Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Ashiva

5 * Skunk Zaailingen Onder 400w Hps

Recommended Posts

Hoi

 

Een week of 4 geleden zat mijn skunk van de CS vol met zaadjes, beetje rondgezocht op internet, héél veel gelezen hier op dit forum (thx iedereen :smoke ) en besloten het ook eens te proberen zonder al te veel kosten te maken, wil eerst wat leren uit deze kweek hier.

 

Zo'n 3 weken geleden ben ik dan maar begonnen met 9 zaden voor te kiemen op nat tissuepapier, na 3 dagen heb ik de 4 mooiste in potten van 7 liter gezet met voorbemeste potgrond (rond de 6 liter per pot :D) en perliet erdoor gedraaid. Daar 1 TL van 36 watt (kleur 33) boven gezet en na 2,5 weken groei (op 18/6) staan we zo ver:

 

Groepsfoto:

gallery_8482_1111_12338.jpg

 

Plantje 1 (van links te beginnen)

gallery_8482_1111_75141.jpg

 

Plantje 2 (deze groeit het snelst en maakt het snelst nieuwe bladen aan)

gallery_8482_1111_55631.jpg

CloseUp van het nieuwste blaadje van plant 2 (7 vingers)

gallery_8482_1111_84510.jpg

 

Plantje 3

gallery_8482_1111_17030.jpg

 

Plantje 4

med_gallery_8482_1111_72750.jpg

 

De hoogte vd plantjes (probeer de lamp er zo laag mogelijk op te houden)

gallery_8482_1111_105496.jpg

oja dat kleintje in die mug, is zaadje waarvan ik dacht dat het niet ging uitkomen, maar plots ferm begon te ontkiemen, dacht ik zet ik hem er maar bij... Is hierdoor wel wat gaan sprieten, ahja, we zien wel wat ermee gebeurd, zowiezo zal ik haar nog moeten overpotten naar een grotere kuip

 

 

Ben nu wel wat bang voor die nerven, zien er wat geelachtig uit, of maak ik me zorgen om niets?

med_gallery_8482_1111_624983.jpg

 

Ik ben van plan hem nog even in groei te laten staan, en dan in bloei te zetten met een 150 watt HPS lamp, want met dat ééne TL buisje zal het niet lukken denk ik :D

Oja, ik weet dat ik zal te horen krijgen dat mn aarde te nat is :smoke dit heb ik ondertussen ook gemerkt en ze krijgen nu al een dag of 3 geen water meer.

Zou ik al beginnen met voeding geven ? en wat raden jullie zoal aan ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

En voor de groei toch nog echt eventjes 1 TL buisje erbij halen hè zodat ze als ze wat breder worden ook nog licht krijgen... 7 eurootjes

Zullen ze denk ik heel erg fijn vinden :D

en zien er mooi uit :smoke

gr.speed :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

goed dat je eerst zo veel gezocht en gelezen hebt voordat je bent begonnen, dat zouden er meer moeten doen :smoke

je plantjes zien er erg mooi uit.. zodra de worteltjes uit de gaten onderin de pot komen zou ik ze van onder gaan bewateren..

succes!

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey dat ziet er wel heel leuk uit :smoke

 

ik denk dat je beter een 250 of 400 W HPS kan kopen ivm.. het aantal plantjes dat je hebt.

als ik jou was had ik een 400 W gekocht

 

#stampertje :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

thx :smoke

leuk om te horen van mensen die er wat meer van kennen :D

 

ivm die TL, heb hier inderdaad al gelezen dat je in de gamma een armatuur + TL kan kopen voor 7 euro, ben gaan kijken in de gamma hier in de buurt, maar kheb enkel losse armaturen gevonden (rond de 30€/stuk)

Share this post


Link to post
Share on other sites
hey dat ziet er wel heel leuk uit :smoke

 

ik denk dat je beter een 250 of 400 W HPS kan kopen ivm.. het aantal plantjes dat je hebt.

als ik jou was had ik een 400 W gekocht

 

#stampertje :D

 

Welke set zou je dan aanraden, want ik weet niet echt veel over lampen en zo, en ik speel het liever op veilig (daarmee bedoel ik vragen aan iemand die er iets van kent :D) dan m'n geld te verdoen aan een lamp die mss heel m'n huis de fik in steekt :smoke

heb al eens gekeken op leafman maar daar staan zooooveel soorten en sets verlichting dat ik er niet uit geraak.

 

als ik de planten nu niet in een lijn opstel, maar 2 over elkaar (zoals de 4 op een dobbelsteen :smoke), zou 1 250 watter dan niet volstaan?

 

dit is trouwens hoe ik nu probeer het maximum uit m'n TL'etje te halen :huh:

med_gallery_8482_1111_72291.jpg

gallery_8482_1111_5856.jpg

 

 

Oja, ik zal proberen om de 2-3 dagen nieuwe foto's te posten, zo kunnen andere beginnelingen hieruit ook iets leren

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja het is maar net wat je wilt ... als je die 250watter boven een halve vierkante meter hangt met je dobbelsteen 4 :D Zou ik zeggen waarom niet, moet goed komen toch?

growshopalien.com is de keuze aan lampen veel kleiner dus minder lastig kiezen :D (hier bovenaan!)

hmm heb je het niet even gevraagd over die TL, hier hebben ze ze wel najah... binnenkort toch lekker bloeien :smoke

 

gr.

speed :smoke

Share this post


Link to post
Share on other sites

meer licht = meer gewicht.. maar ook meer stroomkosten en warmte.

Ik zou er een 250W boven hangen (setje incl. vsa en kap kost 72.50 bij alien)

Share this post


Link to post
Share on other sites

oké ik ga dus dat 250W setje bestellen bij Alien, zodat we binnen iets meer als een weekje (misschien 2) kunnen gaan bloeien :smoke

Mijn timer kan volgens de doos (die ik gelukkig nog liggen had) 3500Wattjes aan, nu, in praktijk is dit altijd veel minder, maar 250W zou volgens mij nog geen probleem mogen vormen.

 

Bedankt voor de tip trouwens, alien is idd veel overzichtelijker :huh:

 

Nu ik toch die lamp ga bestellen zal ik meteen ook voeding bijkopen,

maar heeft het nog zin om groeivoeding te geven, ik denk dat ik ze binnen 1.5 - 2 weken (als alles blijft goed gaan natuurlijk, laat het ons hopen :D ) in bloei ga zetten.

en wat zouden jullie me aanraden qua bloeivoeding?

 

Excuseer me voor de vele vragen, maar al die merken en soorten voeding, ik geraak er weer niet wijs uit :smoke :D.

Als het aan mij lag bestelde ik Bio Bizz Bloei (8euro/liter), lijkt (qua naam vh product) toch het meest op wat ik nodig heb :smoke maar zullen m'n plantjes hiermee wel voldoende hebben?

Share this post


Link to post
Share on other sites

in principe moet er voor de eerste paar weken voldoende voeding in de grond zitten voor de eerste paar weken.. ik zou ze alleen niet al te lang laten voorgroeien, de potten zijn immers niet zo heel groot, en na het omzetten van de klok groeien ze nog wel een paar weken door..

die biozbizz bloei moet daarna prima kunnen volstaan..

Share this post


Link to post
Share on other sites

leuk gedaan dat zilver folie :smoke alle kleine beetjes helpen

 

en ja.. als je ze in een vierhoek zet kan je er met gemakt een 250 W HPS op zetten :D bespaart ook weer.. maar niet teveeel besparen met producten want dan gaat de kwaliteit achteruit.

 

#stampertje

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bij alien is de 400W set 3.5 euro duurder dan een 250W setje, nu vraag ik mij af:

 

een 400W verbruikt natuurlijk ook meer, is het de moeite waard (prijs verbruik/uitendelijke hoeveelheid wiet) om de 400W aan te schaffen ipv. de 250W?

Ik bedoel maar, met die 400W, zal ik dan veel meer wiet hebben dan met een 250W of is het verschil in wiet te klein om de prijs van het extra verbruik waard te zijn?

 

Hopelijk verstaan jullie mijn ietwat moeilijke zinsbouw, denk eigenlijk dat ik het antwoord al weet hoor :D

 

@ tomas: van het moment dat ik de nieuwe lamp in mijn bezit heb zet ik ze in bloei, want ik wil ook niet dat ze te groot worden. Ik denk zelfs dat ik ze ga scroggen (allemaal onder 1 net, niet afzonderlijk) als ze wat groter zijn.

 

@ stampertje: thx, gewoon A4 kartonnetjes met alu folie er zo strak mogelijk opgeplakt om plooien te vermijden (heb al gelezen dat plooitjes voor brandplekken zouden kunnen zorgen). Enkel niet met pattex werken of heel je hok stinkt ernaar als je je verwarming aanzet:p, had daar maar eerder moeten aan denken :smoke Blame the New York Diesel :smoke

 

In ieder geval al bedankt voor jullie vriendlijke en nuttige reply's :smoke i'll keep you updated :D

Zal deze topic dan later verplaatsen naar de gewone indoor kweekverslagen wanneer ik begin bloeien, nu ik toch voor de HPS gekozen heb.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Bij alien is de 400W set 3.5 euro duurder dan een 250W setje, nu vraag ik mij af:

 

een 400W verbruikt natuurlijk ook meer, is het de moeite waard (prijs verbruik/uitendelijke hoeveelheid wiet) om de 400W aan te schaffen ipv. de 250W?

Ik bedoel maar, met die 400W, zal ik dan veel meer wiet hebben dan met een 250W of is het verschil in wiet te klein om de prijs van het extra verbruik waard te zijn?

 

Hopelijk verstaan jullie mijn ietwat moeilijke zinsbouw, denk eigenlijk dat ik het antwoord al weet hoor :smoke

 

Als ik jou was zou ik dan toch voor die 400 W gaan :smoke en het maakt echt wel uit of je er een 400 W of een 250 W boven opzet.. met die 400 W krijg je volgens mijn weten echt wel meer opbrengst,, hoeveel kan ik je neit vertellen... :D

 

stroom verbruik valt opzich mee voor die paar euro's extra :huh:

 

(note me if i'm wrong :smoke )

 

#stampertje :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Misschien kan je hier iets mee:

 

Hoeveel lumen (lichtsterkte) geeft een natriumlamp ?

150 Watt -> 14500 Lumen, ? (wel zeldzaam)

250 Watt -> 31000 Lumen, effectief oppervlakte 0,5 m2

400 Watt -> 55000 Lumen, effectief oppervlakte 0,7 m2

600 Watt -> 98000 Lumen, effectief oppervlakte 1,2 m2

1000 Watt -> 115000 Lumen, effectief oppervlakte 1,7 m2

 

Mvg ladylover

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou zeggen :

 

eerste kweekje (ph fout, vochtigheidsgraad te laag,...) 0,5-0,7 gr/watt

 

250watt -> 150 gr -> 150 * 4 = 600 euro

400watt -> 240 gr -> 240 * 4 = 960 euro

 

conlusie : voor 30 euro meer aan stroom heb je 360 euro meer aan wiet

 

Om te beginnen kan je altijd voor 250 gaan en dat gaat makelijk voor eigen gebruik :smoke

 

 

 

 

growertjen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zo, ik ben er eindelijk uit, ik ga toch voor de 250W gaan, aangezien ik enkel voor eigen gebruik kweek, en die 250W veel minder warmte afgeeft dan die 400 (denk ik toch, klinkt logisch alleszins :D). Morgen bestel ik hem bij Alien, samen met de bloeivoeding en de Bionaire BU1300 luchtbevochtiger.

 

Als ik de potten in een vierkant zet, komt dat neer op iets meer dan een halve vierkante meter, wat met een 250W dus nog perfect te belichten valt.

 

Nu zit ik nog met 1 probleem: Wat bij kortsluiting? Gevaar voor brand ? ...

In enkele topics (meest in De Bouwdoos) lees ik dat die VSA's zéér warm kunnen worden, nu, ik heb geen zin om hier een hele blusinstallatie te installeren...:D Op de foto van de set die ik ga kopen, staat de VSA ook afgebeeld, en zie daarop staan dat die CE gekeurd is, maar heb er hier al gezien die ook CE gekeurd waren en toch voor kleine brandjes zorgden...

Ik heb al gelezen dat je een metalen bakje rond je VSA kan bouwen of hem buiten kan hangen, wat zouden jullie me aanraden, ik kweek in een kleine bergruimte, waar ook een boiler hangt, dus die VSA mag in geen geval de fik in vliegen :smoke

 

Zowiezo zal ik ook m'n kap aarden en een relais gebruiken, het enige waar ik niet op wil besparen is m'n eigen veiligheid (en die van de dames ook natuurlijk :smoke)

 

Morgenochtend setje bestellen, dan kunnen we ze volgende week in bloei zien gaan, en maar hopen dat het vrouwtjes zijn :smoke

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zorg dat je vsa vrij hangt of ligt, je kan hem ook in ijzeren beugels hangen. Als jou huis goed geaard is en je sluit alles goed aan is er niets aan de hand. Meestal komt er een heftige brand doordat op het moment van kortsluiting er een steekvlam kan zijn die "in-de-buurt-liggende-spullen" in de hens steekt. Dus uit de buurt van brandbaar materiaal is zeer belangrijk.

 

Je kan met een pc-fan zelfs een koeling voor je vsa maken :D

 

succes met je projectje :smoke

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thx voor je hulpzame reply GreenLinq,

 

zal het dan gewoon zo doen hé, VSA in een geaarde metalen 'box' steken, en die veilig ophangen met kettingkjes, zodat die eventuele steekvlam geen schade kan aanrichten. Zolang er zich binnen een straal van 20 cm geen spullen bevinden, zal het wel veilig zijn zeker, die steekvlam kan ook zó groot niet zijn zeker?

 

Zal hier morgen ook PC-voedingkje aansluiten met enkele fans (1 voor VSA en nog enkele voor algemene luchtcirculatie)

 

dan blijft het enkel afwachten op m'n lampen hé

 

Heb hier weeral veel bijgeleerd in die paar uur dat dit topic er staat :smoke THX iedereen , morgen post ik nog wat nieuwe foto's, de blaadjes zijn alweer een mooi stukje gegroeid sinds het moment dat de plantjes net wakkerkwamen.

 

 

 

Ik raad trouwens iedereen aan zo'n aluminiumfolie plaatjes (foto's staan op vorige pagina) te gebruiken, helpt echt wel, ik zie dat ze toch iets sneller nieuwe blaadjes aanmaken sinds ik die plaatjes gezet heb.

Aan de bladen die niet meer recht onder de TL hangen zie je het ook, als je de plaatjes er zet, zien ze er veel klaarder uit.

 

Neem gewoon van die A4 bladen, maar ietsjes dikker papier (zeer licht karton). Gebruik geen lijm of plakband ofzo, dat had ik de eerste keer gedaan, en nadat ik de verwarming aangezet had stonk m'n hok naar de pattex, kreeg er amper nog adem :D heb ook al paar keer gelezen hier dat die lijmstoffen op plakband en zo schadelijk zouden zijn voor je plantjes. Je kan mooi het aluminiumfolie (wel de reflecterende en niet de matte kant gebruiken) rond het kartonnetje plooien zodat het vast blijft zitten.

 

Probeer de plaatjes wel uit de bakken te halen als je plantjes slapen, als er toch klein beetje licht binnenkomt wordt het dan niet gereflecteerd.

 

aanradertje dus als je maar 1 of 2 TL's hangen hebt :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

volgens mij is het brandgevaar echt relatief miniem als je je vsa gewoon buiten je hok op een stuk brand-werende plaat schroeft

 

vind het zeker wel een leuk idee die reflecterende platen voor kwkers die geen reflectie op hun muren hebben

 

 

Hoe groot wordt je hok?

 

ga je zeker volgen :smoke

 

En waarom die luchtbevochtiger?

 

 

 

 

Growertjen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Geen hok hoor, gewoon in een kleine bergruimte waar het redelijk droog en warm is.

Straks gaan de lichten weer aan en ga ik de ruimte eens meten, en komen er natuurlijk nieuwe picca's :D

 

en waarom die luchtbevochtiger ? om m'n ruimte wat vochtiger te maken he :D (niet meer tijdens deze kweek want ik zet hem binnen paar dagen in bloei)

 

oja 'k ga toch zelf m'n lamp gaan halen naar de Alien, disndag :smoke

Toen ik op de site keek om m'n bestelling te maken zag ik dat hun winkel in ijzendijk ligt, komt zeer goed uit :smoke

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zaadplantjes hebben niet zo'n hoge LV nodig als stekken hè!

Dus misschien wel helemaal niet nodig :D Ben wel erg benieuwd naar dit kweekje mooie plantjes, mooie resultaten (hopelijk), fotoos :smoke ?

gr.

speed :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Back with pics :smoke

 

Kheb dus dringend die HPS lamp nodig, nog paar dagen onder dat TL'etje gaan ze niet graag hebben, maar ben al aan het werken aan een oplossing, straks fototje :D

 

Ik denk dat ik morgen weer begin met water geven, maar heb de potten eens opgetild en ik zie de wortels al zitten door de gaatjes, dus dan kan ik langs onder water geven :smoke

Heb ze nu 4 of 5 dagen geen water gegeven omdat ze een beetje te nat stonden, enkel 2 * daags een spuitje regenwater op de blaadjes.

 

hier fotootje van alle 5 samen (volgende keer doe ik wel aarde tot aan de rand van de potten)

gallery_8482_1111_76283.jpg

 

De snelst groeiende plant (de 2de)

med_gallery_8482_1111_119955.jpg

gallery_8482_1111_66208.jpg

 

de andere zijn wel mooi gegroeid, maar niet om hier weer 5 foto's op te smijten :D volgende keer post ik ze ook :huh:

 

oké en hier ben ik weer met mn vraagjes :smoke

 

Heb zojuist een pm ontvangen van iemand, die me zegt dat ik waarschijnlijk met herma's zal zitten, doordat ik zaad gebruik uit wiet, kan dit :s ?

 

En is dit normaal ?

gallery_8482_1111_104326.jpg

kijk naar de vertakking, die is in het begin groen, in het midden paars, en aan het blad is ie weer groen :s of ligt dat aan die TL ?

 

Ga nu gaan verderwerken aan m'n licht ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Laat ze gewoon lekker groeien... herma's ?? Waarom herma's... Heb ergens hier op het forum gelezen dat dat wel meevalt, gewoon proberen :D (als dit niet klopt zeg het maar :D )

 

gr.speed :smoke

Share this post


Link to post
Share on other sites

Daar zit wel een logica in:

 

De kweker van die wiet zal niet tussen zijn sensimillas een man zetten, hij gaat namelijk voor opbrengst geen zaad. Dus is er een kans dat er in zijn plant(en) wat mannelijke bloemetjes zaten -> er zaten dus herma's in -> dus dat de genetics van de herma's zijn doorgegeven in jouw zaad :D :smoke

 

 

 

Growertjen

Share this post


Link to post
Share on other sites

mah, ik laat ze nu gewoon staan, t'is en blijft een proefprojectje, en als het toch herma's zijn pluk ik zoveel mogelijk banaantjes eruit he :smoke

 

 

Volgende keer koop ik gewoon gefemeniseerde zaden, of kzal er mss meteen meenemen van de alien.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...