Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

El capitano

Inwateren Slabs

Recommended Posts

Aangezien zijn bodems van de grond af ataan zullen de slabs de omgevings temp hebben, of iets lager door er water ij te pompen.

 

Volgens mij kun je idd echt niet te veel water geven op slabs..

ik pomp al 3 jaar iedere ronde hetzelfde.. om de 2u en nooit nergens last van.. iig niet van men water :P

 

Denk eerder zoals EC al zei.. de co2 + de soort en eventueel te veel N.

 

Zolang er niet meer planten verslechteren zou ik me daar helemaal niet druj over maken :)

 

Qua ph zit ik altijd 5,8-6. Weet niet hoe anderen de waardes hebben

Edited by Wiekspiet

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik houd een pH van 5.5-5.6 aan en geef soms een paar dagen geen water. Qua Ec geef ik rond de 1.3 en als de plant meer wil 1.4. Dan heb ik het echter wel over Bigblocks maar dat is bij benadering hetzelfde is mijn ervaring.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

En hoeveel ervaring heb je al op slabs en bigblocks? :P

 

Je plantjes gaan wel mooi dilago dat mag ook gezegd worden!

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Genoeg om mooie plantjes te kweken. Bovendien heb ik vrije toegang tot kweekverslagen en andere bronnen waar gedetailleerd over het kweken op steenwol geschreven wordt. Wat vond je van het artikel dat ik gepost heb? Dat is geschreven door mensen die meer ervaring hebben dan jij en ik samen! En bovendien is dit - als ik me niet vergis- de eerste ronde van El Capitano op slabs. Dus hij kan altijd iets van mijn voorzichtige stappen leren nietwaar? Het is geen hogere wiskunde en als je al drie jaar steeds hetzelfde doet telt je ervaring maar voor een jaar. ;)

Edited by dilago
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

mn slabs voelen vrij zwaar aan terwijl ik maar 2x 7 minuten gaf

 

heb mn druppelbeurt weer naar 1 beurt van 7 min gedaan. slabs lijken me iets te zwaar.

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

@dilago

voor je eerste paar rondes op rfx was ook genoeg info te vinden op et web toch? Wil niet zeggen dat et dan meteen lukt ;)

En je link heb ik idd al eens gelezen bij Twiet geloof ik.

Maar k ben ook geen professioneel tomatenkweker hehe

 

@ EC

Als ik dat zou doen heb k binnen een week een ec van 2,4 ofzo ivm ballastzouten die dan oplopen :(

Hopelijk ervaar je daar geen problemen mee:)

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb net een nieuw vat aangemaakt,

EC 1.4 Bloeivoeding combisol

enzymen

system clean

PH 6.0

 

na 1 week lang ec 2.0+ te hebben gegeven nu weer iets rustiger met de voeding.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Steenwol met een goede drain kan niet meer dan een bepaalde max hoeveelheid water vast houden. Om te weten of de hoeveelheid water die je geeft per beurt goed is hoef je enkel maar naar je drain te kijken. Als de beurt begint, hoe lang duurt het voor je drain krijgt, en hoe lang duurt je drain. Als je al na 30 seconden drain krijgt hoef je niet nog 7 minuten door te wateren. Als je 6 minuten druppelt en dan pas drain krijgt is 7 minuten te kort.

 

10-52-10 lijkt mij niet bepaald optimaal, dat is hoofdzakelijk fosfor, daar ontbreekt een belangrijk deel K, toch?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

twiet die plant starter heb ik in combinatie met combisol (B) gegeven.

 

ga vandaag eens een spuit halen en zorgen dat mn deense bodems aan 1 kant verder word opgehoogd..kan geen kwaad iets op te hogen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ah, ok. Ik gebruikte vroeger Peters 10-30-20 en dat ging goed. Maar blijkbaar had ik beter een iets hogere K kunnen hebben.

 

Kijk wel uit dat je ze niet té schuin legt, je moet je voorstellen dat zo'n slab een bak is met op de bodem een laag water van een centimeter diep, hoe schuiner je die bak zet hoe minder water er aan de hoogste kant blijft staan. Omdat een slab draint aan de laagste kant loopt het water wat aan de hoogste kant stond er aan de laagste kant uit. Een centimeter verval is meer als zat voor een goede drain.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Twiet

+ dat vage wat het met je voeding doet aan het einde vd slab als afloop niet klopt

niet raar opkijken als er dan een (licht) oa Mg en Ca tekortje onstaat bij de laatste planten :search:

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

@dilago

voor je eerste paar rondes op rfx was ook genoeg info te vinden op et web toch? Wil niet zeggen dat et dan meteen lukt ;)

Jawel als je gewoon hetzelfde doet als de ervaren kwekers wil het dat juist wel zeggen, waarom zou dat niet zo werken? Als Jantje en Pietje insturen met dezelfde waarden geeft dat dezelfde resultaten toch? ;)

En je link heb ik idd al eens gelezen bij Twiet geloof ik.

Maar k ben ook geen professioneel tomatenkweker hehe

Blijkbaar geeft ervaring opdoen geen garantie voor het vergaren van kennis.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@dilago

Snap niet waar jij tijd en energie vandaan haalt om met alles en iedereen in discussie te gaan en altijd het laatste woord moeten hebben

Zoals twiet ook al zei... het is bijna niet mogelijk om te veel water te geven op slabs.

Maar dat zul je van hem vast ook niet geloven.

 

En je kunt wel allee na apen van de ervaren kwekers qua voeding geven,

Maar als jr de rest eromheen verneukt.. zink je net zo hard hoor

 

@el Cap sorry voor je topic vervuiling man :)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

@dilago

Snap niet waar jij tijd en energie vandaan haalt om met alles en iedereen in discussie te gaan en altijd het laatste woord moeten hebben

Zoals twiet ook al zei... het is bijna niet mogelijk om te veel water te geven op slabs.

Maar dat zul je van hem vast ook niet geloven.

Nee, sorry, dat neem ik van Twiet ook niet aan en in een vrij land mag je je eigen opvattingen hebben, het kweken is toch geen religie voor je? Zoveel kwekers zoveel meningen en ik respecteer ze allemaal. Alleen op de DWC methode kan je 100% uitsluiten dat je je planten verzuipt (dat is mijn mening en daar hoef je het echt niet mee eens te zijn).

En je kunt wel allee na apen van de ervaren kwekers qua voeding geven,

Maar als jr de rest eromheen verneukt.. zink je net zo hard hoor

Ja, dus moet je het andere niet te verneuken. Straks ga je nog beweren dat ik het wiel overnieuw moet uitvinden en niks mag opsteken van bewezen formules. En dat je een onderbouwde reactie van tafel veegt met je opmerking dat je geen professionele tomatenkweker bent is niet echt leerzaam te noemen.

@el Cap sorry voor je topic vervuiling man :)

Wees dan ook niet zo op je teentjes getrapt als iemand een andere mening heeft dan jij en wel de moeite neemt e.e.a. te onderbouwen. Waar ik de tijd en energie vandaan haal om mijn verhaal mee te boekstaven is jouw zaak niet, maar kennelijk van een plek waar jij niet kan komen.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

het zal me ook echt een worstvwezen wat jij met je tijd doet lol.

Ik hoef iig geen tijd en energie meer te steken over hoe ik moet kweken op slabs maar vind slabs kweekjes gewoon leuk om te zien, vooral als iemand zen hokje wat groter Shopt :P

 

Ik praat over mijn ervaringen met kweken op slabs.

Tot nu toe altijd met veel suc6 en was ook kwestie van vallen en op staan.

 

Ik heb geen zin in discussies met iemand die 1 kweek? Op slabs heeft gedaan en dan beweert dat alles wat iedereen zegt niet klopt..

Werk jij met een automatisch bewaterings systeem?

Of ooit gedaan?

Hoe kun je dan weten dat TS te veel water geeft?

 

Ik heb alleen slechte ervaring met slabs leeg trekken ivm zout ophopingen zoals eerder aan gegeven

 

En ik heb idd een kort lontje, niks aan te doen

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik citeer " Het unieke component M-77 ontsluit de wortels en garandeert een optimale opname van alle voedingselementen. Peters Professional bevat geen ballastzouten. De groei van de planten is daarmee verzekerd, zelfs bij lage EC niveau’s. Onderstaande tabel biedt een ruime keuze uit samenstellingen

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat had ik al begrepen EC :)

Had het over andere minerale voedingsoorten (canna,hesi enz)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

het zal me ook echt een worstvwezen wat jij met je tijd doet lol.

Ik hoef iig geen tijd en energie meer te steken over hoe ik moet kweken op slabs maar vind slabs kweekjes gewoon leuk om te zien, vooral als iemand zen hokje wat groter Shopt :P

 

Ik praat over mijn ervaringen met kweken op slabs.

Tot nu toe altijd met veel suc6 en was ook kwestie van vallen en op staan.

 

Ik heb geen zin in discussies met iemand die 1 kweek? Op slabs heeft gedaan en dan beweert dat alles wat iedereen zegt niet klopt..

Nee hoor, dat zeg ik helemaal niet, goed lezen. ;)

Werk jij met een automatisch bewaterings systeem?

Of ooit gedaan?

Hoe kun je dan weten dat TS te veel water geeft?

Door wat er in het artikel gezegd wordt als mogelijke verklaring voor veel bladgroei en doordat ik het ook gehad heb op steenwol, ik probeerde alleen maar te helpen hoor. Voel je toch niet zo aangevallen.

Ik heb alleen slechte ervaring met slabs leeg trekken ivm zout ophopingen zoals eerder aan gegeven

 

En ik heb idd een kort lontje, niks aan te doen

Jawel daar kan je voor in therapie gaan. Als je gewoon goed leest wat ik schrijf is er geen enkele reden om kwaad te worden, maar als je dat toch wordt dan is dat je eigen schuld.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee hoor ik voel me zo prima met men korte lontje

 

Hoe kom je er eigenlijk bij dat ik kwaad word?

Ik snap dat je probeert te helpen, ik probeer dat ook.

 

Begrijp me niet verkeerd hoor Dilago, het is niet mijn intentie je aan te vallen, ik ben beetje lomp in de mond (vingers) :P

Ik heb ook gewoon respect voor jou hoor. Jij bent ook van ver gekomen en doet het ook steeds beter :)

 

Mijn punt was alleen, sommigen spreken uit ervaring met geautomatiseerd bewateringssystemen dat je eigenlijk niet te veel water kan geven mits je afvoer goed is..

En dat die personen ook niet te veel blad in de toppen hebben gehad ondanks vaker bewateren.

 

Volgens mij heeft wietefras ook in 1van zijn verslagen toen te lang te veel N gegeven en had ook veel blad in de toppen.

(Of iemand anders zijn dwc verslag)

 

Maar zoals je zelf al zei.. in dwc kun je niet over bewateren

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik mag hopen dat we allemaal reageren om te helpen en niet om de betweter uit te hangen. Na een jaar op steenwol kweken ben je niet ervaren, maar wel een paar ervaringen rijker die je kan en mag delen nietwaar?

 

Als jij zeker weet dat over bewateren met een druppelsysteem onmogelijk is dan geloof ik je! Dan zal het overtollige blad ergens anders aan moeten liggen, wellicht een te hoge Ec. ;)

 

En waarom ik denk dat je kwaad werd is omdat je me vroeg waarom ik overal op reageer en tijd vandaan haal om dat te doen. Met dergelijke opmerkingen wordt in elk geval niet de schijn van engelengeduld gewekt.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het is niet onmogelijk maar als het wel lukt doet diegene iets goed fout :P

 

Heb wel vaker dat mensen me verkeerd begrijpen haha

Geduld heb ik idd ook niet gekregen bij men geboorte

 

Goeie mensen kennis pik :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het is niet onmogelijk maar als het wel lukt doet diegene iets goed fout :P

Als je de planten teveel verwend krijgen ze veel blad, dat kan door teveel water zijn of een te hoge Ec. Zo heb ik geleerd van professionele tomatenkwekers en tomaten kweken is lastiger dan wiet vond ik.

Heb wel vaker dat mensen me verkeerd begrijpen haha

Geduld heb ik idd ook niet gekregen bij men geboorte

 

Goeie mensen kennis pik :P

Als jij mensen gaat vragen waar ze de tijd en energie vandaan halen overal op te reageren, dan geef je een signaal af en als je wat anders bedoelt ligt dat aan jou en niet aan andermans onbegrip. Als ik met dynamiet gooi maar rotjes bedoel, dan blaas ik toch de brug op.

 

Toen ik voor het eerst op steenwol kweekte hadden mijn planten ook overtollig blad, dus zo vreemd is het dan toch niet dat ik mijn ervaring hierover deel ook al zijn het mijn prille stappen op een voor mij nieuw maar uitdagend medium? Ik zie dat probleem niet zo, net als meerdere mediums proberen waar sommigen ook nogal moeite mee schijnen te hebben.

Edited by dilago

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ben je nou nog steeds aan het mieren neuken over die tijd en energie

Denk eerder dat jij op je pik getrapt was :P

Laat ik het anders zeggen, snap niet dat je daar zin in hebt om overal op in te gaan

Idd ik lees maar de helft, meeste BS wat hier op forum geschreven word lees ik overheen om dat daar niet men interresses liggen.

Je moet je niet altijd aangevallen voelen niet iedereen probeert je af te zeiken kerel.

 

Maar Als jij meent dat ik dat bedoelde dan zal dat wel zo zijn.. ik heb hiet iig geen zin in

Ben geen man van vele woorden maar daden.. Schoppen de meeste mensen het verder mee in het leven ;) en dat is ook mijn mening.

 

Snap ook niet waarom mensen moeielijk doen over verschillende mediums..

Moet je toch helemaal zelf weten en uitvogelen welke jou het beste ligt

Edited by Wiekspiet

Share this post


Link to post
Share on other sites

tijd en ervaring zal het leren,

mocht ik ooit nog van medium switchen,

zou het rfx1 of kratjes pito worden.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...