Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
anti bombstic

Voorzorg Met Harde Wind?

Recommended Posts

ey

 

ik zie nu al me planten bijna omgaan door de wind en heb al wat stokjes erbij gezet met touw

 

maar ik zie het niet zo zitten als er toppen om komen ben bang dat alles gaat knakken/breken

 

iemand tips of gaat het wel mee vallen?

 

(ze staan in volle wind)

 

laterz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooie lange plantstokken bij het tuincentrum halen.

Lekker makkelijk en altijd lang genoeg. Genoeg keus :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi,

 

misschien een paar tips als je toch gaat steunen:

 

;) -niet met dunne/scherpe draad om de tak maar maak een soort bandje van op elkaar geplakte powertape zodat de ondsteuning bij de plant er niet insnijdt, mini hangmatje achtig....of neem post-elastiek in een losse lus

 

:) -geef de plant altijd nog ruimte voor wat eigen flexibiliteit, ga je voor grote planten tape dan 3 of meer bamboestokken aan elkaar voor meer stevigheid

 

:P -hou in principe van begin af aan rekening met ondersteunen/binden van de plant, als je later stokken in de bodem rost maak je wortelschade, dus liever meteen samen met de plant in de (volle) grond waardoor de bamboe/stok mee inklinkt en stevig staat en bovendien kan je de steun/stok onderin dus ook verankeren, klaar is klaar en waaien doet het ieder jaar.

 

:D-als je de bodem niet in wilt/kunt span dan draden naar schutting of een muurtje of kozijn maar niet aan andere planten/bomen die zelf ook gaan zwiepen bij storm maar hou het wel veilig voor jezelf en anderen

 

:D -plant bamboe in de tuin en oogst ieder jaar je eigen stokken....

 

 

 

suuk6 en laat het dan maar lekker waaien.....heb je altijd de wind mee!

 

 

ascii_walker-greenbg-resize2.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Rataplan

inderdaad,je kan een stevige stok of 3 rond je planten zetten,en deze opbinden met bv rekkers of binnenbanden van fietsen bv,zijn meeverend,nooit touw gebruiken,dit wurgt je planten,de zware zijtakken kan je ook gaan opbinden met rekkers naar je stokken

veel succes!

Share this post


Link to post
Share on other sites

heb al stoken in de tuin staan

 

maar dat is met touw :D en ijzerdraad waar laagje plastic omheen zit

 

maar ik zie wel schade aan de stam waar dat draad zit

komt daar nu snel schimmel op met dit weer?

 

ik had ook al in het begin toen het hard waaide en ze nog redelijk klein waren er kippengaas omheen gezet zo kan die niet echt mee waaien en bleeft lekker stil hangen maar daar zijn de planten nu iets te groot voor

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je moet proberen te zorgen voor een goed wortelstelsel ! dan heb je geen stokken nodig .

 

Cannabis is van nature in staat zich tegen harde wind te weren. in hun natuurlijke omgeving wordne ze geforceerd om sterke wortels aan te maken die diep de grond ingaan . Dat komt simpelweg doordat het water diep in de grond zit .

 

Kortom : dek de grond rond de plant af bij regenval ,en geef nooit water rond de stam . De bovenste 20 cm van de grond mag gerust droog zijn ( volle grond).

Edited by atmosphere

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Rataplan

daar ben ik het voor een stuk mee eens,maar hoge struiken vangen veel wind!Wiet veert inderdaad heel erg mee,maar heb het zelf al voorgehad dat een dikke struik in september gewoon afbrak,net onder de grote hoofdtoppen!De stam was enorm dik,daarom plaatste ik het jaar daarna 3 houten steunpalen die met een moker werden ingeslagen ruim een meter diep,als de planten ruim 1.50m groot waren,dan monteerde ik er binnenbanden aan,zodat de grote zijtakken ook hierop konden rusten...

Share this post


Link to post
Share on other sites
hoi,

 

misschien een paar tips als je toch gaat steunen:

 

;) -niet met dunne/scherpe draad om de tak maar maak een soort bandje van op elkaar geplakte powertape zodat de ondsteuning bij de plant er niet insnijdt, mini hangmatje achtig....of neem post-elastiek in een losse lus

 

:D -geef de plant altijd nog ruimte voor wat eigen flexibiliteit, ga je voor grote planten tape dan 3 of meer bamboestokken aan elkaar voor meer stevigheid

 

:P -hou in principe van begin af aan rekening met ondersteunen/binden van de plant, als je later stokken in de bodem rost maak je wortelschade, dus liever meteen samen met de plant in de (volle) grond waardoor de bamboe/stok mee inklinkt en stevig staat en bovendien kan je de steun/stok onderin dus ook verankeren, klaar is klaar en waaien doet het ieder jaar.

 

:D-als je de bodem niet in wilt/kunt span dan draden naar schutting of een muurtje of kozijn maar niet aan andere planten/bomen die zelf ook gaan zwiepen bij storm maar hou het wel veilig voor jezelf en anderen

 

:D -plant bamboe in de tuin en oogst ieder jaar je eigen stokken....

 

 

 

suuk6 en laat het dan maar lekker waaien.....heb je altijd de wind mee!

 

 

ascii_walker-greenbg-resize2.gif

Mijn plant waaide eerst ook bijna om, toen jaagde ik er een bamboestok in. Een dag laten stond ze scheef door wortelschade :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
hoi,

 

misschien een paar tips als je toch gaat steunen:

 

;) -niet met dunne/scherpe draad om de tak maar maak een soort bandje van op elkaar geplakte powertape zodat de ondsteuning bij de plant er niet insnijdt, mini hangmatje achtig....of neem post-elastiek in een losse lus

 

:D -geef de plant altijd nog ruimte voor wat eigen flexibiliteit, ga je voor grote planten tape dan 3 of meer bamboestokken aan elkaar voor meer stevigheid

 

:P -hou in principe van begin af aan rekening met ondersteunen/binden van de plant, als je later stokken in de bodem rost maak je wortelschade, dus liever meteen samen met de plant in de (volle) grond waardoor de bamboe/stok mee inklinkt en stevig staat en bovendien kan je de steun/stok onderin dus ook verankeren, klaar is klaar en waaien doet het ieder jaar.

 

:D-als je de bodem niet in wilt/kunt span dan draden naar schutting of een muurtje of kozijn maar niet aan andere planten/bomen die zelf ook gaan zwiepen bij storm maar hou het wel veilig voor jezelf en anderen

 

:D  -plant bamboe in de tuin en oogst ieder jaar je eigen stokken....

 

 

 

suuk6 en laat het dan maar lekker waaien.....heb je altijd de wind mee!

 

 

ascii_walker-greenbg-resize2.gif

Mijn plant waaide eerst ook bijna om, toen jaagde ik er een bamboestok in. Een dag laten stond ze scheef door wortelschade :)

...eerder lees ik ook ergens; << in hun natuurlijke omgeving >>, en een stek in een pot/kuip in de tuin of op dakterras is dat niet (ook een zaailing niet ondanks de sterke penwortel), de natuurlijke omgeving en gedrag van de plant is voortplanten dus de plant heeft van nature behoefte om zaad in de grond te krijgen en die boeit het helemaal niet of ze breekt! zware toppen aan verhoutte takken vraagt om breken in een storm, de zwakste plek is de tak aan de stam, zo valt ze het versteweg en kan de zware zaadtop tenminste aan de grond! maar zo is het ook mogelijk dat een dier een deel aan de vacht krijgt geplakt wat er elders afvalt, verplaats jezelf in de plant en denk: wat wil ik?

 

op een open plaats heb je de wind constant en uit dezelfde hoek, tussen bebouwing kan de wind gaan 'slaan' en uit alle hoeken komen. dat is ook een verschil.

 

beste pelle, wat denk je nu? komend jaar gewoon voorbereiden op ondersteuning en het klaar is als je het nodig hebt? ikke wel. ziet er in het begin erg lachwekkend uit ja, frotplantje met 2 meter bamboe of steigerpijpstellage er bij...hahahhah

 

het zijn toch de dingen waar je iedere keer weer tegen aanloopt en ieder mag er mee doen wat ie wil. maar d'een of d'ander zal best zijn info uit deze topic van anti bombastic weten te halen.

 

jarenlang was 'optimaliseren' mijn enig streven en doel en daar heb ik veel mee geleerd waardoor ik wel weet met verbazingwekkend resultaat te hobbyen voor mezelf. kei leuk, lekker en goedkoop. wel denk ik dat al die vertroeteling nadelig kan werken omdat mechanismen in de plant niets opgebouwd hebben qua verweer of herstel/aanpassing.

 

sterker nog want het word nu toch een lang verhaal........ ongeveer een 25 jaar geleden vertelde een vriend van me wat hij experimenteel gedaan had wat de reden was van zijn toch wel erg sterke wiet. en ik kan je vertellen dat ondanks dat het de jaren 80 was de echte ontwikkeling omtrent kweken pas net op gang was. hij vertelde me dat ie voorkweekte vroeg in het jaar met een 'plantenlamp' (om bij te lichten in donkere hoeken in huis van phillips) en de zaailingen dan in een buitengebiedje zette als het na de ijsheiligen was, waar ie her en der in de grond botten had begraven; schapeschedel en schapevet en as van hout, ook ¼m² grof tuinafval mag er bij en alles zeker 1 meter diep begraven. dit wist ie nog vanuit een overlevering uit de familie die dit pleegde in hun akkers en heeft een zeer trage werking en afgifte maar wel als langdurige investering van de moeite. ook toen vertroeteling alom. een week voordat ie onder en rond de plant een laag schone droge stro(die grove) had gelegd (tegen zand in de toppen..¿) zijn complete-struik prachtdames ging oogsten met ritueel en feest sloeg en mishandelde hij ze met een niet al te zware stok helemaal aan gort. geen tak meer heel en sommige stamgedeeltes zagen er al uit als hennepvezel. alles ff beetje fatsoeneren en liggen laten voor die laatste dagen.

 

hij was overtuigd van de extra waarde vande 'stressfactor' van de plant, maar ik ook. gaten boren in de stam, takken zacht knakken, donker plaatsen voor lange tijd, gewichten hangen aan takken, uitdrogen van de plant tegen het eind aan voor de oogst, verzin je zelf ook nog wat? ....als je de geschoonde oogst maar niet onder de zonnebank legt...das weer nie goe...

 

 

 

.......volgens mij was mijn eerste werkdag na de vakantie weer stressie....

 

ascii_walker-greenbg-resize1-.gif

 

 

 

 

doei.

Share this post


Link to post
Share on other sites
heb al stoken in de tuin staan

 

maar dat is met touw :D en ijzerdraad waar laagje plastic omheen zit

 

maar ik zie wel schade aan de stam waar dat draad zit

komt daar nu snel schimmel op met dit weer?

 

ik had ook al in het begin toen het hard waaide en ze nog redelijk klein waren er kippengaas omheen gezet zo kan die niet echt mee waaien en bleeft lekker stil hangen maar daar zijn de planten nu iets te groot voor

je kan altijd aanpassen, doet de natuur ook.

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

...eerder lees ik ook ergens; << in hun natuurlijke omgeving >>, en een stek in een pot/kuip in de tuin of op dakterras is dat niet (ook een zaailing niet ondanks de sterke penwortel), de natuurlijke omgeving en gedrag van de plant is voortplanten dus de plant heeft van nature behoefte om zaad in de grond te krijgen en die boeit het helemaal niet of ze breekt! zware toppen aan verhoutte takken vraagt om breken in een storm, de zwakste plek is de tak aan de stam, zo valt ze het versteweg en kan de zware zaadtop tenminste aan de grond! maar zo is het ook mogelijk dat een dier een deel aan de vacht krijgt geplakt wat er elders afvalt, verplaats jezelf in de plant en denk: wat wil ik?

 

 

hij was overtuigd van de extra waarde vande 'stressfactor' van de plant, maar ik ook. gaten boren in de stam, takken zacht knakken, donker plaatsen voor lange tijd, gewichten hangen aan takken, uitdrogen van de plant tegen het eind aan voor de oogst, verzin je zelf ook nog wat? ....als je de geschoonde oogst maar niet onder de zonnebank legt...das weer nie goe...

 

 

 

 

Een plant wil zaad produceren inderdaad, en heeft er dus geen baat bij om vroegtijdig om te vallen en weg te rotten ,want dan zijn de zaden nog niet rijp. Vroeger werd Cannabis vaak als windscherm gebruikt, remember? Zeer gezonde snel ontwikkelende planten , zijn in staat een storm te weerstaan( windkracht 8)

 

Stressen vertraagt een plant altijd in z'n ontwikkeling en draagt ook bij aan een hoger percentage mannetjes en herma's ! man worden kost veel minder energie dan het maken van toppen met zaad !! Dit is veelzeggend . dat stress nutig zou zijn spreek ik in alle toonaarden tegen ,vraag het maar eens aan een bioloog . Het nut van stress valt totaal niet te onderbouwen ,het tegendeel wel .

 

Het verwennen van planten veroorzaakt vaak juist stress trouwens, bv het "lekker veel water geven" waardoor er zuurstof gebrek ontstaat .

Planten een lange tijd in het donker zetten, ??? waar groeien ze dan op zonder fotosynthese of waar halen ze de energie vandaan voor het maken van betere buds?

 

Probeer de natuurlijke omgeving zo veel mogelijk na te bootsen ! want daar zijn ze het gezondst. Hier in Nederland zou Cannabis niet in staat zijn zelfstandig te overleven in het wild . Dat houdt dus in dat je hier iets moet doen als je een echt gezonde plant wil ,bv het najaar ontwijken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Werden er voor windkeringen dezelfde soort cannabis

gebruikt als wij nu kweken? Of hadden die minder zware

toppen misschien?

Share this post


Link to post
Share on other sites

o ja, het was een verhaal toch? het is niet zo dat ik al die dingen doe en vond het zelf toen ook zonde van de planten.

 

'" . dat stress nutig zou zijn spreek ik in alle toonaarden tegen "' ben ik met je eens atmo. ..maar ik schrijf ook:..hij was overtuigd, niet ik, toen was ik al bezig met bonsai's en die martel je niet (nou..beetje dan...).

 

ik denk dat ik in het laatste stuk een fout heb gemaakt met: "maar ik ook." ; wat ik bedoel met de stress die ik wel eens gedaan heb nl. als je naar de laatste dagen minder of geen water meer geeft denkt de plant: ik moet nu echt opschieten en veel van alles aanmaken zodat ik nazaat zet (volgelingen komend seizoen) zodat ze er net ff vetter uitkomt.

 

je planten gewoon met respect behandelen lijkt me het beste.

en zo blijf je van de straat niet?

 

en het ontwijken van het najaar is super ja.

 

greets

 

ps

goeie site over cannabis sativa, de genietbare, eetbare....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik dacht al wat heeft hij nou opeens , haha

 

De hoeveelheid zuurstof in je medium moet juist aan het einde van de kweek groot zijn , dus als je dan geen water meer geeft voldoe je hieraan. Het droogt dan langzaam uit . misschien dat dit de reden is dat de plant nog ff die eindsprint maakt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

volgens mij ook. maar dan wel het liefst met lekker droog warm nazomertje. ik geloof dat 1989 tot helemaal eind oktober warm weer had, daarna niet vaak meer meegemaakt.

 

maar eh, als fervent voorstander van vervroegd afbloeien ben ik maar 2½ week eerder klaar straks . ik ben toch maar wat later gaan verduisteren omdat ik mijn planten te laat geregeld had en ze net ff wat groter wilde hebben. het zal eind september worden, ergens vlak bij een volle maan om te gaan couperen. gewoon een beetje met je plant meetellen en naar de maanstand te kijken.

als je het liefst maar zo dicht mogelijk bij een volle maan komt voor een optimale oogst qua kwaliteit en opbrengst. nog 14 dagen en dan is het volle maan, toevallig is het dan ½aug en gaat de boel met de buitenklok in de bloei en over 4 en 8 weken ook weer..

 

de grootste zorgen en strijd komen er nog aan; botritis, meeldauw, schimmel, hoe je het ook noemt of wat je straks dan precies weer in je dames gaat ontdekken.....de grootste ramp voor je oogst als je niet oplet. als het ook maar misschien mogelijk is heren buitenkwekers, probeer je planten droog te houden van langdurige regen. ben wel benieuwd naar evt resultaten van de nieuwe extreem schimmelbestendige soort,

 

hebben we mensen in het forum met deze planten? jazeker, topics hierover zijn er :D

of gewoon zoeken op schimmelbestendig

 

doei, misschien edit ik dit stuk morgen nog ff, kan zijn maar ik val om en ga slapen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maar als je plant gewoon nog kan blijven staan / nog verder af kan rijpen ,dan zou ik hem niet eerder omhalen omdat het dan toevallig volle maan is . De hoeveelheid wiet kan na volle maan toch alleen maar groter worden?

Share this post


Link to post
Share on other sites

jawel........ zeker niet bv 1½ week te vroeg, wel blijven tellen die bloeitijd en goed inschatten.

 

de essentie is meer de wijsheid die kruidenmannen en vrouwtjes hanteren met het zaaien en oogsten van kruiden en zeer gewaardeerd bij koks en kruidenverwerkers. als je het juiste ' moment suprême ' weet te vinden, oogst je de plant op de top van kwaliteit qua opbrengst, etherisch olie gehalte( waarin de aroma's huizen, de smaak, geur en werkzame stoffen) en zo zorgen voor een 'produit suprême'.

oudere volkeren hielden er kalenders op na, de jaarlijks terugkerende maanmomenten worden echter nog steeds gebruikt.....door sommigen.

 

 

....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Elke maand 1 keer volle maan en één keer nieuwe maan . Nieuwe maan zou net zo goed invloed op de plant moeten hebben zou je denken . Het springtij dat bij nieuwe maan wordt veroorzaakt is zelfs nog hoger dan het springtij bij volle maan . dan praat ik wel over de astronomische waterstanden, uiteraard.

Share this post


Link to post
Share on other sites

jaja zeker, de zaai-periode is net zo belangrijk als de oogsttijd. maar daar heb ik me dit jaar niet aan gehouden.

 

anti bombstic zal wel denken: eej mannen, ik had een vraag over wind en niet de maan..........

Share this post


Link to post
Share on other sites

hahaha

 

maakt niet uit praat maar rustig door ik heb me antwoord al :D

 

zal al deze tekst ook nog een keertje doorlezen snap ik misschien waar jullie het over hebben met die maan :D ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het ging hier over wind inderdaad . Ze moetne in princiepe veel wind kunnen verdragen . Ik zal nog eens wat foto's of tekeningen tonen om m'n bewering te ondersteunen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja ja ja...

 

stormfoto's!!

 

0507280051-rszd.jpg

 

dit ´ ding ´ kwam dus niet over mijn planten heen want die stonden gelukkig al totaalverduisterd in de schuur voor de vervroegde bloei. nadat de grote boze wolk over was zag de tuin er iets anders uit, natter platter en rafeliger..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...