Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
The Afghany Warrior

Vreemde Luchtjes Plastic Achtig ?

Recommended Posts

Goede morgen lijstemakers, pokers en admins ..

 

Nou lekker weer, ik rook al zo'n zuur plastic luchtje tijdens de BBQ.,

Eerst dacht ik aan de satesaus in de verpakking maar ik kon niets vinden.

 

Uurtje later liep ik naar boven en rook ik het steeds sterker, mijn hart sloeg al over de adrenaline spoot door mijn hypofese heen. Aangekomen bij de shacks viel het me op ... er staan lampen uit !?

 

BANG !!

 

Er is brand kerel en jij weet niet waar !!

 

Ik zet met een noodknop de gehele instalatie uit en ik ren met de brandblusser 2 trappen naar beneden,en ik sta voor de meterkast.

 

Ik voel met mijn hand en ik heb de spot te pakken.

Ik maak de deksel open van de schakelkast et voila ... een wegsmeltende automaat.

De rook kwam er al vanaf ... het is de nuldraad die ik kennelijk niet goed heb aangedraaid.

 

Gelukkig op tijd, er zal een tijdelijke bypass komen en de automaat wordt vernieuwd.

Zo zie je maar weer dat het visueel controleren van je electrische aansluitingen erg belangrijk is.

Van kap tot automaat heb ik dit soort schroeiplekken al meegemaakt.

 

Dankzij de BHO ben ik en blijf ik erg scherp !! ;)

 

:smoke

 

 

:bier

 

En nu een jointje rollen !!! Even ontstressen voordat we weer het forum op gaan !!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja dat is schrikken, ik had laatst hetzelfde. ook stinken naar plastic en ook zoeken, was er een draad en een kroonsteen aan het wegsmelten bij de vsa. Dus vanaf nu iedere dag even een rondje om de electra te controleren.

 

Groeten,

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kroonsteentjes zijn nou ik niet echt geschikt voor 220 volt.

Gebruik dan gewoon lasdoppen of zo iets.

Share this post


Link to post
Share on other sites
En nu een jointje rollen !!! Even ontstressen voordat we weer het forum op gaan !!

 

Bijna half zeven in de ochtend en dan al een jointje......je bent echt een liefhebber :smoke

 

Ik weet het, niet echt on-topic, maar ik kon het even niet laten :bier

 

Groeten Ach.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Miss_J

Pffffffffff TAW, dat is even een adrenaline-kick zeg! Brrrrrrrr :smoke

 

Gelukkig lag je niet te slapen. Die joint heb je wel verdiend dan. En zo zie je maar, niet alleen je planten hebben aandacht nodig, het kan zeker geen kwaad om regelmatig naar je installatie te gaan kijken.

 

En een rookmelder in de ruimte?? T'is maar een idee?

Share this post


Link to post
Share on other sites

wow echt beter dat je het had gevonden wat het was

straks lag je wel te slapen :)

 

maar had je geen rookmelders?

of had je wel rookmelders maar was er (haast) geen rook?

 

kan wel snappen dat je adrenaline had :P het kon ook anders lopen

 

maar je hebt misschien nu wel een beetje wat geleerd ;)

in de toekomst zul je wel alles beter controleren

(zal je in het verleden vast ook al wel goed hebben gedaan)

maar denk dat je dit nu wel in je achterhoofd bewaart :smoke

 

 

rook er gerust nog een joint op :bier

 

mvg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pffff, TAW.

Met de schrik vrij !!!

Is idd een topic om een ieder eens goed te laten kijken naar alle electrische aansluitingen.

 

Mono schreef dat kroonsteentjes niet geschikt zouden zijn voor 220 Volt.

Daar zijn ze anders wel voor gemaakt en gooi maar eens een soepele kern onder een lasdop, dat is eerder vragen om problemen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gelukkig maar TAW, wat was er gebeurd als je er niet op tijd bij was? Zeker brand of weet je dat niet?

 

Kroonsteentjes zijn inderdaad gemaakt voor 220V en is helemaal niks mis mee als ze goed gebruikt worden. Het voltage is trouwens niet alleen belangrijk, de stroomsterkte en de spanning bepalen de warmteproductie in alles met een weerstand, draden hebben ook een weerstand en worden dus ook warm. Bij een te grote stroomsterkte bij 220V kan een stroomdraad doorbranden/te warm worden, om dit te voorkomen zitten er in elk huis zekeringen die doorbranden voordat de stroomdraden te warm worden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

GVD Peek het zit je niet mee ook de laatste tijd.

Dit is wel ff schrikken voor ertje, ik ben helemaal een noob met die kut stroom.

 

Sterkte met klussen.

gr ert

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja das schrikken zeg.

 

Vandaar dat ik mijn electra gedeelte ga voorzien van een autoblusser.

Voor die 30 euro wil ik mezelf wel een beetje risico weghalen:

http://www.vanrijwatersport.nl/N_frame.htm...N_art_2771.html

 

Of de duurdere variant die bij kortsluiting de hele boel stil legt.

https://www.leafman.nl/product_info.php?pro...b5f3d4b23e0d57a

 

Groetjes,

 

Digi

Share this post


Link to post
Share on other sites

never a dull moment TAW.. Maar inderdaad, een rookmelder in je schakelkast én in je kast is wel aan te bevelen, en zo duur zijn ze nou ook weer niet. Er zijn overigens ook automatische bluscapsules in de handel, speciaal voor elektrische installaties.

 

Een veel gemaakte fout bij zelfgemaakte installaties is overigens de diameter van de kabel. Als die te dun is dan wordt ie warm als er stroom doorheen gaat, maar gaat hij ook krimpen als er géén stroom doorheengaat (als je lampen uitgaan bijvoorbeeld). Zo kun je contactproblemen krijgen en weerstand of erger, (als de kabel los komt te zitten) hij gaat vonken. Dat is ook de reden dat je een relais gebruikt ipv een normale schakelklok, door de stroompiek kan tussen je contactjes spontaan een flinke vonk optreden waardoor hij vast komt te zitten.

 

Daarom zou ik ook altijd dikke installatiekabel gebruiken (2,5 mm2), zo veel mogelijk lasdoppen (geeft het beste contact - kroonsteentjes zijn meer voor gevlochten kabel overigens, niet voor volle kern zoals installatiedraad). Reken maar eens even mee.. 2 x 600 watt lampen (met verlies), een flinke ventilator of twee die met dit weer ook flink tekeer gaan, en natuurlijk een stroompiek bij inschakelen, je zit zo op meer dan 2000 watt en dat is 9 - 10 ampère. Stelregel is dat je met een kabeldikte van 2,5 mm2 per ader (!!) bij een gebundelde gebundelde draad (een aantal aders bij elkaar) tot 20 ampere aankunt, dat is tot ongeveer 4600 watt vermogen. Installatiedraad overigens altijd in een (eventueel flexibele) pvc pijp. Ziet er ook veel netter uit. Voor in je kast (waar het ook vochtig is!!) zou ik altijd neopreen kabel gebruiken.

 

Waar komt de warmte vandaan overigens? Die komt door de weerstand! Als iets niet goed contact maakt (of weerstand geeft) gaat het warm worden. Dus voldoende capaciteit bekabeling én puike verbindingen is inderdaad belangrijk. Lol heeft mijn electro opleiding vroeger toch nog een beetje nut...

 

Gelukkig dat je thuis was! (ik wou eigenlijk alleen maar zeggen.. never a dull moment maar ja..) :smoke

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thanks everybody,

 

Het kan geen kwaad goed in de VSA en de kappen te kijken, natuurlijk je meterkast niet overslaan.

Ik heb geen enkele rookmelder of autoblusser.

 

Het nul contactpunt in de 3 fase schakelaar was te warm geworden kreeg meer ruimte die had ik weg kunnen nemen als ik na het aanbrengen van de draad het zootje ff warm had laten worden en nog ff dat tikkie geven.

 

 

Special message:

 

System is going down in to reboot due to electricity flow cut down ...

 

 

:smoke

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zo worden de strijders vanzelf hun grot uitgerookt... :bier ;)

 

Gelukkig was je er optijd bij.! :smoke

Share this post


Link to post
Share on other sites

das mazzel hebben warrior.

Ik ben er ook zeer panisch voor maar heb gelukkig maar een lampje :unsure:

Ik zou je gewoon aanraden wat digiraven zegt.

zon brandblussertje te koop bij elke watersportwinkel en niet echt duur.

 

Ik heb er ook nog geen maar ga hem wel kopen slaap je ook beter toch.

:smoke

 

gr

 

cheeks

Share this post


Link to post
Share on other sites

maar goed dat het vrijdag niet gebeurd is toen jullie in rotjeknor aan het stomen waren :smoke

tja het is kut, maar gelukkig was je in de buurt. nu kan je het in ieder geval allemaal netjes in elkaar zetten zodat je je hier geen zorgen meer over hoeft te maken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi allemaal,

 

Ik heb een foto gemaakt van het smeltpunt.

We praten hier over ABS 3 fasen automaat, waar dus drie fases doorheen gaan en 1 nul.

 

En dat begrijp ik nou niet he !

Dat die nul met een klein kut schroefje zit wat na 1x gebruik al niet meer lekker in zijn huidje zat.

Het schroefje is 10 x kleiner dan de dikke schroeven voor de fases .. door de nul loopt wel stroom voor 3 fases toch ?

 

p70300354bc.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoeveel stroom moet er eigenlijk door die nuldraad heen ?? Kan misschien verhelderend zijn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

als de aparte fases even veel belast worden: nul! Je zou denken dat de nul drie keer zwaarder wordt belast als de fasedraden, het is tenslotte een gemeenschappelijke nul. Het spanninsverloop van de fases loopt echter achter elkaar. Dat betekent dat als je één fase volledig belast, de stroom door de nul hetzelfde zal zijn als door die ene fase draad. Als je echter twéé gaat belasten dan zal de stroom in de nul afnemen (+ en - in de fasegedraaide fases dempen de stroom op de gemeenschappelijke nul). Bij drie gelijke belastingen zal de stroom zelfs nul zijn.

 

Het hoogste amperage is dus nooit hoger dan de het maximale amperage van één fase. Vandaar dat het even dik mag zijn.

 

Bij draaistroom motoren maken ze overigens van het faseverschil gebruik van door het potentiaalverschil tussen de fases te gebruiken, en dat is 380 V maar liefst. Dus wél goed aansluiten die hap!

 

Maar dat verklaart het kleine schroefje misschien ook wel, hoewel, zijn die andere aansluitingen klemaansluitingen? Dan is een schroefje net zo goed. De aansluiting hoeft in principe natuurlijk niet dikker te zijn dan de diameter van de kabel. Waar je een fase kabel er nog wel eens uit mag trekken in een installatie mag je dat met de nul nooit. Vandaar daarvoor wellicht het schroefje.

Share this post


Link to post
Share on other sites
.......Het hoogste amperage is dus nooit hoger dan de het maximale amperage van één fase. Vandaar dat het even dik mag zijn.

 

Dan is er hier toch wel het e.e.a. foutgegaan. Ik ben wel verbaasd dat zo'n automaat er zomaar uit kan fikken. Heb gelijk ook maar even gevoeld aan de automaat, maar met 2500watt belasting word die lauwwarm. Bij lange na niet genoeg om ook maar iets te doen smelten. Ben dus wel benieuwd wat er achter die draden geschakeld zat/zit.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Grafer, de automaat zelf is naar mijn idee niet gaan branden maar door een los contact van de nuldraad is deze vonken gaan trekken en heet geworden.

Dit kan je zelfs met een simpele tl overkomen als er een draadje geen goed contact maakt in bijv. een kroonsteen of lasdop.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...