Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
tnt

Vraag Aan Sanny En/of Andere Ryszosys Kwekers

Recommended Posts

even een klein vraagje

 

kan je ook co2 tabs extra toevoegen aan het voedingswater met de npk voeding vanryszosys?

en heeft het zin ?

 

 

tnt

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Miss_J

Goeie vraag Tnt. Ik heb niet genoeg ervaring om 'm te beantwoorden maar ben wel benieuwd.

Grtz Miss_J

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jahoor co2 tabs kunnen gewoon in kombinatie met bodemleven gebruikt worden...........maar;

 

Waar wil je die co2 tabs voor gaan gebruiken tnt en waarom?

 

greetz sannie

Edited by sannie

Share this post


Link to post
Share on other sites

co2 tabs toevoegen aan het voedings water heeft totaal geen enkele zin.

 

is een verkoop praatje...

leuke theorie..maar in de praktijk totaal geen nut.

 

als je co2 wil toevoegen....doe het dan op de juiste manier....zorg dat je alles onder controle hebt....en daarna een co2 installlatie aanschaven...

 

zoek en lees de rubrieken.....ben er ook zeer actief mee bezig....kost wel geld....veel geld....als je het controleert wil doen...toevoegen van co2...

 

 

maar moet je ook eerlijk bekennen...dat als je alles onder controle hebt...en je kan co2 toevoegen op de juiste manier en hoeveel heid.....

 

dan liegt de opbrengst er zeker niet om....

 

succes

Share this post


Link to post
Share on other sites

indien de waterhuishouding in orde is,kan dit zeker possitieve resultaten boeken,water dat rijk is aan co² wordt goed opgenomen door de wortels,in beginfase is dit reeds getest met afgezuurd bruisend water(spa) in een nlx opstelling in 11 liter potten,dit waren 4 planten die behandeld werden,later met co² tabs van no mercy,wat ik nog steeds tot op heden gebruik,en geloof me vrij,ik test eerst alles grondig uit hoor,ik zal nooit een cent besteden aan onefficiente zaken...

De enige 2 voorwaarden voor een positief resultaat zijn:De aarde moet luchtig zijn en de planten moeten gezond zijn :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

sanny :

 

ik heb ze in het verleden gebruikt in combi met suikeralcohol die ik ook bij men inlaat heb staan

 

met suikeralcohol co2 vind ik de planten er heel mooi bij staan

mooie kleur groen

 

en omdat ik mijn bloei planten in een klein hokje met in verhouding heel veel icht heb staan

kunnen ze volgens mij wel wat extra gebruiken

 

afm hokje is 40x 100 cm en 200 hoog met 2 x 400 w

dus heel veel licht op heen klein opp

 

 

ThE WhiZ:

ik denk dat het geen zin heeft als je andere dingen niet goed voor elkaar hebt, en dit is een kleine extra bijdrage die als de rest goed is volgens mij echt kan helpen

Ik geef dus al extra co2 door de lucht

het is niet veel extra maar alle beetjes helpen.

 

 

miss j :

 

er zijn al meerdere mooie andwoorden geweest waar we wat aan hebben

hoop dat deze topic nog even doorgaat met argumenten

 

rataplan :

bedankt voor je andwoord

mijn grondje is lekker luchtig

en mijn planten zijn heel gezond dus dat moet wel goed zitten .

 

 

 

volgens mij is het ook zo dat ze met extra co2 beter tegen hoge temps kunnen als zonder

het is zelfs zo als je een echt hoge ppn waarde hebt dat je temp zelfs hoger moet zijn ik geloof rond de 33 graden bij een ppm van 1000 tot 1200

 

ik heb alleen geen ppm meter ,maar zou ik wel graag willen hebben

 

 

 

tnt

Share this post


Link to post
Share on other sites
indien de waterhuishouding in orde is,kan dit zeker possitieve resultaten boeken,

 

Wortels zijn niet in staat co2 op te nemen!!!!!!!!!

Co2tabs bestaan voor het grootste gedeelte uit amonium-sulfaat.

Amonium-sulfaat zal in het medium een tijdelijke boost genereren van stikstof(N),vanwege en cheemische reactie,deze stikstof laat de planten harder groeien(strekken,sprieten).

Tevens kan het zorgen voor een tijdelijk kalk-buffer van het medium.

 

In het groei en bloei proces van de plant zullen de wortels co2 uitstoten in het medium,deze co2 is bedoeld om het bodemleven te voeden en te onderhouden.

In hydro-culturen levert dit moment vaak onstabiliteit in het medium op.

 

greetz sannie

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Miss_J

Dus.... die tabletten zijn te momentgericht en in het medium doet het niet voor de plant wat je verwacht. Geleidelijk toegevoegd in de lucht zou het wel zin hebben maar dan heb je dus de dure installatie nodig.

 

"Tevens kan het zorgen voor een tijdelijk kalk-buffer van het medium." ----> zou je die tabs dan kunnen gebruiken als je ph problemen hebt in je medium?

Share this post


Link to post
Share on other sites

miss j :

wat ik al op meerdere poost en forums heb gelezen verdeelt de mening hier erg over

de 1 wil nooit meer zonderen de andere zegd dat het nooit kan werken

 

mijn mening is daat de planten er zekers niet minder van worden en volgens mij de bladeren iets mooier groen

 

ik wist alleen niet hoe het icm met bacs in mijn grondje zat (die wil ik gezond houden)

 

co2 door de lucht kan heel goedkoop

en daar komt dus mijn 2de hobby!

 

alcohol stoken

en daar maak ik zuikeralcohol voor

http://www.waarwoontwillem.nl/alcoholprut_maken.htm

 

bij het vergistingsproces komt co2 vrij

dus heb ik die lekker bij mijn kweekhokje staan

het vergistingsproces duurt ong 2 weken en brengt dus het co2 nivou in je hokje ook iets omhoog

 

er zijn wel betere maar dit is al genoeg om alleen co2 op te wekken

 

daarna destileer ik het maar je kan het darna ook gewoon weg gooien

als je toch wil stoken haha dan heb ik daar wel tekeingen voor om het makkelijk zelf te maken

 

 

tnt

Share this post


Link to post
Share on other sites

indien de waterhuishouding in orde is,kan dit zeker possitieve resultaten boeken,

 

Wortels zijn niet in staat co2 op te nemen!!!!!!!!!

Co2tabs bestaan voor het grootste gedeelte uit amonium-sulfaat.

Amonium-sulfaat zal in het medium een tijdelijke boost genereren van stikstof(N),vanwege en cheemische reactie,deze stikstof laat de planten harder groeien(strekken,sprieten).

Tevens kan het zorgen voor een tijdelijk kalk-buffer van het medium.

 

In het groei en bloei proces van de plant zullen de wortels co2 uitstoten in het medium,deze co2 is bedoeld om het bodemleven te voeden en te onderhouden.

In hydro-culturen levert dit moment vaak onstabiliteit in het medium op.

 

greetz sannie

 

Toch zijn er wel planten die CO2 uit water kunnen opnemen , zoals waterplanten. maar ook andere planten hebben zich zo geëvalueerd dat in staat zijn CO2 via wortels op te nemen .

 

Ik heb me wel eens in deze materie verdiept en ben op zoek gegaan naar de meest recente onderzoeken op dat gebied . Veel is er over opname via wortels niet te vinden simpelweg omdat we he tindoor via de lucht doen . Er bestaat wel oude literatuur waarin onderzoeken naar opname via wortels wordt beschreven . Uit deze onderzoeken blijkt dat dit inderdaad gebeurd.

Share this post


Link to post
Share on other sites

zoals ik al schreef zijn deze co² tabs voor mij zeker de moeite waard,sinds ik deze gebruik zijn mijn oogstgewichten toegenomen,en dat is een onbetwistbaar feit...

Hier nog wat aanvullende info:

 

- Kan een grondplant ook via de wortels CO2 opnemen? -

 

Dat is een erg actuele vraag, sinds we medio '99 de No Mercy CO2-Tabs op de markt konden introduceren. Velen bogen zich over deze vraag, voor de internetters onder ons, de message boards van Cannabis.com stonden werkelijk bol van de verschillende meningen en theorieën. Niemand schijnt er vooralsnog echt uit te komen. Allen leerden we dat een plant alleen CO2 via het blad kon opnemen, toch?

 

De eerste vraag ligt voor de hand. Nemen planten CO2 op via de wortels?

No Mercy: "Jazeker, meet in de donkeren uren je medium en je zult CO2 tegen komen die door de plant is afgezet toen de synthese stopte. Meet nogmaals als de lampen weer een half uur aan zijn, dus als er weer synthese is, en je zult merken dat de afgezette CO2 verdwenen is. Niemand heeft tot heden een werkelijke verklaring kunnen vinden voor het feit dat CO2 opgenomen wordt door de wortels."

 

"De ontwikkelaar van de basis tabs voor vijvers, houdt het erop dat door de unieke samenstelling en werking van de tabs, de plant de CO2 met het drinkwater opneemt. De geleiding blijft goed, dus de toegevoegde CO2 komt via de drinkworteltjes mee naar binnen, en wordt dus mee in het actieve wortelgedeelte gevoerd. Wat de plant er vervolgens mee doet laat zich niet moeilijk raden als je ermee gaat testen en de groeisnelheid meet."

 

"Vooralsnog blijven wij met grote vraagtekens zitten bij een product dat zichzelf bewijst, resultaten zijn duidelijk zichtbaar en een groeisnelheid van 30% is geen uitzonderlijke zaak."

 

Je zegt dat de tabs eigenlijk gebruikt werden in vijvers en aquaria. Hoe kwamen jullie er achter dat ze ook bij Cannabis werkten?

"De werking van de CO2, door middel van tabs toe te voegen aan het drinkwater is min of meer bij toeval ontstaan, doordat we zelf reeds enkele jaren tevreden gebruik maakten van de Bacterial van Velda om het groeimedium te optimaliseren, hebben we zelf in een onbezonnen bui een pot CO2 tabs gekocht en waren verbaasd van hetgeen we zagen, kon geen toeval zijn, maar herhaalde zich bij volgende oogsten. Echter door de extra groeisnelheid liepen we al snel op tegen een magnesium tekort, wat makkelijk op te vangen was met een beetje magnesiumsulfaat."

 

"De volgende stap die gemaakt werd was de producent te informeren over de voor ons wereldje unieke werking van hun product. Velda-Enschede, de producent van de CO2 tabs voor vijvers, was zelf al enkele jaren van het feit dat CO2 aan de wortels kan worden aangeboden op de hoogte, maar had daar verder nooit iets mee gedaan daar ze zich concentreren op waterplanten."

 

"Neem zelf eens de proef op de som als je toevallig een aquarium of een bakkie goudvisjes hebt staan. Doe een stukje van een tab in het aquarium en je zult verbaasd staan over het feit hoe enorm het blad en de wortelmassa zich gaat ontwikkelen."

 

"Samen met Velda zijn we ons verder gaan verdiepen in de werking van deze wonderpil. Met alle onduidelijke verklaringen omtrent de werking, maar met een duidelijk zichtbaar resultaat is de vijver-tab geschikt gemaakt voor de Cannabismarkt. Een percentage magnesiumsulfaat werd toegevoegd en er kon gerealiseerd worden dat de "planten-tabs" sneller hun CO2 af staan aan het water dan de vijver-tabs."

 

"In feite praten we over een moeilijk verhaal in deze, en de vraag is: heeft het zin om naar een verklaring te blijven zoeken? Misschien moeten we de magische werking van de CO2-Tabs gewoon nemen voor wat hij is en blij zijn dat we van de resultaten mogen profiteren."

 

Kun je tabs op alle planten gebruiken? Hebben ze ook nog bijwerkingen?

"Ik denk dat het vanzelfsprekend is dat ook CO2-Tabs alleen een optimale werking hebben als je het aanbied aan gezonde planten, die met een juiste Ph en EC worden gekweekt. Door de toevoeging van CO2 in het water daalt de Ph-waarde iets, wat zich na enige tijd hersteld."

 

Evenals bij het aanbieden van CO2 in de lucht, is bij het aanbieden van CO2 in het drinkwater ook zaak dat dit geschied in de lichturen, bij voorkeur als de lampen net aan zijn. Ook de wortels nemen geen CO2 op als er geen fotosynthese plaatsvindt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ook met die tabs geldt natuurlijk dat ze pas nuttig zijn wanneer het CO2 gehalte de zwakke schakel is in de ketting.

Share this post


Link to post
Share on other sites

bedankt voor de mooie antwoorden !!

 

ik heb ook gehoort dat je nooit te veel aan co2 tabs kan geven maar dat geloof ik niet ?

weet 1 van julie daar meer over ?

 

rataplan: geef jij bij elke beurt co2 tabs of 1 keer per week bv?

 

 

tnt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toch is dit een heel raar fenomeen!

 

Als er op een forum door hobbyisten over co2 opname door de wortels gepraat wordt is er altijd twijffel en wil men graag geloven dat de wortels co2 opnemen.

 

Ik werk zelf in de branche en vergader regelmatig met biologen en kastuinders,elke keer als ik als deze vraag voorleg krijg ik hetzelfde antwoord;.....wortels nemen geen co2 op maar scheiden co2 af in de bodem om het bodemleven te voeden.

Tevens is er het chemische feit wbt stikstof en kalkbuffer.

 

Of de co2 een positieve invloed kan hebben zal ik in het midden laten,maar co2 opname door de wortels zie als een sprookje :D

 

greetz sannie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sannie bedankt voor het bevestigende antwoord. Dat Rataplan meer oogst dan voorheen wijt ik meer aan zijn toegenomen deskundigheid dan aan die CO2 tabs.

Share this post


Link to post
Share on other sites
bedankt voor de mooie antwoorden !!

 

ik heb ook gehoort dat je nooit te veel aan co2 tabs kan geven maar dat geloof ik niet ?

weet 1 van julie daar meer over ?

 

rataplan: geef jij bij elke beurt co2 tabs of 1 keer per week bv?

 

 

tnt

te veel is nutteloos,ik geef ze 3x per week mee met het voedingswater :D

 

Sannie bedankt voor het bevestigende antwoord. Dat Rataplan meer oogst dan voorheen wijt ik meer aan zijn toegenomen deskundigheid dan aan die CO2 tabs.

Moet ik toch ten stelligste tegenspreken,mijn beste vriend kweekt identiek kleinschalig met dezelfde aarde en ingredienten,zelfde ph en ec waarden,hij is nu zijn 2e kweek bezig met co² tabs,en ook hier valt het onmiddelijk op dat het beter ging de vorige ronde...

Verleden zomer gaf ik het mee in 1 bloemenbak buiten met vlijtige liesjes,je had het verschil eens moeten zien ten opzichte van de anderen,dat heeft me toen aan het nadenken gezet :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voor mij is deze ronde de eerste keer dat ik met co2tabs werk,Nog nooit heb ik mijn plantjes zo makkelijk (stekken growshop) zien groeien,ondanks de temperaturen van de afgelopen weken. Ik heb het 35 GRaden gehad in mij hokkie.Maar ook de opbouw van de plant is geheel anders in mijn ogen,steviger dikke stam,mooie kleur blad,en zelfs de geur. Deze tabs geef ik om de 2 dagen mee.

Ik ben er van overtuigd als ik die tabs niet gebruikt had,dat ik nu slechte en of kleine plantjes had gekregen.Want met temp van 35,zie dan maar eens een stek te laten groeien.

Natuurlijk,is er wat achterstand,maar had ik die tabs niet gebruikt in combinatie met bacto en die andere shimmels.

Waren de stekken aanzienlijk achtergebleven,al dan niet overleden,met de temp. :wOOt

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Miss_J

Toch interessant Dagobert. Is het normale groei welke je planten vertonen of kan je zeggen dat ze gaan schieten na het toedienen van Co2? Hoe is de internodeopbouw?

 

Fotootje?

 

Grtz Miss_J

Share this post


Link to post
Share on other sites

De stekken staan op deze pic,4 dagen,ze waren 10 cm op het moment dat ik ze kreeg. De temp in de kast was constant 35,snacht 28.

Nu voor het eerst organisch gaan kweken,en bevalt me prima,gezien de plantjes nu.

Ongelovelijk in 4 dagen tijd,met de hoge temp,en dan zo erbij staan. Moet haast wel werken die co2 tabs,Ik kweek in een keterkasje,met 1 cooltuub,gebruik een 3 voudigemembraamverdeler,voor de lv,wat perfect werkt.lv gewoon 85 in die kast.. :) Achter af heb ik spijt,dat ik geen 11 literpotten heb genomen,ik wilde het verschil zien,ten op zichte van de vorige kweek.

Wat duidelijk te zien is,al in dit stadium. :wOOt

naarwanroijtoe005oe5.jpg

op de foto,zie je zelfs wat gekruld blad,kon er helaas niets aan doen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Nu voor het eerst organisch gaan kweken,en bevalt me prima,gezien de plantjes nu.

 

Blijkbaar ben je nu ook voor het eerst organisch gaan kweken en heb je ook voor het eerst CO2 tabs toegepast. Misschien heb je nog wel meer dingen veranderd ten opzichte van je vorige kweek (al was het maar het soort stekken). Vind je het dan niet moeilijk om het verschil met de vorige keer toe te schrijven aan de CO2 tabs?

 

Ik zou bij het testen van iets nieuws eerder de neiging hebben om binnen dezelfde kweek een aantal planten de nieuwe behandeling te geven en een aantal niet. Je hebt dan zo veel mogelijk andere factoren constant en kunt dus echt het effect/verschil van je nieuwe behandeling/methode zien.

 

Ik zeg zeker niet dat CO2 niet kan werken, maar ik vind het ook gevaarlijk om zo maar de conclusie te trekken dat het werkt door een vergelijking met een eerdere kweek. Daarnaast speelt dan nog de discussie dat ALS het werkt, het nog maar de vraag is of dit door opname van CO2 door de wortels is of door een ander effect wat veroorzaakt wordt door de CO2 tabs. Sommige mensen, zullen deze WAAROM vraag alleen niet zo interessant vinden als voor hen duidelijk is DAT het werkt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zelf vind ik dat wel ene interessante vraag .

 

Eenmaal in water reageert de tab met zuurstof uit dat zelfde water tot CO2 ,een gas dus . Wat er overblijft is een zeer kleine hoeveelheid vaste stof (een zwavelverbinding meen ik )

 

Gezien de dosering van de tabs , 1 tab op 200 (of nog meer) zal de concentratie oplosbare vaste stof die in het water achterblijft haast verwaarloosbaar klein zijn . De restant is slechts een sporenelement .

Conclusie : het effect dat bij gebruik van CO2 tabs optreedt kan niet of nauwelijks aan andere stoffen dan CO2 worden toegeschreven.

 

Zo heb je ook nog de carbotronic ,een apparaatje dat zuivere CO2 in je voedingswater brengt ,welke het zelfde effect genereerd als de tabs maar je water wel effectiever van CO2 voorziet .

 

Wordt vervolgt

Share this post


Link to post
Share on other sites
Blijkbaar ben je nu ook voor het eerst organisch gaan kweken en heb je ook voor het eerst CO2 tabs toegepast. Misschien heb je nog wel meer dingen veranderd ten opzichte van je vorige kweek (al was het maar het soort stekken). Vind je het dan niet moeilijk om het verschil met de vorige keer toe te schrijven aan de CO2 tabs?

 

Hier heb je een punt,het zou natuurlijk ook door mijn grondje kunnen komen,maar het idee dat ik dat tabletje in het water ziet bruisen,geef mij een goed gevoel,en ik hoop de plantjes ook.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...