Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Guest robinhood

Energiezuinige lampen

Recommended Posts

Guest robinhood

ik zoek graag reacties van mensen en ervaringen met energie zuinige lampen

en van welke merken enz. gr

Share this post


Link to post
Share on other sites

in de nieuwste Highlife staat nu een interessante reportage over de nieuwe Quantalite en de bevindingen van een kweker die het knallen van de zweep kent, Sannie ..is zeer interessant daar ze pak minder hitte ontwikkelen, zijn wel iets duurder..

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest w201

kijk ff op hennepdesk, daar staat een heel verslag van sannie over de inductie lampen en de sparlampen, kan je even zoeken naar de kwal.

zeer interesant

 

groetjes Peter

Share this post


Link to post
Share on other sites

werkt die Sannie niet bij die hompentent die die dingen verkoopt of maakt?

 

wel eens iets van vernomen dat het niet helemaal objectief is

Share this post


Link to post
Share on other sites

Werkelijk bagger van wat ik heb gezien. Worden misschien wel gezonde plantjes, maar de opbrengst is 10x minder, de bloeitijd wordt verlengd met 5 weken ofzo en de stroomkosten worden er dus ook niet minder op.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Rataplan

de moment dat je met spaar of inductielampen op identieke wijze dezelfde opbrengsten kan draaien,dan zullen de energiekosten van alle tuinders peilsnel omlaag gaan,deze zullen dan niet lang meer wachten om over te schakelen!!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als het echt zou werken zou de glastuinbouw al lang zijn overgeschakeld, want elke cent telt daar. Aangezien ze dat niet doen weet ik eigenlijk al genoeg. Hetzelfde geldt voor adjust-a-wings, die gebruiken ze ook niet.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Als het echt zou werken zou de glastuinbouw al lang zijn overgeschakeld, want elke cent telt daar. Aangezien ze dat niet doen weet ik eigenlijk al genoeg. Hetzelfde geldt voor adjust-a-wings, die gebruiken ze ook niet.

nee inderdaad!

 

daar werken ze nog met "the good old" Poot diepstraler. schijnt ook voor onze hobby de beste te zijn

Share this post


Link to post
Share on other sites

Scheelt misschien wel wat geld qua groei, daar "lijkt" het net zo goed te gaan als onder een MH of een HPS, maar bloeien zou ik er niet onder durven.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sannie werkt niet voor een lampenproducent, maar heeft wel een aantal lampen getest en is hierbij naar mijn mening zeer objectief te werk gegaan. Die Kwal-kweek was een combinatie van een 210Watt spaarlamp en een 200Watt inductielamp en leverde uiteindelijk na een 1,5 keer zo lange kweekperiode zo'n 270 gram droge wiet op.

 

Met andere woorden, die spaarlampen werken wel, maar vanuit commercieel oogpunt zijn ze niet rendabel. Ik ga als het goed is deze week (hmpf, klote stekken...) van start met een kweek onder één 210Watt spaarlamp. Het licht wat hier vanaf komt is niet anders als dat van TL's, dus dan weet je een beetje wat je kunt verwachten. Leuk voor de hobbyist, niet interessant voor de broodkweker. :P

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest eskobar

inderdaad, die nieuwe zuinige lampen werken inderdaad, maar niet zoals we met hps gewoon zijn. de opbrengsten liggen minder.

ik blijf gewoon met 400 hps lampen werken.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Leuk voor de hobbyist, niet interessant voor de broodkweker. :P

Ik denk dat het voor beide een beetje een ramp is als je zo vreselijk lang op topvorming moet wachten, ik zou helemaal panja worden als m'n plantjes 15 weken over de bloei deden (en je weet dat ik geen broodkweker ben). Misschien heb ik het geduld er niet voor, maar geef mij maar lekker een HPSje, minder kosten, sneller klaar, hogere opbrengsten.

 

Sjah, het enige pluspunt IMO is toch echt dat het geen tot weinig warmte veroorzaakt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik denk dat het voor beide een beetje een ramp is als je zo vreselijk lang op topvorming moet wachten, ik zou helemaal panja worden als m'n plantjes 15 weken over de bloei deden (en je weet dat ik geen broodkweker ben). Misschien heb ik het geduld er niet voor, maar geef mij maar lekker een HPSje, minder kosten, sneller klaar, hogere opbrengsten.

helemaal gelijk :P

Share this post


Link to post
Share on other sites
Als het echt zou werken zou de glastuinbouw al lang zijn overgeschakeld, want elke cent telt daar. Aangezien ze dat niet doen weet ik eigenlijk al genoeg. Hetzelfde geldt voor adjust-a-wings, die gebruiken ze ook niet.

In de tuinbouw zie je vaak Industria's waarbij het VSA en de reflector+lamp één apparaat vormen ,dat voldoet aan de veiligheids-eisen in vochtige ruimtes (kabelinvoer via wartel bv ) ,en het is een compact geheel . Dit zijn volgens mij ook redenen om die setjes te kiezen voor de tuinbouwers . Het grote probleem van de nieuwe generaties lampen is echter nog de hoge aanschafprijs, waardoor het commercieel gezien nog weinig interessant is .

 

Maar wat zouden de resultaten zijn als je 3 × 200 watt spaar/inductie lamp vergelijkt met een 600 Watt HPS vraag ik me af .

Share this post


Link to post
Share on other sites
Maar wat zouden de resultaten zijn als je 3 × 200 watt spaar/inductie lamp vergelijkt met een 600 Watt HPS vraag ik me af .

Ik denk dat dat vrijwel niet te vergelijken is omdat HPS lampen normaal gesproken op een andere manier ingezet worden. Het nadeel van die spaarlampen is dat de hoeveelheid effectief licht gewoon stukken minder is en je ze erg dicht op het gewas moet hangen wil de plant er iets aan hebben. Naar mijn mening komen die spaarlampen alleen enigszins tot hun recht wanneer je ze gebruikt in een SCROG-opstelling, waarbij zelfs het gebruik van een reflectorkap alweer een beperkende factor is omdat gereflecteerd licht een groot deel van z'n kracht verliest. Liefst een V-SCROG, vertikaal dus waarbij de plant de lamp geheel omringt.

 

Ik denk zelfs dat een SCROG opstelling met een trits T5 buizen effectiever is dan een kweek van hetzelfde wattage met spaarlampen, omdat het licht met TL-buizen efficiënter te verdelen is over het plantenoppervlak van een vlakke tuin. De vorm van de lamp en de manier waarop de lamp het best tot z'n recht komt botsen bij lampvormen zoals spaarlampen eigenlijk, dus simpelweg een HPS bulb vervangen door een spaarlamp zal geen goed vergelijk geven zolang je de kweekopzet niet aanpast.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...