Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

oude rocker

Arduino Meet En Stuur Project

Recommended Posts

@Hannesh

 

Goh, ik heb nog helemaal niet gereageerd op jou reaktie..

 

Ja ik heb wel de intentie, om mijn uitgewerkte projecten te delen.

Vandaar ook een beetje dit topic.

Heb nog steeds het idee, dat ik het wel een keer ga snappen en er handig mee ga worden en dan dus ook vanalles en nog wat te kunnen maken.

Niet alleen kweek gerelateerd..

 

De rest van jou bijdrage, snap ik nu nog geen reet van.

Maar wellicht, dat ik over enige tijd het wel ga snappen/lezen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik gebruik meerdere Arduino's zodat ze ieder hun eigen ding kunnen doen. Ik monitor bijvoorbeeld de LV in de weckpotten als ik aan het curen ben. Dat hoeft op zich niet te hangen aan de datalogger van de kweektent. Is gewoon een los apparaat zal ik maar zeggen.

 

De fan controller, water niveau regelaar en pH regelaar zijn ook "apparaten" die los van de datalogger kunnen functioneren.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja...

Zo begrijp ik dat..

Dus wat op een locatie gebeurt, doe je op 1 bord.

En loggen is idd wat anders dan sturen, dus dat gaat er ook wel in..

Maar, dat kan op 1 toch?

 

Verder, ben ik ook met de door jou aangedragen bibliotheken, nog geen sikkepit op geschoten.

Ik vind ze ook vrij complex, in vergelijking met het laten knipperen van een led..

 

En in die simpele probeersels, kon ik nog wel begrijpen wat er gedaan wordt, maar nu niet meer.

Misschien wil ik wel iets te veel te snel?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, voor het aansturen van een kweektent kun je met een enkele Arduino wel toe. Dat doe ik ook. Zeker aan een Mega kun je ene hele zooi sensoren hangen.

 

Die bibliotheken hoef je ook niet te begrijpen. Die moet je gewoon installeren en gebruiken :)

 

De voorbeelden zou je wel moeten begrijpen inderdaad. Anders wordt het lastig om uiteindelijk zelf iets te kunnen programmeren.

 

Krijg je die klok wel aan de praat als je die video volgt? Je moet alle stappen volgen en dan zou het toch moeten werken. Indien niet dan ben ik benieuwd waar je op stuk loopt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het is nu weer rustig hier,

dus ga ik er nu even weer voor zitten.

Morgen late dienst, dus het kan nog wel..

 

Ps. korte update in mijn kweek verlag. Wordt ik ook al niet vrolijk van.. :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

na de eerste installatie:

Deze stap dus:

gallery_38152_18026_162646.jpg

 

Als ik dan op verifieer druk,

krijg ik onder in:

deze fout melding.

 

Arduino: 1.6.2 (Windows 7), Board:"Arduino Mega or Mega 2560, ATmega2560 (Mega 2560)"

 

SetSerial.ino:36:75: fatal error: Streaming.h: No such file or directory

 

compilation terminated.

 

Fout bij compileren.

 

Voorzover in weet, verteld hij me nu dus, dat er in regel

36 en 75 een fout staat,

namelijk dat Streaming.h niet bestaat.

 

Als ik daar dan op Google, dat verteld me dat, dat dat eigenlijk standaard mee komt, met het installeren van de Mega??

 

Nog even ter info,

Ik heb het bordje gedeïnstalleerd

en omnieuw geïnstalleerd met versie april03a Arduino 1.6.2

Edited by oude rocker

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oh, ik had alleen die TimeRTC geprobeerd en die had alleen die 2 bibliotheken nodig. Dat SetSerial voorbeeld gebruikt inderdaad ook nog de streaming bibliotheek. Die vond hij blijkbaar nodig om makkelijk commando's te kunnen ontvangen over de seriele poort.

 

Maar goed, als je die wil proberen dan moet je inderdaad ook de Streaming bibliotheek nog installeren. Waar je die vandaan haalt staat aan het begin van het voorbeeld (achter de inculde van de bibliotheek).

 

Je zal ook de baud rate wel weer aan moeten passen, want die staat op 115200 ipv 9600. of je moet in de seriele monitor even onderaan die hogere baud rate kiezen.

 

Ander voorbeeld is deze:

http://www.freetronics.com.au/pages/rtc-real-time-clock-module-quickstart-guide

 

Al vinden die het helaas nodig om een eigen I2C bibliotheek te gebruiken.

 

Dit is wel een uitzondering hoor. Normaal gesproken hoef je niet zoveel moeite te doen om een simpel voorbeeld aan de praat te krijgen :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

He gelukkig dan maar.. van die uitzondering..

Ik begon al aan me zelf te twijfelen. :)

 

Okay.

Dan ga ik nu nog een keer die TimeRTC proberen. Ik denk, ik zal exact het filmpje uit jou post volgen.. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tataaa..

Ik heb tijd.

Nog wel de verkeerde, dus nu nog ff uitvogelen hoe ik dat in deze bibliotheek goed set

Share this post


Link to post
Share on other sites

...ik ben zelf ook volop aan het experimenteren, al is het wel "droog oefenen", ik volg jullie dus vol interesse,, ga zo door!

 

:verrygood

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je de bibliotheken uit die Youtube clip hebt gebruikt dan kun je gewoon de datum en tijd intikken op de seriele poort.

 

In de voorbeelden staat ook altijd wel ergens vermeld hoe je de klok kunt instellen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik wordt er al wat beter in.. :)

 

Ik heb de klok op tijd kunnen krijgen en ook nog de temperatuur er bij..

 

Echter de batterij, (nagelnieuw) die houd het kennelijk nog niet vast??

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ha mooi :)

 

Ja die temperatuur was ook wel geinig. Een klok die niet alleen weet hoe laat het is maar ook hoe warm :likken:

 

Batterijj werkt bij mij wel. Heb je die diode eraf gewipt? Al zou dat ook niet echt uit moeten maken.

 

Heb je een multimeter? Dan kun je op de pinnetjes op de andere kant van de print even meten of de spanning van de batterij wel binnenkomt. Ik bedoel die twee grote pinnen die aan de chip kant zitten. Dat zijn de pinnen waar de stroom van de batterij binnenkomt. Als de batterij er bijvoorbeeld niet goed in zit dan meet je daar geen spanning.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik durf het bijna niet te zeggen...

 

Maar die klemmetjes,,,

Die had ik omhoog gewipt en boven op de batterij geklemd.

Dat weer onderin en nu is het goed... :)

 

Maar los daarvan,,

Wel weer een hoop geleerd.

Ook weer met het instellen van de juiste tijd en hoe die dan vast gehouden moet worden,

 

Want de eerste paar keren, zette hij telkens de tijd weer terug op mijn instel temp.

Maar na enige beweging in mijn grijze massa, bedacht ik, dat ik de bibliotheek,

een 2e keer moest uploaden, waarbij ik dat de tijd instellingen weer commented moest zetten.

En dat was de key..

Edited by oude rocker

Share this post


Link to post
Share on other sites

Goed.

Na veel gepruts, is het me dus gelukt om temperatuur/hygrometers (DHT22) aan de praat te krijgen.

De 2e stap was om de RealTimeClock (RTC) werkend te krijgen en is nu dus ook gelukt.

 

De volgende stap wordt, deze 2 aan elkaar te "lussen"

Waardoor ik realtime metingen kan gaan doen met de DHT22.

Edited by oude rocker
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, nou moet je inderdaad die twee voorbeelden samen voegen. Dan kun je de tijd plus de temp en LV op een regel printen en dan ben je qua datalogger al een heel eind :)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

...ben momenteel bezig met de "bekabelde infrastructuur" vooruitlopend op m'n Arduino project... :)

 

Denk dat het voldoende is om naar elke pot 1 utp kabel te leggen; dan kan ik sowie hygro en temp per plant, en later evt ook gewicht gaan monitoren...

 

8 aders per pot lijkt me voorlopig wel afdoende... ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je spullen met I2C interface gebruikt heb je maar 4 draadjes nodig en dan kun je er een hele zooi sensoren op aansluiten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

4 aders per pot dan, neem ik aan...?

 

Zojuist kwam ik dit tegen:

 

De I2C-bus is een tweedraads dataverbinding tussen een of meer processoren (masters) en speciale periferiecomponenten (slaves). Al deze componenten zijn op dezelfde bus aangesloten en hebben elk hun eigen unieke adres. Adressen en data worden via dezelfde lijnen verzonden. De I2C-bus maakt een uiterst eenvoudige verbinding mogelijk tussen vele IC's, waarbij uitbreidingen achteraf probleemloos kunnen worden gerealiseerd.

Op de I2C-bus kunnen alle IC's worden aangesloten die het speciale busprotocol beheersen. Naast RAM-, EEPROM- en poort-IC's, MQ-en D/A-omzetters en timers zijn dit vele speciale IC's zoals displaydrivers of IC's voor de televisietechniek. Al deze IC's kunnen zonder meer via twee aansluitingen van de parallelle poort van de PC worden aangestuurd. Wanneer we bereid zijn een paar extra onderdelen te gebruiken kunnen we de IC's ook via de seriële poort aansturen

 

UTP heb ik in overvloed, dus in het "ergste" geval heb ik dus 4 aders over ter redundantie... ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Overigens baal ik ervan dat er via marktplaats vrijwel uitsluitend allerlei handelaren te vinden zijn... :(

 

Ben voornemens deze te bestellen:

 

http://www.marktplaats.nl/a/hobby-en-vrije-tijd/elektronica-componenten/m904989706-arduino-electronic-kit-met-uno-r3-compatible.html?c=3c1f5dcc18d02a99040ca8de656940d2&previousPage=lr

 

met de mega ipv. uno... ;)

Kan ik hiermee voorlopig uit de voeten?

Is het erg dat het een "namaak" (mega-compatible) is?

Share this post


Link to post
Share on other sites

I2C is dus een "bus". Je sluit dan alle sensoren aan met slechts 4 aders. Maar goed, niet alles is verkrijgbaar met I2C.

 

Die waterdichte thermometers gebruiken zelfs maar 3 aders (1 wire protocol) en ook daarvan kun je er een hele zooi van aansluiten.

 

Ik koop zelf meestal mijn spulletjes via AlieExpress. Duurt wel 2 tot 4 weken vorodat het binnen is, maar ze hebben daar echt alles en de prijzen zijn ook een stuk lager.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

mooi! :tu

 

misschien moet wietefras eens een bijscholing organieseren voor de geitreseerden :dribble:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...