Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Slipperman

Kweken Met Tl.

Recommended Posts

Voordat ik mijn verhaal begin: Ik heb de zoekfunctie gebruikt kwamen 6 topics uit waar ik niet genoeg informatie vond.

Ik heb toevallig een mooie grote kast op mijn kamer staan die leeg is :wOOt . Nu mag deze best wat voller raken. Ik wil er wat wietplanten inzetten maar het totaal vermogen mag niet meer als 200 watt zijn. Ouders... Vandaar TL ik weet dat er ook groei lampen zijn van 150 Watt maar dat is me nog steeds te duur.

De kast heeft 3 schuifdeuren achter de helemaal rechtse zitten planken om dingen op te leggen etc. dat gebruik ik niet. Achter de linkse en middelse zit een groot stuk (90cm breed, 50cm diep en 150cm hoog). In dit stuk wil ik dus plantjes gaan kweken.

 

http://www.filedump.nl/plaatjes/PC180054.JPG

http://www.filedump.nl/plaatjes/PC180055.JPG

http://www.filedump.nl/plaatjes/PC180056.JPG

http://www.filedump.nl/plaatjes/PC180057.JPG

(Met dank aan www.filedump.nl)

 

Ik zat er aan te denken om een grote opvangbak er in te maken en daar in allemaal potten. En aan de bovenste plank wou ik kettingen maken met daaraan een andere plank met mijn tl buizen. Nu mijn vragen:

Welke tl-lampen kan ik het beste gebruiken? Heb hier al wel eens gelezen 33 maar ook 84 etc. nu weet ik het niet precies meer. En hoeveel literpotten kan ik het beste wegzetten? Ik wil trouwens ong elke 10-12 weken oogsten is dit mogelijk? Weet iemand nog een makkelijk soortje wat idiaal is voor beginners zoals mij?

Alvast Bedankt

Danny aka Slipperman

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onder tl 830 kun je de gehele kweek draaien ! Kies een ras dat niet te lang wordt. voorbeeld : K2 of Norther Light

Share this post


Link to post
Share on other sites
Onder tl 830 kun je de gehele kweek draaien ! Kies een ras dat niet te lang wordt. voorbeeld : K2 of Norther Light

Dus groei en bloei kan met 830 :P? Hoeveel lampen zal ik ophangen? Ik zat te denken aan 4.

Edit:

Je hebt in TL-buizen verschillende lengtes:

- 59cm => 18W

- 90cm => 30W

- 120cm => 36W

- 150cm => 58W (circa 5200 lumen)

 

Helaas heb net gemeten is precies 88CM breed dus pas net niet :wOOt

Ik mag max. 200 watt gebruiken dus wat zal ik doen? 10x18 Watt of is dat een beetje overdreven?

Edit2: Of ik han de tl buizen een beetje schuin :wOOt een paar grote en daarnaast dan een paar kleintjes moet lukken :specool

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoe meer buizen des te beter ! groei en bloei kan onder tl 830 inderdaad .

Zelf heb ik ook een klein kastje met 10×18 watt buizen ,deze is vooral om in voor te groeien of voor te bloeien.

Share this post


Link to post
Share on other sites

een stuk gaas over je planten spannen, zodat je plant niet verder kan groeien dan dat gaas.

 

zorgen dat je toppen wel boven het gaas uitsteken (planten buigen dus en de toppen er boven uit laten steken)

dit heeft als voordeel dat al je toppen meer licht vangen, omdat ze allemaal op dezelfde hoogte blijven...en je het tl licht dus op elke top ongeveer even dicht kan zetten...

 

 

typ in ; scrog in het zoek veld...

die van 3xpp

scrog onder tl is een goeie....kan je precies zien wat men bedoelt....

 

tjuuss

Share this post


Link to post
Share on other sites

Iemand heeft een leuke thread met een scrog-kweekje onder TL's. Attitude geloof ik. Ik ben op dit moment ook 2 haze zaailingen aan het scroggen onder 6 x 18-watt.

 

De lichtkleur 830 is inderdaad prima om onder te bloeien. Je kan ook 827's nemen, die hebben nog wat meer rood licht. Of een mix van die twee kleuren.

 

Voor de groei is kleur 33 of 840 (84) het beste, omdat ze hier onder het minst strekken. Als je goedkope armaturen koopt zit kleur 33 er meestal standaard in, dus kan je voor de groeifase beter die gebruiken, want je hebt ze toch al. Bij de bouwmarkt of verlichtingswinkel zijn de 827/830's wel vrij prijzig (varierend van 5 tot 8 euro). Bij Luckylight.nl zijn ze 2,55 incl. BTW, maar daar komen nog verzendkosten bij. Als je er genoeg bestelt is dat wel de moeite waard. Armaturen kan je het beste bij de Gamma halen (6,49 incl. buis kleur 33).

 

Op de diepte die je hebt (50 cm) kan je 8 armaturen kwijt. Je zou ze nog dichter op elkaar kunnen plaatsen door ze niet in een armatuur te doen, maar dat is wel een hoop werk. Vraag maar aan Atmosphere hoe je dat zou kunnen doen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoe dichter je tl 's bij elkaar hangen des te dieper je in je gewas kunt belichten , dus veel buizen dicht op elkaar maakt scroggen niet per see nodig .

Ook met de buishouders kunnen ze nog aardig dicht op elkaar worden geplaatst . Als ik me het goed herriner zit er een cm of 4 tussen de buizen als je de houders tegen elkaar aanzet .

Share this post


Link to post
Share on other sites
TL-----> scroggen die hap!!

precies,tl is handig voor stekken,of handig om je stekken 3 weken lang voor laten wortelen met wortelstimulator,zodat ze een goede start hebben als ze onder de echte lamp gaat :wOOt

Share this post


Link to post
Share on other sites

TL-----> scroggen die hap!!

precies,tl is handig voor stekken,of handig om je stekken 3 weken lang voor laten wortelen met wortelstimulator,zodat ze een goede start hebben als ze onder de echte lamp gaat :wOOt

Hmm je quote op het bericht van Sanne vind ik erg vreemd maargoed :S

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik wil ook onder tl gaan kweken onder het motto beter iets dan niets. Ik vind ook dat je er wel lol aan kunt hebben zonder massas wiet als opbrengst. Gaat et er niet om om et beste uit je planten te halen telkens betere resultaten te halen ook al brengen ze weinig op.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...