Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Recommended Posts

ik heb een vraagje

 

ik heb drie plantjes die waarvan er twee sterk aangetast zijn door het virus en een wat minder.

 

kan ik beter een houden, en de twee andere vervangen door twee stekken van een andere wietboer.

ik denk dat ik nog wel de tijd heb er iets uit te kweken uit twee stekjes

 

is dat waar van die HIV remmers die effectief zijn

 

ciao

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik betwijfel dit ten zeerste. sticker heeft totaal geen onderbouwing gegeven voor deze bewering en ik zou ook een ieder afraden er op 1 of andere manier HIV/AIDS remmers bij/in/op zijn planten te doen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik betwijfel dit ten zeerste. sticker heeft totaal geen onderbouwing gegeven voor deze bewering en ik zou ook een ieder afraden er op 1 of andere manier HIV/AIDS remmers bij/in/op zijn planten te doen.

 

 

thanks stijlloos

Share this post


Link to post
Share on other sites

ok.. er waren wat verzoekjes om foto's in een ander topic maar laat ik het centraal houden. Hier foto's van mijn aangetaste planten. Nou kunnen er uiteraard andere zaken een rol spelen, maar verreweg de meeste bladeren zien er gewoon gezond uit, de groei gaat redelijk goed, ik heb alleen de "vreemde" bladeren gefotografeerd. Om het commentaar eenvoudig te maken nummer ik ze:

 

nummer 1 - duidelijk geval.

gallery_5211_120_478306.jpg

 

nummer 2 - even duidelijk

gallery_5211_120_393580.jpg

 

nummer 3 - zelfs slechts een half blad (zie ik meer voorkomen)

gallery_5211_120_438354.jpg

 

nummer 4 - wat je wel ziet is dat de blaadjes gaan krullen, alsof de nerven gekrompen zijn. Lol eigenlijk het effect wat je krijgt als je een overhend te warm wast en het garen waarmee het genaaid is krimpt, maar de stof niet.

gallery_5211_120_208789.jpg

 

nummer 5 - niet alleen in de toppen, maar ook verder op het blad komt dat voor

gallery_5211_120_305186.jpg

 

nummer 6 - typische verkleuring van het blad. Het is in de meeste gevallen niet het hele blad, maar slechts één of twee vingers van het blad.

gallery_5211_120_300648.jpg

 

nummer 7 - Dat kromtrekken gaat trouwens vaak erg ver.

gallery_5211_120_696112.jpg

 

nummer 8 - ook in de toppen zie je het al gebeuren

gallery_5211_120_181485.jpg

 

nummer 9 - last but not least. Geen idee wat dit is, maar ik heb het op maar enkele bladeren in meer of mindere mate. Kan ook gewoon een beestje zijn geweest. Je ziet wel duidelijk de vergroeingen van de vingers (verschil in grootte, geen tandjes etc.)

gallery_5211_120_434150.jpg

 

Commentaar welkom uiteraard. Het ziet er dramatisch uit zo bij elkaar, maar over het geheel gezien lijken de planten redelijk goed te groeien en goed aan te slaan, verreweg de meeste bladeren zijn ook gewoon gezond.

 

Wat ik overigens ook heb opgemerkt is dat er in een fase veel 3-vingerige bladeren groeiden. Mijn stekken hadden ook al reeds vrouwelijke kenmerken, dus ik denk dat dat komt door het regenereren. Duidelijk bagger stekken dus, maar goed, we hebben ook nog een prachtige sativa en 4 hindu kush :smoke

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb helaas ook last van het mozaiekvirus.

 

med_gallery_7280_258_482525.jpg

 

 

med_gallery_7280_258_365993.jpg

 

 

med_gallery_7280_258_17742.jpg

 

 

 

med_gallery_7280_258_686235.jpg

 

 

 

Weet iemand toevallig of het nog enig nut heeft om de besmette takjes er af te halen?

 

En of je de lichtere besmette apart van de zwaardere besmette planten moet zetten?

Share this post


Link to post
Share on other sites

bovendien: ik zie wel kromme puntjes maar ook trips en andere beestjes in je plantjes volgens mij. Daarnaast lijkt het er op of je potten wel heel erg nat zijn. Lees het topic door en kijk in de stickies.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik betwijfel dit ten zeerste. sticker heeft totaal geen onderbouwing gegeven voor deze bewering en ik zou ook een ieder afraden er op 1 of andere manier HIV/AIDS remmers bij/in/op zijn planten te doen.

 

Ik zou het ook niemand aanraden maar het werkt wel. Er is vorig jaar een experiment geweest op UGent door enkele bio-ingenieurs waarbij men plantenvirussen (waaronder TMV bij tabak ) met brede spectra antivirale middelen bewerkte. De kost hiervan is natuurlijk te hoog om in praktijk omgezet te worden en er is ook niks gekend over de effecten die het eten/roken van de planten bij mensen zou kunnen aanrichten.

Share this post


Link to post
Share on other sites
heb je de rest van het topic wel gelezen?

 

ja ik heb het hele topic wel gelezen maar vraag mij ook nog af of het een remmend effect kan hebben om de duidelijk aangetaste bladere eraf te halen.

iemand een idee.?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb naast 3 besmette planten dit jaar een mexican sativa en 2 hindu kushes staan. Ze hebben zelfs contact met elkaar af en toe en ik heb nog geen besmetting gezien, ook al staan ze er tegenaan. De sativa staat er al vanaf het begin bij, de kushes anderhalve maand later.

 

De plant heeft het virus, of je de blaadjes er nu vanaf haalt of niet. Dat wordt wel aangetoond als je er een schijnbaar niet besmette top van pakt en die stekt: de nieuwe plant zal het ook hebben. Ik weet niet of andere soorten er wellicht minder gevoelig voor zijn of dat het de volgende generatie pas toont, maar het is bij mij niet overgeslagen op andere planten. Ik vraag me dus af of het zin heeft om ze er af te halen. De gezonde delen van de bladeren hebben tenslotte nog steeds gewoon een functie. Stekken neem je er toch niet van.

 

Naast kromme puntjes zijn er veel andere aanwijzingen zoals de gele vlekken en de bladeren die niet volledig ontwikkelen. Ik heb milde aantastingen gezien op foto's (waar ik me afvraag of alles nu niet op TMV wordt afgeschoven) en erg heftige.

Share this post


Link to post
Share on other sites
bovendien: ik zie wel kromme puntjes maar ook trips en andere beestjes in je plantjes volgens mij. Daarnaast lijkt het er op of je potten wel heel erg nat zijn. Lees het topic door en kijk in de stickies.

 

Ik had het hele topic al doorgelezen..,maar mijn vragen zijn daardoor niet beantwoord.

Ik neem aan dat afknippen van zieke takjes niet werkt omdat TVM door de hele plant zit maar, of je de bijna niet geinfecteerde en de zwaar geinfecteerde nog uit elkaar moet houden?..

 

Ik heb ook naar trips gezocht, maar kon niks vinden.

Dat de planten zo nat lijken te staan komt omdat bovenop een laagje potgrond ligt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik neem aan dat afknippen van zieke takjes niet werkt omdat TVM door de hele plant zit maar, of je de bijna niet geinfecteerde en de zwaar geinfecteerde nog uit elkaar moet houden?..

 

Ik denk niet dat het veel zin heeft persoonlijk. Zoals ik reeds zei, de 3 gezonde planten en de drie zieke planten staan naast elkaar. ik heb nog geen enkele uitwisseling of besmetting gezien.

 

De potgrond ligt alleen bovenop??? De bovenste laag grond hoort droog te zijn, tenzij je net hebt watergegeven.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja oke, miss is het wel verstandiger op de zieke blaadjes gewoon te laten zitten omdat die miss nog een beetje een functie vervullen. Maar ik dacht omdat ik had vernomen dat het heel plaatselijk zit dat virus dat als je alle zieke delen weghaald dat het zich misschien wat langzamer verder zou verspreiden. maar ik zal ze verlopig wel laten zitten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De ziekte is genetisch, het zit dus overal in de plant. Het uit zich alleen door de kromming van de bladeren met pure willekeur.

Je blad eraf halen helpt gewoon niet en zal ook geen besmetting voorkomen... Om mezelf nog maar eens te quoten

 

Een aantasting door mozaiekvirus treedt vooral 's zomers en in de herfst op wanneer veel gevleugelde bladluizen voorkomen. Bladluizen brengen het virus zeer makkelijk over. Bij werkzaamheden in het gewas kan de mens het virus in geringe mate verspreiden. Een verspreiding via zaad of grond is niet mogelijk.

 

....Op het moment dat het virus eenmaal in de plant zit is het er niet meer uit te halen....

 

Verspreiding komt door sapvermenging. De kans op een vermenging door bladeren die elkaar raken is nihill. Zoals ook de planten bij whazzup hebben bewezen :wOOt

 

 

..Er is vorig jaar een experiment geweest op UGent door enkele bio-ingenieurs waarbij men plantenvirussen (waaronder TMV bij tabak ) met brede spectra antivirale middelen bewerkte. ..

 

Om nog maar even hierop verder te gaan, onderbouw dit eens? Een linkje of wat dan ook, nu moeten wij op jou blauwe ogen geloven dat het zo is. Alle universiteiten hebben rapporten online staan, het enige wat ik kon vinden was een onderzoek met Amino zuren icm TMV, meer niet. Graag dus even onderbouwen want op dit moment klinkt het echt zo onzinnig...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gisteren bij mijn neef geweest, die heeft één van mijn TMV pp's staan op balkon, maar naast een white ?? x afghaan kruising ook van stek. Ik schrok van wat ik zag: Hier is het TMV WEL overgeslagen! Ik kan dat duidelijk waarnemen omdat alléén de nieuwste toppen het virus vertonen, de rest van de plant was gezond. De PP was pas in een laat stadium (een week of 4 geleden) naast de andere plant gezet. Er vind dus wel degelijk besmetting plaats. Dit lijkt me een belangrijke contatering!

 

In mijn tuin staan de TMV stekken naast 3 zaailingen (de Mexican Sativa en de 2 Hindu Kush indica's) die totaal géén besmetting tonen. Nou zou het zo kunnen zijn dat deze twee soorten toevallig minder vatbaar zijn maar het lijkt de theorie te bevestigen dat stekken wellicht gevoeliger zijn voor overdracht dan zaailingen! Het is slechts een constatering op kleine schaal, maar ik moet dus mijn advies nuanceren:

 

Op dit moment lijkt het niet gewenst om besmette planten uit stekken bij andere gezonde stekken te hebben staan. Zaailingen lijken, vreemd of niet, er weinig last van te hebben. Ik blijf het monitoren.

Share this post


Link to post
Share on other sites

dus als je liefje/lekkere dame eenmaal het virus heeft is er nix meer aan te doen dan alleen maar hopen dat het virus rustig blijft ...............

en open dat de opbrengst nog redelijk zal zijn .........

bij mij zaten ze al in de stekken , wist toen Nog niet wat het was dacht eerst dat het gewoon door stress was/voeding enz enz was ( dus niet ) .....

 

maar blijkt nu dus dat het gewoon het een %$#%$#%^$^&% virus is , beejt jammer van die stekken boer ,

dit is ook de reden dat ik zelf maar een stekken hokkie ga bouwen ............

 

 

BVD Harry M

 

En mede besmete kwekers ( laten we er maar het beste van hopen )

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Miss_J

Wellicht is de ene soort gevoeliger dan de andere? WW is in ieder geval gevoeliger met voeding, wie weet is dat ook zo met ziektes?

Share this post


Link to post
Share on other sites

dat zou best kunnen maar het is wel frappant dat 2 soorten zaailingen die langdurig contact hebben gehad géén problemen vertonen terwijl een naburige stek al na een week of 2 volledig besmet is.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb door de warmte ook Afghaantjes met TMV maar ze zijn zo mooi dat ik er aan twijfel, weggoien kan altijd nog.

Overigens kocht ik vroeger Spekkies die het ook hadden en soms was het verschil nauwelijks merkbaar ..

 

Het liefst zonder .... ik hoop dat de moedertjes het niet krijgen cq hebben ....

 

Dan moet ik nieuwe halen en die zijn er niet bhealve in het voorjaar .... :wacko:

Share this post


Link to post
Share on other sites
In mijn tuin staan de TMV stekken naast 3 zaailingen (de Mexican Sativa en de 2 Hindu Kush indica's) die totaal géén besmetting tonen. Nou zou het zo kunnen zijn dat deze twee soorten toevallig minder vatbaar zijn maar het lijkt de theorie te bevestigen dat stekken wellicht gevoeliger zijn voor overdracht dan zaailingen!

 

Ik heb een NL stek staan die het TMV heeft. De zaailing (outsider) staat ernaast (ook bladcontact) en voortoont het niet. Blijkbaar zijn zaailingen idd minder gevoelig ofzo.

 

tn_gallery_317_323_647964.jpg

tn_gallery_317_323_6584.jpg

 

Interesante topic

 

Keep up the good work :wacko:

 

Joe

Share this post


Link to post
Share on other sites

BEETJE RAAR !!!!!!!!!!!!!!!!!!!

 

nadat ik de zieke besmete bladeren van de plant hebt gehaald en de plant apart heb gezet vertoont zij geen bekend ziekte beeld meer ( na 8 dagen ) ..............

 

bestaat er ook een andere verklaring voor de simptonen van de plantjes , mischien toch niet het tmv virus ????

 

beetje raar ..of sluimert het virus nog tussen mijn topjes ???

 

BVD Harry M

Share this post


Link to post
Share on other sites

hallo

 

Ik heb 7 planten waarvan 2 met het mozaiekvirus. deze zijn al helemaal compleet mozaiek, ieder blaadje.

in tegenstelling tot de rest zijn ze klein gebleven smalle kleine blaadjes en dunne stengeltjes.

 

Ik wou ze dus eerst wegmieteren maar ik kon het niet over mn hart verkrijgen.

onder 400 watt ginbg het best goed. totdat ze groter werden en ik ineens een weekmakersprobleem had.

 

Alle maar dan ook alle grote bladeren doodgingen van alle planten (binnen 3 dagen).

opmerkelijk was: ALLE BLADEREN VAN DE MOZAIEKPLANTEN WAREN NOG HEEL! 1, misschien 2 dood maar that's it. half juli zijn ze in de bloei getrokken.

 

nu staan ze al een week of 5 in de bloei (soms buiten, soms binnen ligt aan het weer) geen grote oogst allemaal kleine topjes ,

alleen de planten met het mozaiekvirus hebben wel dikke toppen

 

ook zijn er bij mijn andere widows al bijna geen witte haartjes meer te zien, terwijl er bij de mozaiek-widows pas 10% bruin is.. hoe kan dit. zou dit aan het verloren blad liggen? ik weet het niet. het is pas mijn eerste kweek.

 

oh ja en nog iets, het is ZEKER besmettelijk want mijn andere planten hebben ook sommige bladdelen die spastisch groeien. maar ach ze zijn bijna klaar en die paar blaadjes kunnen geen kwaad denk ik.

 

 

ik heb ook geen fotos. maar ik wou het ff kkwijt over dat mozaiekvirus.

ik heb er in een kweek veel over geleerd over het virus. :wacko:

Share this post


Link to post
Share on other sites

haary, door de symptomen weg te halen haal je het virus niet weg. Door je neus te snuiten als je verkouden bent gaat het virus ook niet weg. Het vormt in nieuwe blaadjes, bestaande blaadjes vergroeien niet.

 

@beetjes kwekerr: gebruik je stekken? We zitten op een interessant spoor: stekken - zaailingen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...