Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Groeibloeiman

2× Moby dick huismerk wietzaadjes in dwc / led

Recommended Posts

Goeiemorgen,

Voor een lange tijd inactief geweest, maar ga nu weer een kweekje beginnen.

Als lamp gebruik ik een bloombeast C850.

Momenteel heb ik m'n zaadjes voorgeweekt en in steenwolblokjes gedaan. Er komen totaal twee Moby Dick wietzaadjes.nl huismerk wietzaden in de tent, deze zijn wel al een half jaar/heel jaar oud, maar ik heb er vertrouwen in.

1553068570185319885604.jpg

15530702147311215853717.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dit is de setup:

spullen:

apparatuur:

 

 

Voeding:

Spullen die ik nog heb maar niet zeker ben of ik ze ga gebruiken

Edited by Groeibloeiman
nog niet compleet

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ben geen expert, maar volgens mij hoef je echt geen bak te hebben met het etiket foodgrade.

Op de Amerikaanse forums (waar je vast veel opzit) kopen ze gewoon een willekeurige bak bij Home Depot of Wallmart.

 

Verder begrijp ik je systeem niet helemaal.

Wordt het DWC (omdat ik de bruisslang en de luchtpomp zie) of ga je vanaf boven drippen?

 

Voor Hydroguard kun je - dacht ik - ook Pond Saver gebruiken. Gewoon in Nederland te koop.

Pond Saver

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minute ago, Kees A said:

Ben geen expert, maar volgens mij hoef je echt geen bak te hebben met het etiket foodgrade.

Op de Amerikaanse forums (waar je vast veel opzit) kopen ze gewoon een willekeurige bak bij Home Depot of Wallmart.

 

Verder begrijp ik je systeem niet helemaal.

Wordt het DWC (omdat ik de bruisslang en de luchtpomp zie) of ga je vanaf boven drippen?

 

Voor Hydroguard kun je - dacht ik - ook Pond Saver gebruiken. Gewoon in Nederland te koop.

Pond Saver

 

  1. O dat scheelt weer :) 
  2. Ik ga sowieso een reservoir doen waar de wortels dan inhangen. Of ik die irrigatiekit nog ga gebruiken weet ik nog niet zeker, ik moet nog even kijken of ik dat misschien aan het begin van de kweek ga doen zodat de wortels zich wat beter verspreiden door de netpot. Dat ligt er net aan of ik daar genoeg tijd voor heb.
  3. Bedankt voor de tip, de voeding is allemaal wat aan de oude kant dus misschien is het wel handig om binnenkort die "pond saver" te kopen

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Storage container

Deze bijvoorbeeld wordt massaal gedeeld (zoek maar eens op DIY Cloner op YouTube) als ideaal voor een zelfbouw cloner.

Maar die is ook niet foodgrade.

Makro heeft ook mooie bakken, Hornbach ook.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als het even kan wel foodgrade kiezen.

Waarom?

Er is op geen enkele manier getest wat een 24/7 soep van voeding en pH regulatoren met dat plastic doet en 'niks aan de hand hoor ik merk en zie niks' opmerkingen van kwekers die de meest giftige troep gebruiken zou ik naast me neerleggen.

Helaas merk je pas na lange tijd of het wel of geen consequenties heeft en daarom zekere voor onzekere.

Er zijn zat opties voor grotere foodgrade bakken, je moet er alleen even naar zoeken.

Check ook Ebay op foodgrade bakken

Soms staan op marktplaats medicijn emmers die je na een goede schoonmaakbeurt (niet met chloor dat laat een laagje achter op je plastic) prima kunt gebruiken en die emmers komen in verbazingwekkende inhoudsmaten, ik had ze ooit van 50ltr.

Probeer stekken in je DWC te zetten om optimaal van het systeem te profiteren en werk zo schoon mogelijk: gaat je goedjes als hydroguard en de idiote pond saver schelen die alleen in geval van nood ingezet kunnen worden..

Neem een bak dieper dan 35cm, gaat je een boel ellende schelen met watertemperatuur en de gevolgen hiervan als deze te hoog is.

Wil je niet vervelen met info maar thermocline is een behoorlijk ondergeschoven kindje..

 

 

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thermocline in een bak van 35 cm?

Waar ook nog eens voldoende werveling inzit door de luchtbellen?

Steeds denk ik dat het met jou niet gekker kan, en dan kom je weer met iets.

Of je schrijft het op om de boel te amuseren, dan is je opzet geslaagd.

Maar aangezien je in het verleden ook al met je claims over foodgrade kwam (en bedoel je dan de Europese normen voor foodgrade of de Amerikaanse normen, want ze hanteren verschillende normen) en je onzinnige discussie over DWC en SWC, zal het wel niet.

Bel je ook al die land- en tuinbouwbedrijven effe op die gewoon plastic bakken gebruiken die niet food grade zijn? Want die zitten er natuurlijk ook allemaal naast.

En stuur een mailtje naar Botanicare, een van de grootste fabrikanten van hydrobakken, dat ze het helemaal fout hebben als ze letterlijk het volgende op hun website schrijven:

Q: Are your plastics food-safe?

A: Our trays and reservoirs are made of BPA-free plastic, but they are not rated for food storage. Plastics, like ubiquitous plastic pots, are used to grow all kinds of food. But these plastics are not designed to store or serve food. Our trays are made from extra thick, high-impact, BPA-free ABS plastic and have a smooth finish for easy cleaning.

 

Afijn, weer een topic dat hoopvol begon maar ik verder niet meer hoef te volgen.

 

 

Edited by Kees A
Toevoeging

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beste Kees A.

Juist in ondiepere bakken heb je veel sneller thermocline, geeft niet hoor als je niet eens de moeite neemt je fatsoenlijk te informeren.

Je was vergeten dat luchtbellen de temperatuur hebben van de lucht buiten en geen koeler water van de onderste lagen transporteert en dit eigenlijk alleen opgaat voor een circulatie pomp die in 1vd lagen eronder hangt en naar boven uit pompt? Oftewel, ik las half en bedoel het geheel.

Ik bedoelde de food grade bakken die je te pakken kunt krijgen ipv dat je alleen maar die mag gebruiken maar dat lees jij vast niet met je alles in beton gegoten wijsheden: vaak zijn de bakken (of je portemonee) te klein en dan is een vd andere meer betrouwbare plastics een optie.
Goedkoop is duurkoop in geval van de voedingssoep die je in de bak gaat houden.

Botanicare maakt geen DWC bakken en heeft daar ook nooit op getest, succes met mailen en antwoord krijgen op je vraag.
Geef ook even aan dat consumptie roken betreft en niet eten wijsneus want ook die 2 haal je weer eens doodleuk door elkaar heen/gooi je op 1 hoop.

Wat bezint je om in een kweekverslag wederom zo tekeer te gaan, zet me op ignore als ik je zo irriteer.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zet je niet op ignore omdat ik van mening ben dat af en toe dat bij vlagen absurde geklets van jou genuanceerd en tegengesproken moet worden.

Je wil gewoon graag interessant doen en zogenaamd dingen doorhebben die wij - gewone kutkwekertjes - niet kunnen bevatten, maar het Grote Orakel uit het Oost'n wel.

De meeste oudgedienden hier hebben het al opgegeven om op jouw incidentele nonsens te reageren. Maar ik vind dat een zwaktebod.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik vind het prima als jullie hier een discussie hebben, van die nieuwe termen kan ik alleen maar leren. Of thermocline nou wel of geen aanrader is kan ik dan zelf nog uitzoeken aangezien jullie hier elkaar tegenspreken.Toch ik jullie verzoeken om in je argumentatie geen persoonlijke aanval te doen, hier schiet je niks mee op.

Groeten,

Groeibloeiman

Share this post


Link to post
Share on other sites

Van 2004-2006 deed ik zelf aan DWC en omdat ik letterlijk moest pionieren heb ik heel veel kennis opgedaan.

Utube of Google heb je heel erg weinig aan anders dan de kweekinstructies omdat en de gebruikte spullen, winkels maar ook het water compleet verschillen van de situatie in NL.

HydroGuard en Pond Saver zijn hetzelfde;)

Bubble cloner: wit met blauwe deksel 2L diepvriesbak (Blokker/DPB plastics), 2 in elkaar zetten ivm buiken (bulgen) vd wanden: foodgrade voor nog geen tientje:ph34r:

Interessant doen:hug:

Als je wat wilt vragen stuur me dan maar een PB, blijft je verslag verschoont van hetgeen er niet in thuis hoort.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Weer even een update, de Moby Dicks zijn inmiddels bovengekomen. De ene heeft al een beetje blaadjes, maar ze zijn beiden niet zo snel. Ik heb ook nog een plantje voor iemand anders, dit is een Amnesia autoflower (ook van wietzaden.nl) deze groeit veel beter. Beide soortjes hebben een tijd lang in de koelkast gelegen, dit is wellicht de oorzaak. Ook heb ik inmiddels bakken aangeschaft ik ben voor PP bakken gegaan omdat de foodgrade bakken in dit formaat zo duur waren dat de verzendkosten al even veel als deze hele bak waren. Het zijn deze bakken:

https://www.iriswebshop.eu/store-it-all-box-110-liter-set-van-2.html

En tot slot de foto's van de dames:

IMG_20190330_101115596.jpg

IMG_20190330_101154889_HDR.jpg

IMG_20190330_101140973.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

KLIK

Zelf een betonplex of vergelijkbaar materiaal deksel erop en gaan met die banaan.
Jammer genoeg vermelden ze de kosten niet, denk dat deze bakken als je wat rondneust in failliete horeca inboedel zomaar tevoorschijn kunnen komen.

Die bakken die je nu hebt zijn ook best ok al stinken ze behoorlijk (ik heb er 2 voor opslag van van alles), ze zijn mooi diep in ieder geval.

Je zal vast gaten in de bak moeten gaan maken en daar heb ik een handige tip voor die je veel (plastic) leed kan besparen:

Als je gaten moet maken die groter zijn dan je met een speedboor kunt maken neem dan een kartelmes.
Een zogenaamd tomatenmesje gaat erdoorheen als boter zonder dat het doorschiet.

Speedboor is ideaal (maten komen overeen met je koppelingen diameters die je in gaat zetten), een stanleymesje aan de niet boorkant om het randje mooi weg te krijgen iv een boel gepruts met normale boren en dan gaten proberen te snijden.

Vul 1 bak met water en laat deze een nacht staan, kijk of de wanden niet uitbuiken waardoor je deksel slecht gaat passen met alle gevolgen vandien.
Zet als dit gebeurt 2 bakken in elkaar waarbij je de 1e bak wat verstevigd hebt met ducktape voordat je hem in de 2e schuift.

Test ook of je pomp die je in de bak zet niet het water teveel op gaat warmen.
Een behoorlijk onderschat iets, veel pompen genereren nog best wat warmte.

Lijkt aan de strek van de zaailing op medium wel alsof de lamp er ver vanaf staat, snel potje aanvullen tot aan de rand en de lamp er dichter op.

Succes.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dus als ik het goed begrijp bedoel je:

1. Met een speedboor een gat maken

2. Verder open snijden met een tomatenmesje zodat ik vierkantjes krijg

3. Met een stanleymesje aan de onderkant de plasticrafels wegsnijden

Ik denk niet dat de lamp te hoog hangt, de nodes zitten erg dicht op elkaar, bij het ontkiemen heeft het plantje een tijdje voor het raam gestaan

15541131042271892766333.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat is je plan van aanpak mbt planten door deksel in water hangen?
Netpot met kleikorrels of iets anders als medium of heb je een ander plan?

Gaan die stekplugjes nog naar een bubble cloner of meteen naar de grote bak?
Een enkel stekplugje in de deksel is niet echt een optie: de stam wordt net zo dik (of nog dikker als je mazzel hebt) en zal door plastic vd deksel al snel ingesneden worden.
Ook biedt het geen stabiliteit genoeg en zal je plant om dreigen te kieperen als je haar niet boven de deksel op de 1 of andere manier gaat stutten/ophouden.

Mediumloos kweken kan wel maar dan heb je een paar zwembadspaghetti dingen nodig waar je stevige rondjes van kunt maken.
Isolatie voor om leidingen kan ook maar dat is niet altijd bestand tegen de voedingsoep waar het mee in aanraking komt en ook niet zo stevig.
Die pool noodles kan je vaak bij de Action scoren.

Tomatenmesje zorgt ervoor dat je kunt zagen in het plastic en als jij een gat moet maken van enige omvang is een klein gaatje al zat als zaag begin voor het tomatenmesje.

Scoor ook als je een pomp in je bak met wortels gaat hangen wat pantykousjes bij de Action en doe er 1 om de inlaat van je pomp zodat de wortels niet opgevreten worden door de pompschoepen want ze zijn dol op de flow die rond een pompje ontstaat bij de in en uitlaat

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vandaag is de kleinste van de Moby dicks omgekomen (ik was een beetje onvoorzichtig) :(. Gelukkig is de grotere Moby stevig (stam bijna net zo dik als die lange), het plan is nu om deze verder te kweken, ik verwacht wel een vierkante meter vol te krijgen met dit plantje. De groeifase zal nu wel iets langer moeten voor hetzelfde oppervlak van de scrog.

Ik ga groeien in 23 ×23 cm netpotjes gevuld met hydrokorrels en dat kleine steenwol blokje. Ik zet niet eerst het kleine steenwol blokje in een grotere om die vervolgens in de kleikorrels te zetten. Als de plant groot genoeg is wil ik deze fimmen, low stress trainen en daarna nog wat verder gaan toppen.

Als de plant dan genoeg zijtakken heeft, begin ik met scroggen. Op de foto staat een plaatje van dat ik het gat voor de netpot aan één kant maak, dit is zodat ik bij een volgende kweek nog een gat bij kan maken voor een tweede plant (bij de potloodpunt).

Misschien dat ik bij de volgende kweek nog wat wil gaan doen met druppel irrigatie voor in het begin van de groeifase als de wortels nog niet zo lang zijn, maar nu houd ik het bij wortels die in het water hangen met een luchtpompje en misschien een waterpomp je aangezien ik deze toch al heb.

Voordat ik de netpot in de grote zwarte bak zet, zet ik deze eerst in een snackbar emmer (foodgrade).

Hebben jullie nog tips hoe ik het best het reservoir kan verversen? Het lijkt mij namelijk wat lastig met scroggen en een grote plant. Gewoon een gaatje in de deksel, daar een tuinslang doorheen en overhevelen?

Goede tip trouwens van die panty.

1554225822214604615698.jpg

1554226942319996035383.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik had een circulatie pompje voor flooming ipv actief lucht inbrengen met luchtstenen en dmv een T-stuk kon ik heel makkelijk mijn bak leegpompen.
Een klein circulatie pompje heeft je bak zo leeg hevelen lijkt leuk maar onderste vd bak krijg je er niet zomaar uit.

Let op: veel luchtstenen hebben last vd zuren etc in het water en vallen na een x tal weken uit elkaar of komen los van waar je de luchtslang erop monteert.
Een uitstromer gaat eeuwen mee al zijn die wat lastiger vinden en in aanschaf iets duurder en doen het 10x beter, ook als de wortels de inlaat van lucht proberen te overwoekeren. Een luchtsteen krijgt het flink lastig omgeven door wortels.

Tip: maak je scrog constructie vast aan de deksel zodat je de plant met deksel en al omhoog kan brengen zonder dingen kapot te trekken.
PVC buis (waar je pijltjes door schiet) is daar ideaal voor, heb je ook steuntjes voor die aan de onderkant een plat plaatje hebben waardoor ze onder de deksel blijven hangen.

Voer slangen etc ook via de deksel in, gaat je echt een heleboel gezeik schelen achteraf.

Een lijmpistool wil je dingen vast maken aan de wanden van je bak of deksel is ook ideaal.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Qua beluchting heb ik ook van die slangetjes gecombineerd met wat luchtstenen. Bedankt voor de tips.

Dit is hoe de dames er nu bij staan:IMG_20190409_085250942.thumb.jpg.6b1e09cdf6a1a978997acbed13dc3c5e.jpg

Die linker (Moby Dick) is nog steeds vrij klein. Is dit omdat het een oud zaadje is, lichtstress of misschien iets anders? Misschien is het een tekort aan voedingsstoffen, ik heb er nu wat meer voedingsstoffen bij gedaan.

IMG_20190409_085245134.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

850 watt voor 2 zaailingen? Beetje veel maar zaailingen houden wel van veel licht en je ziet dat ze strekken dus dat is het niet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gouden tip:

al je electra boven de waterlijn

ongelukje zit in een heel klein hoekje, stroom en water gaan niet zo goed samen

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 hours ago, Limbic said:

850 watt voor 2 zaailingen? Beetje veel maar zaailingen houden wel van veel licht en je ziet dat ze strekken dus dat is het niet.

Dat strekken van die linker komt omdat ik deze eerst voor het raam had staan, deze is een Amnesia autoflower, degene in DWC is een oud Moby Dick plantje. 

Bij dat Moby Dick plantje zijn de blaadjes aan de binnenkant wat gelig en een beetje bruin gekleurd, denk je dat dit door de lamp komt?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat zit er in het water in de DWC emmer en hoe verloopt de pH daar?

Dat zijn de 1e dingen die je moet checken als je iets in je planten ziet.

Doe liefst op 2 verschillende momenten een meting (er kan flink verschil in zitten of je een uur na licht aan of na 6u licht aan meet) en trek je conclusies.

Waar heb je die kleikorrels vandaan en heb je ze goed laten weken in pH afgestemd water?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...