Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
tyson

Licht

Recommended Posts

Ha die Cees,

 

Ik gebruik voor mijn teelt drie soorten lampen, is dit nodig?

 

HPI voor de groei(korte internodes)

Son-T-Agro voor de eerste 2 a 3 weken bloei(om strekking tegen te gaan)

NAV-T of SON-T voor het afbloeien.

 

Het lijkt of mijn planten hierdoor compacter blijven, en een hogere opbrengst hebben! Denk jij dat dit hieraan toe te schrijven is? :smoke

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ojee,

moeten we nou gaan zeggen dat je het helemaal fout doet?

Volgens mij heb je deze lampen gekozen om de kwaliteiten die je aangeeft.

Als dit geen verschil maakt met een spaarlamp of tl buis, dan heb je het niet goed gedaan.

 

toch een beetje open deur toch..................

 

greet van weet

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nou, nou rustig maar! Ik hoor Cees ook wel eens over diverse spectra, en vroeg mij af of hij zich hierin kan vinden(mischien kan het nog beter!). Ik zal binnenkort een andere camera kopen, en lezen hoe ik pics kan posten. Of ik die 1 gram per watt haal kun je dan zelf zien. Dat de methode met verschillende lampen werkt weet ik wel zeker, maar ik hoor ook wel eens over SON-T en MH gekombineerd tijdens de bloei. De meeste kwekers houden nou eenmaal een standaard methode aan, en Cees is nou iemand die hiermee mischien het nodige geprobeerd heeft.

 

Peace, Tyson :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi (mike ?) tyson :P

zo ja :D dan ben ik gelijk een stuk liever tegen je :D

ik begrijp je wel hoor .je probeerd wat dingen uit ,en je doet goed je best.

en dan wil je eigelijk maar 1 ding .

en dat is de mening van spees cees de meester zelf.

maar ik denk dat dat juist goed is dat we hier zo discussie,s voeren en al doende wijzer worden.

voorkauwen kan altijd nog.

wat betreft je lampen ,denk ik dat je goed bezig bent .

door het uit te proberen .

probeer het eens in omgekeerde volgorde :D

dan weet je het snel genoeg .

en dan hoop ik dat je de verschillen hier ook kom vertellen

zodat we allemaal weer wat wijzer worden

 

keep on doing the good stuff :P

 

sorry maar jeroen kan er ook niks aan doen :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

MMMmmmm....als je mijn mening er over wilt hebben...hahaha, dan krijg je die.

Je gebruikt té veel geld en té veel energie op die manier die er omschreven wordt.

Probeer eens gewoon met philips cool white 33 ( niet De Lux) TL-buizen je stekken of zaailingen omhoog te trekken. een TL gebruikt relatief weinig stroom en heeft als grootste voordeel dat ze bijna geen hitte afgeven waardoor je ze één cm boven je toppen kunt hangen en daardoor een maximum aan wit licht krijgt waar je dat hebben wilt. Resultaat zal zijn dat je korte compacte planten krijgt met snel opeen volgende internoden.

Té lang voorgroeien is voor mij al heel lang geen optie meer omdat het teveel tijd en energie kost wat zich op het einde helemaal niet loont.

Een plant die bestaat uit één lange dikke cola zonder al die "verdomde" zijtakken geeft meer gewicht, neemt minder plaats en is makkelijker te knippen.

 

SpeesCees :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Goedkoper is altijd interressant Cees! Tot hoe hoog kan ik ze nou echt effectief voorgroeien onder TL? Dan ga ik dat eens proberen, en pot ik ze dan gewoon over in de bak.

 

:P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ga je uit van stekken of van zaailingen ?

Stekken zet je niet langer onder de TL's dan nodig is, dus zo snel je ziet dat ze aanschieten...hoppa , onder je afbloei lampen en 12 uur erop.

Zaailingen zet je metéen na één dag gekiemd te zijn op 12 uur en dan zet je ze rond de 20 ste dag na kiemen in je afbloeiruimte.

Rond de 14-16 dagen op 12 uur kun je de mannen eruit pikken.

 

SpeesCees

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bij stekken oke! Goed aanslaan is nog flink doorgroeien in die eerste weken van de bloei. Zou ik gewoon ff een keer moeten proberen hoeveel ruimte ze nodig gaan hebben (i.v.m. het aantal per m2). Met zaadplanten wil ik altijd een stek bewaren i.v.m. een eventuele superplant die ik dan tot moeder kan bombarderen! Ik heb dan toch al gauw een aantal weken voorgroei nodig. Of kan dit ook anders? Ik heb namelijk wel eens een plant geregenereerd, maar heb de stekken ervan nooit af kunnen bloeien(moest noodgedwongen wel heel snel opruimen).

 

Peace, Tyson :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

met zo een HPI lamp groeien je lampen wel heel snel.

zelf gebruik ik de eerste weken tl met kleur 54 en 83.

daarna een weekje een 400 w HPI ofzo, eigenlijk tot ik zie dat ze flink beginnen te groeien en elkaar bijna aanraken.

waarna ze onder een 600 komen te staan.

de volgende kweek ga ik die HPI in combinatie met mijn 600w HPS een tweetal weken vanaf 12/12 gebruiken .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoort dit onderwerp niet ergens anders thuis.

 

Voor de rest verwijs ik voor menige vragen over de verschillende Natriumgas lampen naar de Site van Philips over kweeklicht

 

 

http://www.lighting.philips.com/nl_nl/buso...ochure_2004.pdf

 

Daarin word een duidelijk verhaal en vergelijkingen gedaan over lumen e.d.

 

 

 

Groeten uit Eindhoven,

 

AS Grow

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb jij een lumen meter dan ?...want meten is weten. En wat de hr. Philips me verteld...nou dat ken ik al ff.

 

SpeesCees :showoff:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cees, is er een overeenkomst tussen een lux, en een lumenmeter. Luxmeters zijn overal verkrijgbaar, mmar hoe zit dat met lumenmeters?

 

Peace, Tyson. :showoff:

Share this post


Link to post
Share on other sites

De lux (symbool lx) is de SI-eenheid van verlichtingssterkte: 1 lux is de lichtsterkte voortgebracht door 1 candela op een oppervlak loodrecht op de lichtstralen op een afstand van 1 meter van de bron.

 

De lux stemt dus overeen met de verlichtingssterkte die men heeft wanneer iedere vierkante meter van het beschouwde oppervlak een lichtstroom van één lumen ontvangt. Het aantal lux wordt bijgevolg gevonden als het quotiënt van de totaal ontvangen lichtstroom, uitgedrukt in lumen, en de grootte van het verlichte oppervlak uitgedrukt in vierkante meters; derhalve is 1 lux = 1 lumen/m².

 

Gewoon een luxmeter halen dus .

 

met zo een HPI lamp groeien je lampen wel heel snel.

zelf gebruik ik de eerste weken tl met kleur 54 en 83.

daarna een weekje een 400 w HPI ofzo, eigenlijk tot ik zie dat ze flink beginnen te groeien en elkaar bijna aanraken.

waarna ze onder een 600 komen te staan.

de volgende kweek ga ik die HPI in combinatie met mijn 600w HPS een tweetal weken vanaf 12/12 gebruiken .

 

Ik ga ongeveer hetzelfde doen ,ook met HPI.

Wat verlichting betreft kan er nog veel worden geoptimaliseerd denk ik . De LED techniek is in opkomst. Er bestaan al powerLEDs van 40 watt , alleen die zijn nu nog veel te duur.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...