Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
mc wulle

4 X Mad Scientist Onder 600 W

Recommended Posts

Oftewel, in de kluit was je lekker met water aan het spelen, meer naar de randen waar het er om ging is het woestenij.

 

Als die meter al snel oploopt naar waarden boven de 250 na een paar uur ff checken of het niet water is wat uit de buis verdwenen is (alleen de kop even losdraaien, meter in aarde laten zitten, en is zsm water geven wel gewenst.

 

Volgens mij hoor je op hele grote potten ergens tussen de 150 en 200 te zitten maar daar heb ik geen ervaring mee verder, mijn grootste pot is een 41ltr smartpot geweest.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik probeerde er nochtans op te letten om aan de randen meer water te geven dan in de kern van de pot.

 

De meter bij de plant linksvoor gaf gisteren 240 aan en vandaag 400. Rechtsvoor is dit 250 en 190 nu. Ik heb gisteren ook 6l water gegeven voor ik de meters heb veranderd. Ik ga vanavond kijken als de buisjes nog vol zitten.

 

Foto van daarnet om eventuele bladstand te bekijken:

 

gallery_38622_17314_1693161.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zuigspanning (omhoog staande blad is gevolg oa van worteldruk) is een stukkie beter, mogelijk dat lichtere planten nu ook helemaal bij gaan trekken.

 

Kan zijn dat ze gevoelig zijn vd luchtstroom zo onder de rokken met die DIY LVS zo op potrand, beste werkt zoiets tussen plant en lamp in, ook beter voor verdamping water vanuit de (toplaag) vd pot wat zo erg aangewakkerd wordt met actieve inblaas erop.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

De 2 tensios waren toen de lamp uitging 400 en 190. Ik ben net gaan kijken toen lamp 30 min aan was en ze gaven 440 en 230 aan. Daarna heb ik ze ter plaatse losgedraaid en beide buisjes missen 2 a 3 mm water. Ik vraag me af als dat leeggezogen is of door mijn onhandigheid eruit gemorst is bij het losdraaien. Nu is het zeker niet meer goed, ik ga de stappen nog eens herhalen.

 

Ik heb ook mijn bedenkingen bij de DIY LVS. Ik ben bijna verplicht om mijn gewas er redelijk wat over te laten groeien zodat de luchtstroom niet te sterk is, echter ben ik beperkt in hoogte. Ik zat te spelen met het idee om 4 grote potten te halen en de slang gewoon op de grond te leggen. Maar ik heb nog veel tijd tot mijn rondje gedaan is dus ik kan nog een paar keer van gedacht veranderen :whistle: .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fotos van dag 21 12/12

temp min max: 20-31

temp pot: 20

lv min max: 50-65

Het veld is ongeveer 55-65 cm hoog.

Van zondag tot nu per dag: 6l water / niets / 6l / niets / 6l / 6l

 

gallery_38622_17314_1970826.jpg

 

gallery_38622_17314_1348742.jpg

 

gallery_38622_17314_294550.jpg

 

gallery_38622_17314_1259432.jpg

 

gallery_38622_17314_1334572.jpg

 

gallery_38622_17314_329572.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu niet te enthousiast worden met water geven (puntje van blad hangt naar beneden waar rest omhoog staat)

Komt veel voeding vrij ook dan, die lichtere planten links zitten tegen overvoeding aan.

 

Bladstand: ze zijn wel erg hallelujah aan het doen, had wel verwacht dat dat wat minder zou zijn maar alles staat strak omhoog: voeding.. zouten.. worteldruk?

 

Waarom 2dgn achter elkaar 6ltr water gedaan?

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb 2 keer water gegeven omdat ik dacht dat ze nog een slokje konden gebruiken door de bladstand. Nu begrijp ik van je dat dat van de worteldruk door te veel zouten komt.

 

Ik heb bij het inwateren een halve dosis groeivoeding gebruikt. Dan nog 2 maal een hele lage dosis meegegeven. De versterkers heb ik een keer of 5 gebruikt in lage dosis. Nu krijgen ze al 2 weken water. Ik ga verder met water geven dan en zal opletten voor overwateren.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb er een vraagteken achter gezet omdat ik het ook niet weet, worteldruk/verdamping in de plant maar ook klimaat zijn van invloed op dit fenomeen. Kan ook zomaar dat door te droog de PH&EC op sommige plekke hotspots vormt en dat nu net de wotels van die planten links gebruik maken van die spots, kan je zo echt niet bepalen, ik in ieder geval niet,

 

Alleen maar water is nu ook weer niet de bedoeling, geef dan minder voeding per keer en wat vaker zodat in ieder geval wel wat.

Ze waren namelijk ook wel wat gewend en dan is het zaak om niet van alles naar niks te gaan, planten kunnen zich daar nooit goed op aanpassen en kunnen (extra) gaan stressen waar ze met minder voeding maar wel elke keer een beetje er zo bovenop kunnen zijn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oh leuk, dit is er weer eentje van hoe meer je erover te weten komt hoe moeilijker het wordt :). Ik denk dat ik je wel begrijp. Alles hangt een beetje samen en het is nooit zomaar 1 enkel iets. Klimaat wist ik voordien en kan ik weinig aan veranderen. Ik weet een beetje beter op wat te letten nu. Hopelijk kan ik na de week iets uitsluiten dan.

 

Volgens het schema mag ik nu elke dag 24-30 ml bloeivoeding meegeven op 6l water. Eigenlijk zou ik ook met de PK booster moeten beginnen.

 

Ik ben voorlopig van plan deze week: 5 ml bloei op 6 l water, niets, water, niets en dit 2 keer te doen. Elke keer voeding kan ik ook wel doen met lagere dosis maar ik dacht dat even aankijken met water na voeding ook niet slecht is?

 

edit: Vorige ronde met deze pot had ik betere temps maar was ik ook aan het overvoeden. Dan waren de blaadjes ook hallelujah aan het doen maar had ik niets van rode steeltjes. De rode steeltjes had ik deze keer vanaf het prille begin. Mijn vorige waren ook veel grotere drinkers, wat me deze ronde wat verwart heeft in het begin en ik teveel water heb gegeven.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Deze update gaat over vorige week, van dag 23 tem 30 12/12.

 

Dinsdag is het blad onderaan en op middelhoogte van plant rechtsvoor nog meer beginnen vergelen en roestplekken beginnen vertonen. Dit is de 3 dagen erop in sneltempo verergerd tot ongeveer zoals het nu op de fotos is. Ik had de indruk dat het meer van onder naar boven aan het gaan is/was. De andere planten hebben dit ook maar trager en in mindere mate.

 

Water en voeding

Zondag: 6 l water met 5 ml bloom

Maandag: niets

Dinsdag: 4 l water

Woensdag: niets

Donderdag: 6 l water met 1 ml humic en 5 ml bloom

Vrijdag: niets

Zaterdag: 6 l water met 1 ml humic en 6 ml bloom

Zondag: niets

 

temp min max: 20-31°

lv min max: niet echt opgelet, gaat ergens 50-65 % denk ik

 

Ik heb veel andere topics gelezen met vergelijkbare problemen. Het ligt aan klimaat, te nat, te veel of te weinig voeding of misschien zelfs gif. Klimaat is niet goed, ik denk dat ik toch een kacheltje zal aanschaffen voor binnenkort. Te nat hebben ze lang gestaan, maar nu niet meer hoop ik toch. Van voeding heb ik weinig gegeven maar er zit natuurlijk voeding in het medium. Nu ben ik naar het advies van Lostchild steeds met lage dosis voeding aan het wateren. Ik vond dat de planten er met de humic erbij blijer uitzagen dus dat ben ik blijven geven.

 

Als ik een gokje mag plaatsen zou ik denken dat het lang natstaan en onregelmatig voeden de grootste boosdoener is? Dan nog eens geen ideaal klimaat en wat extra stress van het knakken en buigen. Ik snap het niet goed, er is denk ik teveel verkeerd om het zomaar op te lossen en de schade is al gebeurd.

 

Denken jullie dat ik dit rondje nog kan uitzitten met deze planten? Ik vind het niet zo erg dat het fout gaat want het is tenslotte mijn schuld maar ik zou graag weten wat ik nu net allemaal verkeerd heb gedaan.

 

gallery_38622_17314_1596683.jpg

 

Linksachter

gallery_38622_17314_540334.jpg

 

Rechtsachter

gallery_38622_17314_200357.jpg

 

Linksvoor

gallery_38622_17314_1374047.jpg

 

Rechtsvoor

gallery_38622_17314_1057320.jpg

 

Rechtsvoor

gallery_38622_17314_644143.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey,

 

Wat heb je aan voeding staan?

 

Het lijkt me dat ze wel een beetje fishmix willen of iig wat stikstof.

 

Als je nu met je vingers 5 en 10 cm van de smartpot voelt... is de aarde dan wel vochtig (zoals deze uit de zak komt net na aankoop.

 

Ik ben bang dat je water perikelen ook samen hangen met je merk aarde, die aarde is prima mits je die nooit laat uitdrogen. Eenmaal uitgedroogt krijg je die heel moeilijk terug vochtig.

 

Met 200 liter aarde en dus 4 zakjes zou ik er volgende keer goldlabel lightmix in gooien.

Goldlabel heeft voor een lightmix best veel voeding erin zitten en dan hoef je de eerste 4 weken echt niks te doen en daarna heel lichtjes te gaan voeden.

Nu moet je eerst leren om je watergeven goed te krijgen en daarna is het pas tijd om te gaan spelen met voeden.

 

Wat zijn je huidige tensio waardes?

 

Ik vermoed dat de aarde nadat deze te droog is geweest nooit meer overal terug vochtig is geworden waardoor je onbalans hebt gekregen in je aarde.

 

Gooi volgende waterbeurt een volle dosis groei voeding in je water en de volgende waterbeurt ook.

 

Als je door de extra stikstof de plant nog een beetje kan rekken van de ondergang dan heb je over een week of 2 toch nog iets rookbaars van je eerste kweek.

greetz

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Puk bio assortiment heb ik.

 

Ik denk dat je erop zit met de aarde.Ik heb 3/4e ervan hergebruikt van de vorige ronde. En daar heb ik 2 weken tussen gelaten zonder wateren. De aarde was wat uitgedroogd maar niet kurkdroog. Ik dacht dus dat dat wel ging goedkomen...

 

Ik heb gevoeld in toplaag op 5 en 10 cm van rand en de aarde was wat aan de droge kanten. Minder dan uit het zakje vers zou ik denken. Normaal geef ik wel water vandaag en ik heb daarvoor gevoeld. Als ik water, zakt het water er wel overal vlot in.

 

De tensiowaardes: ik heb ze in het begin te nat gehad omdat ik blind de waardes aan het volgen was. Ik heb in deze topic van Lostchild wat info en tips gekregen over het gebruik. Ik zat aan de laatste stap en dat is contact opnemen met bluemat voor een nieuwe (heb ik niet gedaan). Ik kijk er dus niet meer op. Even luidop denken.. misschien gaf de meter hoge waardes aan omdat het hergebruikte deel vanonder niet verzadigd kan geraken. En ik de bovenkant daardoor zeiknat heb gezet.

 

Ik ging nu wateren, ik ga volle mep groei erbij doen. Echter zit ik binnen 2 weken pas aan 6 weken 12/12 klaar. Ik herbegin liever als ik er geen deftige (goede) wiet kan van halen. Moest het overgrote deel van de aarde naar de vaantjes zijn zie ik me wel verplicht.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je overnieuw begint ga dan wel voor een 100 % goede start. 4zakjes lightmix van goldlabel erin dan heb je goede grond welke weer water opneemt en goed verdeeld ook als het te droog is geweest.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ga ze voorlopig laten staan. Ik ben benieuwd hoe ze verder gaan evolueren. Het is alweer een leerrijk rondje geweest :whistle: . Ik hoop dat ze het nog lang genoeg uithouden dat ik er tenminste gumby en tinctuur van kan maken.

 

Volgende ronde ga ik verse goldlabel lightmix proberen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Overlaatst ook opzoekwerk gedaan ivm het hergebruiken/ recycleren van aarde. Blijkt nu dat er door de producent een of andere chemische stof aan de aarde wordt toegevoegd om de aarde absorptievermogen te geven.

Net nu het uitputten van die stof zorgt ervoor dat aarde na 2 a 3 maal niet meer te gebruiken is.

Als noodmiddel werd vermeld dat het toevoegen van enkele druppels dreft / afwasmiddel aan het voedingswater dit kan verhelpen, omdat de oppervlaktespanning van water zo daalt en meer kan worden vastgehoudenin de aarde. (Was in een youtube aflevering van 'growing with mr tight' als ik het me goed herinner)

Misschien het proberen waard?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...