Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
smokey23

Schakelbord Aansluiten.

Recommended Posts

Beste mede kwekers

 

Ik zit met het volgende probleem ik heb een schakelboord maar weet niet hoe ik mijn stroom erop moet zetten. Ik heb een draad met bruin, blauw en geelgroen. Ik kan wel 1 groep aanzetten maar niet alle tegelijk. Heeft iemand raad

Share this post


Link to post
Share on other sites

ben ook wel benieuwd wat er nu eigenlijk bedoelt wordt, dat draad zal waarschijnlijk naar je lamp moeten en als je aardlek springt als je alle groepen aanzet heb je waarschijnlijk sluiting.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb wel raad, lees je gvd eerst eens in voordat je met stroom gaat kutten! :rtfm:

Share this post


Link to post
Share on other sites

dont monkey with electricity.

Serieus kijk uit, veiligheid moet voorop staan. en dat begint met kennis van zaken.

Als je in de buurt woont wil ik wel een keer kijken/helpen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De bruine draad is de fase-draad (L), de blauwe draad is de null-draad (N), de groen/gele is de aarde-draad. Zorg altijd dat je schakelbord gezekerd is voor de veiligheid. Gebruik overal adereindhulsjes en de juiste draden (diameter).

 

Als in de groepenkast een installieautomaat uit schakeld heb je waarschijnlijk ergens kortsluiting. Als de aardlekautomaat uit schakeld heb je ergens kortsluiting en/of een lekstroom, indien dit het geval is moet je uitkijken want dan bestaat er een kans dat apparaten (in jou geval waarschijnlijk schakelbord) die niet goed ge-aard zijn onder stroom staan, en een schok van 230V overleef je wel maar het is geen fijn gevoel. En brand wil je ook niet hebben. Als je niet weet welk apparaat er problemen geeft moet je van alle apparaten op die groep de stekkers eruit halen en dan 1 voor 1 terug stoppen en kijken bij welke hij eruit klapt. Je mag een 16amp installieautomaat belasten tot maximaal 3680Watt en het liefst blijf je er nog een stuk onder.

 

Als je een foto plaatst is het makkelijker te beoordelen. En laat je kweekje niet alleen zolang je elektriciteit problemen heb.

 

succes:)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Overal adereindhulsjes is niet meer nodig. met de huidige generatie veerklem-verbindingen is het zelfs beter om geen adereindhulsen te gebruiken.

Als het mogelijk is moet je gebruik maken van veerklemverbindingen, deze trillen niet los.

dus veel veiliger omdat iedereen weet dat de meeste brandjes ontstaan door overgangweerstanden. (slecht aangedraaide of losgetrilde verbindingen)

en natuurlijk altijd op de juiste diameter letten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

goeie tip herbe. Maar ik ga er vanuit dat hij vsa's, contactdozen, relais enz. op ze schakelbord heeft, en die zijn meestal uit gevoerd met schroefklemmen. En dan zijn adereindhulsjes wel belangrijk.

Share this post


Link to post
Share on other sites

dont monkey with electricity.

Serieus kijk uit, veiligheid moet voorop staan. en dat begint met kennis van zaken.

Als je in de buurt woont wil ik wel een keer kijken/helpen.

 

 

hehe dit vind k ook wel een hele goeie ... geeft ook echt vertrouwen met je 13 posts.. sorry hoor ongetwijfeld dat je oprecht bent ... maar met deze hobby praten we zo min mogelijk over de hobbie en vertrouwen we veelal alleen onszelf en dan zeg jij ... ohhhhh ik kom wel even langs .... :rofl :rofl

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey jongens,

 

ja sorry lukte niet om een foto te plaatsen, het is gelukt trouwens.

Ik heb het door een elektricien laten doen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...