Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Spongepot

3 Planten Met Bladproblemen

Recommended Posts

Ik doe inderdaad eerst de voeding en dan afzuren. Maar na het afzuren controleer ik altijd nog even de PH waarde, welke altijd rond de 6.0 is. Misschien geen logische volgorde, maar doe ik het dan ook fout? Want ph 6 lijkt me toch gewoon 6?

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja, je hebt helemaal gelijk, ph-6 is gewoon ph-6.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

haha maar wat moet ik nu doen? Wel of niet afzuren met guano voeding? Want als ik eerst de EC erin doe en vervolgens niet afzuur, zit ik met een veel te hoge PH waarde (rond de 6.9). Mijn kraanwater is ruim 7.2 PH. Guano voeding met kraanwater maakt niet ineens 6 PH..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niet aanzuren.

Met biologische voeding werkt het wat anders.

Google maar eens wat daarover.

Poldergrower heeft er vast ook wel wat informatie over.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

ok, dus ook al krijg ik een waarde 6.8PH, ik moet niet afzuren?

En begrijp ik goed dat de voeding van Canna (Terra en Flores), gezien dit bio is, wel afgezuurd kan worden?

Ik dacht namelijk altijd dat als ik voeding geef, en het water+ec een waarde heeft van 6.8, dit veel te hoog is en de planten hier niet goed op reageren. Maar dat is dus met Guano anders begrijp ik..

 

Ik ga overigens over twee dagen de boel overpotten. Denk dat ik ze dan even een flinke scheut water mee ga geven om even af te spoelen. Of kan ik dat het beste zo snel mogelijk doen? (dus voordat ik ga overpotten).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Inderdaad, met die Guano voeding niet aanzuren.

 

Canna en dergelijke zijn minerale voedingen, daarbij zuur je wel aan.

 

Niet de planten verzuipen he.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beste spongepot

Bijna alle biologische voeding is bio/mineraal wat betekent 98% organisch en 2% chemisch. Dat kun je afzuren en word ook geadviseerd of je zuurt dit niet af en zoals Dries de alga lijn van Plagron gebruikt zie je dus dat die voeding wel afzuurt van ZICHZELF,

Waarom? Omdat daar een stukje chemie inzit wat het zuurder maakt en dus afzuurt. Duidelijk? Dat maakt het ook bio/MINERAAL.

Dit geld voor canna bio, plagron alga en bac biologische lijn en ghe voeding ( behalve de bio sephia )

 

Guanokalong is 100% organisch zonder enige toevoeging vandaar dat je niet moet afzuren want je creeert juist een goed bodemleven/gestel daardoor wat je planten juist ten goede komt.

Het bodemleven reguleert zelf de pH waarde ook al is je kraanwater pH 8.0.

 

Poldergrower

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik wil jullie heel erg bedanken voor deze belangrijke informatie! Ja, het is me helemaal duidelijk zo! Ik ga dit uiteraard gelijk toepassen. Ik zal soiewso elke week even een foto posten hoe het met de dames gaat! :) :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb je misschien wat foto's van je planten hoe ze er nu uitzien?

 

Poldergrower

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey Poldergrower,

 

Dat heb ik zekers :) En enorm bedankt voor je tips! Hieronder kun je zien dat de plantjes enorm gezond zijn. Ze komen niets tekort. Ik vind de voedingslijn van Guanokalong echt geweldig. Naast de aarde, groei en bloeivoeding, zal ik vanaf morgen eens in de week ook de smaakversterker geven. Erg benieuwd hoe dat gaat zijn. Wat ik voorderest nog wil benadrukken; dit is mijn eerste binnenkweek ooit! Uiteraard weleens outdoor gekweekt, echter komt er indoor natuurlijk veel meer op je af. Erg benieuwd wat jullie van mijn setup vinden. Ik ben echt enorm lang bezig geweest om alles te krijgen zoals het nu is! Ik hoor graag feedback, want ja.. ik ben nog steeds lerende :) Enige probleem wat ik op dit moment nog wel heb is de temperatuur. Ik gebruik een Ecotechnics fancontroller, wat ik erg fijn vindt werken! Ik draai in de nachturen. Eerst gaf hij max. 37 graden aan. Heb toen een afdakje voor de sensor gebouwd. Nu geeft hij 32 graden aan (en het is nog niet eens zomer!!). Daarentegen, er staan wel 3 monster LED lampen te branden :D Wietplanten staan er overigens wel om bekend dat ze tegen behoorlijke temperaturen kunnen, dus erg veel zorgen maak ik me er niet om, maar ik denk dat ik tegen de zomer wel echt een airco moet kopen. Met de LV heb ik overigens geen problemen. Deze heb ik continu goed onder controle. Ze staan nu al 11 dagen op 12/12 en de eerste bloeitekenen zijn in zicht. Erg fijn om te zien!

 

1

2

3

4

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nou dat is toch een aardig verschil met toen je afzuurde en nu niet meer....wat is jou pH waarde uit de kraan? Dat is het mooie van bodemleven dat je pH gereguleert wordt en jezelf niks aan hoeft te doen.

Zelfs niet als je gewoon kraanwater geeft zonder voeding of toevoeging. En kijk nu eens hoe je planten erbij staan onder led! Ik zou niet zeggen dat dit je eerste x is zo op het oog.

Wat voor soort heb je staan want ze gaan aardig de lucht in, ze kunnen wel iets meer koelte gebruiken? Ik dacht dat led niet zo heet werd toch?

 

Hou ze groen en maak morgen eens een foto vlak voor de discolichten aangaan?

 

Poldergrower

Share this post


Link to post
Share on other sites

De PH waarde uit de kraan is ongeveer 7.1. Dus met de Guanokalong aarde hoef ik mijn kraanwater ook niet meer af te zuren? Hahaha, en dat terwijl ik een dure Hanna PH meter had gekocht :P

Ze gaan inderdaad aardig de lucht in, maar dat komt ook omdat ik ze 4/5 weken heb laten voorgroeien en ze in 18 liter potten heb staan. Gezien de hoeveelheid lampen en de oppervlakte, kan dit makkelijk. Ik hoop op een 50gr per plant (droog). Gezien dit mijn eerste indoorkweek is, heb ik allemaal verschillende soorten genomen. Puur om te kijken met welke ik het prettigst uit te voeten kom. Heb zowel indica's alsmede sativa's staan, dus moet er wel rekening mee houden dat de een sneller afbloeit als de ander. Ik heb 6 amnesia hazes staan, 2 silver haze, 1 hawaiian snow, 1 pineapple chunk, 1 mazar, 1x liberty haze en 1x candy kush. M'n volgende kweek wil ik wel een stuk korter houden met planten die snel bloeien, hoewel de haze soorten me daarentegen wel enorm aantrekken.

 

Over de LED lampen. Het klopt, deze worden minder warm als HPS. Ik denk dat dat ook wel het enige voordeel is, want zuiniger als HPS is het niet. Als ik zo de verhalen lees wat de temperatuur in een tent wordt met 2x600w hps... Ik heb 3 Mars Hydro's staan. Volgens de fabrikant gaat het om 2x 1200w en 1x 700w, maar wil je het daadwerkelijke verbruik weten, dan moet je dit delen door 2. Dus effectief heb ik 2x600w staan plus 1x350w (actual power draw). Als ik 1 lamp uitzet, dan knalt mn temperatuur terug naar de 27/28 graden. Als alles uit staat, houdt ik hem dankzij de Ecotechnics op de 25/26 graden, zodat de temperatuur niet meer als 10 graden zakt. Zonder de Ecotechnics zou hij naar de 21 graden terugknallen.

 

Ik zal morgen eens een mooie groene foto maken :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beste iedereen,

 

De dames zitten nu in week 5 van de bloei. Alle planten gaan nog steeds als een trein en zien er mooi donkergroen uit, echter treed er bij 1 plantje problemen op (zie afbeelding). Ik geef sinds kort in plaats van 1x 1.6 ec voeding per week nu 2x 1.2 ec voeding per week en de dames lijken dit wel lekker te vinden. Behalve dus bij deze ene plant. In het begin dacht ik dus dat het daaraan zou kunnen liggen. Echter schoot me gisteren iets (denk ik wel iets belangrijks) te binnen. Alle planten staan in Guanokalong aarde, behalve deze ene plant. Ik had niet genoeg meer en dacht 'nou, laat ik de proef maar eens op de som nemen, en deze ene plant in goedkope aarde van 1 euro leggen'.

 

Tot nu toe is hij echt erg goed gegaan, tot en met nu dus. Ik geef deze plant, net als elke andere plant de Guanokalong voeding mee. Minerale voeding bevat NPK, echter bevat de Guanokalong voedingslijn NK, en mist dus de Fosfor, welke normaliter wordt aangevuld door de Guanokalong aarde zelf. Maja, gezien ik voor dit plantje goedkoop aarde heb gebruikt, krijg ik uiteraard het vermoeden dat mijn plantje dus Fosfor tekort. Als je goed kijkt, zie je dus dat de onderkant en rechtsboven lichtgroen/gelig aan het worden zijn. De linkerkant van de plant is nog mooi donkergroen. Wat denken jullie? Ziet dit eruit als een plant die Fosfor mist? Moet ik hier aparte/losse Fosfor voeding voor bijkopen? Of zijn er ook andere stoffen die ik moet aanvullen, gezien dit plantje in uber goedkope aarde staat? Met de Guanokalong lijn kweek ik organisch, maar ik neem aan dat ik met dit goedkope aarde niet organisch kweek en het dan anders moet behandelen?

 

In dit stadium geef ik ze 1 keer per dag water mee. Dit doe ik een uur nadat de lampen aan zijn gesprongen. Ik merk ook dat ze het nodig hebben, gezien sommige bladen beginnen te hangen. Nadat ik ze een waterbeurt heb gegeven, staan de bladen binnen een mum van tijd fier omhoog. Dus teveel water kan het niet zijn. Te weinig krijgen ze naar mijn inziens ook niet.

 

Zie jullie antwoorden graag tegemoet. Dit is mijn eerste binnenkweek, dus ben nog lerende :)

 

10

11

9

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Spongepot

 

Ten eerste, ze zien er echt perfect uit voor je eerste x en je moet onthouden dat als je organisch kweekt je je planten leert lezen naar verloop van tijd. Deze ene plant heeft idd fosfor tekort, daar waar de rest het gewoon uit de aarde op kan nemen, je kunt er wat guano poeder over de aarde top dressen en na t wateren zakt het poeder vanzelf in je bodem, als je er wat eerder aan gedacht had kon je dit ook verhelpen door al guano door je aarde/lightmix te mengen maar aarde van een euro blijft lastig (is wel erg goedkoop).

Dus wat guano poder over de aarde verdelen en gewoon water geven naar behoren, of ze stopt met vergelen is nog maar de vraag want het zet aardig door.

 

Succes man

 

Pg

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey Poldergrower,

 

Bedankt voor je antwoord! Is dat het opwaardeerspul waar we het laatst over hadden? NPK 1-10-1? Denk je dat het bodemleven dit op tijd zal corrigeren? Vroeg me namelijk af of het in zo'n geval niet beter is om b.v. mono voeding erin te gooien zodat de plant gelijk de voeding opneemt, zoals Canna Fosfor? Of verstoor ik daar het bodemleven alleen maar mee? :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oei oei, dames wakker maken terwijl ze liggen te slapen.. Is dat wel een verantwoord idee? :)

 

Lampen uitdoen, fotos maken en dan weer aanzetten natuurlijk :rofl

Share this post


Link to post
Share on other sites

Inderdaad, daar verstoor je het bodemleven mee omdat dat op basis van chemie is. Beter gewoon de guano poeder gebruiken die van 1-10-1 en dat verdelen over de aarde, je bodemleven pakt het meteen op.

 

Pg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Super man, ik ga er gelijk werk van maken! Enorm bedankt Poldergrower!

 

 

Oei oei, dames wakker maken terwijl ze liggen te slapen.. Is dat wel een verantwoord idee? :)

 

Lampen uitdoen, fotos maken en dan weer aanzetten natuurlijk :rofl

 

Ga ik ook eens bij mn vriendin proberen. En dan met een flinke flits op mn camera. Wordt lache joh! :D

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Even een update:

 

Nu een week later staat dat ene plantje er weer helemaal top bij! De ene helft die licht verkleurd was, is inmiddels een stuk donkerder geworden van kleur. Helemaal herstellen zal het blad niet doen, maar het ziet er enorm gezonder uit. Fosfor was precies wat ze nodig had! Je ziet duidelijk dat ze er weer zin in heeft en is de afgelopen dagen flink wezen opzwellen :)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat is mooi om te horen Spongepot.

 

Na de kweek gewoon opwaarderen met guano en weer vers van start.

 

Hou ze groen!

 

Pg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey,

 

Een paar andere planten van me beginnen steeds geler te worden en volgens mij gaat er iets niet helemaal goed. Ik heb 3 foto's genomen met verschillende bladeren. Elk blad komt van een andere plant. Uiteraard is niet de gehele plant geel, maar het wordt wel steeds geler. Nu moet ik wel iets bekennen; elke zondag geef ik ze voeding. Normaal geef ik ze 1.6 EC mee (guano kalong bloei), echter had ik vorige week zondag de stoute schoenen aangetrokken en maar eens 2.0 EC meegegeven. Ik dacht, ze zijn lekker aan het bloeien, ze kunnen vast wel iets extra's gebruiken. Nu weet ik niet hoelang het duurt voordat de aarde de plant voedt (ik kweek organisch), maar kan het zijn dat de aarde pas na 4-5 dagen de sterke voeding die ik had gebruikt aan de plant heeft gegeven? Want pas na 4-5 dagen nadat ik de sterke hoeveelheid van 2.0 EC had meegegeven, begonnen sommige delen steeds geler/licht-groener te worden. Of denken jullie dat er (ook) iets anders aan de hand kan zijn, afgaande van de afbeeldingen?

 

Ik heb vandaag maar even voor de zekerheid geen voeding meegegeven en kijk even aan hoe ze daarop reageren. Ik bedoel, meestal als je bladproblemen ziet gaat het om een voedingstekort, echter hebben mijn plantjes altijd heel trouw hun voeding gehad. Ze zitten in guano kalong aarde, wat gewoon voedingsrijk is. Moet er wel bij zeggen dat deze kweek wel langer heeft geduurd dan eigenlijk de bedoeling was. Ik heb ze 3-4 weken laten voorgroeien, waarbij ze nu in week 7 van de bloei zitten. Lijkt me niet dat ik de aarde moet opwaarderen met fosfor, gezien de langere ronde? Zie mijn vorige posts in deze thread als je wilt weten waarom ik heb over fosfor heb :) Ik ben erg benieuwd naar jullie mening!

 

11

22

33

Share this post


Link to post
Share on other sites

Afhankelijk van je pot maat is 3/4 weken voorgroei en 7 weken bloei is gewoon normaal als je dan wat herfst ziet komen,

als de temperatuur niet te koud is geweest?

 

Geel blad vanaf onder is niks ernstigs gewoon ouderdom en 2.0 een x maakt niks uit.

 

De planten doen er 2/3 dagen over om het op te kunnen nemen.

 

Succes man!

 

Pg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey Poldergrower,

 

Bedankt voor je antwoord! Dat is het hem juist, het gaat niet om de onderste bladeren, maar die van het midden. Bij sommige begint ook de bovenkant te verkleuren. Er schijnt genoeg licht op die bladeren, dus waarom ze gelig worden is mij een raadsel. De lamp staat er ook niet te dicht op.

 

Dat van die temperatuur zet me wel aan het denken. Nu is het wanneer de lampen aan staan 27 graden, en wanneer ze uit staan 22 graden. Echter krijg ik de temperatuur mooi op 27 graden door de aanvoer van koude lucht van buiten aan de hand van 3 passieve inlaten/buizen (160mm). De buizen staan niet direct op de planten gericht, hoewel ze aan de linkerkant van de tent ook weer niet ver van de planten af staan. Aan de linkerkant heb ik twee passieve buizen. Een aan de onderkant en een wat meer aan de bovenkant. In de linkerkant van de tent is het het ergst. Aan de rechterkant van de tent heb ik ook een buis (1 stuk), waarbij het daar een stuk beter met de planten gaat. Hmm.. misschien dat dat het is. Wat zou ik daar tegen kunnen doen? Ik moet die buizen toch op de een of andere manier in mijn tent krijgen..

 

Wat ik overigens ook doe, is wanneer de lampen uit gaan, een supermarkt tas in de buizen doen zodat er geen licht doorheen gaat. Ik bedenk me nu; loop ik nu niet het risico dat er nu onvoldoende verse lucht binnenkomt? Kan dat ook voor dit soort problemen zorgen? Ik heb ooit al weleens geprobeerd een panty eroverheen te doen, maar merk dat de zuigkracht hierdoor veel minder wordt en de temperatuur daardoor oploopt als de lampen aan staan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@spongepot: Je kan de slangen voor de passieve inlaten ook in een S bocht neerleggen of ophangen. Op deze manier kan er wel verse lucht doorheen worden gezogen maar er kan geen licht vanaf buiten naar binnen schijnen.

 

En een supermarkt tas in je passieve inlaat proppen is niet de bedoeling. Zo krijgen de planten geen verse lucht en je tent wordt behoorlijk vacuüm getrokken. En een panty eroverheen is niet om het licht tegen te houden maar is voornamelijk om er voor te zorgen dat er geen vuil/beestjes naar binnen worden gezogen.

 

Je zegt dat je de verse licht direct vanaf buiten haalt. Dat lijkt me veel te koud(winter) voor de plantjes dat vinden ze niet fijn. Je kan de verse lucht gewoon vanuit de ruimte zelf halen. En de warme(oude) lucht blaas je het liefst wel gelijk naar buiten.

 

Als je met deze koude buiten temperatuur moeite hebt om je temperatuur laag te houden als de lampen aan staan is de kans groot dat je afzuiger niet genoeg capaciteit heeft.

 

Hoe groot is je afzuiger?

 

Gr klaver :)

Edited by klaver90
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey Klaver!

 

Het probleem is inderdaad dat de afzuiger een te lage capaciteit heeft, namelijk 500m3. Ik heb er 3 led lampen in staan. 2 led lampen hebben een daadwerkelijk vermogen van 550watt, en de andere daadwerkelijk 330 watt. Dat is een slordige 1400 watt. Na deze oogst zal ik een 1500m3 aanschaffen. Tot die tijd had ik gehoopt om het McGyver-ish op te lossen haha. Als ik de verse lucht van binnen haal, ben ik bang dat de temperatuur in de tent teveel zal oplopen (richting 32 graden). Maar aangezien de lucht buiten te koud is, zal ik inderdaad toch een oplossing moeten bedenken. Afzuigen naar buiten toe doe ik liever niet. Beetje bang dat de blauwe ratten wat kunnen zien.

 

De lucht haal ik via een kleine zolderraampje naar binnen. 2 buizen hangen binnen, zo'n 20cm van het raam vandaan. De slangen hangen dus niet naar buiten. Het raam zet ik wanneer de lampen aan staan open, en wanneer de lampen uit gaan, dicht. Aangezien het om een klein zolderraampje gaat, is mijn zolder al gauw 23 graden (erg goed geïsoleerde woning) wanneer het raam open staat. Laat staan als ik hem dicht doe.

 

Uiteraard zitten er geen plastic zakken in de buis als de lampen aan staan, maar zal ze er dan inderdaad ook uit houden als de lampen uit staan. Dat met die s-bocht heb ik al weleens geprobeerd, maar ik zie dan toch een klein beetje licht schijnen, als ik in het donker in de tent sta. Hoe weinig het licht ook is (want veel is het niet), ik ben er toch een beetje bang voor. Is het anders niet een idee om de binnenkant van de buizen (in de tent) zwart te verven met een spuitbus? Het gaat om combi-connect slangen.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...