Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

cathytje

plantjes hun groene kleur vergeelt

Recommended Posts

ik heb in totaal 5 kleine plantjes staan die stilletjes aan beginnen te groeien,

mijn 2 grootste plantjes (die min of meer 30cm zijn) vertonen al een tijdje verkleuring van de bladeren.In begin viel dat best wel nog mee, maar nu zijn ze ten opzichte van de andere 3 (die kleiner zijn en donkerder groen zijn) echt wel fel lichtgroen tot zelfs geel. De onderste bladeren beginnen zelf al te verdorren.

Dit moet waarschijnlijk wijzen op een mankement van voeding,denk ik?Wat kan ik het best gebruiken om die plantjes weer mooi donkergroen te krijgen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ligt eraan wat je tot nu tot met je voeding hebt gedaan.

Meer info is wel welkom.

Ook je temp, lamp enz....................

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb een 400Wnatrium lamp in een ingebouwde kast beplakt met alluminium,lamp staat steeds op +- 45a50cm van de toppen,te midden de planten zet ik meestal schaaltje met water voor de luchtvochtigheid. Voor de rest gebruik ik ook een gewone ventilator waarmee ik de warme lucht wegblaas.De temperatuur is er wel hoog genoeg denk ik aangezien de lamp genoeg warmte afgeeft. Wanneer de lamp aanstaat (vr 16uur) laat ik de deuren van de kast steeds openstaan en ik laat ook vaak kaarsjes in de nabijheid branden voor het beetje co2dat ze toch afgeven.

Sinds vorig weekend ben ik nu stilletjes aan en sterk verdund 'voeding voor kamerplanten' aan het toedienen via de wortels,dus onderaan de pot.Dit doe ik voor de 2 grootste die het sterkst verkleurd waren.Voor het ogenblik is het kalmpjes aan toevoegen ook omdat de planten niet te vaak water mogen krijgen omdat ze al wat groter zijn dus zie ik nog geen resultaat.

Mijn plantjes zijn aan het groeien op heel primitieve wijze omdat het ook de eerste keer is voor mij en ik dus niet te veel wou gaan uitgeven aan dure intallaties die nog extra energie gaan verbruiken.Maar ik hoop toch dat ik mijn plantjes wat kan helpen die verkleuring tegen te gaan.

 

Wat zou dan de methode zijn en met welke soort voeding en tot wanneer mag ik die voeding blijven geven?

alvast bedankt

groetjes

Share this post


Link to post
Share on other sites

beste medekwekers,

 

mijn excuses als ik aan blijf aan dringen maar het doet pijn om je plantjes te zien lijden. :whistling :)

sommige blaadjes zijn zelf geheel droog geworden en mijn mooiste donkergroene plantje begint ook al lichtere blaadjes te vertonen?Zou dit een probleem zijn van voeding?of moet ik mij echt zo'n vochtigheidsmeter kopen?Zo ja waar koop je dat?

is het niet te duur?

 

Zou er iemand zo vriendelijk willen zijn om voedingsschema voor te stellen voor plantjes die min of meer 30cm zijn in groei (geen stekken)?

 

by the way:vanaf wanneer moet ik de planten laten overschakelen op bloei?

en moet ik dan ook niet rekening houden op tijds te stoppen met bemesten?

 

:whistling

Share this post


Link to post
Share on other sites

mag ik dan wel nog bij mesten want ik heb ergens gelezen dat dit niet goed is voor de opbrengst omdat ze dan al haar energie zal blijven steken in de groei en dat ze dus weinig of niet bloeit ookal is de verlichtingsperiode overgeschakeld naar 12uur

Share this post


Link to post
Share on other sites

Negeer het advies van Kozztje! Zet geen planten in de bloei die nu allerlei mankementen vertonen.

 

Hoe groot zijn die potten die je nu gebruikt? Ik zou zelf de boel overpotten in verse aarde. Daarmee los je een hoop voedingsproblemen op.

Overigens zou ik de planten 18 uur licht geven i.p.v. 16.

Edited by Bambo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je hebt tot nu toe nog nauwelijks voeding gegeven toch? welke grond heb je gebruikt ? Op hoeveel liter grond staan ze?

 

Maar inderdaad verse grond geeft je altijd weer een betrouwbaar medium .

 

Let goed op de warmte van de lamp met dit weer !

Share this post


Link to post
Share on other sites

bedankt voor de reactie,

ik twijfelde al om ze in bloei te zetten :whistling

Mijn 2 grootste meisjes staan al een tijdje in hun 12,5l pot die een wateringssysteem heeft dat onderaan de pot kunt gieten,was goed voor de wortels vertelde men.Zij staan in gewone aarde van de tuinwinkel van het merk compo voor kamerplanten dacht ik.Deze 2 heb ik sinds vorig weekend sterk verdund voeding ook voor kamerplanten toegevoegd welliswaar heel sterk verdund.

De andere 3 kleinere plantjes heb ik pas vorige week verpot maar dit keer in potgrond voor tuin en huis met lava voor goede luchtdoorlatende structuur en goede waterverdeling. deze deden het inderdaad onmiddelijk veel beter maar ik krijg de indruk dat ze er ook zullen mogen aangeloven.

 

Ook had ik ergens gelezen dat de plant best maar 1 keer verpot wordt aangezien de shock niet goed is voor de plant.Dus aarde veranderen zit er niet in denk ik ook omdat de plant al een tijdje in die pot zit en de wortels zullen dus al mooi verstrengeld zitten.

 

Wat kan ik doen om mijn plantjes te helpen ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk dat je een fles groeivoeding voor wietplanten moet halen. Canna Vega is prima. Als je mest voor groenblijvende kamerplanten gebruikt dan moet je dat niet nog eens gaan verdunnen eerder de doseringshoeveelheid verdubbelen. Maar liever niet! Vaak zitten er stoffen in die uiteindelijk resulteren in hoofdpijnwiet!

 

Ik zag dat je gewone potgrond gebruikt? Gewone potgrond moet je nog wel voorbehandelen met zeewierkalk anders krijg je geheid last van roestvlekken en verdere bemestingsproblemen.

Ook zal de grond wat luchtiger moeten worden gemaakt (perlite etc), beetje bijmesten voor de groeiperiode kan ook geen kwaad. (denk aan wormenmest, bloedmeel).

 

Als je dat niet hebt gedaan dan adviseer ik toch om een nog grote container b.v. 25 liter te zoeken en de boel over te potten in goede voorbehandelde grond. Daarmee zal je plant snel opknappen. Als je de plant een beetje laat drogen dan valt hij makkelijk uit z'n huidige container en kan vervolgens in de grotere container worden geplaatst.

Share this post


Link to post
Share on other sites

sorry bericht te snel verstuurd,

 

ik wou dus nog zeggen dat ik die fles groeimiddel onmiddelijk zal kopen

die koop ik best in een growshop zeker?

die grond veranderen van de plant zou ik echt wel willen doen probleem is dat ik zo'nvier poten van 12,5l heb staan en mijn kastje staat nu al vol dus een 25l bak krijg ik daar niet meer in.ik zou eventueel 1 grote bak kunnen maken waar ik ze dan allemaal in zet.Maar mag dat wel?kan dat geen kwaad voor de plantjes?plus ik heb maar opp van 1,5m²dus heel erg groot kan ik die bak dan niet maken.

 

Dus zal ik maar hopen dat die juiste voeding mijn plant er terug bovenop zal brengen want de grondveranderen lijkt me nogal onmogelijk in mijn situatie.

 

allesinds bedankt voor de hulp en ik laat nog iets weten of mijn plantjes nu plots de lucht zullen inschieten of niet... laten we hopen van wel

groetjes :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ga ook altijd na of alle groei omstandigheden goed zijn . Welke vergelen het meest? de planten recht onder de lamp? Hang eens een termometer op ter hoogte van de bovenkant van de plant.

Zijn het plantjes uit zaad of stekken trouwens?

Share this post


Link to post
Share on other sites

uit zaadjes

 

nu beginnen ze stilletjes aan allemaal te vergelen

heb geen vochtigheidsmeter en zelf thermometer zou ik eens moeten gaan kopen maar die ga ik dus zo snel mogelijk kopen net als de voeding

voorlopig heb ik in afwachting even de dosis van de kamerplantenvoeding dus verdubbeld...in afwachting tot beter natuurlijk

ik laat nog van me horen om verder verloop te laten weten

seeyou guys in a few days!! and thanks again

 

greetings from the :D crazy one

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hang je lamp er eens wat verder vanaf!! tijdelijk 20 cm hoger ofzo. Ik denk echt niet dat je dit probleem met voeding op moet lossen trouwens, daar zijn ze nog veel te klein voor . Kleine vergeelde plantjes zijn immers nauwelijks in staat voeding op te gaan nemen .

 

Welke grond heb je ? deze kan eventueel te zuur zijn .

|Maar waarschijnlijk ligt het aan het klimaat .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Had in t begin van m'n kweek hetzelfde probleem, de blaadjes werden geel en droogden uit terwijl de lamp niet te laag hing.

 

Bleek dat de zuurtegraad van m'n potgrond te hoog was. Heb dan kalkkorrels gebruikt om de grond te ontzuren. Na 2 dagen waren mijn dames volledig hersteld.

Share this post


Link to post
Share on other sites
gebruik tml

 

 

The Missing Link van bio nova.

zit in een rode fles, kost wel wat, maar gegarandeerd dat je plantjes er weer super uit gaan zien.

Dat kan nooit worden gegarandeerd , alle andere omstandigheden zullen moeten kloppen .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...