Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

kobuz

Kobuz Eerste Buitenkweek Nlx

Recommended Posts

Goeiedag!

 

Zoals sommige mensen misschien wel weten heb ik 3 planten binnen op de vensterbank staan, helaas waren die veels te vroeg gaan bloeien. Aangezien ik nu volgens mij nog net op tijd ben heb ik weer nieuwe stekken gehaald om op het balkon te zetten. Helaas heb ik geen tuin, dus dat is geen optie.

 

Ik vraag me af of de stekken al naar buiten kunnen, ik ga in ieder geval vandaag en morgen een of andere constructie maken zodat ik ze hoger kan zetten voor meer zon. Dan kan ik de kleintjes ook in de schaduw/beschutting zetten. Er gaan er trouwens 2 op het balkon en 2 gaan waarschijnlijuk bij een vriend in de tuin.

 

Wat foto's:

Het zijn in ieder geval allemaal dames en ze zijn allemaal al goed geworteld :tu

cimg19586yz.th.jpg

 

cimg19565ey.th.jpg

 

edit: nogal nutteloze foto zonder toelichting: hier moet het allemaal dus gaan gebeuren...

cimg18976ra.th.jpg

 

Ik weet nog niet precies hoe en wat ik ga doen met de voeding. Hier nog een beetje rondneuzen en ik heb nog een kennis die ik wel het eea weet. Tips zijn natuurlijk altijd welkom :rofl

Edited by kobuz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zonnetje schijnt, dus ik heb ze maar lekker in het zonnetje gezet. Kennis van me zei dat potgrond voorlopig wel voldoende is. Ik moet ze zowieso nog wel over gaan potten, dus dan kan ik altijd nog kijken.

 

cimg19604lt.th.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Relekst, op de rommelzolder een mooie kast gevonden om de plantjes op te zetten. Als ze straks in grotere potten zitten hoop ik dat het mandje het houdt, anders wordt het een plankje maken. Het handige is nu dat ik de hoogte kan veranderen, mochten ze heel groot worden. Ook heb ik nog zo'n kastje die eropkan, heb ik gelijk een mooie constructie als ik wil gaan verduisteren. Moeten ze alleen niet te breed worden, niet toppen dus.

 

cimg19624re.th.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik hoop dat er dainage gaten onderin de pot zitten want de aarde is echt drijfzand, ik zou maar oppassen anders verdrinken ze! :tu

 

Succes voor de rest :rofl

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nope, zijn wel tijdelijke potten. Dacht ook dat het misschien wat te nat was, maar ze staan nog steeds mooi overeind. De vorige keer dat ik stekken in potten had gedaan had ik weer te weinig water en die hingen na een paar uur al helemaal slap, vandaar dat ik nu wat meer water heb gegeven. De foto's had ik ook gemaakt gelijk nadat ze in de potten waren gegaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Veel suc6 met je buitenkweek kobuz :rofl

 

greetz sannie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat betreft voeding: Vorig jaar prima resultaten gehaald met Bio Nova Grond gedurende het hele buitenseizoen en Bio Nova PK 13+14 gedurende de bloei. Hoeveel ze moeten hebben staat er netjes op aangegeven. Een medewerker van BN zelf zei daar overigens over (BN Gron, quote:):

 

"Begin met de aangegeven dosering en doe daar elke week 10% bij, tot de puntjes van je bladeren bruin worden, ga dan 10 % terug (tegen verbranding aan dus...) Als 2 x niet genoeg is, kun je altijd overstappen naar 3 of 4 x per week.

 

Je geeft te weinig als je lichtgroene tot gele bladeren onder in de plant en paars/rode bladstelen ziet."

 

Ik stelde mijn vraag omdat ik mijn planten water geef met een blumat druppelaar die geen voeding kan meegeven (zit direct op de kraan aangesloten) dus het was voor mij moeilijk om te zien hoeveel de dames dronken.

 

Kost niet veel, goede investering. Ik gebruik dit jaar van BN ook de stimulator (BN X-cel) erbij. "The Missing Link" vind ik te duur. Wellicht voor hen die het uiterste eruit willen halen in een korte tijd maar mijn ervaring is dat goede (voldoende!) grond, zon, en de juiste voedingsstoffen en een dosis liefde voor je buitenplanten de truuk prima doet!

 

Alternatieven voor voeding: Gewoon Pokon vloeibare mest voor kuipplanten (werkte bij mij ook prima!) en buxus voeding voor bladvoeding heb ik ook uitstekende ervaring mee in de groeifase (als je wat extra wilt geven). Er staat hier een heel topic vol over voeding overigens.

 

succes

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tnx Sannie en Wazzup! Ben nog aan het twijfelen over de voeding. Hoe meer ik er over nadenk, hoe minder handig het mij lijkt om van die struiken als van Wazzup op het balkon te hebben :rofl . Weet niet hoe de buurtjes daar dan over denken :tu

Share this post


Link to post
Share on other sites

hehe.. je kunt ze ook toppen Kobuz, zou ik toch doen als je ze op het balkon houdt want groeien doen ze toch hoor. En het gaat je uiteindelijk om een goede opbrengst dus toch wél goede voeding, zeker in een pot. Da's meer wortel dan wat anders op den duur zeker als ze op maar 12 liter staan. Liever 20 of meer zelfs.

 

Dus ik zou zeggen.. toch lekker voeren. Is echt een goede investering voor je opbrangst en kwaliteit.

 

ciao!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toppen heb ik ook aan gedacht idd, maar dan gaan ze weer de breedte in toch? Dan wordt het strax helemaal moeilijk als ik wil verduisteren. Nu kan ik daar het frame van de kast voor gebruiken, heb er nog een die erop past, dus als ze de hoogte in gaan is dat niet zo'n probleem. Voeding tijdens de bloei wil ik zowieso gebruiken, is voeding tijdens de groei ook beter voor je wiet?

 

 

Mmm, het is allemaal moeilijker dan ik dacht! Veel keuzes over wat je gaat doen, ben er ook nog niet helemaal over alles uit. Ook maar eens uit gaan zoeken wat ik allemaal ga doen in de zomervakantie, aangezien het lastig elke dag verduisteren is als ik er zelf niet elke dag ben....achja, ik zie dit in ieder geval als een beter leer project dan de drie die op de vensterbank staan. Kan het volgend jaar alleen maar beter gaan :rofl

Share this post


Link to post
Share on other sites

met toppen haal je toppen inderdaad meer de breedte in, maar dat is te overzien hoor! Het zorgt er alleen voor dat je meer toppen krijgt bovenin. Maar ook minder hoogte! Op het moment dat jij wil gaan verduisteren zijn ze volgens mij nog niet zo groot dat dat onhandelbaar wordt.

 

Tip: Hang op je balkon een stok (bamboe of zo) horizontaal boven je plant. Goor daar een lang stuk zw/w folie overheen (witte kant buiten om de warmte buiten te houden) en dat over je plant. Zijkanten dubbel omvouwen en met knijpers vastzetten. Fluitje van een cent voor zelfs de grootste plant.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Das een goeie tip! Zeker als ik een dagje of wat weg ben en iemand anders voor de dames moet zorgen. Zal vanmiddag ook even kijken of toppen er al in zit of dat ik beter nog even wacht.

 

edit: behalve leerlaam en leuk zo'n topic, is het straks echt handig om terug te kijken wat goed en fout is gegaan :rofl

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb nog even een vraag over het verduisteren. Heb zojuist via de zoekfunctie e.e.a. door gelezen en vooral in de antwoorden van Atmosphere kwam ik leuke info tegen. Volgens hem kan je dus de planten begin juli een paar weken verduisteren en daarna stoppen. Dat scheelt dus een hoop werk in augustus, wat goed uitkomt, aangezien ik er dan minder ben als in juli. Dit zou ik dus kunnen proberen, maar ik zou ook nog graag willen weten hoe het zit als ik in die paar weken een keer een dagje echt niet kan. Is dat dan een drama voor de planten of kunnen ze dat wel hebben?

Share this post


Link to post
Share on other sites

het is echt aangeraden dit iedere dag te doen en je er strikt aan te houden

volgens mij kunnen ze het wel één keer hebben, maar ik zou het zeker geen 2 keer proberen

Share this post


Link to post
Share on other sites

mee eens. 7 tot 7 licht, daarna donker. Heb ook wel eens gelezen dat iemand de planten 4 dagen in een donkere schuur moest zetten (de reden ben ik vergeten) maar na 4 dagen zonder water en zon gingen die ook spontaan in bloei. Lijkt me geen plan wat navolging verdient overigens :rofl

Share this post


Link to post
Share on other sites

maar je hoeft toch niet te verduisteren, ik denk straks met mijn HH, (die ik vandaag heb besteld, zaden) ze af te bloeien rond half september, dan is het 13 uur licht 11 uur donker, het hoeft toch niet perse, een vuilniszak eromheen etc..??

 

Hoe doen de pro''s het?

Edited by neus

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hoe doen de pro''s het?

 

Nou de pro's zetten ze ook vaak eerder in bloei om te zorgen dat ze écht afbloeien voordat het te nat wordt. Had ik het vorig jaar maar gedaan. 2 weken voor ze écht klaar waren kwam de toprot. En dat waren PP die toch eigenlijk redelijk vroeg klaar moeten zijn. Dus ik doe het dit jaar ook en we zijn echt niet de enigen die het doen. We hebben het natuurlijk wel over buitenteelt he..

Share this post


Link to post
Share on other sites

ok dan, gooi ik halverwege augustus, gewoon om een uur of 19.00 een vuilniszak overheen/ of ik zet ze op een donker plekje.. maar dan moet ik er ook elke ochtend om 7 uur uit :rofl het is Hollands Hope dus weinig kans op toprot stond er bij de beschrijving.

Share this post


Link to post
Share on other sites
ok dan, gooi ik halverwege augustus, gewoon om een uur of 19.00 een vuilniszak overheen/ of ik zet ze op een donker plekje.. maar dan moet ik er ook elke ochtend om 7 uur uit :rofl het is Hollands Hope dus weinig kans op toprot stond er bij de beschrijving.

 

 

gewoon rond 19.00 effe in t donker sette

 

dan savonds as t donker is weeer terugg plaatse

dan ken je zochtens leekker uitslaspen

 

groeten

Share this post


Link to post
Share on other sites
ok dan, gooi ik halverwege augustus, gewoon om een uur of 19.00 een vuilniszak overheen/ of ik zet ze op een donker plekje.. maar dan moet ik er ook elke ochtend om 7 uur uit :rofl het is Hollands Hope dus weinig kans op toprot stond er bij de beschrijving.

 

 

juisttem, volg mijn kweek

 

http://www.wietforum.nl/index.php?showtopic=15996&st=75

 

doe het ongeveer netzoals op mijn manier ongeveer en je krijgt goeie wiet

 

 

groete

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor de tips. Waarschijnlijk ga ik mijn planten op het balkon verduisteren en de planten bij een vriend in de tuin niet. Kunnen we gelijk allebei zien hoe en wat er gebeurt als we niet verduisteren. We hebben trouwens ipv potgrond bemeste tuingrond gekocht. Dit is veel losser, met een hoop takjes e.d. ertussen. Er staat op de verpakking dat het goed is voo het bodemleven en om te tuin op te vullen. Nu dacht ik dat het samen met potgrond een mooie voedingsbodem is voor de planten, meer mensen ervraring mee?

Share this post


Link to post
Share on other sites

In Augustus verduisteren is wel wat aan de late kant.

Want in Augustus begind de bloe van nature al.

Ik zelf verduister heel de maand Juli.

Share this post


Link to post
Share on other sites

mee eens. Juli verduisteren, dan gaat de zonnetijd ook teruglopen. In augustus heeft het geen zin meer.

 

Porgrond is beter voor potten, want dat houdt het vocht beter vast dan tuingrond. bij mijn weten. Flink handje perliet erbij zou ik zeggen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ga het met een mix proberen denk ik; onderop die tuinmeuk/potgrond en erboven potgrond. Wat ik zo op die verpakking las zit er veel voeding in. Ook hadden ze het over sporen, bacterien en weet ik veel wat nog meer voor een goed bodemleven, waar ik hier dan weer goeie dingen over heb gelezen. Misschien komt er wel wat moois uit en kunnen jullie ook eens wat van mij leren :rofl

 

Bedankt weer whazzup!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...