Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
The Seeker

Kweken met behulp van tl-lampen

Recommended Posts

Een ding is zeker tl (fluoriscentie lampen ) heef teen zeer goed rendement , en ontwikkeld nauwelijks warmte . Meer lumen per Watt dus dan hps lampen !

De vorm van tl buizen /de lichtverdeling maakt het alleen zo lastig te gebruiken.

 

er bestaan ook al nieuwe style TL 's met een nog hoger rendement , kijk hier : www.lampbank.nl

Share this post


Link to post
Share on other sites
Als jij het met 3 tl's wilt doen zou ik er iid 5 zetten en dan op 40 x 60.

Dat kun je met die tl's wat je nu hebt uitgezocht redelijk belichten.

Ik gebuik zelf 5 tl's op een stukje van 60 x 40.

Staan 4 moederplantjes. En dat gaat erg mooi moet ik zeggen.

Met 3 lampjes moet je er wel niet teveel van verwachten.

Ze kosten maar 7/10 euro compleet (tl van 60 cm met armatuur) dus ik zou er gewoon 5 boven hangen. Met tussen de lampen 5 cm ofzo.

Zo hangen ze bij mij :whistling

 

moeder-stekhok.JPG

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die foto ben ik al eens eerder tegengekomen in het topic: groeihok zo'n 27 pagina's verderop in deze thread haha

Share this post


Link to post
Share on other sites
QUOTE (Onimusha @ Aug 22 2004, 11:40 PM)

Als jij het met 3 tl's wilt doen zou ik er iid 5 zetten en dan op 40 x 60.

Dat kun je met die tl's wat je nu hebt uitgezocht redelijk belichten.

 

 

 

Ik gebuik zelf 5 tl's op een stukje van 60 x 40.

Staan 4 moederplantjes. En dat gaat erg mooi moet ik zeggen.

Met 3 lampjes moet je er wel niet teveel van verwachten.

Ze kosten maar 7/10 euro compleet (tl van 60 cm met armatuur) dus ik zou er gewoon 5 boven hangen. Met tussen de lampen 5 cm ofzo.

Zo hangen ze bij mij

 

Heey m8, Dat is precies wat ik wil gaan doen. Ziet er echt netjes uit btw :whistling

Ik zal zodra ik een beetje geld bij elkaar heb nog iets van me laten horen als je het niet erg vind. Echt slim hoe je die lichten hebt opgesteld, nu kan je terwijl de planten groeien gewoon ketting een beetje optrekken. Heb je daar dan 3 coolwhite en 2 warmwhite tlbuizen? bedankt voor de moeite :whistling

 

P.S. Zou de praxis al deze spullen verkopen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Praxis heeft alles ja.

Ik heb nu alleen markiesrollen hangen en de lampen aan touwtjes hangen, versteld iets gemakkelijker.

TL's zitten gewoon op een stuk muurrail voor schappen geschroefd. Daar zaten de gaten al in op een mooie afstand.

 

Bij mij trouwens allemaal kleur 33 omdat die plantjes alleen groeien.

 

@ kwekeling, lijkt me sterk dat je die foto nu nog kunt vinden, ik had laatst al mijn foto's verwijderd :whistling

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja zeker verkoopt praxis deze spullen .... Kreeg vanmorgen het boekje binnen :) .

De Tl's kosten nu €6.19 je hebt ze in 18 watt en 36 ik zou gaan voor de 36 watt...Ik ben ook van plan om zo hokkie te maken en uit deze topic heb ik al veel geleerd bedankt jongens :whistling :whistling

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bestaan er trouwens ook goede reflectoren voor die TL's ,waarmee je het licht van de bovenste helft van je TL buis naar onder kunt reflecteren?

Share this post


Link to post
Share on other sites

voor een reflector kan je ook een soort plaat weer boven die lampen monteren met goed reflecterend matriaal daht ik zo.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jep, als reflector ga ik nog een stukje stuccoplaat buigen.

En bij dierenwinkels hebben ze vaak ook reflectoren, die meestal toegepast worden bij aquariums.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja ik had me vergist. Het is 33 (cool white's) in de groei, veel wit/blauw licht voor sterke groei. En 1 (kleur 83) (warm white) op 2 (kleur 33) (cool white).

 

Als ik jou was zou ik gewoon dat 1 op 2 meteen doen ja. Je wilt toch maar 2-3 dagen voorgroeien en dan meteen op 12/12!

 

Ik heb ook ooit op overgrow gezien met allemaal TL-buizen in een koepel om de planten heen! Dikke toppen, maar dat was wel met ruim 250W aan TL en in de verhouding 1:2! Ook werd bijna al het licht gereflecteerd door de plaatsing van de buizen!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Bestaan er trouwens ook goede reflectoren voor die TL's ,waarmee je het licht van de bovenste helft van je TL buis naar onder kunt reflecteren?

Je kunt natuurlijk ook altijd ff de reflectors uit fiettunnel verlichting jatten, ofniet kwekeling? :whistling

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ja ik had me vergist. Het is 33 (cool white's) in de groei, veel wit/blauw licht voor sterke groei. En 1 (kleur 83) (warm white) op 2 (kleur 33) (cool white).

 

Als ik jou was zou ik gewoon dat 1 op 2 meteen doen ja. Je wilt toch maar 2-3 dagen voorgroeien en dan meteen op 12/12!

 

Ik heb ook ooit op overgrow gezien met allemaal TL-buizen in een koepel om de planten heen! Dikke toppen, maar dat was wel met ruim 250W aan TL en in de verhouding 1:2! Ook werd bijna al het licht gereflecteerd door de plaatsing van de buizen!

Tof zeg als je het nog kan terugvinden zou ik het graag willen zien . 250 Watt aan TL levert waarschijnlijk nog meer lumen dan een 400 Watt natrium ! du sin feite is het idee zelfs erg logisch.

Share this post


Link to post
Share on other sites

het is wel veel duurder aan aanschafkosten tl gemiddeld 8 euro per stuk een 400 watter heb je al voor 65

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hij had het niet specifiek over 250 watt maar over een koepel over de plant en dat haal je denk ik niet met 7 stuks als het zo is als in mijn gedachten...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Weet iemand meer te vertellen over lichtintensiteit en het aantal TL's . Wat ik me afvraag is of TL's ook op bv 20 cm afstand van de plant nog effectief kunnen zijn door er meer dichtbij elkaar te plaatsen bijvoorbeeld. Of blijf je altijd zitten met die beperkte 5 cm waarbinnen TL effectief is .

 

Ik ga zelf eens wat tests uitvoeren door middel van vermogens metingen met een zonnecel van 10 bij 10 cm . Eerst met 1 TL op 5 cm afstand

10 cm afstand

20 cm afstand

Vervolgens plaats ik er 2 naast elkaar en doe dezelfde metingen,en daarna 3 tl ,enz... . Misschien dat dit enig inzicht gaat verschaffen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jaa zoiets denk ik wel want als het 5 cm is zoals iedereen zegt zoudan dus 5 cm helemaal rondom de tl zijn en ik heb spiegelkappen op d tl's zodat het ligt allemaal naar de stekken kaatst zou dat nu dan ineens 10 cm zijn ofzo?

Share this post


Link to post
Share on other sites

evengoed 5 cm

 

we houden bepaalde afstanden aan vanwege de warmte, je wilt natuurlijk aftijd zo dicht mogelijk erop om zo minimaal lumenverlies te hebben

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maar je hebt natuurlijk altijd plantdelen die veel verder dan 5 cm van je TL buis zullen zitten ,deze worden dan veel te weinig belicht . Met een 600 Watt HPS lamp kun je ook op een grotere afstand van de lamp nog effectiever belichten .

 

Ik kan me voorstellen dat je met zoveelmogelijk TL's naast elkaar ook dieper je gewas in effectief kan belichten. Dus dan heb ik het niet over het feit dat je met meer TL's een groter oppervlak kan belichten , want dat lijkt me duidelijk.

 

Wanneer je een hele kweek op TL's fatsoenlijk wil draaien , moet het licht een groter effectief bereik hebben dan die 5 cm .

Dit is misschien ook het geval wanneer je TL's vlak naast elkaar plaatst.

Een reflektor vergroot mogelijk ook dat effectieve bereik , de plant -lamp afstand moet dan juist niet worden veranderd.

Share this post


Link to post
Share on other sites

bij tl kan je toch dichter gaan als vijf centimeter 1,5cm voldoet echt wel nog ze mogen er gewoon niet tegen komen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...