Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Jakkes

RFX: eb en vloed of van boven bewateren

Recommended Posts

Ik heb nu twee rondes gedraaid op RFX in combinatie met een eb- en vloedsysteem. Op zich werkt het goed, alleen denk ik dat het beter kan. Namelijk heb ik gemerkt dat als ik van boven water geef en dit aan de onderkant weg pomp, Het restwater wat terug gepompt wordt een hogere EC en PH heeft. Dan als ik gewoon eb en vloed met dezelfde hoeveelheid en samenstelling (PH en EC) van het water. Het lijkt er dus op dat door van boven toe te voeren het veel beter doorspoelt, wat op zich heel logisch is.

Mijn vraag is nu of het beter is om altijd van boven te bewateren en onder weg te pompen i.p.v. eb en vloed. Want je spoelt veel beter door, waardoor er minder ophopingen ontstaan in de RFX. Ik denk van wel maar hoor graag ook jullie meningen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik geef altijd van boven water. Ik denk dat je daarmee wel eerlijkere waardes krijgt van hoe hoog de EC/PH in de pot nou daadwerkelijk is. Ook lees je verhalen dat zouten zich naar boven toe ophopen (transportverhaal wortelstelsel etc) en rond de stam en dat het daarom niet wenselijk zou zijn om van bovenaf te vloeden. Ik heb simpelweg geen mogelijkheid tot eb/vloed, dus spoel ik per ronde 2x (in de douche) drain to waste; bij de start van de ronde na het ompotten en rond week 3-4 wanneer ik start met bloeivoeding. Volgende ronde ga ik eens met de helft testen om maar 1x te spoelen, dat scheelt weer een bak werk. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dus jij geeft van boven en pompt niet weg begrijp ik hieruit? Ik wil wel wegpompen, dus flink doorspoelen iedere keer. maar dan van boven alles naar beneden doorspoelen.
 

Gelukkig kan ik bij mij gewoon spoelen in de bak zelf. Zelfs drain to waste kan gewoon zonder moeite. Omdat ik dit gemak heb vraag ik me af of dat hiervdus geldt hoe vaker je spoelt hoe beter het is. Want als dit zo is ga ik dus vaker spoelen (wellicht iedere watergift). 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je iedere keer drain to waste dan spoel je een hoop voeding (geld) recht het riool in, je wilt dit het liefst enkel doen om éénmalig de waardes in de pot goed te krijgen. 

Tussendoor geef ik gewoon 2 liter voedingswater per keer per pot (11 ltr), hier kunnen de planten wel een dag of 4-5 mee doen in mijn geval. De waardes zullen heus niet zo snel oplopen dat het nodig is om elk gift te spoelen en bovendien is het niet wenselijk om telkens de pot kletsnat te hebben, ook de cyclus van nat naar droog hebben de planten naar mijn mening baat bij. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee wilde ook niet elke keer alles weggooien. Wordt het wel erg duur aan voeding. Alleen goed doorspoelen met de juiste waardes bedoel ik i.p.v. eb en vloed.

Dat droog trekken doe ik ook nu. Eerst las ik dat rfx nooit te nat kan staan. Maar ik denk dat dit wel kan. Ik ben van om de twee dagen naar drie/vier dagen gegaan. Denk dat dit beter is.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...