Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Spongepot

Welke Filter Voor Cheese Kweek?

Recommended Posts

Dat je meteen actieve inblaas wegzet als geen optie waar dit nu juist in de zomer wel een optie zou kunnen zijn (lucht vanaf noordkant huis in combi met lampje minder) maakt inderdaad zoiets van: wat wil je nou?

 

Gaat het om draaien in de zomer of om het niet lekken vd cheese meur want dat zijn dus 2 heel verschillende dingen.

Ik wil een zo stil mogelijke setup en heb begrepen dat een inblaas toch best wat geluid (kan) maken. Daarnaast hoor ik ook weleens horror verhalen dat als je afzuiger dynamisch afzuigt (zoals ik doe met mijn Ecotechnics), maar de inblaas op een 'constante' stand staat, de geur enorm uit je tent kan gaan lekken als de inblaas harder draait dan de afzuiger.. dus vandaar dat ik zei dat het me niets lijkt.. maar owkee, misschien dat ik toch iets kan doen om het toch te laten werken met inblaas in mijn geval?

Ik ga hoe dan ook een 1500m3 afzuiger/softbox nemen.. maar owkee.. ik bel anders (met de kennis die ik nu heb) ook even wat winkels op, want ik lees hier steeds tegenstrijdige dingen.. de ene zegt dat de filter hoger moet zijn dan de capaciteit van de afzuiger, en de ander zegt het tegenovergestelde, waarbij de ander weer zegt dat de capaciteit van de filter gelijk moet staan aan de afzuiger.. erg onduidelijk allemaal.

 

Eerst stond er op wf een mooi en leerzaam interview met de oprichter van Can Filters waarin dit precies uitgelegd wordt.

http://www.wietforum...an-can-filters/

Ik neem aan dat die vent meer van filters weet dan jij, ik of lostchild.

 

Growshops weten over het algemeen vrij weinig over de spullen die ze verkopen (op wat uitzonderingen na! bijv. tch en gcn). Ze zullen je dan waarschijnlijk een grotere filter aanraden, want grote filters zijn duurder.

Tnx voor de link man ;)

Ik kan hem alleen niet openen op de een of andere manier. Ik krijg dan de volgende melding:

Sorry, er is een fout opgetreden. Als je niet weet hoe je deze functie moet gebruiken, of niet begrijpt waarom je deze foutmelding hebt gekregen, probeer dan de help bestanden voor meer informatie.

[#10340] Je hebt geen rechten om deze topic te zien.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bottom line: Als je rekening houdt met de minimum specs waarbinnen een filter nog fatsoenlijk geur tegenhoudt, uit gaat van een goeie dosis drukval en ook nog eens grotendeels, zo niet altijd je afzuig gedimd laat werken, kun je er beter voor kiezen om een kleinere filter te kiezen. Dus 1000m3 filter op een 1500m3 afzuig.

 

Dit is het juiste leesvoer daarvoor:

 

http://www.wietforum...k-voor-dummies/

 

Bedankt voor die link. Daar ga ik morgen eens goed en uitgebreid voor zitten. Ik kwam toevallig een interessante koolstoffilter tegen:

 

https://www.trinacria.nl/klimaat-en-luchtbehandeling/luchtbehandeling/koolstoffilters/empire-filters/empire-classic-pro-1250ms-50cm-o250mm/C202_C292_C278_C279_P4616

 

Tesamen met deze softbox:

 

http://www.eurokweek.com/luchtbehandeling/afzuigers-in-box/silent-air-softbox/box-silent-air-1500-m3.html

 

Met deze combinatie kan de softbox tot 80% draaien en ongeveer op gelijke capaciteit draaien als de koolstoffilter is. Vermoedelijk zal de afzuiger tussen de 50% en 70% draaien. Doe ik hier goed aan op deze manier? Overigens zal ik morgen uitgebreid die link eens goed doornemen. Ben op dit moment zo stoned als een garnaal en neem de tekst erg slecht in me op B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

De inblaas mag natuurlijk nooit harder werken als de afzuiger, dan weet binnen een paar uur de hele buurt wat je uitspookt op zolder, kelder of vul je locatie maar in...

Inblaas maakt niet meer geluid als een afzuiger, is ook hetzelfde apparaat natuurlijk, echter gebruik je hem achterstevoren.

 

Edit: volgens mij heb je het afzuigverhaal wel aardig goed begrepen..

Edited by scirocco

Share this post


Link to post
Share on other sites

De inblaas mag natuurlijk nooit harder werken als de afzuiger, dan weet binnen een paar uur de hele buurt wat je uitspookt op zolder, kelder of vul je locatie maar in...

Inblaas maakt niet meer geluid als een afzuiger, is ook hetzelfde apparaat natuurlijk, echter gebruik je hem achterstevoren.

 

Edit: volgens mij heb je het afzuigverhaal wel aardig goed begrepen..

 

Ja precies, dat bedoel ik dus betreft het inblazen.. de Ecotechnics leidt toch een beetje een eigen leven, en zou niet weten hoe ik de inblaas daar op mee kan laten veren. Is zoiets uberhaupt wel mogelijk? Want zoals ik al eerder aangaf, dan valt inblaas voor mij per definitie al af..

En voor m'n eigen kennis: bestaat er ook een soort van softbox-inblazer? Vind mijn huidige Ruck160 niet enorm luidruchtig, maar het mag wel wat stiller voor mij.. of het nou voor het afzuiger of inblazen is..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik vind die ruck dingen ook te lawaaiig, heb er nog 2 in de stelling liggen voor noodgevallen maar denk niet dat ik ze ooit nog ga gebruiken (voor onze hobby tenminste)

 

Softbox als inblaas is geniaal... superstil!

Van de zomer draaide ik met een 1000m3 softbox als inblaas, gewoon meegeschakeld met de lampen en gaan met die banaan.

Stond gewoon op de vloer naast de tent met een slang eraan de tent in, temperatuur zakte 4-6 graden binnen in de tent, en er was op de benedenverdieping niks te horen, zelfs op de verdieping waar de tenten staan hoorde je er nada van...

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ruck is ruk qua herrie, een S-Vent buis is 10x stiller :whistle:

 

En vuistregel inblaas gebruiken:

50% van je afzuig en dat is dus het beste gemiddelde van die 50-70% op je Eurotechnics, je moet onderdruk zien te behouden en als je inblaas max 50% van je afzuiger is (met drukval etc) dan houdt je altijd die onderdruk en krijg je geen geurlekken en voer je verse lucht genoeg aan en maakt ook dat je de temperatuur (alleen al verschil slang inblazer via onder of boven de tent in) veel controleerbaarder hebt en stil met een softbox of een buisafzuiger in een box.

 

Je hebt nu ook die Iso Max dingen, een buisfan in demper.. kan je nog es een bocht in je slang leggen van zeg 45C zonder veel drukval, met een softbox kost je dat best wat aan debiet.

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb de inblaas gewoon op dezelfde dimmer/controller, dus die loopt altijd in verhouding mee met de afzuig.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...