Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

ms5560

Steeds Meer Gele Bladeren

Recommended Posts

hallo best kwekers

 

Ik zit hier met een probleem met mijn 1ste x 10 silvertjes er krijgen ca 5 planten steeds meer gele bladeren,

word hier een beetje para van.

heb de recenste FOTO'S in mijn GALLERIJ staan

 

ff wat verdere info:

1500m³ afzuiger slak

2x 600W op 62 cm afstand in hok van 200 cmx80cmx210 cm

bloeivoeding terra

grond kant en klaar voor ca 4/5 wkn

potten ca 10 liter

zit nu bijna in week 5 bloei met 10 dgn voorgroei

waterift ca 800 ml om de dag

planten zijn getopt 1x

temp lampen aan rond 27/28 en uit rond 19/20

LV lampen aan 50% en uit 60%

zwenk ventilator tussen toppen en lampen door

 

ben na ca 3 wkn bloei langzaam begonnen met voeden eerste paar keer halve dosis daarna sinds afgelopen week volledige dosis.

Ik maak geen gebruik van een ec meter wel ph deze zuur ik af naar PH6.1 (ph medium moet ik nog meten)

Heb in het begin een beetje ellende met mijn hanna ph meter gehad deze bleek niet helemaal correct geijkt te zijn.

ff potje ph 4 en 7 gehaald en opnieuw geijkt (meerdere malen nagekeken)

maarja nu moet ik van de week gaan beginnen met pk13/14 en weet eigenlijk of dit nu wel verstandig is.

 

op 1 van de foto's heb ik een aantal bladeren welke ik voornamelijk onder heb verwijderd gefotografeerd

afkomstig van div planten.maar her en der zitten ook gele bladeren aan het oppv.

 

De ene plant doet het super en de andere weer minder terwijl alle planten gelijk worden behandeld.

 

sommige van de wat oudere bladeren hebben omhoog krullende punten maar de jonge bladeren niet

het zijn ook voornamelijk de grote bladeren die vergelen en niet die alleen onderin zitten.

maar er zijn 2 planten die dit helemaal niet hebben.

de meeste vergelen van buitenaf en sommige hebben bruine delen/randen.

de ander is geel met groene nerven.

de onderste bladeren hangen, maarja deze vangen ook nog nauwlijks licht dus zal wel normaal zijn.

verders vind ik de planten een beetje te licht van kleur ten opzichte van de 2 die het super doen.

Ik vind het in het hok trouwens meer naar rottend water ruiken als naar weet terwijl wanner ik mijn handen langs de planten/toppen haal je bijna stonend ben van de weet lucht

 

het is een lang verhaal en ik hoop dat jullie hier iets mee kunnen

de bud shot in de gallerij is een plant die het super doet en geeft een geweldige bud terwijl de buds van de planten met de gele/lichte bladeren een beetje achter blijven.

 

hoop dat he allemaal een beetje duidelijk is en ook de foto's al vind ik de planten er anders uitzien met het blote oog morgen foto's zonder lampen aan

 

alle hulp en adviezen zijn uiteraard welkom

 

 

heb veel gelezen en gesearched maar kom er niet echt uit.

 

 

//EDIT + foto's

 

gallery_7889_1132_301731.jpg

 

gallery_7889_1132_250339.jpg

 

gallery_7889_1132_838824.jpg

 

gallery_7889_1132_1003042.jpg

Edited by stijlloos

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hmmm, die onderste bladeren (2de foto) lijkt er meer op alsof je eens vergeten bent water te geven (paar dagen geleden)...

 

De andere pics... Als ik moet gokken zou ik gaan voor een te hoge pH, echter lijkt het me beter om eerst eens die aarde te meten, zie http://growguide.wietforum.nl/PH voor hoe je een meting doet van je aarde...

 

Groeten,

 

Stilo

Share this post


Link to post
Share on other sites

ziet er verdacht veel uit als de problemen die wij een maand geleden hadden,

ik volg stijlloos, ph problemen.

meter checken,schoonmaken en ph aarde meten.

hiero staan onze probleempjes.

Als het een ph probleem is dan moet je verwachten dat je maar langzaam uit dit dal komt.

het valt mij erg tegen hoe lang dit effect nog doorwerkt.

 

succes

 

greet van weet

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja, tekorten door tehoge pH...maak effe een papje van wat aard euit je potten en water wat je normaal geeft,, sheck de pH daarvan en stel zonodig af, door je gietwater wat zuurder te maken.. :P

 

bijv,, je pH in je medium is 7, en je geeft 6, dan zal de pH in het medium 6,5 worden..

ideale pH in aarde is tussen de 6,0 en 6,5 liesft rond de 6,2-6,3...

 

Suc6 dude......... :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

thx stijlloos dat je mijn foto's bij mijn topic heb gezet :P

 

 

Heb mijn vriendin gelijk ff op pad gestuurd voor demi water en zal dit vanavond gelijk testen

 

Ik kan dus wel gewoon doorgaan met voeden en beginnen met pk 13/14

 

mischien komt hier nog een domme vraag maar wanneer ik begin met pk 13/14 moet ik dan ook gewoon terra toevoegen of alleen die pk 13/14?

 

ik hou jullie op de hoogte

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het lijkt op de symptomen van een stikstofgebrek, maar i.p.v. te weinig water denk ik eigenlijk eerder aan teveel als ik zo naar die bladeren kijk. Bij te weinig water zullen meestal de bladeren bovenin de plant naar boven gaan omkrullen omdat ze meer verdampen dan ze aan kunnen voeren. Hier zie je juist blad onderin de plant slap worden en naar beneden omkrullen, i.c.m. chlorose, het verbleken van het bladweefsel. De plant probeert aan de benodigde voedingsstoffen voor nieuwe scheuten te komen door ze uit haar eigen bladeren te onttrekken, wat aangeeft dat ze ze niet uit de bodem kan halen.

 

Waarschijnlijk is het een combinatie van factoren, dus een grondsample nemen en dit nameten kan nooit kwaad. Ik zou in elk geval nog even wachten met het geven van voeding totdat de balans hersteld is. Misschien konden ze door pH problemen niet zoveel water opnemen als je gewend was en heb je dat een tijdje volgehouden, waardoor het probleem verergerd is en de potten nu ook nog eens te nat staan. Als je potten op dit moment nog zwaar aanvoelen zou ik even wachten met water geven tot je merkt dat de grond voldoende droog is. Door op dezelfde voet verder te gaan loop je i.c.m. die pH problemen het risico dat de wortels gaan rotten. Mochten je potten echt niet te nat staan dan is het inderdaad in de eerste plaats de pH die opname bemoeilijkt. Alleen afgezuurd water geven in dat geval, eventueel gecorrigeerd m.b.t. de pH van je medium.

 

Ik probeer m'n pH op aarde net als Dokkie rond de 6.3 te houden. Elk decimaal betekent een factor 10 verschil in zuurgraad. (pH is een logaritmische schaalverdeling) Een tiende kan in theorie je kweek dus maken of breken...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik probeer m'n pH op aarde net als Dokkie rond de 6.3 te houden. Elk decimaal betekent een factor 10 verschil in zuurgraad. (pH is een logaritmische schaalverdeling) Een tiende kan in theorie je kweek dus maken of breken...

 

 

--------------------

 

En daarom is het (wekelijks) ijken van je ph-meter nou zo verdomd belangrijk!!!!!

 

Verder ben ik het helemaal met MAD eens :P

 

gr. Tokkie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Scherp Mad, zeeeer scherp... Na ff een goede nachtrust en nog een kijken bij daglicht :P herken ik idd meer een overschot aan water als een tekort.

 

Wat Mad zegt is volgens mij de beste analyse van 't probleem met deze informatie. Ik ga mee met de combinatie te hoge pH, te veel water.

 

Hoe zwaar zijn je potten? Til er eens 1 op om te voelen hoeveel water erin zit...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dit lijkt inderdaad wel het bekende .... euhhhh ..... hoe zullen we t noemen ?

Ja, weet t, we noemen een te nat medium voortaan het bekende Stumperprobleem :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alvast bedankt voor al jullie reacties.

 

Ik heb inmiddels het medium gemeten is 6.7 zou het daar dan wel aan liggen?

De potten zijn niet zwaar dus overtollig water zit er niet in kan het niet aan de voeding liggen?

 

Ik heb gisteren alle gele bladeren eruit gehaald zit nu weer helemaal vol

 

gr

Share this post


Link to post
Share on other sites

heb denk ik niet meer zoveel toe te voegen maar dacht nog wel aan twee dingen:

k vind het in het hok trouwens meer naar rottend water ruiken als naar weet

Da's nog steeds gek. Rottend water. Heb je je potten al eens goed besnuffeld? Zit er iets te rotten in je pot?

 

Bij sommige soorten is het overigens normaal dat ze wat meer gele bladeren geven tijdens de bloei heb ik gelezen, ik weet het in ieder geval van killa queen.

 

Denk er aan, een aardemonster is een detailopname, je moet echt een stuk of 5-6 verschillende samples van een pot met elkaar mengen om een goed beeld te krijgen, pH kan in een pot zomaar een hele pH waarde verlopen. Maar plaatselijk 6,7 meten is al vrij hoog ja.

Share this post


Link to post
Share on other sites

gisteren nog wat meer monsters genomen en kom nog steeds op een gem waarde van PH 6.6/6.7,

 

vanavond moeten ze weer water hebben en eigenlijk moet ik ook beginnen met pk 13/14

 

is het nu verstandiger om eerst alleen water te geven en het ph weer op peil te brengen en dan overmorgen beginnen met pk 13/14??????

 

ok,thx

Share this post


Link to post
Share on other sites

ms5560,

oke krietiek kun je krijgen,

krietiek schrijf je met alleen een i

dus kritiek :P

 

 

ha,ha,

 

Als we voor de ph blokkade gaan, dan heb ik geleerd dat de wortel-membramen zich eerst moeten openen voordat er weer goed opgenomen kan worden.

En nu je toch lekker aan het meten bent kun je de ec waarde van de aarde ook mooi meten.

als deze goed is hoeft er in principe geen voeding bij, of dit ook voor pk13/14 geld, dat weet ik NIET.

 

greet van weet

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoe zit het nou met die rottende lucht? Het enige wat ik me kan voorstellen is een rottend medium of stilstaand rottend water. Heb je de betreffende potten nu al nagekeken / geroken?

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey @whazzup

ben er nog steeds niet achter wat die lucht nou precies is het medium is het niet daar kan ik niets aan ontdekken.

er zou evt stildtaand water in mijn dubbele bodem kunnen staan maar om dit te checken zal ik ff tijd moeten vrijmaken omdat ik dan natuurlijk alle potten zal moeten verwijderen.

 

zal morgen wel eens kijken heb nog wel een gaatje vrij.

 

Heb vandaag tog voor de zekerheid alleen afgezuurd water gegeven PH6.0 dus zou morgen een waarde moeten meten van ca 6.3/6.4 daarna nog 1x water ph 6.0 en dan zal ik langzaam weer bij de ideale waarde moeten komen.

Zal waarschijnlijk wel ook pk13/14 toevoegen omdat ik daar eigenlijk vandaag mee hat moeten beginnen.

 

verders hoop ik natuurlijk dat dit tot een goed einde zal komen :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

wees voorzichtig met te grote pH verschillen! Daar kunnen ze ook niet echt goed tegen, rustig aan terugbrengen, je gaat nu 0,7 omlaag met je gift ineens.

Share this post


Link to post
Share on other sites

haai

 

lijkt sterk op een stikstofgebrek;het zijn de oudere fanleaves die dit het eerst laten zien.

begint bij de onderste bladeren en trekt dan langzaam omhoog.

 

zo te zien hebben die plantjes al veel langer dit gebrek.

 

een minimale dosis stikstof is óók nodig in de bloei,als je nu ook nog eens 13/14 gaat geven zal de plant er niet vrolijker van worden.

 

 

zie dat je alleen bloeivoeding hebt gebruikt.

 

welke grond gebruik je?

 

 

 

groetels

Share this post


Link to post
Share on other sites

weet niet precies wat voor grond het is.

Had kant en klare van de GS met alles der in weet alleen dat het een soort van vuilniszak was wel geseald en met blauwe opdruk.

 

maarja pk13/14 is tog ook beter om nu te geven

Wat kan er nog echt fout gaan hooguit dat mijn streefgewicht niet word gehaald.

next time better

 

update:

op het oog is er niets veranderd zijn ook niet geler geworden.

 

Moet wel zeggen mede door mijn eerste kweekje en natuurlijk jullie op het forum heb ik de laatste maanden veel geleerd en zal ook sommige dingen anders gaan aanpakken volgende keer.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...