Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Guest Miss_J

Beginners: Voor De Hand Liggende Vragen En Het Zoeken

Recommended Posts

Guest Miss_J

Beste allemaal,

De laatste tijd gebeurt het steeds vaker dat een beginner met een voor de hand liggende vraag een sarcastische/verveelde/geirriteerde/quasi humoristische opmerking voor de kiezen krijgt dat hij/zij maar moet gaan zoeken, of soms dat niet eens waardoor de reactie helemaal onbegrijpelijk wordt. Ik wil jullie vragen hiermee op te houden.

Ik begrijp als moderator van het beginners forum als geen ander dat het soms vermoeiend is om weer de zelfde vraag te krijgen. En iemand wijzen op de zoekfunctie mag uiteraard, maar graag op een normale manier. Er staat ontzettend veel info op ons forum en als beginner zie je soms door de bomen het bos niet meer. Of je vind twee tegengestelde meningen, en dan?

We zijn allemaal een keer begonnen en hebben allemaal wel eens die onvermijdelijke vragen moeten stellen, en ik denk dat je toen erg dankbaar was dat er iemand serieus antwoord op je noob vragen gaf. Denk daar dan even aan terug als je op het punt staat te antwoorden.

 

En als je van jezelf weet dat je weinig geduld hebt met beginners dan wil ik je heel dringend vragen om gewoon niet op deze vragen te reageren!

 

Ik wil graag beginners de mogelijkheid bieden om op een leuke manier te beginnen en wegwijs te worden op dit forum. En diegenen die hierbij een handje willen helpen zijn welkom. De rest heeft nog vele andere fora om zich uit te leven.

 

Grtz Miss_J

Share this post


Link to post
Share on other sites

oke miss J

 

hier in heb je volkomen gelijk en ik merk dat ik zelf ook wel eens , mischien voor een ander die me niet kent .....wat op een aparte manier mijn mening geef. :specool

 

maar de afgelopen weken speelde er hier het een en ander ............

waardoor de gemoederen soms iets te ver opliepen ......

 

maar het moet nu idd klaar zijn en onze energie gaan richten op belangrijkere dingen in het leven ......

 

Vriendelijke groet en de Mzzl Harry ...........

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben het gedeeltelijk met je eens Miss.

Ben zelf nog niet zo lang lid, na jaren meegelezen te hebben met wat hier gepost werd.

Het mooiste is dat het forum een soort naslagwerk voor growers is geworden waar oude topics soms schatten aan informatie opleveren. Dankzij serieuze posters. Sommige nieuwkomers nemen niet de moeite deze informatie op waarde te schatten en zijn produkt van hun tijd: alles moet al 5 minuten geleden beantwoord zijn.

Vaak nemen ze niet eens te moeite fatsoenlijk ABN te schrijven of ontbreken alle leestekens. Niemand wordt afgezeken over spel- taal fouten of typo`s als er een serieuze vraag wordt gesteld of er een degelijk antwoord gegeven wordt.

Sommigen stellen de meest onzinnige vragen binnen de 5 minuten na aanmelding en vaak is dat een aanleiding voor anderen om in een melige opwelling de eerste reactie te posten. Als ik tijdens het lezen dan high ben floepen er wel eens dingen uit. :specool

Share this post


Link to post
Share on other sites

hee suffie ............

 

hier heb je ook een punt .........

 

je geeft na gelang je geestelijke toestand weleens de verkeerde opmerkingen .ik betrap me zelf daar ook wel eens op :specool

 

maar dat geeft soms ook wel leuke reacties ............( en soms ook niet )

 

Mzzl Harry

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Miss_J

@Suffie: tuurlijk zijn er mensen die er niets voor willen doen, en dan kan diegene ook gewezen worden op zelf wat info zoeken. En een geintje is niet erg, als er daarnaast ook maar wat info gegeven wordt die diegene wel op weg helpt. Het gaat om het evenwicht he?

Breezahtaal en geen leestekens is nog geen excuus om dus maar flauw te gaan doen. Je kan iemand daarop wijzen, dat doe ik ook. Maar het gaat mij gewoon om een stukje fatsoen.

 

En als je niet in de stemming bent, dan moet je dus niet reageren.

 

Ik ben streng, maar het wordt gewoon steeds erger. En dat gaat ten koste van de goede sfeer die we hier hebben met zijn allen.

 

Grtz Miss_J

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het is af en toe moeilijk beginners er te van overtuigen dat ze toch echt moeten zoeken. Tip:

 

Ik zoek gewoon effe en link tegenwoordig het zoekresultaat in het antwoord. Da's een kleine moeite om iemand op weg te helpen. Als ik niet zeker weet of het wel gevonden kan worden beantwoord ik het, maar wijs wel altijd op de zoekfunctie. Zoekfuncties eigenlijk! We hebben tegenwoordig natuurlijk ook de DE NIEUWE GOOGLE WIETFORUM search engine :specool

 

Maar over het algemeen is het het beste om binnen een bepaald forum te zoeken, dat doen de meeste beginners mis: Ze kiezen of niet het goede forum in het zoekformulier of het hele forum. Tja, en dan de "+" gebruiken he!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik ben streng, maar het wordt gewoon steeds erger. En dat gaat ten koste van de goede sfeer die we hier hebben met zijn allen.

 

Grtz Miss_J

streng maar recht vaardig :specool

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lieve Miss J.

Zou het moglijk zijn de beginners effe twee weken te laten lezen,

voordat zij hier vragen mogen posten?

Zoals in de growguide mischien? Effe tijdelijk sperren.

Ik heb ook geen zin om altijd de vragen "kweken met bouwlampen" etc.

te beantwoorden.

Ik ben al twee jaar an het lezen en kweek nu zonder de "ouderen" met zulke vragen lastig te vallen.

De info staat hier, alleen effe zoeken.

Ik probeer het tegen de nieuwe medeforumers duidelijk , maar op een nette manier

te zeggen.

groetjes Torsti

Share this post


Link to post
Share on other sites

Helemaal mee eens...

 

Een geintje is leuk (zoals een top afbijten bij het knippen), maar lollige adviezen zoals een top in de aluminium folie wikkelen en in de magnetron leggen om te drogen gaat mij iets te ver. Er zou maar iemand zijn die niet op de hoogte is van deze gevaren, en het stiekum proberen als zijn vader of moeder even de deur uit zijn...

 

Iedereen moet ergens beginnen, sommige snappen het eerder dan anderen, dat is nou eenmaal niet anders.. Dus reageer op een normale manier of reageer niet....

 

grt Paffie

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Miss_J

Torsti: meestal regelt het zichzelf wel, je hebt tenslotte ook mensen die wel lezen en zich pas registreren als ze een zinnige vraag willen stellen. Die wil je weer niet twee weken laten wachten. Er is altijd wel iemand in een goede bui om zich even over de beginners te buigen en ze op een fatsoenlijke manier te helpen. En dan kan het ook zoals Whazzup voorstelt (en Stijlloos in het verleden ook al gedaan heeft).

En ben je niet in de mood voor de bouwlampen en 'is het een mannetje/vrouwtje' dan sla je ze even over. Dan kom ik wel weer een keertje langs.

 

Als een beginner er een zootje van maakt ben ik echt niet te beroerd om dat duidelijk te maken, maar wel zodanig dat iemand niet met een rotgevoel achter zijn pc blijft zitten.

 

Ach ik blijf een ouwe hippie geloof ik ;)

 

PEACE, LOVE and HAPPINESS :blink:

:specool

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lieve Miss J.

Ik geef je gelijk.

Maar zou het het mischien moglijk zien om deze

"Topics" te verwijderen. Het Forum wordt inmiddels ondoordringbar.

Mischien bestaat ook de moglijkeid om de nieuwe Leden met een PM te begroeten,

waarin uitgelegd wordt, waar ze moeten zoeken om bepaalde info te vinden, en niet

direct met "mannetje / vroutje-Topic" te beginnen.

 

Groetjes Torsti :specool

Share this post


Link to post
Share on other sites

En dan nog een punt dat regelmatig opduikt:

Die diskussies over "stoppen met blowen" en dat soort in scene gezette beginnersvragen die vaak overduidelijk bedoeld zijn om iedereen erop te wijzen hoe slecht we er wel niet aan toe zijn. De vragenstellers in kwestie hebben zich vaak niet eens voorgesteld, hanteren typische breezertaal in hun eerste post en posten later in perfect ABN. Ik ben van nature achterdochtig en vraag me af of dat soort topics geen eigen plaats kunnen krijgen. Verslaafdenzorg ofzo. Door dit soort topics her en der in het forum toe te laten wordt af en toe de indruk gewekt dat blowen verslavend zou zijn, hetgeen het absoluut niet is. :specool

Share this post


Link to post
Share on other sites
oke miss J

 

hier in heb je volkomen gelijk en ik merk dat ik zelf ook wel eens , mischien voor een ander die me niet kent .....wat op een aparte manier mijn mening geef. :specool

 

maar de afgelopen weken speelde er hier het een en ander ............

waardoor de gemoederen soms iets te ver opliepen ......

 

maar het moet nu idd klaar zijn en onze energie gaan richten op belangrijkere dingen in het leven ......

 

Vriendelijke groet en de Mzzl Harry ...........

 

 

 

en dit had ik dus ook ik wil heel graag leren heb ook veel gelezen van tevoren

maar ook een beginnend kweker kan verkeerd uit de hoek komen met een opmerking

wat ie niet zo bedoeld

wat bij mij dus het geval was

 

 

 

voor de rest vind ik dit egt een te gek forum dus het maakt me al niet meer uit

 

maar ik zou tog nog eens willen praten met degene die mij nu niet meer "lastigvalt"

 

want denk dat zowel hij als ik verkeerd reageerde

 

maar wat mij opvalt is dat mensen die gewoon voor de gein willen kweken 1 of 2 plantjes voor eigen gebruik

worden hier gelijk al als kansloos gezien omdat ze niet veel zullen oogsten

 

maar zoals de profs ook nog steeds zeggen je haalt steeds meer van je plantje af

dan begin je maar lekker met 1 blowtje van een plant

weet je dat je volgende keer beter je best moet doen

 

greetz infra

 

ps sorry voor mijn typ kunsten ik probeer er al aan te werken

Share this post


Link to post
Share on other sites

:specool Miss_J

 

Natuurlijk heeft Miss_J gelijk :blink:

 

greetz sannie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben het ook helemaal eens met Miss J, ik erger me dan ook vaak aan de antwoorden bij beginners topics. Zelf weet ik ook ook nog niet erg veel, maar inmiddels wel waar ik het een en ander terug kan zoeken (love to be a forumjunk). Als ik dan toch al de moeite heb genomen om zo'n topic te lezen is het nog maar een kleine moeite om een tip te geven waar de user moet zoeken. Vaak krijg je dan ook een positieve reactie terug en anders reageer je gewoon maar niet meer. Dan gaan ze of weg of gaan ze alsnog goed zoeken.

 

Wat mij wel een goed idee lijkt is om alle voorsteltopics in een topic te houden, want het zijn er wel veel de laatste tijd. En om nou overal welkom in te zetten is een beetje te veel van het goede. Veel handiger om het dan naar een aantal te gelijk nieuwe te tiepen :specool

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kobuz, dat is raak!

Ik geef je helemaal gelijk. Deze voorstelltopics worden idd. echt teveel nu.

Een iederen roept welkom, dadoor blijven deze topics ook nog altijd boven staan.

Wij zijn onderweg naar de 10.000ste lid, dus nog 2.500 vorstelltopics te gaan. :specool

Groetjes Torsti

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik ben het gedeeltelijk met je eens Miss.

Ben zelf nog niet zo lang lid, na jaren meegelezen te hebben met wat hier gepost werd.

Het mooiste is dat het forum een soort naslagwerk voor growers is geworden waar oude topics soms schatten aan informatie opleveren. Dankzij serieuze posters. Sommige nieuwkomers nemen niet de moeite deze informatie op waarde te schatten en zijn produkt van hun tijd: alles moet al 5 minuten geleden beantwoord zijn.

Vaak nemen ze niet eens te moeite fatsoenlijk ABN te schrijven of ontbreken alle leestekens. Niemand wordt afgezeken over spel- taal fouten of typo`s als er een serieuze vraag wordt gesteld of er een degelijk antwoord gegeven wordt.

Sommigen stellen de meest onzinnige vragen binnen de 5 minuten na aanmelding en vaak is dat een aanleiding voor anderen om in een melige opwelling de eerste reactie te posten. Als ik tijdens het lezen dan high ben floepen er wel eens dingen uit. :blink:

 

:specool

Share this post


Link to post
Share on other sites

De oude topics, waar nog nog informatie te vinden is, deze moeten blijven staan.

Hier is nog heel belangrijke informatie te vinden.

 

Maar de standard-noob-topic lijkt hierop:

 

a: Ik heb een vraagje: kweeken met bouwlampen

 

De volgenden antwoorden zijn al bekennt:

b t/m y: RTFM / of grappen

z: nee, kan niet!

 

Uit deze topics is voor mij geen info te halen, deze topics blijven boven staan, door het aantal van response!

 

Ga je later zoeken naar info over verlichting, heb je deze bovenaan staan.

:specool Geen info!

Hier zie ik een opdracht voor de moderatoren:

Haal deze topics eruit.

groetjes Torsti

Share this post


Link to post
Share on other sites

Van mij krijgen topics zoals jij ze beschrijft snel een slotje hoor.

 

:specool

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu zit ik hier toch al een tijdje op het forum en vaak beginners vragen beantwoord of gelezen . Nog steeds vind ik het niet vervelend als een beginner een 'simpele' vraag heeft . Ik vind het al mooi dat er weer iemand interesse in onze hobby toont . Natuurlijk verwijs ik ook naar de zoekfunctie ,maar aangezien die niet altijd een bevredigend antwoord zal opleveren beantwoord ik de vraag ook zelf meestal. dit omdat ik het als een uitdaging zie de persoon op het juiste spoor te zetten .

 

De meeste beginners stellen misschien maar 5 keer zo'n 'simpele' vraag en daarna niet meer . Dus keep cool allen :specool :blink:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Leuk die zoek functie, maar dan wil ik wat over tl weten.

wilt diet niet zoeken omdat je meer dan 3 letters moet doen :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

neen... daar neem je de google functie voor. Dus toch goed lezen!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...