Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
leuke Hobby

Opticlimate Koelt Opeens Niet Meer Goed

Recommended Posts

Ik heb een 'probeer' opstelling als volgt:

 

Middenkamertje 3m2 (technische ruimte) met daarin opti 6000, vat en verlichting. Kamer links 4m2, daarin een co2 kachel en een opslag van voeding en materialen. Kamer rechts, kweekruimte 4m2 met 6x600W (dimlux)

 

Ik heb een plenumbox op de opti met een 254mm slang in kamer links en rechts (even lang) en een T stuk (met klep) aan de blaaskant ook met 254 in kamer links en rechts (even lang). Omdat ik kamer links niet gebruik staat de klep (blaas) altijd op kamer rechts.,

 

Nu heeft de opti altijd (4 weken) keurig alles op temperatuur gehouden (dimluxen op 80-85%) en ook vorige week na de start met de co2 kachel in ruimte links aan (600PPM) ging het goed, De slang die aan de plenumbox links zit, zit 1.5m boven de co2 kachel in de linker kamer en zo gaat de Co2 via de zuigkracht van de opti fan in de plenumbox de rechterkamer in.

 

Nu heb ik de PPM gisteren verhoogd naar 700PPM en het viel me op dat het moeilijk op 700PPM te krijgen was. Tot 660 ging vlot, daarboven duurde het erg lang.

 

Vandaag trof ik een plas water onder de opti aan, geen idee maar het lijkt condens,,en... de opti koelt heel slecht. De dimlux was al in de beveiliging gegaan (bij 31,5 graden en zelfstanding 3 lampen uit en de andere op 35%).

 

De koelblok temperatuur is 23 graden (C:01)

 

Wat kan er aan de hand zijn. Kan toch niet opeens komen door de kachel die ietsjes harder draait?

 

De manometer staat op +/- 1.8

Edited by leuke Hobby

Share this post


Link to post
Share on other sites

C:01 moet tussen de 5 en 15 zijn. Niet 23.

 

Met deze op zijn minst zeer bijzondere set-up zou ik je verder geen tips durven geven.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De bedoeling is om uiteindelijk links en rechts om en om te laten draaien (dual) maar bedacht eerst maar eens alleen 1 kant te proberen.

 

Wat betekend het als C:01 boven de 15 is?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tip van mij: je hebt je mpa waarschijnlijk te laag staan (teveel water in) waardoor je koelblok bevriest. Dan werkt je opti niet meer goed. Draai de kap waar het koelblok is eens open. Als je ijs op je blok hebt opti laten ontdooien mpa omhoog en hij draait weer als een zonnetje. Ik had zelfde symptomen tijdje geleden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die error E10 heb ik inderdaad wel eens gehad. De laatste week niet..

 

Zou je koelblok C:01 dan niet heel laag moeten zijn? Die is nu met 23 graden verre van koud

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee want als hij bevriest koelt die niet meer goed. Het water gaat ontdooien door de warme lucht. Mijn c01 gaf 5 aan en dan na paar uir meteen 22. Ik de mpa nog meer verlagen omdat ik dacht dat hij niet goed koelde. Van limit een gasfles opgestuurd gekregen om het koelgas bij te vullen bleek hij juist veel te goed te koelen.

 

ik draai nu 7200w op de opti 6000 op mpa 1.6 met gemak

 

Draai die kap maar eens open ben benieuwd of er ijs op je blok zit

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk persoonlijk dat het er vanaf hang hoe erg je blok bevroren is. Kijk wel met lampen aan want bij mij ontdooide hij in de nacht weer door de heater.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De sensor die dit meet zit ongeveer in het midden van het koelblok, als het koelblok net op die plaats niet bevriest krijg je geen E10. Alle warme lucht uit je ruimte waait immers door het stukje van het koelblok dat niet bevroren is.

 

De reden van bevriezen is meestal dat er niet genoeg warme lucht door de unit stroomt. Teveel weerstand in je inlaat/plenum of te korte/dunne luchtverdeelslangen met te weinig gaatjes is hier meestal de reden van.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Opti uurtje helemaal uit geh

Heb de opti op 16 graden gezet en C:01 gaf 1 graad toen ie tot 17gr gekoeld had na 10 minuten.

 

Ik heb toen alle lampen aangezet en de optie laten koelen nadat ik de stelschroefeen stuk naar link heb gedraaid. C:01 3.5 graden.

 

Nog een stuk naar links en nu gaf de opti na een half uur draaien C:01 5 graden en de temp bleef met alle 6 lampen aan op de ingestelde 28 graden.

Co2 kachel aangezet en nog steeds C:01 5 graden en 28 graden ruimte temp.

 

Dus ik denk dat je gelijk had starter 1.0 :tu

 

 

Ik vraag me af of de condens plas (zeg maar 5 liter) hierdoor ook gekomen is..zo een bevroren blok houd wel wat water vast denk ik.

 

Ik heb niet in de opti gekeken..een concessie op deze opstelling is dat ik er niet meer goed bij kan. De achterkant staat naar je toe dus alle electronica is bereikbaar en middels een klein gat in de linker kamer kan ik ook bij de manometer en aan/afvoer.

Edited by leuke Hobby

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik vraag me af of de condens plas (zeg maar 5 liter) hierdoor ook gekomen is..zo een bevroren blok houd wel wat water vast denk ik.

 

 

Nu weet ik zeker dat er te veel weerstand in je inlaattraject zit. Je condenswater loopt niet goed weg door onderdruk in je condenswaterafvoer.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb die onderdruk ook racker. Terwijl ik op de plenum met 2x254 in ga en 1 x 254 uit. Mn condens slang is de 3e inlaat voor de opti geworden en hierdoor lekt mn opti steeds.

 

Wat is hieraan te doen?

 

Ps hoop dat het nu goed is leuke hobby!

Share this post


Link to post
Share on other sites

grotere/meer/kortere slangen op de plenum als het filter tenminste schoon is en niet teveel bochten.

 

Ik heb het niet met 2x315 van 50cm lang op een 10000pro. (ijzeren gladde bochten door plafond omlaag)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Preferences

So far so Good.

 

Heb het laatste uurtje vd cyclus gekeken en met 3600W op 4.2m2 (3m hoog) was het netjes 28gr en de C:01 was 4 graden en C:02 52 graden

Edited by leuke Hobby

Share this post


Link to post
Share on other sites

C:01 is te laag en C:02 is te hoog.

 

 

drup drup drup drup

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maar als de C:01 omhoog moet, ga je knijpen met het inregelventiel. Dan wordt je C:02 toch vanzelf warmer?

 

C:01 is nu 4.5 en C:02 is 52 graden.

 

Geen last meer van lekkage..gelukkig

Share this post


Link to post
Share on other sites

C:01 is je koelblok en die temp moet niet omhoog. C:02 is je afvoer en die geeft altijd andere waardes aan.

 

Mooi dat je geen lekkage meer hebt.

 

Gegroet. Cum Laude.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als c:01 tussen de 5 en 15gr moet zijn en hij is 4,5, dan moet hij toch omhoog? Of ben ik nu gek.

 

52gr afvoerwater zit veel te dicht tegen error 3 aan. Dus die is te hoog.

 

Oorzaak is teveel weerstand in je in/uit slangen gebeuren.

 

Maar je moet het natuurlijk zelf weten :innocent:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee racker, jij bent niet gek :dribble: :whip:\

Ik dacht dat het helemaal niet uitmaakte wat je afvoerwater temp is, invoer ken ik nog begrijpen ;)

De handleiding zegt nu wat anders.. Alles zit net tegen het randje aan idd.

 

C:01 te laag en C:02 te hoog.

 

Gegroet, Cum Laude.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Op dit moment gaat het prima. ik zal wel volgende keer de uitlaatslang veranderen. Nu is dat een combidect met heel veel snedes en gaten erin. Hij is maar 3 meter vanaf het T stuk (en het T stuk is 70cm vanaf de uitblaas van de fan (ook met combidect)).

 

De inlaat via de plenumbox, daar kan ik weinig aan veranderen. 254, groter gaat niet. Dat is dus 2x 254, 1 vd linker kweekruimte (die leeg staat) en 1 vd rechterkamer.

 

Ik ga er vanuit dat de uitlaat meer last geeft dan de inlaat overigens.

Edited by leuke Hobby

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alle 2 even belangrijk. Het gaat om de liters/m3 lucht wat er per minuut doorgaan. Of nu je inlaat te klein is of je uitlaat. Effect is gelijk.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dus racker zonder plenum met genoeg uitlaat heb je dat druppel probleem niet?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Met plenum en genoeg inlaat en uitlaat ook niet. Bij de berekening van luchtverdeelslangen mag je bv gerust 1/3 optellen. Je inlaat op de plenum moet zo groot/dik/kort als maar kan.

 

Druk op 1,5 en dan naar je koelbloktemperatuur kijken geeft inzicht. Druk hoger zetten kan helpen maar kost je capaciteit. Als dat niet van belang is, gewoon draaien maar blijf uit de buurt van de error 3 en 10.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...