet meer doen wat ze normaal gesproken doen.

Dus alle in de bodem zittende voeding blijft voor een deel ongebruikt.

Enzymen zorgen er dus voor dat dit deel van de voedingbiffer ook beschikbaar komt in voor een deel voor planten direct opneembare vorm.

 

R Keizer

Share this post


Link to post
Share on other sites
Even een reactie van mijn kant

 

Ik blijf me verbazen over het gebrek aan het kennis op het gebied van bodem leven.

R Keizer

 

Ik blijf me verbazen over de hardnekkigheid van iemands gelijk of ongelijk,als jij overtuigd bent van het geven van enzymen aan je plant/wortel/aarde moet je dat zeker doen.Ik hoor ook de wildste verhalen over het plassen in je water :spliff:

 

Het kennis op dit forum over bodemleven is vooral aanwezig op het praktijk vlak en niet zozeer in het verklaren ervan aangezien dit een nog zwaardere materie is als chemie.En aangezien nog steeds het grootste deel chemie op aarde kweekt kun je hier mooi uit opmaken hoe moeilijk is om een gewoonte af te leren ;)

 

greetz sannie

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik maak mijn aarde niet zelf maar ga die trouw halen bij de growshop

bij de start voeg ik éénmaal wortelstimulator toe

 

is het dan nog interessant om enzymen toe te voegen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Edit AS Grow : onnodig quoten, lees uitleg hier.

 

(Bij het antwoorden in een topic gebruiken we de add reply knop. )

 

 

Ligt er een beetje aan welke aarde je gebruikt

Maar over het algemeen werkt een enzym toevoeging altijd stimulerend bij alle soorten aarde

Enzymen zorgen er voor dat het cellulose materiaal (wat altijd in aarde aanwezig is) wordt omgezet

in voor bacterien bruikbare voeding

succes Roel K

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ja dat kan ik.Het is een heel complex gebeuren doch in het kort komt het hierop neer.Enzymen worden aangemaakt door bacterien en schimmels. er zijn wel een aantal site's waarop goede informatie te vinden is over de werken van enzymen.Enzymen zetten cellulose om (of breken het af) in een zeer snelle reactie. dit cellulose materiaal komt veelvuldig voor in voeding bodems. het kunnen afvalstoffen zijn of rest wortel materiaal.Ten eerste kan dit rest materiaal voor problemen zorgen. Ten tweede leverd de afbraak van dit materiaal ook nog een belangrijk voordeel op. De stoffen die in de cellulose cel zitten vrijkomen. Dit kunnen voor planten direct opneembare stoffen zijn doch ook suikers die voor het bacterie leven erg belangrijk zijn.Veelal zie je een sterke toename van het bacterie leven. Een plant heeft voor opname van stoffen een goed bacterie leven nodig, het is zelfs zo dat er zonder bacterie leven eigenlijk geen goede groei mogelijk is.Dus bij gebruik van de juiste enzymen bevorderd men onder andere het bacterie leven. een goed groei is daarvan het gevolg.Een goed enzym voor de bodem moet aan een aantal voorwaarder voldoen. De meeste enzymen hebben een optimale werking zo rond de 35 36 graden. echter de bodem temperatuur ligt een stuk lager. Het is dus de kunst om enzymen de kweken die juist on der lagere temperaturen ook nog hun werk doen.Nu zijn er een groot antal enzym preparaten op de markt waarin inderdaad enzymen zitten. maar niet de goede soorten (testen hebben dat uitgewezen) en er zijn er een aantal bij waar wel enzymen inzitten doch veel te weinig. Ook is de toevoegen van goede co-enzymen. Deze co-enzymen en de juiste samenstelling hiervan is heel erg belanbgrijk.Ik hoop dat ik een beetje uiteen heb kunnen zitten hoe het in elkaar zit

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dus bij gebruik van de juiste enzymen bevorderd men onder andere het bacterie leven. een goed groei is daarvan het gevolg.

Een goed enzym voor de bodem moet aan een aantal voorwaarder voldoen.

De meeste enzymen hebben een optimale werking zo rond de 35 36 graden. echter de bodem temperatuur ligt een stuk lager.

Het is dus de kunst om enzymen de kweken die juist on der lagere temperaturen ook nog hun werk doen.

Nu zijn er een groot antal enzym preparaten op de markt waarin inderdaad enzymen zitten. maar niet de goede soorten (testen hebben dat uitgewezen) en er zijn er een aantal bij waar wel enzymen inzitten doch veel te weinig. Ook is de toevoegen van goede co-enzymen. Deze co-enzymen en de juiste samenstelling hiervan is heel erg belanbgrijk.

Ik hoop dat ik een beetje uiteen heb kunnen zitten hoe het in elkaar zit

 

 

 

-kan ik zelf een test doen om er achter te komen of ik een goed product heb?

-en hoe lang kun je enzymen bewaren, ben wel eens een tijdje gestopt en heb toen toch besloten om alles nieuw te kopen maar ik bedoel maar?

-moet je het product,koel in het donker of warm bewaren?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Edit AS Grow : onnodig quoten, lees uitleg hier.

 

(Bij het antwoorden in een topic gebruiken we de add reply knop. )

 

 

 

Is het wel te testen doch daar is enige kennis voor nodig

Over het algemeen word de enzym activiteit getest door middel van cellulose

 

Dit is een vastge stof die op t elossen is in water je krijg dan een dikke vloeistof.

Bij deze vloeistof doe je dan een paar druppels enzym en als er dan een werkzaam enzym in zit

zal de dikke vloeistof al vrij snel normaal vloeibaar worden.

Als het vloeibaar wordt heb je in ieder geval met een goed enzym te maken

En de snelheid waarmee de vloeistof vloeibaar wordt zegt dan wee riets over de hoeveelheid enzymen

Het is iederdaar het best om het enzym preparaat koel en donker te bewaren 5 tot 10C is ideaal

Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb gemaakt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het wordt tijd voor de mythbusters .

 

Hier worden we het niet eens, al zou ik niet weten waarom dat zou moeten. :D

 

Groet, hjm

Share this post


Link to post
Share on other sites

dit is zeer interesant materiaal maar ben een

beetje aan het twijfelen geslagen :D

wie weet er meer over enzymen?

reageer ook aub? hoe meer reactie's hoe beter dit topic

ja of nee in men 11l potten en dan 2x. in het begin en in het

midden van de bloei?

 

groene groeten

Blackbut

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als ik het goed begrijp breekt het materiaal in je substraat af.

Geeft dat geen bederf van de structuur van je aarde??

Zeker bij hergebruik een belangerijk punt.

Adviseer daarom altijd de Final Solution van BAC.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heel interessant Roel. Vooral dat stukje waarin je verklaard dat enzymen wortelresten opruimen. Dit is mijn voornaamste zorg bij hergebruik. Het kweken van ziektes en schimmels in de bodem, zoals Pythium.

 

Overigens ben ik dan wel weer nieuwsgierig waarom enzymen zo goed zouden zijn voor hydro? Ik gebruik ze al 2 jaar niet meer. Schimmels dood je ook met voldoende circulatie. Een hele sterke luchtpomp in je waterbak kan daar prima voor zorgen. Bovendien is hergebruik bij hydro niet erg voorkomend. Misschien de kleikorrels, maar die kook je uit voor hergebruik...

 

Er is volgens mij ook weinig bacteriele evenwicht te realiseren tussen kraanwater en bio-mineraal ...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...