Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

bambino

Bouwen En Inrichting..

Recommended Posts

ik ga me dus weer een nieuw hokje bouwen.

ditmaal voor maar 5 planten, dus koop ik een kant en klare in-elkaar-zet-kast :rofl

dit keer heb ik geen zin in dat gedoe met mdf/gipsplaat op maat zagen, meten enz. gewoon een kastje spullen erin klaar..

 

de kast is 1.75 m bij 0.5 bij 0.6 (L X B X D)

nou is mijn vraag kan ik ook van die ''fans'' gebruiken voor de luchtinlaat..

de fans op leafman.nl hebben een cappaciteit van 144 cuub per uur, mijn kleine slakfan 250 cuub.

als ik nou bijv. 2 van die kleine fans gebruik, heb ik dan het zelfde cappaciteit als mijn slakfan?

natuurlijk geeft de slakfan een hogere druk qua in/uitlaat.. maar als de m³ lucht verplaatsing het zelfde is maakt het toch niet uit wel?

ik heb ook een cooltube, dus ik hoef niet zo veel lucht inlaat cappaciteit te hebben om te koelen..

ik vind dat zo een slakventilator te veel geluid maakt.. :rofl

 

het gaat om deze kleine fans:

 

32132i0.jpg

 

 

 

spullen:

 

600 watt

koolstoffilter - capaciteit: 250 kuub

cooltube

ruck 125l - capaciteit: 350 kuub

slakventilator- capaciteit: 250 kuub

 

heb eventjes een plaatje gemaakt hoe ik t ga maken..:

(ik hoop dat het een beetje duidelijk is)

http://www.mijnalbum.nl/Album=MLKQGOWE

 

ik laat de aangezogen ''çooltubelucht'' en de afzuiglucht samenkomen en dan naar buiten..

 

mij gaat het erom dat die fans genoeg lucht verplaatsen voor de koeling in het hok als mede de verse lucht..

ik denk eraan om 3 fans te plaatsen 1 aan beide zijkanten en 1 aan de achterkant dus in totaal

144m³ x 3= 432m³ aan lucht verplaatsing.. of zou 2 al voldoen?( 144 x 2= 288m³)

 

iemand ideeen of tips?

 

opbouwende kritiek is welkom :P :wOOt

 

alvast bedankt

 

ciao :rofl

Share this post


Link to post
Share on other sites

Misshien moet je nog wat meer bij de bouwdoos lezen want het klopt niet helemaal, je koolstoffilter moet meer capaciteit hebben dan de afzuiger, verder werk je met cooltubes, daar weet ik niet veel van, maar volgens mij kun je ook wel de lucht langs 1 kant aanzuigen en niet ook nog met een aparte aanvoeren.

 

Verder kun je met fannetjes de lucht prima inblazen

 

Beetje verder lezen wellicht daarover, verder ziet je plan er erg goed uit!

Share this post


Link to post
Share on other sites
je koolstoffilter moet meer capaciteit hebben dan de afzuiger, verder werk je met cooltubes, daar weet ik niet veel van, maar volgens mij kun je ook wel de lucht langs 1 kant aanzuigen en niet ook nog met een aparte aanvoeren.

 

Verder kun je met fannetjes de lucht prima inblazen

 

Beetje verder lezen wellicht daarover, verder ziet je plan er erg goed uit!

 

hey neus

 

ik laat mijn afzuiger niet op volle toeren zuigen omdat ik die cooltube heb.

er word beweerd dat de koolstof filter 20% groter moet zijn dan de afzuiging, dus als ik mijn afzuiging op halve toeren laat draaien (175 watt) lijkt mij die kleine koolstoffilter tog voldoende?

maar nu met dat warme weer zou dat wel handig zijn.. :rofl

 

als ik koude lucht van buiten door mijn cooltube laat gaan scheelt dat denkik ook wel met de temperatuur in mijn hok niet? er zit tog al een gat in mijn dak van mijn vorige hok.. :P dus waarom niet..? :wOOt bedankt voor je replay

 

als er nog meer mensen zijn die over de opzet iets te zeggen hebben alle ''kritiek'' is welkommm :rofl

 

ciao :rofl

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Miss_J

De computerfans kunnen geen druk opbouwen dus geen meterslange slangen eraan of bochten in de slang. Ze brengen de lucht wel in beweging maar daar is het ook mee gezegd.

 

Wij hebben een experiment gedaan met vier van die dingen om bij de lampen de lucht in beweging te brengen maar wij vonden dat niet genoeg. En het grootste nadeel was de klereherrie van die dingen! Ik vond dat het grootste nadeel. Ze liggen bij ons dus ook ongebruikt te wezen. Liever een kleine buisventilator die zijn dan maar wat duurder maar die hoor je dus nagenoeg niet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

hmm je hebt me aan het twijfelen gebracht miss j.. :wOOt

 

er komen geen buizen aan de fans, ze komen in de wanden van de kast..

ze bouwen idd geen druk op maar dat hoeft ook niet, als ze maar genoeg verse lucht in het hok blazen..

het is wel zo dat als de fans niet genoeg de kast koelen dat ik dan wel met een probleem zit.

met een buis ventilator zou ik de temperatuur nog enigzins kunnen regelen met die kleine fans niet.. :P

 

weer iets om over na te denken.. :rofl

 

:rofl

 

ciao :rofl

Share this post


Link to post
Share on other sites

even over die fannetjes, ze bouwen weinig druk op, en de luchtcirculatie gaat van onder naar boven, ok?

 

dan komt er zo'n fannetje uit je wand steken, lucht komt eruit, en wat gebeurt er, de lucht 'ontsnapt' direct naar boven, daar heb je dus weinig aan lijkt mij, alles wat ze produceren wordt dus direct weer afgezogen

 

Ik heb wel zo'n fan van 12x12 cm onder mijn kap hangen, om de warmte iets meer bij de bulb weg te blazen, misschien circuleert het de lucht wel iets, maar dit lijkt mij vrij minimaal.

 

Kortom, een ruck lijkt t best!, eventueel een fan onder je lamp.

Share this post


Link to post
Share on other sites

hmm.. zie ik het nou verkeerd of ehh..

 

1. ik zou onderin de kast gewoon een dubbele bodem doen met goede inlaatgaten. Geen geforceerde inlaat door kleine ventilatortjes, dat biedt mijns inziens geen enkel voordeel t.o.v. grote inlaten.

2. De inlaatventilator alleen door de cooltue laten blazen, niet de afzuigventilator in anders trekt die straks niks meer uit het hok door de filter heen.

3. De afzuigventilator alleen het hok laten afzuigen.

4. ná de afzuigventilator het t-stuk met daarop de cool-tube uitgang en de uitgang van de afzuigventilator, daar achter de demper.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik zou alleen de actieve inlaat weg laten, deze is echt overbodig als je goede inlaatopeningen heb. dubbele bodem is een goede optie. krijg je veel verse stijgende lucht langs de dames.

Share this post


Link to post
Share on other sites
hmm.. zie ik het nou verkeerd of ehh..

 

1. ik zou onderin de kast gewoon een dubbele bodem doen met goede inlaatgaten. Geen geforceerde inlaat door kleine ventilatortjes, dat biedt mijns inziens geen enkel voordeel t.o.v. grote inlaten.

2. De inlaatventilator alleen door de cooltue laten blazen, niet de afzuigventilator in anders trekt die straks niks meer uit het hok door de filter heen.

3. De afzuigventilator alleen het hok laten afzuigen.

4. ná de afzuigventilator het t-stuk met daarop de cool-tube uitgang en de uitgang van de afzuigventilator, daar achter de demper.

 

1. de kast komt op de zolder dus heb ik weinig ruimte het dak is maar 1,75 hoog.. maar de onderste plank in de kast ligt niet op de grond wat vaker voorkomt bij kasten.. als ik hier een paar gaten in boor dan heb ik ook een deense bodem tog..? alleen moet ik dan nog de ''plint'' die vooraan onderin de kast zit verwijderen ;)

 

2. huh :rofl ? de lucht die ik door de cooltube laat komen komt van buiten het hokje..maar jij zegt dat het dus beter is om door de cooltube te blazen dan te zuigen?

alleen de slakventilator zuigt lucht uit mn hok via de koolstoffilter..

 

3. dat was het plan ;)

 

4. ok weer een update van het getekende hokje :rofl

 

http://www.mijnalbum.nl/Album=MLKQGOWE

 

zo al iets beter?

 

alleen denk ik eraan om de ruck 350m³ om te wisselen met de slakventilator 250m³

omdat ik zo meer kan afzuigen..logisch eigenlijk.

wat voor koolstof filter raden jullie mij aan..?

Koolstoffilter 400 m³ lengte 25 cm - flens ø 160 mm?

ik heb nu eentje van 50 cm 250m³ dat is dus te weinig..

jullie hebben helemaal gelijk over die fans, ik begin ook te denken dat die niet werken. :wOOt

 

bedankt voor jullie replay's tot nu toe :rofl

 

ciao :P

 

edited

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gaat het nou om deze tekening?

 

Foto=FRBJEYFW.jpg

 

Zoja, misschien is het beter om de slak en de ruck om te wisselen, dan heb je ook wat meer afzuigcapaciteit in je hokje, zoals ik al zei cooltubes weet ik niks van maar 250m3 moet het toch wel mee lukken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

heb dus gister de kast gekocht bij een bouwmarkt hier in de buurt..

de maten zijn 1.75 x 50 x 59 (l x b x d)

 

mijn zolder is dus 1.73 m maar ik dacht met een beetje duwen moet dat wel passen mooi niet dus..

morgen even met de decopeer zaag langs de onderkant even 2,5 cm rondom eraf halen

zodat de kast wel past. gelukkig zijn dat alleen de 2 zijkanten en de plint :rofl

 

het kastje krijgt deze setup:

Foto=FRBJEYFW.jpg

 

heb nu een ander hok in mijn schuur staan van 1.2 bij 1.2, 600 watt,cooltube, aarde, slak inlaat 250m³, 350m³ afzuiging.

alleen loop ik elke dag met water te zeulen naar de schuur dat vind ik niet echt opschieten ivm met buren die recht in mijn tuin kijken..

 

ik zat al te denken om een buitenkraan te maken en dan verbinden met een lange tuinslang naar de schuur.

ik denk dat ik mijn hok in de schuur voorzichtig afbreek, en weer opbouw als ik een koophuis heb.. ik kan het risico niet lopen nu..mijn schuur is maar 3 bij 4 meter en daar staat een hok in van 1,2 bij 1,2 m dus die is moeilijk te verbergen.

zeker met het verleden dat dit huisje meedraagd:

http://www.wietforum.nl/index.php?showtopi...huis&st=15( bericht #20 )

(tip-lijn annoniem)

maar je weet wat ze zeggen .. na regen komt sunshine :rofl

 

update volgt met foto's

 

ciao :rofl

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik krijg op de een of andere manier de foto's niet hier op deze site afgebeeld.. :rofl

er staat: Je mag die afbeeldingsententie niet gebruiken. Een geldig formaat is: http://www.domain.com/picture.gif, ongeldig is: http://www.domain.com/picture.one.gif

ik pak de eigenschappen van de foto in mijnalbum.nl en klik dan op image.gif voeg de link toe maar er gebeurd nix..

 

dan maar zo:

 

http://www.mijnalbum.nl/Album=6MX4O3SG

 

de kast was net 2,5 cm te groot dus moest ik er wat afzagen met de decopeer zaag

heb alle naden dicht gewerkt met montagekit en de deur rondom voorzien van tochtstrips zodat er geen geurtjes kunnen ontsnappen..

ook heb ik bij de bouwmarkt van die kist sluiters gehaalt, dit zijn van die gespen die zich zelf strak trekken (zelfde als op bijv. inline skates)

gat in het dak gemaakt en wat isso erin gefrot omdat de zon recht op het dakkie scheen en zo hete lucht naar binne waaide :rofl

 

 

zaterdag avond heb ik pas weer tijd .. dan komen de spullen er in te hangen. en is ie klaar

 

ciao :rofl

 

edit: betere foto's

Share this post


Link to post
Share on other sites

update:

 

helaas weinig tijd gehad vooor me hokkie, ben tijdelijk afdelingschef dus dat betekend veel werk.. :lol:

heb net mn oude hokje afgebroken en platgezet tegen de muur.. scheelt een hoop ruimte nu.. :wOOt

ook heb ik ff wat gaten in mijn nieuwe hok gemaakt voor de luchtslangen..

mijn cooltube paste niet gelemaal dus heb ik m maar diagonaal erin gesplaatst.. ook goed toch? :wOOt

straks als het donker word even de afzuiging en aanzuiging van de schuur naar binnen dragen.. :) :rofl

hoelaat gaan de growshops open eigenlijk..??? 9 uur? 1 uur?

ik wil 's ochtends vroeg even gaan want ik moet nog ong. 2m. aan isso slang halen, want ik moet smiddags gaan werken...

 

fototjes:

Foto=PKKMRGFQ.jpg

Foto=KZHUEGGG.jpg

Foto=FKTFNPCM.jpg

 

ciao :wOOt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je foto's toevoegd vanuit mijn-album, dan moet je er zelf nog even .jpg achter plakken.

 

Wordt dan dus [ img ] http:// www.mijnalbum.nl/Foto=PKKMRGFQ.jpg [ /img ]

 

Alleen dan dus even alle spaties die daar in staan verwijderen, dan krijg je:

Foto=PKKMRGFQ.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
Als je foto's toevoegd vanuit mijn-album, dan moet je er zelf nog even .jpg achter plakken.

 

Wordt dan dus [ img ] http:// www.mijnalbum.nl/Foto=PKKMRGFQ.jpg [ /img ]

 

Alleen dan dus even alle spaties die daar in staan verwijderen, dan krijg je:

(foto verwijderd)

 

bedankt theatreofmagic, John Doe.., heb ze gelijk aangepast.. vroeger ging dit vanzelf bij mij maar sinds die hack is dit anders ofzo? :) maarja nu lukt het me weer :wOOt

(1 pagina terug)

heb nog geen tijd gehad om de extra isolatie slangen te halen..,

dat word morgenmiddag na mijn werk pas :rofl

morgen avond is alles klaar (hoop ik) en poost ik gelijk wat foto's van het resultaat, bedankt u guy's :wOOt

 

speciaal voor theatreofmagic:

Foto=FF3T87U6.jpg

biL

 

ciao :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

pffff het hokkie is zo goed als klaar...

na mijn werk een fiets tocht van 30km. voor 3meter isolatie slangen van de growshop..

normaal bestel ik alles via leafman.nl maar dat duurt weer een paar dagen voordat het binnekomt..

+ ze waren een poos dicht vanwege een sterfgeval..

 

hier wat pica's:

 

Foto=JYM84LBN.jpg

kastje van de praxis (€45,-)

 

Foto=7SIDCTJP.jpg

Foto=83CGYSDT.jpg

heb de naden met bison kit dicht gesmeerd en van tochstrip voorzien. een aanrader... :wOOt

 

Foto=RJFEF8KZ.jpg

had me voorgenomen om een circel boor te gebruiken maar die zijn levens gevaarlijk, die circel zaag vloog

2x van de boor! :whistle: ;) dus heb ik het zo maar gedaan.

het ziet er misschien niet mooi uit maar who cares? :wOOt

 

Foto=UJGPZ7GZ.jpg

kast met cooltube in aanbouw.. zoals ik al zei moest de coltube er diagonaal in anders paste deze niet :rofl

 

Foto=4RNGRFJ3.jpg

alle afvoer.. demper is een beetje verbogen, dit is van het vorige hokje.

als je kijkt naar het dak zie je het vorige hok nog zitten... :wOOt

 

Foto=QQLSCOTX.jpg

in de kist de ruck125l 350m³ AFzuiger

voorste slang dient voor koeling van de cooltube, afvoerslang..

deze komen samen in een T of Y stuk, hoe je t wilt noemen.

 

Foto=OUSH64E3.jpg

 

 

Foto=FPOTYMBI.jpg

Foto=QS6DP8V3.jpg

er zit nu een grote koostof filter in..komt volgende kweek kleine in..

Foto=QJYP4RTM.jpg

de blueprint, alleen heb ik de ruck en de slakventilator omgewisseld, logisch eigenlijk..

 

 

 

morgen ben ik vrij dan maak ik gelijk een control panel :lol:, waar alles opzit, voorschakel 600 watt, traploze regeling, dimmer, relais enzenz..

ook gelijk even fijn tunen op 28 graden..

morgen maak ik er nog een paar pic's van..

 

ciao :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

ziezo alles klaar :wOOt :rofl

tijdens het klussen kwam ptt nog even langs en kwam mijn ec meter droppen :whistle:

 

tijdens het testen merkte ik al snel dat het er tog nog te warm word, ook met de cooltube!

de temp. blijft steken op 32.1 graden! als alles vooluit staat!

de passive inlaat is denkik het probleem?

in de ruimte waar de kast staat ;) is het 24,5 graden

weet iemand wat tips ofzo? :wOOt

pica's:

 

Foto=TQ8MTS3R.jpg

rechts de nieuwe ec meter van conrad €39,95

 

Foto=YKNLXNWZ.jpg

onderkant van de kastbodem, de passive inlaat... hier ligt denkik het temperatuur probleem!

 

Foto=ZGJWISOL.jpg

controls

 

Foto=B4JBTQJT.jpg

helaas moest dit, ik kwam net een meter isolatieslang tekort dus dit is een noodoplossing. :wOOt

 

het is buiten nu 18 graden en het is in mijn hok nu al 32.1 graden!

tog maar even iets proberen met die passive inlaat want die werkt volgens mij niet optimaal :)

en natuurlijk zo snel mogelijk nog een extra meter slang halen want dit scheel behoorlijk qua tegen druk en temp.

 

hier mijn foto albums:

 

http://www.mijnalbum.nl/Album=MAUXZBDO ( zaailingen en bubbleponics)

http://www.mijnalbum.nl/Album=MAUXZBDO (de bouw van de kast)

 

ciao :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

na de test run kon ik alles dus weer veranderen..

het bleek dat de ruck en de slak vent. elkaar in de weg zaten..

na een beetje klussen het volgende:

 

inlaat uit het dak, aangevoerd door de slak naar het hokje

afzuiging door de ruck uit het hok rechtstreeks in de ruimte ernaast..

wat foto's:

 

Foto=HY3SBDER.jpg

beetje onhandig werken met een slak omdat je een bocht krijgt van 90 graden.

 

Foto=ULKW7EPX.jpg

 

helaas is mijn ducktape op dus kan ik niet verder klussen maar het systeempje werkt in ieder geval weer..

ben nu bezig met de temp precies op 28 te krijgen.

 

met dank aan wazzup, miss j en tokkie( aka 750m³) :) :wOOt

thanx u guys

ciao :rofl

Share this post


Link to post
Share on other sites

Denk dat je ook veel capaciteit verliest bij de bochten van je cooltube. De in en uitvoer van de slang had je beter wat lagen kunnen houden, op de normale hoogte van de cooltube als de plant uitgegroeit is.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik vind hem er wel strak uitzien alleen jammer dat je je cooltube er schuin in moet hangen

je had beter een wat bredere kast kunnen nemen

 

hoeveel plantjes wil je neerzetten?

Share this post


Link to post
Share on other sites
ik vind hem er wel strak uitzien alleen jammer dat je je cooltube er schuin in moet hangen

je had beter een wat bredere kast kunnen nemen

 

hoeveel plantjes wil je neerzetten?

 

 

@ spint:

 

daar kwam ik later ook achter :lol: ;)

maar nu werkt alles goed, als ik wil haal ik de 23 graden :rofl

zonder cooltube......

 

@ d-magic

 

een bredere kast past niet ivm het schuine dak, moest van deze kast ookal 3 cm afhalen.

vanwege omstandig heden ben ik het wat kleiner aangaan doen.. ( kapers op de kust?)

dit is al mijn 3e hok die ik gebouwd heb, 1e was 1.5 bij 1.5 bij 1.75

2e 1,2 bij ,12 bij 2

en deze 0.5 bij 0.6 bij 1.75

zit in een huurhuis en wil t safe houden dus dat worden 5 grote dames :wOOt :wOOt

 

ben deze week bezig met verbouwing van mijn huisje.. als ik klaar ben drop ik nog wat foto's

 

bedankt :)

 

ciao :wOOt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...