Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
RadoN

capaciteit afzuiger

Recommended Posts

hallo

 

ik heb dus een 1.2 x 1.2 x 2 meter kast gebouwd en is al af. Nu zouk graag wille wete wat voor afzuiging ik nodig heb??

 

ik heb ergens gehoord dat de fformule om dit te berekene lxbxhx30 is ?? klopt dit??

 

want dan komk ik aan 1.2x1.2x2x30 en dan is dit 86.4m³ en dit kan toch niet kloppe ofwel??

 

thx op voorrand

 

RadoN

Share this post


Link to post
Share on other sites

in dat geval zouk een 1200m³ nodig hebben omdat ik 2x 600 Watt heb is dit juist??

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja dat zou moeten kloppen.

 

Meschien zou je een iets grotere afzuiger kunnen nemen met het oog op toekomst plannen maar ook omdat je de afzuiger dan niet op volle toeren hoeft te draaien (traploos regelen) dus minder geluids overalst wegens de over capaciteit.

 

 

Zeg ik het zo goed jongens :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

de lucht in je kamer moet zo'n 30 x per uur worden ververst. Zo staat het ook aangegeven op de afzuigers. een afzuiger van 2400 kub kan een ruimte van 2400 kub dus in 1 uur van verse lucht voorzien. tel dus het aantal vierkante meters van je hokje, dat getal keer 30 en kijk dan op welke afzuiger je uit komt...

Share this post


Link to post
Share on other sites
de lucht in je kamer moet zo'n 30 x per uur worden ververst. Zo staat het ook aangegeven op de afzuigers. een afzuiger van 2400 kub kan een ruimte van 2400 kub dus in 1 uur van verse lucht voorzien. tel dus het aantal vierkante meters van je hokje, dat getal keer 30 en kijk dan op welke afzuiger je uit komt...

(t zijn kubieke meters, geen vierkante :D )

maar dat is dus niet genoeg zoals je ziet. hij zou dan aan 100 m³ genoeg hebben voor zijn hokje. Maar dat wordt dus al snel te warm

Share this post


Link to post
Share on other sites

met 2 lampen zou ik een 1500m3 halen, en daar een dimmer tussenzetten, zodat ie op 2/3 draait.....lekker rustig

 

die formules die werken a.d.h.v inhoud....en dat is fout....dan zou ik met m'n hokje van 15m3 (x30) maar 450m3 nodig hebben......en da's veel te weinig voor 3x600 !!

Share this post


Link to post
Share on other sites

mm idd

 

thx voor al de info maar ik e nog niet veel geld en het is nu toch winter ik zou nu graag et minimum afzuiger kope en dan volgende kweek met een goede 1500m³ beginne

 

maar nu is men vraag wat heb ik minstens nodig om te temp neer te houden in men 1.2x1.2x2m kot

 

Grtz,

 

RadoN

Share this post


Link to post
Share on other sites

minimaal 600-800....maar 't ligt er ook een beetje aan of je aanzuiging hebt, hoeveel, en van welke temperatuur !

 

als je geen aanzuiging hebt zou ik minimaal 1000m3 nemen

Share this post


Link to post
Share on other sites

eb geen aanzuiger (maar die komt er zodra er geld is :D)

en voor de temp is et van buiten dus . . et word weer kouder dus . . .

Share this post


Link to post
Share on other sites

als je de lucht van buiten haalt, is het inderdaad makkelijker,

maar bedenk wel, dat de lucht buiten nu behoorlijk vochtig is!

Share this post


Link to post
Share on other sites

lucht van buiten halen ben ik niet zo'n voorstander van...

 

het schommelt gewoon te veel......kan zomaar 15-20 graden verschil in zitten...luchtvochtigheid hetzelfde....ene dag 20%...dag erop 80% (extreem)....

 

binnen is 't altijd wel 17-20 graden, bij 40-60% lv....dan is 't veel makkelijker te controleren en beheersen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja maar men kast staat in een klein zeg maar schuurtje die buiten staat

 

het is eigenlijk een kamer van 2x1.2x2 (lxbxh) en ik heb hierbij een kast gebouwd door gwn een plan er in te zetten zodat de ruimte in 2 is gedeelt een stuk van 0.8x1.2x2 en een deel dat 1.2x1.2x2(de kast is) nu voor de rest is er aan die ruimte gwn een deur met daarin verticale gaten boven elkaar dus de temp in die kot is hetzelfde of bijna hetzelfde als buiten.

 

Grtz,

 

 

RadoN

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wanneer het buiten bv maar 10 graden is bij 85 % lv ,dan betekent het nog niet -wanneer je die lucht van buiten je hok inzuigt- dat de lucht daar ook een lv van 85% zal hebben . Omdat de lucht binnen door je lampen ,enz. verwarmt wordt daalt de luchtvochtigheid als gevolg van de volume vergroting van de lucht.

 

Een afzuigfan. bovenop je reflektor die de hete lucht (via een gat in de reflektor) rond de lamp direkt afzuigt bleek bij mij goed te werken . Dit verminderd de 'hot spots ' in je ruimte . De lampen kunnen dan ook lager . Dit werkt overigens het beste bij een diepstraalreflektor .

 

Een grote capaciteit afzuiger garandeerd nog niet per definitie een goede luchtstroom rond de lampen , vandaar dat ik dit op een paar kappen heb gebouwd.

pc ventilatortjes die je op de lamp richt zijn op zich al lang bekent natuurlijk. Die dingen hebben alleen te weinig power om echt snel hete lucht af te voeren .

En ze kunnen ook niet recht boven de lamp vanwege oververhitting van het kunstof. Ik zal het nog eens op foto zetten en hier plaatsen ,omdat het naar mijn idee een goed alternatief is op de dure kant en klare lampen + kappen met afzuiging .

Edited by atmosphere

Share this post


Link to post
Share on other sites
mmmm

 

zou ik met een 680 kuub afzuiger gng hebben??

dat zal misschien nét gaan.....

Share this post


Link to post
Share on other sites

en dat dan altyd op volle toere ofwat??

 

dus ik heb niet echt een dimmer nodig . . . ??

 

onder 2 x 600 Watt hou daar wel rekening mee want dat geeeft nogal hitte af !!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...