Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
JahJah

Zaaigrond/bemeste Grond

Recommended Posts

kgeloof dat het een artikel van spees cees was

 

 

je potten zodoende vullen dat er vanboven nog plaats overblijft voor wat stekgrond, dus opvullen met zaai en stekgrond, en daar dan gewoon in zaaien, zodat je niet hoeft over te planten....

 

nabootsing van de natuurlijk omgeving dachtek? zoals atmo ooit zei, boveste laag grond is arm aan voedingstoffen door de regen die ze wegspoeld

 

 

 

 

wel, ik gebruiken vierkante 18x18 potten die 25 cm hoog zijn

 

 

ik heb zaai en stekgrond en plagron allmixje

 

hoeveel cm (de bovenste laag dus) zaaigrond zouek er best in doen? de man van de shop zei me dat het zelfs niet helemaal nodig was en dat hij het altijd direct in de all mix deed (het ontkiemen)... dit lijkt me nu toch niet helemaal aangewezen aangezien ik met vrouwelijke zaden werk, en toch wel men ontkiemingspercentage wil optimaliseren

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja ik zou zeker in een arme grond of bovenlaag

zaaien. Dat kun je op algemene plantinfo-websites

vaak lezen. Direct uit een Allmix lijkt me idd. "heavy"

om in te zaaien

Share this post


Link to post
Share on other sites
hoeveel cm (de bovenste laag dus) zaaigrond zouek er best in doen?

Je hoeft geen dikke laag zaai- en stekgrond te maken. Vul je pot gewoon met allmix, maak in het midden een gat van zo'n 10 cm diep en vul dat met zaai- en stekgrond. De eerste tijd groeien de worteltjes in zaai- en stekgrond en na een week of 2, als ze er aan toe zijn, bereiken ze de allmix.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik vind all-mix niet echt handig tenzij je de light mix koopt,dan kun je zelf de ec beter bepalen .

Share this post


Link to post
Share on other sites
hoeveel cm (de bovenste laag dus) zaaigrond zouek er best in doen?

Je hoeft geen dikke laag zaai- en stekgrond te maken. Vul je pot gewoon met allmix, maak in het midden een gat van zo'n 10 cm diep en vul dat met zaai- en stekgrond. De eerste tijd groeien de worteltjes in zaai- en stekgrond en na een week of 2, als ze er aan toe zijn, bereiken ze de allmix.

owkee!

 

 

doe ik!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik vind all-mix niet echt handig tenzij je de light mix koopt,dan kun je zelf de ec beter bepalen .

jah die EC, ik snap het toch nog niet helemaal, vandaar de all mix, das gemakkelijker

 

 

hoe zit het nu eigfenlijk, stel, je moet EC 1,4 aanhouden, geldt dat dan voor elke waterbeurt of enkel voor de waterbeurten wanneer je voeding meegeeft

 

 

en als je pk 13/14 samen met een algemene meststof (bijvoorbeeld BN supergrond mix) moet meegeven, hoe weet je dan hoeveel % van die 1,4 (ec) van de pk of de gewone mest moet komen... wsl een oerdomme vraag maar ik kom er toch niet direct uit (mede omdat er blijkbaar niemand antwoord op men vraag naar een degelijk voedingsschema van BN :D )

Share this post


Link to post
Share on other sites

EC 1,4 aanhouden daar bedoeld men inderdaad mee de ec van je voedingswater die je in de aangegeven periode steeds geeft.

 

Die verhouding met pk 13/14 en normale voeding moet je zelf uitvogelen . Meestal hou je na verloop van tijd dezelfde dosering gewone voeding aan en ga je met pk 13/14 tot de in het schema geadviseerde EC aanvullen.

 

Maar grond of hydro is nogal een verschil , eigenlijk moet je op grond de EC van de grond zelf weten ,en daarop sturen . Op grond heb je geen drain en spoel je niet dus alle voeding blijft in je grond of wordt door je plant opgenomen . Helaas gaan die schema 's altijd uit van de EC van je voedingswater . Die zal bijna altijd anders zijn dan de EC in de grond zelf .

Share this post


Link to post
Share on other sites

ec van batmix is 1,4 / 1,6

 

 

eerst vier weken geen meststoffen toevoegen, veronderstel ik, omdat het voorbemeste grond is

 

en daarna... gewoon twee tot vier keer per week voedingswater met ec 1,4 blijven doorgeven? en de andere dagen gewoon water zonder toevoegingen?

 

 

( :D @ "uitvogelen btw! haha)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gewoon de eerste weken helemaal geen voeding gebruiken want de plantjes verbruiken nauwelijks voeding het begin . Dus alleen aangezuurt water geven ,dan zal de ec voorlopig nog naar de zelfde waarde terug keren .

 

Als je net water hebt gegeven is de EC weer ff lager , maar tijdens het verdampen van water door de plant en aan het grondoppervlak gaat de EC weer terug omhoog .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...