Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Ashiva

Tijdelijk Geen Ph Afzuurstoffen

Recommended Posts

Hoi

 

 

Ik heb net mijn voorgekiemde zaadjes in 7Liter potten gedaan met voorbemeste aarde en een kleine hoeveelheid kattenbakkorrels (perliet). De zaadjes had ik dus al voorgekiemd op tissue.

 

Voor en tijdens het voorkiemen van de zaadjes heb ik uuuuren informatie gezocht (dit is de eerste keer dat ik zelf planten zet). Ik had al dikwijls gelezen over Ph waarde, en was van plan me een Ph meter aan te schaffen.

 

Nuja, een vriend van me had me gezegd dat het absoluut niet nodig is een Ph meter aan te schaffen daar het leidingwater in onze streek net gepast is.

Ondertussen heb ik toch al van verschillende mensen de raad gekregen er toch eentje te kopen, dus denk ik, voor de gezondheid van m'n vrouwtjes, dat het beter is er toch een aan te schaffen.

 

Mijn probleem is dat ik in Belgie woon en pas donderdag naar de growshop kan gaan.

Kan iemand me wat raad geven over wat ik best in die tussentijd zou doen ? (Zaterdag 11/11 tot donderdag 16/11) Morgen zal ik enkele Ph strookjes krijgen maar daarmee kan ik mijn water nog niet gaan afzuren.

 

In ieder geval bedankt op voorhand :j :specool

Edited by Ashiva

Share this post


Link to post
Share on other sites

intussentijd regenwater gebruiken... regenwater heeft meestal een ph van 5.5 - 6.0, kraantjeswater van een stuk boven de 7.0

 

 

 

ideaal voor je plantje is 6 voor zover ik weet...

 

 

 

succes verder!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hi Ashiva,

Ik weet niet waar jij vandaan komt, mar bij ons heeft het kraanwater e en PH rond 8, dus helemaal fout.

Ik zelf heb de mogelijkheid om regenwater te gebruiken, PH 6, tot nu toe gaat het helemal goed ermee.

Groente Torsti

Share this post


Link to post
Share on other sites

wow :huh: bedankt voor de snelle reply

 

k'zal meteen een emmer buiten zetten :specool

 

oja, en hoeveel water zou ik ze nu ongeveer geven, want daarover bestaat blijkbaar ook soms wat meningsverschil. Ze zitten in 7Liter potten, maar er zitten van die kattenbakkorrels in (perliet) waardoor ik wat twijfel, ik weet niet in welke mate die perliet het vocht opneemt. Momenteel is de aarde licht vochtig.

 

Het zijn nog zeer kleine plantjes, net 2 blaadjes, en nu beginnen er in de andere richting ook 2 blaadjes te groeien, als je al plantjes gekweekt hebt weet je wel wat ik bedoel :j

 

kzou graag foto's zetten voor de duidelijkheid, maar ze zijn nog zo klein dat ze moeiluk te herkennen zijn tussen de witte perlietkorrels

 

Denk dat het bij ons net wat beter is Torsti

 

khoor net van m'n vader dat de stad waar we wonen haar eigen spaarbekken heeft om regen in op te vangen, dus ons kraanwater is regenwater, zal mss nog wel meevallen dan.

 

bedankt ook voor je snelle reply :no

Edited by Ashiva

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb gelezen dat citroensap en azijn ervoor zorgen dat sommige nodige stoffen in het water afgebroken worden, weet ook niet met zekerheid of het zo is ?

 

en hoeveel water zou ik dan ongeveer moeten geven (en moet dit elke dag of om het aantal dagen, want daarover heb ik al verschillende werkwijzen gelezen) wat raden jullie mij aan ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zodra je de strips binnen heb, ga het regenwater en het kraanwater checken.

Met en ph rond de 6 zit je goed. Is de ph hooger, vorsichtig azijn toevoegen.

Als ik mij niet vergiss heeft BeeKaa gisteren een schema van de PH/Voedingsstoffen op het forum gezet.

Ga deze uitprinten, dann heb je schema welke heel veel kweekers anhouden.

Watergiftes: ga effe de stickies door, Miss J. heeft een heele mooie verzameling van de belangrijksten stickies neergezet:

http://www.wietforum.nl/Een-Overzicht-Van-...ijn-t17120.html

 

Het is mischien heel wat te leezen, maar dann heb je ook alle info, die je als beginner nodig heb. :specool

 

Groetjes Torsti

Share this post


Link to post
Share on other sites

heb bijna alle sticks gelezen, behalve die over stekken omdat ik het eerst eens met zaadjes wil proberen. En ik vind heel veel informatie over die Ph waarde en zo en wat het betekent voor je plant, maar heb nog niet veel tegengekomen over de hoeveelheid water die je moet geven, ofwel heb ik iets over het hoofd gezien ? :j :specool

 

ivm die strips, morgen test ik mijn water, hopelijk zit ik met een goeie waarde ...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kijk effe hier:

http://www.wietforum.nl/index.php?showtopi...p;hl=Watergeven

 

De meesten vraagjes zijn al zo vaak gestellt, probeer het via de zoekfunctie; anders schrijven wij hier de topics allemal opnieuw.

Heb je specifieke vraagen, kann je deze natuurlijk rustig stellen :j

:specool

Groetjes Torsti

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dan zorg ik morgen ook gelijk voor zo'n bakjes om van onderen water te geven.

 

Mja Torsti, ik weet dat er vragen zijn die herhaald worden, maar heb al gezocht op trefwoord water, maar in bijna ieder topic komt het woord water voor dusja, is onbegonnen werk :j zal nog wel tot een uur of 2 - 3 vannacht weer bezig zijn met lezen hier :specool

 

Bedankt voor jullie snelle en hulpzame reply's :huh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

alleen regenwater is te zuur. Als je nogwel een meter hebt die het doet. Mix dan gewoon wat regenwater met leidingwater tot je ph goed is. Hoop alleen dat indien je geen regenton hebt er voldoende uit de lucht komt vallen. Al heb ik daar een pokke hekel aan. :specool Zolang je maar niet te dicht bij woont :j .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Regenwater heeft een gemiddeld pH niveau van 4 (zie wikipedia.nl) en kraanwater kan inderdaad van 6 tot 8 zijn. Hier waar ik woon is het kraanwater pH 6, heb ik door mn scheikunde docent laten testen(ik had water voor mn bonsai plantjes nodig :specool )

 

gr.

speed

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik wist niet dat ik de PH-waardes van regenwater in de wikipedia terug vindt. :j

Ik heb heb gewoon mijn ph-meter gebruikt. Deze geeft aan ph-regenvat 5,9 eén kraanwater 8,0. Bij en gemiddelde ph-waarde van 4 zou onze natuur het niet overleven. :specool

Ik ga ervaan uit, dat ik beter mijn ph-meter kan gebruiken als dat ik alles in de wiki nalees.

Hoe schrijven jullie toch zo mooi:

Meten is weten!

 

Ashiva schreef, dat zij/hij teststrips krijgt om de ph te meten. Darmee heeft zij/hij en goede indicatie wat zij/hij moet doen.

 

De ph-waardes schommelen (regen- zoals kraanwater), dus alleen met het meten krijg je de korrekten waardes.

 

Groetjes Torsti

Share this post


Link to post
Share on other sites

als regenwater opgevangen wordt in een ton, loopt de ph-langzaam op. Vers regenwater heeft lage ph, vind 4 wel aan de lage kant 5.0-5.5 op het platte land is mij geleerd en 4.5 tot 5.0 in meer stedelijk gebied. Misschien neemt vervuiling in stedelijk gebied wel hard toe. Dus even natesten.

 

Test hier het regenvat vandaag nog even, ..

Share this post


Link to post
Share on other sites

@NorthernSmoker

And the results are?

 

Ik ben benieuwed

Groetjes Torsti

 

PS: test het kraanwater ook nog effe!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Volgens mij raken ph meters vaak in de war bij het meten van regen of demi water, vanwege de afwezigheid of tekort aan zouten in de oplossing.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Regenwater heeft een gemiddeld pH niveau van 4 (zie wikipedia.nl) en kraanwater kan inderdaad van 6 tot 8 zijn. Hier waar ik woon is het kraanwater pH 6, heb ik door mn scheikunde docent laten testen(ik had water voor mn bonsai plantjes nodig :specool )

 

gr.

speed

 

Ik ben bang dat die tekst uit Wikipedia afkomstig is van een verzuurde greenpeace activist. Jaren geleden werd je dood gegooid met doemscenario's over zure regen. Hoor je daar ooit nog wel eens iemand over? Het regenwater dat ik hier opvang (kust) is gemiddeld rond de 6,0 pH.

 

Het lijkt me sterk dat het kraanwater waar jij woont een pH van 6,0 heeft omdat oude leidingen daarbij zouden wegrotten. Om dit te voorkomen worden bicarbonaten aan het water toegevoegd waardoor het vrijwel overal in Nederland een pH rond de 8 heeft. Ik denk dat je leraar z'n pH meter nodig moet ijken!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...