Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

rataplan

Seramis Als Volwaardig Kweekmediumsubstraat?

Recommended Posts

Wat is Seramis?

-------------------------

Foto=CF6DR446.jpg

 

DE KLEIKORREL tn_gallery_5153_1258_399.jpg

Technische gegevens Andere eigenschappen

Basismateriaal: een mengeling van hoogwaardige kleisoorten uit het Duitse Westerwald

 

Grootte van de korrel: ± 10% : 0,5 - 2,0 mm

± 70% : 2,0 - 4,0 mm

± 20% : > 4,0 mm

Massagewicht: ± 390 g/liter (gewicht in droge toestand)

Poriënvolume: > 80%

Restvocht: ± 15% van het eigen gewicht

Capilariteit: maximaal 26 cm (13 cm na 3 uren)

Wateropname: > 100% van het eigen gewicht (± 410 g/l)

Gewicht bij maximale waterabsorptie: ± 800 g/liter

Luchtgehalte bij maximale waterabsorptie: ± 50%

Chemische parameters:

pH-waarde 6,2 - 7,3 (na normaal gebruik van 3 jaar is de pH nog altijd > 5)

zouten (KCl) < 0,05 g / 100 g

CaO < 0,1 mg / 100 g

Na2O 3 mg / 100 g

Mg2+ < 5 mg / 100 g

Cl- < 3 mg / 100 g

F- 0,5 mg / 100 g

anorganisch en mineraal product

biologisch en chemisch inert

structuurstabiel. De korrels behouden hun vorm waardoor ze een bijna onbeperkte levensduur hebben en waardoor de luchttoevoer binnen het substraat optimaal blijft.

geen vrijstaand water: het water wordt geabsorbeerd door de korrels

neutraal wat betreft geuren hoge porositeit van de korrel. Een snelle en gelijkmatige verdeling van het vocht. Afgave van het vocht aan de planten volgens behoefte. Permanente aanwezigheid van lucht.

hoge capilariteit: verschillende worteldieptes in dezelfde pot vormen geen probleem mee

niet giftig

hygiënisch (proper in gebruik)

geen verzuring

laat elk type plant toe

Verpakking

Voor consumentengebruik:

2,5 l / 7,5 l / 15 l / 30 l

Seramis is een substraat dat bestaat uit mini kleikorreltjes die water en voedingstoffen kunnen opnemen,Van 390g/l drooggewicht wegen ze tot 800g/l bij maximale absorptie, zonder vergroting van het volume,en werken dus als een spons die al het voedingswater geleidelijk terug kunnen afgeven aan de plant,door deze opneembaarheid is het een feit dat men dus slechts nog moet gaan bewateren tussen de 2 en de 4 weken,afhankelijk volgens het stadium van de plant en de omgevingstemperatuur,zo ontstaat er een zeer luchtig medium met een perfecte waterhuishouding,bovendien kunnen deze korrels ook mineralen en andere vasthouden zodat de drinkwortels alle aangeboden voedingsstoffen kunnen opnemen.

Bij Seramis korrels hoort er een eenvoudig en goedkoop vochtigheidsmetertje die exact zal aangeven wanneer er dient bewaterd te worden.

Hoe werkt het nu in de praktijk?

Seramis is geen hydrosysteem waar er met waterwortels zal gewerkt worden,het is dus een substraat net als aarde,waar men over grondwortels gaat spreken,het is namenlijk de bedoeling dat men vertrekt uit een aardekluit met wortels,die men nadien zal verpotten in de Seramiskorrels,de wortels groeien verder in het Seramissubstraat.Daar de kleikorrels steeds herbruikbaar zijn,is het een goedkoop substraat op termijn,en zal jarenlang plezier geven bij het kweken.

Voorgroeien gebeurt hier dus nog steeds in kleine herbruikbare pieterpotjes,of het nu zaadjes of stekken betreft,men moet immers vertrekken van een goed bewortelde aardebasis...

Topic zal stap voor stap verder beschreven worden van A tot Z wat betreft de gehele kweekcyclus inclusief voedingen en verzorging

Share this post


Link to post
Share on other sites

het kost ongeveer tussen de 0.80€ en 1€ de liter,maar is dan ook steeds hergebruikbaar,opgelet,nooit de Seramis voeding kopen,deze is niet geschikt voor comsumptiegewassen!Gebruik steeds de voeding die bestemd is voor cannabisplantjes...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik kweek al meerdere jaren met seramis als extra toevoeging in de aarde,en heb ook wel eens kompleet afgebloeid op dit spul.

Het gaat best wel maar ik had geen schokkende resultaten,eerder een verslechtering ten opzichte van aarde.Buiten heb ik afgelopen jaar ook een grote plant afgebloeid op dit spul en het werkte prima.

med_gallery_7203_656_959186.jpg

 

Voordeel is dat wel de ph naar ons ideaal toe getrokken wordt.

 

Seramis is een uitstekende vocht buffer en een snelweg voor micro-organismes.

 

greetz sannie

Share this post


Link to post
Share on other sites

daarom juist dit topic,een grondige test van dit product,de eerste testresultaten waren veelbelovend allesinds,mooie aanvulling sannie!

Share this post


Link to post
Share on other sites

hahaha, das toevallig vanmiddag net een zakkie gehaald. :P

 

was wel iets duurder als 0,80 a 1,00 per liter.....of ik ben genaaid :wOOt

 

maakt ook niet uit, nooit bezuinigen op je matriaal !

 

geinig onderwerp Rataplan :rofl suc6 ermee !

 

 

 

 

=M=

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het kost hier ook wat meer (tuincentra) hoeveel weet ik zo even niet, maar een stuk duurder dan de prijs die ratalan noemde.. Zal wel verschillen tussen Nederland en Belgie..

Share this post


Link to post
Share on other sites

idd die seramis is best prijzig in nl, -maar- het is wel te hergebruiken..

je zegt dat seramis geen hydro is, maar drogen de wortels niet sneller uit dan met aarde? of...?

iig geval goed bezig, helemaal top :rofl

 

ciao :wOOt

Share this post


Link to post
Share on other sites

thanks,neen,de wortels zullen zeker niet gaan uitdrogen aangezien ze het vocht uit de korrels kunnen opnemen,later zal ik er ook eens stekken gaan op zetten,mooi als testverslag ook...

Share this post


Link to post
Share on other sites

ten eerste moet je de ph en ec waarde van je aangeboden voeding gaan meten,achteraf na je kweek giet je een deeltje van de Seramis aan de wortelzone in een beker,en je gaat de seramis korrels dan blank zetten met gedemeneraliseerd water,laat deze oplossing dan een uurtje trekken,en meet dan de ph waarde en ec waarde van deze oplossing,voor 25 gram korreltjes neem je water tot deze net onder staan...Gedurende de kweek hoef je je alleen zorgen te maken over de ph en ec waarde van de aangeboden voeding... :rofl

Share this post


Link to post
Share on other sites

op deze vraag zal elke kweker een ander antwoord uit een meting gaan geven,het hangt voor een deel af van de drinkwatermaatschapij,de ec waarde bij mijn watermengeling(putwater en leidingwater) bedraagd 0.41,de ec waarde voor het beging van de eerste test was 0.54,maar was gemeten met leidingwater,wat wel duidenlijk is dat is dat de ec waarde laag is,bijvoeden zal altijd noodzakenlijk zijn

Share this post


Link to post
Share on other sites
het kost ongeveer tussen de 0.80€ en 1€ de liter

 

 

:P 30 liter 18 eurie´s

 

gallery_5498_294_27895.jpg

 

aanbieding 16.5 liter voor 7,95 :o

med_gallery_5498_922_606420.jpg

 

med_gallery_5498_922_168462.jpg

 

 

maar intresante topic rataplan :rofl

ik werk er nou ook een poosje mee mooi spul :wOOt

 

laters pp...........

Share this post


Link to post
Share on other sites

haha 40 pp maakt er werk van :P

als het 18€ voor 30 liter is dat niet duur, het gaat inmiddels heel wat kweekjes mee..

 

ik zie de voordelen wel met seramis; minder rotzooi, goede ph ballans, meer lucht bij de wortels, mogelijkheid tot spoelen, kost niets, herbruikbaar enz.

 

 

(ik blijf ik met een scheef oog :rofl kijken naar de wortels en water verhouding..)

 

interessant, i volg het.

als het goed uitpakt ga ik op seramis tour :wOOt

Share this post


Link to post
Share on other sites

is inderdaad nog goedkoper,zo zie je maar dat er heel wat prijsverschillen merkbaar zijn,gaf alleen de indicatie op met mijn prijsbevindingen,maar dit terzake

Share this post


Link to post
Share on other sites

Klinkt zeker interesant, en het zal waarschijnlijk ook wel werken. maar je zal op dit medium toch nooit dezelfde resultaten krijgen als op aarde met een goed bodemleven?

 

Ondanks dat de waterhuishouding goed zal zijn, is de afgifte van voeding aan de plant hetzelfde totdat het moment al het vocht uit de korrels is, en je weer opnieuw water geeft.

Dit kon dus wel een week of 2a4 duren als ik het goed heb gelezen?

 

Wordt het sturen, geven van voeding dan niet erg lastig?

 

Ben benieuwd.

 

Thnx.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het grote voordeel van seramis is dat de zuurstof water verhouding altijd 50/50% is.

Teveel water geven is vrijwel onmogelijk als je zorgt dat er gaten in de potten zitten.

Je kunt op seramis ook een bodemleven creeren.

Bij een te hoge ec kun je seramis doorspoelen totdat de juiste ec/ph bereikt is,dit kan niet op aarde!

Het sturen van de planten net als op hydro gaat wat lastiger omdat seramis zich gedraagt als een aarde product.

 

Nadeel is dat het medium inert is en dus bij elke water beurt je ph en ec tot in de puntjes in orde moet zijn.

 

greetz sannie

Share this post


Link to post
Share on other sites

@OGDread,neen ga volledig werken met biovoeding van Biobizz & BAC,de korreltjes kunnen zowel chemische voeding opnemen als biologische,dit is geen hydro medium,het zijn mini sponsjes die het aangeboden voedingswater volledig kunnen opzuigen...

 

@Spock,bodemleven is reeds al aanwezig,voor je begingt zal je de schimmeltjes en bacto kunnen mengen onder de korrels,en de aardekluit is ook al behandelt met schimmeltjes,het sturen van de voeding zal geen problemen opleveren daar dit al getest is,het gaat in drie fasen,in de eerste bewatering zal er veel groeivoeding zitten en een minimale hoeveelheid bloeivoeding,in de tweede fase zal er een minimale hoeveelheid groeivoeding zitten en meer bloeivoeding,in de derde fase bloeivoeding en biologische bloeistimulator,en in de laatste fase enkel water met bacto,het substraat zal dan bewaard worden na de oogst in plastieken bakken,je start dan volledig met nieuwe korrels en na die oogst neem je terug de bewaarde korrels die je terug gaat inwateren met schimmeltjes en groeivoeding,zo kan je dus steeds blijven voortgaan

 

@Sannie,de zuurstofverhouding is inderdaad steeds minstens 50%,maar zal nog oplopen naarmate het substraat zal droger worden,zo zal er nooit een teveel aan water kunnen ontstaan indien je steeds dezelfde hoeveelheid water zal aanbieden in gesloten potten.In eerste fase is het medium neutraal,dus een ph waarde van 7.0,dan bewater je met een ph waarde van 5.5,daags nadien merk je dat de ph waarde van het medium op +-6.3 zal staan,voor dit substraat kocht ik een ph meter met vlakke meetkop,zo handig wel,kan je steeds kijken wat de ph waarde is en kan je gaan sturen bij elke watergift...

 

Iedereen weet ondertussen al dat ik een grote voorliefde heb voor aardebakken,dit zal eeuwig zo blijven denk ik :wOOt maar wil dit eens grondig gaan doortesten,zowel onder hps als onder tl's,het zou uitkomsten kunnen gaan bieden bij verticaal kweken daar je daar grote problemen hebt met je medium steeds!En denk eens aan de mensen op appartementen,indien je naar boven gaat met een paar zakken Seramis,dan denken de mensen dat het voor kamerplanten is of ze kennen het niet eens :rofl het is steeds hergebruikbaar en proper,goed spoelbaar,en bewaarbaar,het is zeker niet de bedoeling om dit substraat te gaan verheerlijken,maar test nu eenmaal graag nieuwe dingen uit,en indien het zou slagen dan zie ik er een grote toekomst in.

Share this post


Link to post
Share on other sites

in eerste instantie zal de test gebeuren met een tl verslag en een hps verslag,hier in dit topic.Het tl verslag is reeds gestart,en reeds te volgen,hier de link: http://www.wietforum.nl/Zaailingselectie-W...kra-t22471.html

het medium bij het begin van de test is qua ph waarde neutraal...

Foto=WPYV6FWN.jpg

hier het ingewaterde substraat met de schimmeltjes en bacto ondergemengd,daar de ph waarde hoog ligt water ik in met een ph waarde van 5.5,medium is nu 6.3

Foto=4BAJOY86.jpg

het medium blijkt ook uitermate geschikt te zijn om er zaailingen en stekken op groot te brengen,hier een foto van een zaadje dat in een klein potje seramis is gelegd onder een laagje van 0.5cm korrels,na amper 3 dagen was de zaailing al 2cm!De 4 testzaailingen kwamen allen uit,en binnen de 2 dagen kwam de zaadlob reeds boven de Seramis uit,kijk eens wat een penwortel,van de stekken die er werden ingezet wortelden deze na amper 4 dagen :rofl dat ga ik ook binnenkort laten zien in dit topic

Foto=KIUT7A3J.jpg

het tl kastje

Foto=CZKWK3RT.jpg

updates volgen

Share this post


Link to post
Share on other sites
ten eerste moet je de ph en ec waarde van je aangeboden voeding gaan meten,achteraf na je kweek giet je een deeltje van de Seramis aan de wortelzone in een beker,en je gaat de seramis korrels dan blank zetten met gedemeneraliseerd water,laat deze oplossing dan een uurtje trekken,en meet dan de ph waarde en ec waarde van deze oplossing,voor 25 gram korreltjes neem je water tot deze net onder staan...Gedurende de kweek hoef je je alleen zorgen te maken over de ph en ec waarde van de aangeboden voeding... :rofl

 

Een EC meting waarbij demi water is toegevoegd geeft geen realistische waarde aangezien de EC halveerd als de hoeveelheid water verdubbeld .

 

Waardoor voorkom je met dit spul verzuring? waarschijnlijk het zelfde verhaal als op natuurlijke kleigrond.

Groot verschil met grond is de afwezigheid van organisch materiaal , en dat is voor een goed bodem leven toch ook nodig ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...