Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
w33dy

grond

Recommended Posts

hallo forumvriende

 

heeft iemand ervaring met de merken aarde:

 

**Compo

 

http://www.compo.be/hobby/nl/products/resu...?vK=1&offset=-1

 

*zaaigrond:COMPO SANA ZAAIGROND

 

Potgrond op basis van:

bonkveen, perliet, meststof op basis van calcium en magnesium en meststof

 

Organische stof 22 %

pH (water) - zone 5 - 6,5

Elektrische geleidbaarheid (EC) 150 µS/cm

Droge stof 30%

Meststoffen : NPK-meststof bevattende isobutylideendiureum met magnesium 15 - 9 - 15 - (2) met sporenelementen : 0,3 kg/m3

 

 

*potgrond:COMPO SANA® UNIVERSELE POTGROND TEELTSUBSTRAAT

 

Potgrond op basis van:

bonkveen, naaldhoutschorscompost, Perliet, colloïdaal silicium, meststof op basis van calcium en magnesium en meststof

 

Organische stof 20 %

pH (water) – zone 5 - 6,5

Elektrische geleidbaarheid (EC) 400 µS/cm

Droge stof 30 %

Meststoffen : NPK-meststof bevattende isobutylideendiureum en magnesium 15 - 9 - 15 - (2) met sporenelementen: 1 kg/m3

 

OF

 

**AURA http://www.peltracom.be/index.htm?midden.htm~framemidden

 

*Potgrond universeel gebruik

 

Potgrond op basis van tuinturf, turfstrooisel, perliet, meststoffen op basis van calcium en magnesium en meststoffen.

 

Waarborgen

Droge stof : 25%

Organische stof: 18%

 

pH(water) zone: 5 - 6,5

Elektrische geleidbaarheid (EC): 300uS/cm

Meststof : N-P-K-meststof met sporenelementen 14-16-18

1 kg/m3

 

*Potgrond zaaien en stekken

 

Potgrond op basis van turfstrooisel, tuinturf, meststoffen op basis van calcium en magnesium en meststoffen.

 

Waarborgen

Droge stof : 25%

Organische stof: 18%

 

pH(water) zone: 5 - 6,5

Elektrische geleidbaarheid (EC): 150 uS/cm

Meststof : N-P-K-meststof met sporenelementen 14-16-18

0,25 kg/m3

 

Kunnen deze produkten dienen?? ...

ik heb echt geen zin om zo ver te moeten rijden voor een zak grond, niet voor een mini kweek zoals mij slechts paar planten .... laat staan gezeik met de petten bij eventuele grenscontrole....been there.. :D ..too much....

k heb gemerkt dat als er zelf organische(grond) mengsels worden gemaakt het een beetje mag "schommelen" betreft de npk's van de gebruikte potgrond of ben k fout?? k zie toch dat er hier mensen zijn die grond gebruiken uit de brico , gamma oid... toch ook niet echt IDEAAL, ofwel? ...zoja graag het merk-soort ...

 

ik wou eigenlijk de groei laten passeren in een 5ltr pot, en dan erna de bloeiperiode in een 15-20 ltr pot ....organisch mengseltje dus met bloed -en beendermeel, maerl, extra perlit..... misschien champignonmest oid??...

 

hoeveel van dat bloedmeel moet ik best gebruiken op zo'n pot(groei5ltr) en hoeveel beendermeel (pot 15 ltr)??

 

doe ik er trouwens goed aan zovaak te verpotten of is dat alleen maar meer risico voor de wortels??

 

mijn ged8 lijkt het beter te zijn... :no

 

help me out plz!

 

alvast bedankt :no

 

groeteuh

w33dy

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gewoon all mixje kopen of universele potgrond behandelen met klak en perliet (bloed- en beendermeel zijn geen overbodige luxe) dan komt het wel goed.

Share this post


Link to post
Share on other sites

k heb maar gewoon growmix(met perlite) van Plagron gekocht, toch beter misschien...spijtig dat ze er geen aarde van ander merk hadden, zal voor de volgende keer zijn...maar er zit al in wat je moet hebbe om te starte, wormemest sporenelementen....

 

dusseuuh tijd voor de mengsels te beginne klaarmaken,

 

voor de groei:

plagron met bloedmeel (van dcm, 13%N, korrelvorm zo van die lange stopjes) maar ook een beetje beendermeel misschien...???

 

en de bloei:

plagron met beendermeel (dcm, kruimel N-P 6% 16%)...

 

verder in beide mengsels nog extra perlit en maerl (zeewierkalk)..

 

van dit laatste, voldoet een handvol per 10 ltr aarde en heb ik het echt nodig in deze soort aarde?

 

Wie kan zeggen -vooral- HOEVEEL van het BLOED -EN BEENDERMEEL te gebruiken/mixen ?

in beenmeel zit nl ook N wat langzaam vrijkomt dus dat gaat er ook nog zijn in de laatste periode van de bloei, waar een te hoog N echter slecht is..ik weet, het is organisch dus er echt uit is het misschien niet daarom deze vraag...dat ik zeker niet teveel meemeng....

 

de bedoeling is met zaad te werken, dus kiemen in klein zaaipotje..vervolgens na

het tonen van eerste kartelblaadjes verpotten en verder laten groeien van de planten in een 5ltr potje..of is dit te klein?

 

te groot is ook slecht d8 ik , eens boven de 7ltr heb men al meer problemen om veilig te kunne verpotten..

en de bloei in een 20 ltr (is dit voldoende) pot....

 

help me out tx

 

:D

grt w33dy

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het ligt er maar aan hoe je gaat kweken maar waarom zou je nog extra bloed & beender meel toevoegen bij je plagron all mixje? Ik heb erg goede dingen over DE plagron all mix gelezen ....

 

Over je zaailingen... Als ik jou as zou ik je zaailingen eerst in een klein potje op laten komen misschien selecteren als het nodig is. Daarna meteen naar de zo groot mogelijke pot omdat ze dan het minste belemmeringen heeft en zo meteen een mooi wortelstelsel kan aanmaken. En dan hoef je ook niet meer over te potten om zo wortelschade te voorkomen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey kwekeling

ik wil eigenlijk heel de kweek biologisch doen, daarom dat ik die bloed-en been meel erbij wil doen.

Het idee is eigenlijk van zolang mogelijk alleen maar water te hoeven geven, hééél af en toe een voedingkje maar dan bvb voor de groei bvb een portie brandnetelmixsap (stinkt wel als de pest), en voor de bloei een zogenaamde thee..van vleermuizenguano oid ....voor de wortels kan ik stimulator kopen of er ook weer zelf één maken met behulp van witte bonen ...

Is dit realiseerbaar , ik bedoel kan het ook zo???

of zal ik na een tijdje maar aansluiten met plagron-voeding?

wdy

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja , dat kan zeker , als je maar genoeg grond neemt . Ik heb dit zelf ooit een keer gedaan met 6 planten op zo'n 100 liter grond . Wat betreft die brandnetelmix : Daar heb ik m'n twijfels over ,omdat je dan onverteerde planten resten aan je grond toevoegt , die gaan rotten in de grond .

 

Wil je volledig puur natuur kweken ,dan zou je regenwater moeten gebruiken . Dit heef tgelijk ook zo'n beetje de juiste ph -waarde en bevat geen chlorides of natrium.

En vanuit zaad kweken met een niet genetisch gemanipuleerd ras .

Share this post


Link to post
Share on other sites

atmosphere, ja die foto heb k gezien, ...yummie......

maar had jij er toen ook geen champignonmest oid ingesmeten of vergis ik me ....

daar ik toch maar 2 planten per keer laat bloeien, ga k voor 2 20 ltr potten voldoende?...en dat been-en bloed meel kan dat er nu in gemengd worden of niet....is men dan bijna verplicht om ALTIJD vloeibare voeding te geven of klets k nu uit mn nek...

en regenwater, tja ik kan altijd wel wat zeulen met flessen, kunnen toch in een rugzak... maar als je met zo grote potten kweekt in de bloei hoeveel water wordt er dan verbruikt?

verder heb ik de keus uit WW (met dank aan Aliën) PPP (nirv) en Juliette

En vanuit zaad kweken met een niet genetisch gemanipuleerd ras .
ik veronderstel dat dit niet het geval is? voor die WW en die PPP laat ik in t midden..... die Juliette is een hybrid , k d8 manNYCD en vrC99 dus daar vrees ik voor raszuiver...bedoel je dit?

 

ehm over het verpotten...het (ver)potten van planten /zaailingen/stekken, de meningen hierover lopen nogal uiteen.....

kwekeling kan ik dan zo lang w8en met de zaailingen te verplanten dat ik ook al een selectie op geslacht kan doen in dat 1ste potje(dus met zaai-en stekgrond), dus daar al stekken afnemen? gaan ze daar niet te lang instaan ik bedoel ivm de wortelgroei? en hoe groot is dat eerste potje dan best 0,5ltr of groter?

 

k d8 dat het al kan met een plastic drinkbekertje (wel wit) zelfs van die kleintjes, wel gaatjes in maken vanonder ....

als ik de zaailingen vervolgens eerst een tijdje kan voorgroeien in een 5a6 ltr potje onder mn tl's , tot ze iets of wat groot zijn . In die groeitijd heb ik dan stekken kunne nemen en sexe laten tonen, en op basis daarvan al een keuze gemaakt tussen de betere -hopelijk massaal aanwezige- vrouwtjes....en er dan eventueel 1 laten doorgroeien als moeder, staat ze ook ineens in een gepaste pot of is die daar nie goed voor?

 

want wanneer ik mn kleine zaailingen (met al kartelblaren) direct in hun grote pot zou zetten ben ik eigenlijk ook al met mn "grote" lamp bezig, dwz 18u groei kwiklamp aan (met afzuiging natuurlijk weer!) maar dan in de uiteindelijke pot......en niet zeker weten of het dan om vrouwtjes gaat, ja of nee.....en zoveel opp is er niet :no

het IS natuurlijk wel het beste van zaailingen in de groei toch wel zoveel mogelijk licht te geven als mogelijk, onder een 250wattMH zulle ze wel beter gaan in vergelijk met enkele tl's, maar paranoia als k ben probeer ik de "warme"groeitijd te beperken... mn buisvent moet wel nog geïsoleerd/ingebouwd worden, k hoop dat da nog veel gaat afnemen van t POKKElawaai en ook dimmen uiteraard.

 

wat moet ik doen? ik zie de bomen niet meer door t bos...hmmm i need a :D ...

 

groet

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wanneer je met zaadplanten wil verder kweken ,dan loop je tegen een probleem aan wanneer je weinig ruimte hebt .

De grootte van de planten wordt ook een probleem met zo'n lange groeiperiode ( die nodig is voor bepalen van geslacht). Met Vrouwlijk zaad of stekken heb je deze problemen niet .

Share this post


Link to post
Share on other sites
Wanneer je met zaadplanten wil verder kweken ,dan loop je tegen een probleem aan wanneer je weinig ruimte hebt .

De grootte van de planten wordt ook een probleem met zo'n lange groeiperiode ( die nodig is voor bepalen van geslacht). Met Vrouwlijk zaad of stekken heb je deze problemen niet .

Je moeders hoeven toch niet zo heel groot te zijn? Ik zou met een stek of 15 20 tevreden zijn van 1 moeder.

 

 

Over je overpot probleem....

 

Nee dit gaat niet, lukken om in het begin stadium al een geslacht test te kunnen doen. Je zou dan een stek moeten maken van een primaire tak en die laat je het allerliefst zitten! Als ik jou was zou ik gefeminiseerde zaden kopen. Dan ben je zeker!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Stekken zijn beter wanneer de moederplant wat ouder is , volgens de Mods hier die dat zelf ondervonden hebben.

Share this post


Link to post
Share on other sites

high

 

Stekken zijn beter wanneer de moederplant wat ouder is , volgens de Mods hier die dat zelf ondervonden hebben.

Dus ik moet ze net zo lang laten groeien tot ze -bijna- vanzelf geslacht tonen en dan pas stekken ??

maareh wat versta je precies onder "wat" ouder? 8 weken ofzo ?? of welke is de minimumhoogte die er moet zijn die de "zaailing" bereikt ...

als hierover al een topic bestaat heb ik het niet gezien hoor...

 

feit is dat ik nu een heboel zaadjes heb en deze toch zou willen gebruiken.

Misschien toch anders maar "gewoon" flessenvoeding gebruiken-van plagron dan-

en met kleinere en meer potten aan de slag gaan, simpeler dan liggen smodderen met organische mengsels vooral voor newbees, de eerste keer en als je geen plaats te veel hebt...

Ik kan altijd ook stekken halen, maar dan weet je weeral niet wat je hebt of het is weeeral hetzelfde.

Gefeminiseerd zaad is nogal duur me dunkt maar natuurlijk ook een oplossing.....heeft hier iemand ZELF ervaring mee trouwens?

 

grt wdy

Share this post


Link to post
Share on other sites

Met deze grondmix heb ik tot nu toe (eerste buitenkweek) nog geen problemen.

De plant (K2) is nu 1.70m hoog met een doorsnede van ongeveer 1 m.

 

Je neemt ¼ liter Culterra (npk 10-4-6 (groene zak)), die korrels meng je onder 10 liter potgrond.

Je voegt ook drie soeplepels beendermeel toe en perliet of cocos (om je grond luchtig te houden).

Deze mix laat je twee weken staan en dan kan je stek/plantje er pas in....

 

Ik heb 20l potgrond gebruikt als basis en gewoon een gat gemaakt in de volle grond, de mix in de plaats en verder enkel nog water gegeven en in de groei om de 2 weken of zo wat brandnetelmix.

 

Die brandnetelmix zijn dus geen plantenresten hé, enkel het vocht wordt gebruikt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
high

 

Stekken zijn beter wanneer de moederplant wat ouder is , volgens de Mods hier die dat zelf ondervonden hebben.

Dus ik moet ze net zo lang laten groeien tot ze -bijna- vanzelf geslacht tonen en dan pas stekken ??

maareh wat versta je precies onder "wat" ouder? 8 weken ofzo ?? of welke is de minimumhoogte die er moet zijn die de "zaailing" bereikt ...

als hierover al een topic bestaat heb ik het niet gezien hoor...

 

feit is dat ik nu een heboel zaadjes heb en deze toch zou willen gebruiken.

Misschien toch anders maar "gewoon" flessenvoeding gebruiken-van plagron dan-

en met kleinere en meer potten aan de slag gaan, simpeler dan liggen smodderen met organische mengsels vooral voor newbees, de eerste keer en als je geen plaats te veel hebt...

Ik kan altijd ook stekken halen, maar dan weet je weeral niet wat je hebt of het is weeeral hetzelfde.

Gefeminiseerd zaad is nogal duur me dunkt maar natuurlijk ook een oplossing.....heeft hier iemand ZELF ervaring mee trouwens?

 

grt wdy

voor bepaling van het geslacht kun je natuurlijk gewoon veel eerder een stekje eraf pakken . Als de moeder plant iets van 5 vertakkingen heeft .

 

Ik heb vanuit vrouwelijk zaad gekweekt en wil dat ook weer een doen . daarvoor moet het zaad wel echt goed zijn ,zodat ze allemaal binnen een uur of 40 kiemen .

Ik vertrouw veel zaad -leveranciers/banken niet , sommige kloten maar wat aan met zaad . Dus is het ff lastig om ze aan te schaffen .

 

goede zaadplanten en sterke stekken vormen het fundament voor een echt goede kweek, daar mag dus veel aandacht aan worden besteed. Met goed start materiaal maak je het jezelf veel makkelijker gedurende de kweek . Ongedierte heeft het bv. altijd op zwakke planten gemunt, en de gehele kweek loopt beter met goed start materiaal

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ alevaps: voor alle duidelijkheid, dit topic ging over grond voor binne kweek eh..toch bedankt hoor voor het recept en je bevindingen ermee,

voor buiten volgend jaar mssn...

 

atmosphere, dus vanaf het moment dat ze ongev minstens 5 vertakkingen heeft, dat is een duidelijk antwoord bedankt...

goed begonnen is half gewonnen, dat is zo zeker als één en één twee is... :verrygood

 

en die twijfel tov (sommige) zaadleveranciers lijkt me heel terecht, t is nogal een "easy" manier van money maken toch?....

 

groet w33dy

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...