Klavertje 0 Posted October 8, 2005 Sinds ik de lucht-inlaat hoger heb gemaakt groeien de planten beter door. Daarmee wil ik niet zeggen dat ik volgende kweek mijn ventilatie-systeem niet ga aanpassen. De volgende foto's zijn van 8 oktober, de planten zijn nu gemiddeld een cm of 50. De planten staan nu dus 16 dagen in de bloei. Quote Share this post Link to post Share on other sites
Klavertje 0 Posted October 8, 2005 Het nieuwe ventilatiesysteem is al samengesteld: 5 x Akoestische Sono-deck slang ø 203 mm, lengte per meter €38.75 1 x Koolstoffilter 800 m³ lengte 50 cm - flens ø 200 mm €124.95 1 x Ruck RK200A buisventilator 765 m³ flens ø 200 mm €89.95 1 x Ruck RK125L buisventilator 350 m³ flens ø 125 mm €68.95 2 x Flensbus metaal ø 200 mm €7.50 1 x Mr. Electronic Super Fan control 1300 klimaatbeheerser €121.50 Totaal: €482.85 (incl verzending) Quote Share this post Link to post Share on other sites
Guest Rataplan Posted October 13, 2005 zulke configuratie ziet er veel beter uit,je hebt echter maar een enkelvoudige thermostatische dimmer nodig,deze kosten tussen de 70 en 90€,je plugt deze in,sluit er een klein verdeeldoosje voor 2 a 3 stekkers op aan,daar plug je beide ventilators in,sluit de thermostaat aan,en dan kan je ze tegelijkertijd dimmen op de gewenste temperatuur,ik denk dat jouw model gezien de prijs 2 circuits heeft voor elke ventilator appart nog eens af te dimmen,en dat is niet nodig in jouw configuratie,persoonlijk zou ik ook als afzuiger een slakventilator kiezen omdat deze geen last van tegendruk zal hebben met een koolstoffilter in gebruik,deze zal dan ook veel langer meegaan!Deze configuratie in combinatie met een kleine zwenkventilator zal je veel voldoening geven,winter en zomer... Quote Share this post Link to post Share on other sites
Klavertje 0 Posted October 15, 2005 Sta op het punt om in ieder geval alvast nieuw systeem aan te schaffen, 500 kuub slak, 325kuub koolstoffilter (+ die wat ik al heb hangen dmv y-stuk), thermo-dimmer, passieve inlaten verspreid over onderlaag kast (dmv soort "labyrinth). Tevens heb ik een vraagje aan rata, als ik volgende keer de potten het hok uitgooi en 1 bak met aarde neem met tensiometer denk je dat ik dan niet gewoon met druppelsysteem kan werken, of denk je dat watergeven via onder essensieel is?? Misschien pleur ik anders wat dunne pvc buisjes de grond in waar ik de druppelaars inhang (stuk of 20). Nu ik het pompsysteem aangeschaft heb moet ik het natuurlijk ook gebruiken ik denk dat ik het wel hoor an je rata. zal trouwens komende week wat nieuwe foto'tjes plaatsen van de voortgang van de bloei. Quote Share this post Link to post Share on other sites
Guest Rataplan Posted October 16, 2005 je kan dit zeker gaan gebruiken,de tensiometer is gewoon een controleinstrument om na te gaan hoeveel water er in de grond zit,langs onder bewateren is veel beter dan langs boven,omdat de plant zijn afval boven in de aarde dumpt,ben daar nu heel zeker van omdat ik dit grondig heb kunnen uitpluizen op tientallen flora site's,anders spoel je constant dit afval mee naar beneden dat de plantjes dan moeten opdrinken! je kan zoals je zegt meerdere pijpjes laten uitkomen onder in je toekomstige bak,en daar je druppelaars in monteren,pas dan wel altijd op dat je nooit te veel geeft,eenmaal er echt te veel water zit in een grote aardebak,dan zit je met een groot probleem,dat is het enige waar je goed moet voor opletten!Voor de rest is het kinderspel,elke dag op het knopje drukken,en je weet dat het tijd is om te bewateren of niet Quote Share this post Link to post Share on other sites
Klavertje 0 Posted October 17, 2005 wat voor slak gebruik jij rata, ik kreeg hier te horen dat een 500kuub slak slecht te dimmen is en met een thermo-dimmer niet goed werkt. ?? ik zit namelijk met lichten uit op 18 graden en ben bang dat het dadelijk te koud wordt, dus ventilatie snachts dimmen is een goede optie, zijn er meer mensen die een 500kuub slak dimmen??? Quote Share this post Link to post Share on other sites
Klavertje 0 Posted October 17, 2005 FF iets heel anders, niet dat ik graag reclame maak, maar kijk eens op www.grownow.nl best goede prijzen. Bv thermo-dimmer 70 euro, superthrive 20 euro. Quote Share this post Link to post Share on other sites
Guest Rataplan Posted October 17, 2005 wat voor slak gebruik jij rata, ik kreeg hier te horen dat een 500kuub slak slecht te dimmen is en met een thermo-dimmer niet goed werkt. ?? ik zit namelijk met lichten uit op 18 graden en ben bang dat het dadelijk te koud wordt, dus ventilatie snachts dimmen is een goede optie, zijn er meer mensen die een 500kuub slak dimmen??? waarom zou een thermostatische dimmer niet goed werken?Oorzaak hiervan is meestal een slechte plaatsing ervan,je moet de thermostaat hangen in de buurt van je lampen,of onder de lampen op bv een bamboostok of zo,ken 3 opstellingen zo,waaronder 2 bij mezelf,geen 1 enkel probleem,alleen opletten dat er nooit rechtstreels een ventilator op de thermostaat blaast,alleen de juiste afstelling is even zoeken,bij mij gaan de ventilators op volle toerental draaien op ca 26°,daalt de temperatuur hieronder,nog op 1/3 van het toerental,dat is het minimum wel,ik werk met slakafzuiger van 1500m³,filter 2000m³,inblazer 765m³ voor 3x400watt hps,nooit koelingsproblemen,al is het buiten 34°!Door de thermostatische dimmer zit ik s'nachts in de donkere uren aan 500m³ afzuiging,en 230m³ inblaas,de temperatuur verleden nacht was 11° in het hok,de aarde 20°,dus geen enkel probleem,indien het gaat vriezen gaat de lucht via een bypass van binnen komen Quote Share this post Link to post Share on other sites
Guest Rataplan Posted October 17, 2005 FF iets heel anders, niet dat ik graag reclame maak, maar kijk eens op www.grownow.nl best goede prijzen. Bv thermo-dimmer 70 euro, superthrive 20 euro. dat zijn normale prijzen eigenlijk alhoewel er dikwijls tot 40% verschil kan tussenzitten hoor Quote Share this post Link to post Share on other sites
Klavertje 0 Posted October 17, 2005 Dus als de lucht wat koeler is is dit geen probleem, als de aarde maar op temparatuur blijft???? De lucht die ik aanvoer komt gewoon van binnen dus is nooit super koud. Quote Share this post Link to post Share on other sites
Guest Rataplan Posted October 17, 2005 Dus als de lucht wat koeler is is dit geen probleem, als de aarde maar op temparatuur blijft???? De lucht die ik aanvoer komt gewoon van binnen dus is nooit super koud. tuurlijk,zolang deze temperatuursdaling tussen de licht,en de donkere uren niet peilsnel naar beneden gaat,daarom zijn deze thermostatische dimmers perfect voor dit doel,heb een aardethermometer die mee in de bak steekt,voor de lampen aangaan checkt m'n vrouwtje de temperatuur,door meer aarde te gebruiken blijft deze zeer stabiel,lichten aan 22°,uit 20°,deze mag gewoon niet onder de 18° komen omdat de opname van voedsel dan zal verstoord geraken,maar bij proef zal dit slechts maar gebeuren met temperaturen onder de 10°,bij een afkoeling van minstens 24h,wat dus nooit in een bloeiruimte zal voorkomen indien de lucht uit het (verwarmde) huis afkomstig is Quote Share this post Link to post Share on other sites
Klavertje 0 Posted October 18, 2005 Is het trouwens een idee als je 1 grote bak met aarde maakt om eerst een laagje hydrokorrels te leggen en daar de zand bovenop (ivm met mogelijke overbewatering). Of denk je dat het water hierdoor te zeer wegtrekt ivm het onderlangs bewateren? Ik heb vandaag ff een 500m3 slak getest met dimmer, ik moet zeggen dat hij niet al te best te dimmen is, het verschil lijkt klein tussen vol vermogen en bv half vermogen, ik wilde namelijk met lamp aan op vol vermogen gaan draaien en 's nachts op 1/3 van het vermogen. Ik denk dat de 500m3 slak gedimt nog meer wegtrekt als mijn afzuiging die ik nu gebruik. Ik denk dat ik de temparatuur van de aarde ook maar eens ga nameten. Anders misschien toch op een of andere manier bijverwarmen Quote Share this post Link to post Share on other sites
Klavertje 0 Posted October 18, 2005 btw hoediep gaat de tensiometer de grond in? Quote Share this post Link to post Share on other sites
Guest Rataplan Posted October 18, 2005 Is het trouwens een idee als je 1 grote bak met aarde maakt om eerst een laagje hydrokorrels te leggen en daar de zand bovenop (ivm met mogelijke overbewatering). Of denk je dat het water hierdoor te zeer wegtrekt ivm het onderlangs bewateren? Ik heb vandaag ff een 500m3 slak getest met dimmer, ik moet zeggen dat hij niet al te best te dimmen is, het verschil lijkt klein tussen vol vermogen en bv half vermogen, ik wilde namelijk met lamp aan op vol vermogen gaan draaien en 's nachts op 1/3 van het vermogen. Ik denk dat de 500m3 slak gedimt nog meer wegtrekt als mijn afzuiging die ik nu gebruik. Ik denk dat ik de temparatuur van de aarde ook maar eens ga nameten. Anders misschien toch op een of andere manier bijverwarmen zou dat niet doen omdat de onderste laag dan juist altijd nat gaat staan,gewoon rechtstreeks aarde over de buis,dan heeft de aarde direct contact met het water,en kan de aarde het water opzuigen,per vierkante meter de eerste x max 5 liter wateren onderin,uiteraard op de juiste ph waarde,met minstens 40 cm aangeduwde aarde,en bv bacterial toevoegen om je bodemleven in gang te zetten. Is dit een dimmer voor specifieke ventilators?Heb zelf ook manuele en thermostatische dimmers,en deze draai je eerst op nul,en dan stukje bij stukje tot de gewenste afzuigingssnelheid,moet normaal prima lukken? Quote Share this post Link to post Share on other sites
Guest Rataplan Posted October 18, 2005 btw hoediep gaat de tensiometer de grond in? deze gaat in de aarde tot juist waar de bol begingt,bij aanschaf de bol erafschroeven,de verpakking(onderste deel) vullen met gedemeneraliseerd water,daarin de holle pijp plaatsen met het porselein naar onderen in dit water,dan dit buisje ook nog vullen en minstens verschillende uren wachten om het porselein te activeren,daarna de meter de grond in,en na +- 2 uur kan je al gaan meten,let wel op dat je de middelste uitlezing selecteert,namenlijk mbar,het kan perfect dat je nu de eerste week helemaal niets moet gaan bewateren onderin!Ken dit toestelletje door en door,heb je nog vragen....SCHOOT! Quote Share this post Link to post Share on other sites
Klavertje 0 Posted October 19, 2005 Het probleem is met zo'n 500 m3 dat hij een relatief laag toerental draait, hij is daardoor slechter te dimmen als bv een 2500m3. 500m3 draait iets van 1076 toeren. Je merkt het wel als je de knop indraait maar het verschil is zo klein. Quote Share this post Link to post Share on other sites
Guest Rataplan Posted October 19, 2005 Het probleem is met zo'n 500 m3 dat hij een relatief laag toerental draait, hij is daardoor slechter te dimmen als bv een 2500m3. 500m3 draait iets van 1076 toeren. Je merkt het wel als je de knop indraait maar het verschil is zo klein. toch wel eigenaardig,mijn slak van 1500m³ is evengoed te dimmen als mijn buisventilator van 675m³,die ik samen op 1 dimmer heb aangesloten,het kan wel zijn natuurlijk ,maar is het een dimmer geschikt voor deze toepassingen? Quote Share this post Link to post Share on other sites
Klavertje 0 Posted October 19, 2005 Een buisventilator draait ook meer als 2x zoveel toeren als een slak met hetzelfde vermogen, deze is dan ook beter te dimmen. Ik ben er dan ook aan het denken om toch een buisventilator te nemen. Deze hebben ook dubbele schoepen en kunnen de tegendruk ook goed aan. Quote Share this post Link to post Share on other sites
Guest Rataplan Posted October 19, 2005 ja,mischien toch beter,het is interessant dat je direct goed uitgerust zal zijn de volgende ronde,dan ben je direct gerust... Quote Share this post Link to post Share on other sites
HocusPocus 0 Posted October 19, 2005 mag ik je vraagen hoeveel platjes je het want ik zit er ook aan te denken maar wat kost zo pomp wat ben je kweet aan dat spul verle leg uit Quote Share this post Link to post Share on other sites
guest_H 27 Posted October 20, 2005 mag ik je vraagen hoeveel platjes je het want ik zit er ook aan te denken maar wat kost zo pomp wat ben je kweet aan dat spul verle leg uit Open je eigen topic en typ A.B.N Quote Share this post Link to post Share on other sites
Klavertje 0 Posted October 20, 2005 Nieuwe foto's : Beetje vergelende blaatjes onderin, denk iets teveel voeding ivm de grote van de planten, doseer nu iets minder. Quote Share this post Link to post Share on other sites
Guest Rataplan Posted October 20, 2005 (edited) het gaat toch al wat beter nu zo te zien,probeer nu zeker niet te veel gaan te voeden,en hou je watergiften binnen de perken,dan kunnen ze nog mooi gaan ontwikkelen... Tip:Geef bij iedere foto post de bloeiweek ,of dag aan,zo is het gemakkelijker om in te schatten of de evolutie goed gaat,je zit nu in bloeiweek 4? Edited October 21, 2005 by Rataplan Quote Share this post Link to post Share on other sites
Klavertje 0 Posted October 21, 2005 Ze staan vanaf eerste bloeiverschijnselen nu 16 dagen, vanaf 12/12 31 dagen. Dus bloeiweek 4 als je telt vanaf de lampen op 12/12 gaan of bloeiweek 2 als je telt vanaf de eerste bloeiverschijnselen. Ik heb het advies gekregen nat/droog te kweken in letterlijke vorm, dus wanneer de grond helemaal droog is dan pas weer bij te wateren. Ik denk ook wel dat het goed komt rata Dus nu nog spaarzamer met water. Ik heb tevens vandaag 10 stekken gekregen voor in een hokje van een kennis, zal daar ook eens wat foto's maken. Quote Share this post Link to post Share on other sites
Guest Rataplan Posted October 21, 2005 de grond mag echter niet gaan uitdrogen,droog kan ook nog verschillende interpretaties hebben,de aarde moet zeker onderin vochtig blijven,te droog kan verwelkingsverschijnselen gaan vertonen aan de plant,en is zeker niet de bedoeling,gewoon spaarzaam zijn,nu zullen ze zeker wat meer gaan drinken,hou hier dus ook rekening mee...Je kan een pot optillen voor het watergeven,om zo in te kunnen schatten of deze licht of zwaar is,daarop kan je dan ook je watergift op afstemmen... Quote Share this post Link to post Share on other sites