Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

theo_bak

steenwol water geven

Recommended Posts

Systeempje ziet er goed uit :verrygood , graag wat meer foto.s tijdens de kweek genomen, en de resultaten.

 

Maar om terug te komen op het onderwerp watergeven, beurten van 1 minuut of 4 minuten maakt niet uit, dat hangt van de pomp af.

 

Zoveel water geven tot de bak druppeld en kijken naar je plantjes, ik had een hokje met een kleine pomp in het begin druppelde die harder dan aan het eind, resultaat de plantjes aan het begin waren dikkere toppen, dus meer water gegeven en ook de plantjes aan het eind gingen vooruit.

 

Als de plant zich goed voelt kan hij veel vocht verdampen en dus veel voeding naar de toppen brengen. je mag dan gerust hoog in je voeding gaan zitten.

 

Ander punt: Kun je het afval water opvangen bijregelen en hergebruiken???

leek me handig en je kunt wat meer water geven en spoelen.

 

:) ik hoor het wel

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je hebt water geven en water geven he!!!

minuten,uren,dagen wat mij betreft maar gaat het er niet om hoeveel water je de planten geeft?

de een kan in 1 minuut wel 5 x zoveel geven als iemand anders in 5 min.

Is dus toch afhankelijk van je systeem?

Zonder of met drukventielen bijv.

ik werk met drukventielen dus en er komt uit iedere druppelaar 20 ml per minuut

5 minuten per x= 100 ml per beurt

6 x per dag(12 uur) = 6 x 100 dus 600 ml per dag per plant.

gaat heerlijk hoor!!!

telkens drain na zo'n 3 /4 minuten.

aan de dames te zien zijn ze tevreden.hahhaha

Share this post


Link to post
Share on other sites
Spoelen is slecht, dat kan elke boer uit de tuinbouw je vertellen. In je matten zit namelijk een bacterieel bodemleven (o.a. de citroenzuurcyclus, magnesiumbuffer en een scala aan enzymen) voor de voedings UITWISSELING van de plant. De plant geeft bijna netzoveel stoffen terug aan je medium als hij opneemt. Deze stoffen zijn veelal nodig om een gezonde plant te krijgen. Spoel je deze weg dan zal de plant een stuk vatbaarder zijn voor ongedierte en de diverse schimmel en bacterie ziekten (zoals fusarium en algvorming). Als je niet spoelt hanteer je een drain van ongeveer 15%. In de praktijk: geef 8 voedingsbeurten tijdens je lichte periode. Een voedingsbeurt duurt todat je bakken allemaal druppelen. Altijd ok.

Dat wij in deze handel spoelen komt omdat de gemiddelde kweker te veel voeding geeft.

 

Als je minder spoelt en minder drain hebt kun je alsnog dezelfde ec in je matten behouden door een stuk minder voeding te geven .

 

De rol van bacteriën in het medium wordt vaak zwaar onderschat . Een plant heeft ze net als een mens nodig ! Zonder bacteriën in je darmen zou je dood gaan .

Leuk verhaal.... Alleen vreemd want ik doe het op NFT en druppel het hele uur door zo'n 600 liter. zonder medium........ Gaat goed! En nu?

Net als dat verhaal van waterwiet zeker...... (Broodje aap)

 

Groetjes

JanV

Share this post


Link to post
Share on other sites

Op hoeveel planten geef je die hoeveelheid water ? of op hoeveel oppervlakte ?

Recycle je het drainwater , of gaat het gewoon in de afvoer?

 

Het gaat niet om het medium materiaal zelf maar om alles wat in de voedingsoplossing zit rond de wortels , in je vat bevat je oplossing nog geen ballast stoffen of de juiste bacteriën e.d.

Het punt is dat je met veel minder voeding (ook omdat je het niet wegspoeld steeds ) tot betere resultaten kunt komen .

 

Voor een gezonde (medium)/oplossing zijn bacteriën van groot belang . Vandaar ook dat de enzymen preparaten veel worden gebruikt bij het kweken. Dus als je veel doorspoeld ,doe het dan in ieder geval met enzymen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

even een waarschuwing over spoelen met citroenzuur

in theorie schijnt dit beter te zijn, maar in praktijk is 't nogal link enwelhierom

 

citroenzuur bindt zich aan bepaalde voedingsstoffen die zich bevinden in resten in je vat, leidingen, of bepaalde enzymenpreparaten

die verbindingen werken ph verhogend :|

 

multienzym van H&G b.v. gaat NIET in combi met citroenzuur

ik heb 't geprobeerd en had op een gegeven moment een ph van 7.6 in m'n mat

maar ik lees hier dat 't met cannazym b.v. weer wel schijnt te kunnen

 

ik ben geen biochemicus dus kan 't niet prcies uitleggen maar kijk uit wat je doet

ik ben voor de zekerheid maar weer met ph- gaan spoelen

 

strkt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi

Ik kan je vertellen dat ik ook met drukregelaars werk en ik geef 2 tot 3 maal 200 ltr water per dag aan 220 plantjes de eerste 2 weken en laat de plantjes lekker groeien ik hergebruik het water uit mijn bak telkens weer dus ik meet telkens opnieuw mijn voedingswaardes van mijn drain water dan loop ik naar mijn computer en ga naar http://growguide.info en vul al mijn gegevens in dan krijg ik exact te zien wat ik aan voeding moet geven per dag dit werkt echt geweldigklik hier ;)

Let wel op dat het hier puur om de Canna voedingslijn gaat de booster maakt niet uit welke dat het is maar zorg dan wel dat je je aan het schema van desbetreffende fabrikant houdt anders kun je de plantjes ernstige schade toebrengen.

 

vriendelijke groet van een kwekertje. :rofl :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je hebt net een topic gebumpt uit 2004.

 

Als je onze huisregels even gelezen had, had ik deze handeling niet hoeven doen.

 

Efficientie van het modereren !!

 

Bij deze gesloten.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.

×
×
  • Create New...