Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Stufz

Eenvoudig Kweekvat

Recommended Posts

Beste allemaal,

 

Ik kreeg een PB met een verzoek om bouwinstructies voor m’n kweekkastje. Dat wil ik best doen, maar dan voor iedereen die dat interessant vindt. Ik had er in andere topics al wel iets over geschreven, maar hierbij dan een wat gedetailleerder verslag.

 

1323228b8zc.th.jpg

 

Op de eerste foto zie je het eindresultaat. De rode buis die je ziet is een stuk rioolbuis van PVC met een doorsnede van 50cm en een hoogte van 85cm. Die hoogte is toeval; ik kon dat stuk buis op de kop tikken en het was een experiment. Je kunt ook een langer stuk buis nemen, met langere tl-buizen. Voor 18W tl-buizen is de hoogte van ons exemplaar echter prima.

De wanddikte van de buis is 15mm. Dat materiaal bleek veel makkelijker te bewerken dan ik had verwacht, zodat ik bijvoorbeeld gewoon de draadeinden van de zwenkwieltjes in op 9mm voorgeboorde gaten kon schroeven. Ook aan de bovenkant zijn stukken draadeind in voorgeboorde gaten geschroefd. Zij dragen de deksel, waaraan in het midden een draadeind naar binnen gaat.

Ik heb 4 tl-balkjes van 18W aan elkaar geschroefd, telkens met de rug tegen de zijkant van de volgende. In het blok dat dan ontstaat blijft ruimte voor het centrale draadeind, waar aan de onderkant een sluitplaatje (brede ring) en een geborgde moer het tl-blok op z’n plaats houden.

Door de zwenkwieltjes aan de onderkant en de afstandhouders aan de bovenkant ontstaat er een natuurlijke trek; een schoorsteeneffect, zeg maar. De temperatuur liep overigens wel vaak op tot zo’n 25 graden, maar dat komt in de natuur uiteraard ook voor.

 

Op twee plaatsen heb ik met een cirkelzaag deurtjes uitgezaagd, elk met een breedte van ongeveer een derde van de omtrek van de buis. Achteraf had ik dat beter met een gewone handzaag kunnen doen. Het materiaal laat zich, zoals gezegd, goed verwerken en met een cirkelzaag maak je natuurlijk wel een brede zaagsnede. Daar komt nog bij dat de paneeltjes (de deurtjes) spontaan iets verder naar binnen buigen zodra ze los zijn. De cirkel wordt kleiner, als dat begrijpelijk klinkt. Je kunt dat op de foto redelijk duidelijk zien. De kieren zijn verholpen door kunststof strips, binnen langs de randen. Die houden ook de deurtjes op hun plaats in gesloten toestand.

 

Toen kwam het aanbrengen van de “vensterbankjesâ€.

 

1323229b1qj.th.jpg

 

Zoals gezegd wist ik toen nog steeds niet hoe goed of slecht het materiaal te bewerken was. Ik was bang dat schroeven slecht zouden houden, maar dat valt achteraf nogal mee. Als een zelftappertje niet goed vast te draaien is stak ik een snippertje van het boorafval in het gat als plug en dan ging dat perfect.

De constructie die je ziet met verticale latjes die de vensterbankjes dragen was achteraf niet nodig geweest. De plaatjes hout hadden op eenvoudige steuntjes kunnen worden aangebracht.

Bij de Action hadden ze leuke plantenpotjes in de aanbieding met een soort van kraag. Die potjes hang je dus heel makkelijk in gaten.

Bij een bouwmarkt hebben we kunststof primer gehaald. De Action had witte hoogglans verf in de aanbieding, dus dat was prettig. De rode kleur voor de buitenkant is niet bewust gekozen; hij was – jawel – in de aanbieding bij de Action. De dekking van beide was overigens niet optimaal, maar dat is een andere zaak.

De deurtjes hangen aan pianoscharnieren. Daar dreigde het even mis te gaan, want ik had weer de goedkoopste uitvoering gekocht, met schroefjes van origineel pisbakkenijzer. Die waren niet bestand tegen het PVC van de rioolbuis. Met een degelijker kwaliteit was het probleem snel verholpen.

Om te voorkomen dat de deurtjes te ver openvallen heb ik een oude broekriem van textiel verknipt en met behulp van kleine kunststof houderplaatjes als deurvangers aangebracht.

Bovenin het kastje heb ik een 4-delig stekkerblok aangebracht, waarin de tl-balkjes worden geplugd. Van het stekkerblok loopt dan één kabeltje naar de tijdklok.

 

1323230b9at.th.jpg

 

De potjes (van metaal) zijn relatief hoog. Dat vonden we wel aardig, want ik had wel eens gelezen dat plantjes die uit zaad worden opgekweekt gewoonlijk een lange penwortel hebben. Bij onze Lowrydertjes viel dat nogal mee, maar de hoogte van de potjes had een ander belangrijk voordeel.

Aangezien er geen gaatjes onderin zitten, is er ook geen natuurlijke afwatering. We hebben stevige kunststof zakjes in de potjes gedaan en daar onderin een handjevol vijvergrind gedaan. Daarop gewone potgrond en daarin de zaadjes.

Bij het oogsten bleek dat dit allemaal perfect was gegaan. Het grind had overtollig water opgevangen en er was nergens schimmel te zien. De wortels waren wel tot aan de buitenkant gegroeid, maar niet zodanig dat dat je denkt “die moet verpot wordenâ€.

 

Bij de eerste kweek, die nu afgelopen is, hebben we ons niet gericht op de kweek van wiet. We wilden eerst een voorraadje zaadjes hebben (Lowryder is niet echt goedkoop) en dat lijkt uitstekend te zijn geslaagd. Dat worden er – zover we nu kunnen zien – toch gauw een tweehonderd; misschien nog wel meer.

Niet elk plantje haalt het in volle glorie tot het einde, maar voor ons is de opbrengst al snel genoeg. Als je wat meer wilt kweken zou ik zeggen, neem een langer stuk buis, met lange tl-balken. Gebruik geen plantenpotjes, maar rioolbuis van 12cm doorsnee (als dat bestaat) of meer, maak gaten in de zijkant, enz. Er zijn daar op diverse plaatsen voorbeelden van te vinden.

In ons kastje staan 7 potjes. Werk je met rioolbuis (met zijwaartse groei dus) dan zou je er met niet teveel moeite 10 van die pijpen in kunnen hangen. Als die elk vier plantjes bevatten heb je een forse opbrengst. Je loopt natuurlijk meer risico dan met andere methoden. Er worden geen filters gebruikt, dus de geur kan een probleem worden, zéker als je er meer dan een paar plantjes in gaat kweken.

Je stroomverbruik blijft echter binnen de perken. Je zou wel gek zijn om voor zo’n kastje illegaal te gaan aftappen.

Tja, zoals een groot wijsgeer al eens zei: elk nadeel hep zun voordeel…

 

Suc6!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik vind het een leuk ontwerp!! Ben alleen wel erg benieuwd naar de uiteindelijke opbrengst van een plant in je vat... :verrygood bedankt nog.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het ziet er echt mooi afgewerkt uit . Is er ook ruimt evoor meer tl -buizen trouwens ?

 

En trouwens ,over die low-rider zaadjes : Degene die je hebt gekocht zijn het resultaat van een kruising van 2 verschillende rassen, dat is dus anders als 2 planten van het zelfde ras kruisen ,het resultaat hiervan zal dan ook anders zijn .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wow - super! voor mij verdien je de design prijs. Top!! Wat voor TL balkjes gebruik je overigens? Welke kleur? een mix van de kleuren 33 en 83 werkt volgens mij het best.

 

Héél mooi! :verrygood

 

Met een blumat druppelaartje erbij heb je een volledig systeem. Doe je nog iets aan geforceerde ventilatie of gaat dat door de open onderkant en bovenkant vanzelf goed?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Icarus

Prachtig hoor :verrygood

 

alleen zien de zaailingen op de foto er een beetje gestretched uit.

Ik zou er wat meer TL buizen erin te zetten.

 

4 is denk ik een beetje weinig, en die dingen zijn erg goedkoop.

 

Je kan ook gewoon de armaturen weglaten om zo ruimte te besparen en er een paar extra in zetten.

 

Of misschien een hps in cooltube in het midden :specool

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja, die armaturen zijn vaak erg groot. Ik zit er sterk aan te denken om ook zo'n ding te gaan bouwen, een aanwinst voor mijn huiskamer! 8 buizen (met 2 kleuren) lijkt me ideaal. kwestie van een aantal oude armaturen uit elkaar slopen voor de aansluitingen en dan creatief met hout - aansluitingen op een 8-kantig blokje bouwen, een reflecterende koker in het midden om de blokjes op afstand te houden en de draden te verbergen.

 

Draai je je plantjes wel eens of laat je ze gewoon in één richting groeien?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er zijn me wat vragen gesteld, die ik een voor een zal beantwoorden.

Om te beginnen was er een vraag via een PB, die ik liever gewoon hier beantwoord. Niet alleen hebben anderen er dan ook iets aan, maar ze kunnen ook aanvullingen of correcties geven.

 

Ik zag dat je een hele mooie kweek kast had gemaakt (die rode).

Maar, ik zag dat je er een aantal 18w TL buizen in hebt hangen.

Is dit niet te weinig? ik les veel over 400 of 600 watt. en over dat je ze niet goed in de bloei kan krijgen met tl buizen en dat je natrium lampen nodig hebt.

 

Ik wil ook beginnen met wiet kweken en vroeg me dus af of het idd ok kan met alleen 18w tl buizen.

 

Te veel of te weinig buizen hangt af van wat je wilt. Ik ben ervan overtuigd dat je met meer buizen een hogere opbrangst kunt bereiken, hoewel ook de temperatuur dan al weer snel oploopt, wat weer tot de noodzaak van geforceerde koeling leidt, en zo voort. Ons kastje is niet bedoeld voor commercieel gebruik en eigenlijk ook niet zo geschikt. We doen het alleen voor eigen gebruik en dan voldoet het prima.

 

Dat je ze niet in de bloei zou kunnen krijgen met zo weinig licht kan ik inmiddels tegenspreken. Zonder bloei kun je niets verwachten, ook geen zaadjes. Inmiddels hebben we uit het kastje meer dan 200 zaadjes gewonnen en iedere keer dat we met de nu drogende plantjes op een schaal kloppen vallen er weer meer zaadjes uit.

Doordat ieder vrouwelijk bloempje direct werd bestoven is de bloei niet zo uitbundig geweest. De dames waren, door de bevruchting, gewoon minder gestressed dan wanneer bestuiving uitblijft.

Het rook overigens wel heel erg lekker, die Lowrydertjes!

 

Kortom; met vier 18-watt tl-buisjes kan het prima, als je er niet op uit bent er (veel) geld mee te verdienen.

 

suc6!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik vind het een leuk ontwerp!! Ben alleen wel erg benieuwd naar de uiteindelijke opbrengst van een plant in je vat... :verrygood bedankt nog.

Zoals ik al aangaf, was deze kweek bedoeld om zaad te krijgen, niet om onze voorraad wiet aan te vullen, want we hebben nog wel wat in de diepvries liggen.

 

De zaadopbrengst was boven alle verwachting, maar hoe daarvan de kwaliteit is weten we voorlopig nog niet. Sowieso moet het zaad een tijd rusten voordat het wordt gekiemd. Ik vermoed dat we in het voorjaar weer gaan starten met een kweekje buiten en een kweekje in de kast. Dan kunnen we het ook vergelijken.

Te zijner tijd zullen we van onze bevindingen met genoegen verslag uitbrengen op dit forum!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Het ziet er echt mooi afgewerkt uit .  Is er ook ruimt evoor meer tl -buizen trouwens ?

 

In deze opzet niet. Bij mijn beantwoording aan Icarus en Whazzup komt dit zo dadelijk uitgebreider aan de orde.

 

En trouwens ,over die low-rider zaadjes :  Degene die je hebt gekocht zijn het resultaat van een kruising van 2 verschillende rassen, dat is dus anders als 2 planten van het zelfde ras kruisen ,het resultaat hiervan zal dan ook anders zijn .

 

Het resultaat zal anders zijn, maar dat is - denk - ik ook de bedoeling.

Je krijgt een bepaald type plant (noem die plant Early Bird, of Lowryder, of hoe dan ook), door te kruisen. Wanneer je eenmaal de "ideale" kruising hebt gevonden probeer je die wellicht nog te verbeteren door lichte invloed van buitenaf (verder kruisen) maar in beginsel is het toch de bedoeling de karaktereigenschappen van de gevonden kruising voort te zetten. Dat hierdoor een vorm van inteelt ontstaat lijkt me duidelijk.

Doorgaan met kruisen (inteelt tot het minimum beperken) betekent echter dat je de bereikte eigenschappen verloren laat gaan. Het totaal van eigenschappen kan daardoor beter of slechter worden, maar hoe dan ook, wanneer je blijft kruisen verandert er iets fundamenteels in de plant.

 

Begrijp me goed, ik ben geen beroepskweker. Niet van wiet, niet van rozen, niet van wijndruiven of wat dan ook, maar ik denk toch dat het handhaven van bepaalde karakteristieken (geur, kleur, bloeitijd, noem maar op) alleen kan worden bereikt door een vorm van inteelt uit te oefenen.

 

Als ik de plantjes die uit de zaadjes komen sterk wil houden moet ik kruisen met andere soorten. Dan heb ik als resultaat zaadjes die geen Lowryder meer kunnen worden genoemd.

Als ik zo gezond mogelijke Lowryders wil houden, zou ik stuifmeel moeten uitwisselen met andere Lowryder-zaadkwekers. Dan beperk je de gevolgen van inteelt en houd je de soort in stand.

 

Dat kan een goed idee zijn wanneer je de hobby heel serieus gaat nemen, of wilt kweken op commerciële basis. Geen van beide is onze bedoeling.

We begrijpen wel, dat na een aantal generaties (geen idee hoeveel), de gevolgen van inteelt merkbaar zullen worden. Misschien door verminderde opbrengst of hogere schimmelgevoeligheid, maar dan zijn we - vermoed ik - een aantal jaren verder.

 

Corrigeer me als ik het verkeerd heb, want ik denk dat er op dit forum ook wel behoorlijk geoefende kwekers actief zijn.

Share this post


Link to post
Share on other sites
alleen zien de zaailingen op de foto er een beetje gestretched uit.

 

Ze zijn misschien wat gestretched, ja. Als je uitgerekt bedoelt.

De zaadjes zijn ontkiemd in de vensterbank bij een raam op het oosten, dus erg veel natuurlijk zonlicht hebben ze niet gehad. We hebben dat vorig jaar ook gedaan met Powerplant kloontjes. Die gingen na de ijsheiligen in de volle grond en hebben een geweldige opbrengst opgeleverd.

 

Terug naar onze Lowrydertjes; die hebben inmiddels - zoals je hierboven hebt kunnen lezen - toch een mooie opbrengst gegeven.

 

Als we in het voorjaar weer gaan kweken zullen we waarschijnlijk een aantal zaadjes in de kast laten ontkiemen en een aantal in de vensterbank, die dan als zaailingen weer de tuin ingaan.

Dat kweekje zal dan op wiet gericht zijn en we gaan er natuurlijk hier verslag van doen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Icarus

Meer licht zal niet alleen voor een grotere wiet opbrengst zorgen, maar ook voor dat van zaad.

 

Opzich geven tl buizen zo weinig warmte af, dat het dubbele aantal van wat je nu hebt zo kan worden gekoelt met bijv een inblazende computerfan in de bovenkant en een luchtuitlaat onderaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Wow - super! voor mij verdien je de design prijs. Top!! Wat voor TL balkjes gebruik je overigens? Welke kleur? een mix van de kleuren 33 en 83 werkt volgens mij het best.

 

De kleur is CoolWhite, volgens mij 33.

Een mix van 33/83 zou inderdaad wel eens beter resultaat kunnen geven, met name bij Lowryders, die immers geen normale groeifase kennen.

Voor ons was het een experiment, dat tot dusver de verwachtingen heeft overtroffen. Qua zaadopbrengst, wel te verstaan, want een experiment met wiet kweken volgt nog.

 

Met een blumat druppelaartje erbij heb je een volledig systeem.

 

Oh, ongetwijfeld, maar inmiddels heb je vermoedelijk al gelezen dat wij dat niet zullen gaan doen. Een bloemengietertje is voor ons voldoende gebleken.

 

Doe je nog iets aan geforceerde ventilatie of gaat dat door de open onderkant en bovenkant vanzelf goed?

 

Nee, niets mechanisch. Alleen de natuurlijke trek die ontstaat door de ruimte onder en bovenin het kastje.

 

ja, die armaturen zijn vaak erg groot. Ik zit er sterk aan te denken om ook zo'n ding te gaan bouwen, een aanwinst voor mijn huiskamer! 8 buizen (met 2 kleuren) lijkt me ideaal. kwestie van een aantal oude armaturen uit elkaar slopen voor de aansluitingen en dan creatief met hout - aansluitingen op een 8-kantig blokje bouwen, een reflecterende koker in het midden om de blokjes op afstand te houden en de draden te verbergen.

 

Klopt. Die armaturen nemen verhoudingsgewijs veel ruimte in. Toch zou ik niet met hout aan de slag gaan. Als je het aantal tl-buizen wilt verdubbelen zou ik dat op een metalen buis doen.

Je zult er vermoedelijk niet aan ontkomen om de "ballast" uit de armaturen buiten het vat te monteren, maar dat heeft dan weer voordelen voor de warmteontwikkeling binnen het vat. De koeling kan dan misschien nog steeds op natuurlijke wijze plaatsvinden.

Overigens heb ik ergens gelezen dat iemand de achterzijde van de buizen met reflecterend materiaal beplakte. Als ik me goed herinner had dat niet alleen met een betere lichtopbrengst te maken, maar ook met het wegstralen van de warmte, doordat de buizen toch wel tamelijk dicht tegen elkaar aan komen te liggen.

Ook is het misschien goed om de buizen in dit voorbeeld om en om iets in hoogte te laten verspringen, zodat de buisvoetjes niet met elkaar in conflict komen.

Jeetje... ik zit hier toch al heel serieus te ontwerpen, geloof ik :verrygood

 

Draai je je plantjes wel eens of laat je ze gewoon in één richting groeien?

 

Zoals wij het gedaan hebben moet je de plantjes inderdaad regelmatig draaien. Het bleek overigens niet helemaal te voorkomen dat sommige blaadjes de buizen raakten en verbrandden. Daar moet zo'n plantje tegen kunnen, meenden wij. We hebben er geen opvallende nadelen van gezien overigens.

 

Er is - voor de volledigheid - nog een andere methode om de plantjes in zo'n vat te kweken. Je kunt rioolbuis van pvs kopen met zo'n 12cm doorsnee verticaal tegen de wanden hangen. Als je dan de onderkant voorziet van kunststof doek (voor afvoer van overtollig water), kun je die met aarde of een andere voedingsbodem vullen. In de zijkant maak je openingen waaruit de plantjes groeien. Ruimte rondom de stam met canvasband afplakken en water geven van bovenaf.

Je kunt dan een fors aantal van die buisjes in het vat aanbrengen, met elk twee of drie plantjes boven elkaar.

Oh jee, ik ben weer aan het ontwerpen... :specool

 

Je snapt me vast wel en ik ben zeer benieuwd naar jouw versie van het kweekvat!

 

 

Oh, nog één ding...

 

...een aanwinst voor mijn huiskamer...

 

Als je het met Lowryders gaat doen is het in minstens twee opzichten een aanwinst voor je huiskamer.

Dat spul ruikt hemels! Als je 's ochtend je huiskamer binnenloopt is je stemming direct perfect, met welk been je ook uit bed bent gestapt!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Opzich geven tl buizen zo weinig warmte af, dat het dubbele aantal van wat je nu hebt zo kan worden gekoelt met bijv een inblazende computerfan in de bovenkant en een luchtuitlaat onderaan.

Nou, dan zou ik het toch andersom willen doen.

Als je die mini-fan van onder naar boven laat blazen, versterk je de natuurlijke trek. Warmte wil naar boven. Als je van boven naar onder gaat blazen verlies je dus enorm veel energie door tegen de natuurlijke trek in te gaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dank voor je uitgebreide antwoorden! :verrygood

 

Zat nog aan een andere mogelijkheid te denken voor de afzuiging: Als je de TL-balken inderdaad op een pijp vastzet, boor er dan gaten in en zuig door de pijp de warmte af (onderkant uiteraard dicht maken)! Het zal boven harder zuigen dan beneden, maar met een goed gedimensioneerde fan mag dat geen probleem zijn. Bovendien is er bovenin veel meer warmte dan onderin. De luchtinvoer dan onderin, maar aan de buitenkant van de vloerplaat om een goede luchtstroom te krijgen.

 

Wellicht een gaaswerkje om de lampen heen om te voorkomen dat er blaadjes verbranden? Daarnaan denkend.. heeft iemand wel eens een verticale scrog geprobeerd? Hier wellicht door de planten om en om hoger en lager te zetten en zo de volledige hoogte te benutten? Ik heb volgens mij wel eens foto's gezien van iemand die ze scrogde om een lamp heen!

 

De ballasten bovenin lijkt me me een goed idee. Wat ik zelf misschien zou doen is een vaatje voor het water bovenin (wel UITERST goed installeren met al die electriciteit!) voor de blumats en je hebt er geen omkijken meer naar.

 

Goh lol ben ook al aan het ontwerpen. Een inspirerend ontwerp dus stufz! :specool

Share this post


Link to post
Share on other sites

Inteelt verhoogd het risico op mutaties , maar kan soms toch e enhandige techniek zijn . Heb zelf ook inteelt zaad dat prima bevalt . Voor het behouden van een soortje kun je mannen en of vrouwen in kloon vorm houden zodat je steeds ongeveer dezelfde eigenschappen behoudt. Dit is natuurlijk meer voor echte veredelaars .

 

Vraag : waarom gebruik je Low-riders ? als je bv een K2 niet voorgroeit krijg je net zo korte plantjes ,dus begrijp de keuze niet voor een indoor kweek .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...