Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Al Bundy

Sperfilter, vertrager , apparaatbeveiligingschakelaar ?

Recommended Posts

Beste mede-growers,

 

 

Ik heb een paar vraagjes voor de elektra guru's onder ons.

 

Voor mijn volgende kweek wil ik sperfilters gebruiken, nu is mijn vraag moet ik voor elke lamp apparte sperfilter aanschaffen? Er zijn ook een aantal merken maar om eerlijk te zijn ben ik niet bekend met ze en vroeg mij af welk sperfilter ik dan zou moeten aanschaffen.

 

Mijn 2e vraag is wat een vertrager doet of wat de werking ervan is. Wat ik ook wil aanschaffen is een relay dat mijn lampen doet regelen dat ze 1 voor 1 aan gaan, is de vertrager juist hiervoor ? of moet ik wat anders hebben.

 

Ik heb eens rond geneusd op dit forum en iemand had het over een apparaatbeveiligingschakelaar, wat doet deze precies en is het ook raadzaam om het aan te schaffen?

 

Alvast bedankt voor de reactie.

 

Groetjes Al

Share this post


Link to post
Share on other sites

De grootste vraag is waarom wil je dat?, als je verder geen idee hebt hoe en wat het in elkaar steekt?

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je dan in de growshop bent en je hoort wat stoers ... vraag dan verder ;-)

Share this post


Link to post
Share on other sites

En uitzoeken welke! 4 of 2 polen ;)

4 polen werkt beter als 10 duitsers :D

 

Ook verlies je wat vermogen aan licht en dat moet je dan weer compenseren met extra lampen.

Waarom dan niet aan de EVSA dan heb je er weinig tot geen last van.

 

Begint het al te duizelen?

Edited by Casto

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ urbangrower: dankjewel voor niet nuttig informatie, verder heb ik het hier op forum gelezen en verder niet bekend mee anders had ik deze vraagstelling hier niet gelegd

 

 

 

@ casto : ik heb vaak gehoord dat vsa's het net vervuilen en ik wil mijn kleine hobby ervoor niet opgeven door juist op dat te bezuinigen.

Ken je toevallig een merk van die 4 polige?

dankjewel voor replay

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het klopt dat vsa'en het net vervuilen. Je moet een filter kopen dat het totaal gebruikte vermogen aan kan. Je hoeft niet per vsa een filter te kopen.

Om lampen vertraagd aan te zetten kun je bv. de Finder 80.01.0.240.0000 gebruiken. Die heeft o.a. de "vertraagd aan en uit" functie. Daarmee schakel je een relais vertraagd aan, maar ook vertraagd uit.

Wat je met apparaatbeveiligingssschakelaar bedoelt weet ik niet. Heb je een link?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Staat er geen schema ergens dan, + filter ertussen ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

@ casto : ik heb vaak gehoord dat vsa's het net vervuilen en ik wil mijn kleine hobby ervoor niet opgeven door juist op dat te bezuinigen.

Ken je toevallig een merk van die 4 polige?

dankjewel voor replay

 

Het klopt dat er ruis te zien kan zijn maar over hoeveel lampen hebben we het hier?

Ik weet geen merknamen dus daar kan ik je niet mee helpen mijn kennis gaat niet zo ver op dit gebied helaas.

Mischien ergens in een bollenveld 4 polen ontvoeren :P

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Misschien doelt hij met z'n apparaatbeveiligingsschakelaartoestand wel een thermischebeveiliging. Als 't bijvoorbeeld 40C+ in je hokje wordt dat er wat lampen uitgeschakeld worden.

 

Mag ik vragen waarom je niet kiest voor EVSA? Als je die per stuk of per 2 laat schakelen is er niets aan de hand. Je kan daarvoor schakelkastjes kopen (Davin12 bijvoorbeeld) en de timers net een minuutje ongelijk laten lopen. Of middels de vertrager die hierboven werd aangegeven die een relais schakeld.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ casto : ik heb vaak gehoord dat vsa's het net vervuilen en ik wil mijn kleine hobby ervoor niet opgeven door juist op dat te bezuinigen.

Ken je toevallig een merk van die 4 polige?

dankjewel voor replay

 

Het klopt dat er ruis te zien kan zijn maar over hoeveel lampen hebben we het hier?

Ik weet geen merknamen dus daar kan ik je niet mee helpen mijn kennis gaat niet zo ver op dit gebied helaas.

Mischien ergens in een bollenveld 4 polen ontvoeren :P

 

Ik heb een tent met 3x 600w hps

 

Het klopt dat vsa'en het net vervuilen. Je moet een filter kopen dat het totaal gebruikte vermogen aan kan. Je hoeft niet per vsa een filter te kopen.

Om lampen vertraagd aan te zetten kun je bv. de Finder 80.01.0.240.0000 gebruiken. Die heeft o.a. de "vertraagd aan en uit" functie. Daarmee schakel je een relais vertraagd aan, maar ook vertraagd uit.

Wat je met apparaatbeveiligingssschakelaar bedoelt weet ik niet. Heb je een link?

 

hmm oke oke dus ik heb 3x600 vsa, ik moet dus een sperfilter hebben die 3x 16ampere aankan? Sorry ik ben echt geen held op dit gebied.

Hier een link voor je http://www.conrad.nl/ce/nl/product/457672/Phoenix-Contact-UT-6-TMC-M-1A-Thermomagnetische-apparaatbeveiligingsschakelaar-UT-6-TMC-M-1A?ref=searchDetail

Share this post


Link to post
Share on other sites

Misschien doelt hij met z'n apparaatbeveiligingsschakelaartoestand wel een thermischebeveiliging. Als 't bijvoorbeeld 40C+ in je hokje wordt dat er wat lampen uitgeschakeld worden.

 

Mag ik vragen waarom je niet kiest voor EVSA? Als je die per stuk of per 2 laat schakelen is er niets aan de hand. Je kan daarvoor schakelkastjes kopen (Davin12 bijvoorbeeld) en de timers net een minuutje ongelijk laten lopen. Of middels de vertrager die hierboven werd aangegeven die een relais schakeld.

 

Om heel eerlijk te zijn kan ik het nog niet permitteren , wellicht iets voor de toekomst 3 mooie dimlux :innocent:

Wat ik eigenlijk wil bereiken is dat mijn 3 lampen niet tegelijkertijd aanspringen dit ivm de hoge spanning op het net. Weet jij toevallig of bij het uitgaan ook hoge spanning te zien is op het net?

Share this post


Link to post
Share on other sites

http://www.conrad.nl...product/701317/

 

(word beetje zooitje zo)

 

Ik volg je hier niet...

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik volg het ook niet meer ,vandaar .

 

zonder aarde ben je al een heel eind van de net vervuiling af ;) of evsa pakken .

 

het apparaat wat ik liet zien voorkomt met een meting dat je lampen weer aanspringen .

fase los , knop om ! en dat hoeft maar een 1000ste seconde te zijn .

stuk goedkoper dan in de growshop en past mooi in een automatenkast.

wel ff een extra module erbij kopen die op de zijkant moet.

 

vertragers zijn er ook bij Conrad.http://www.conrad.nl/ce/nl/product/621059/

 

bij het uitgaan van de lampen heb je geen hoge spanning meer ,dit omdat de lamp niet meer op hoeft te starten.

 

:)

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik volg het ook niet meer ,vandaar .

 

zonder aarde ben je al een heel eind van de net vervuiling af ;) of evsa pakken .

 

het apparaat wat ik liet zien voorkomt met een meting dat je lampen weer aanspringen .

fase los , knop om ! en dat hoeft maar een 1000ste seconde te zijn .

stuk goedkoper dan in de growshop en past mooi in een automatenkast.

wel ff een extra module erbij kopen die op de zijkant moet.

 

vertragers zijn er ook bij Conrad.http://www.conrad.nl...product/621059/

 

bij het uitgaan van de lampen heb je geen hoge spanning meer ,dit omdat de lamp niet meer op hoeft te starten.

 

:)

 

Dankjewel voor je uitleg hier kom ik al een heel eind mee. Dus als ik het goed begrijp zou elk wilkeurig evsa een meting probleem oplossen met behulp van de machinebeveiliging van jou link zou het beste zijn?

 

Alvast bedankt voor je replay

Share this post


Link to post
Share on other sites

ff anders om .

 

met behulp van een machinebeveiliging kan je lijnmetingen ondervangen . en dit kan met iedere lamp.

 

en of ie de beste is weet ik niet .. heb m hier in de la liggen;)

 

die machinebeveiliging is zo gemaakt dat bv een boormachine ofiets niet meer aanspringt na een stoomuitval of beschadigd draad.

dus je lampen springen niet meer aan waardoor ze geen piek kunnen meten .

 

deze module niet op je afzuiging zetten ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

ff anders om .

 

met behulp van een machinebeveiliging kan je lijnmetingen ondervangen . en dit kan met iedere lamp.

 

en of ie de beste is weet ik niet .. heb m hier in de la liggen;)

 

die machinebeveiliging is zo gemaakt dat bv een boormachine ofiets niet meer aanspringt na een stoomuitval of beschadigd draad.

dus je lampen springen niet meer aan waardoor ze geen piek kunnen meten .

 

deze module niet op je afzuiging zetten ;)

 

Dankjewel voor je uitleg en gedane moeite, is indd slim om hem niet op mijn afzuiging te zetten haha

Share this post


Link to post
Share on other sites

Urban Grower, weet je wel zeker wat je daar zegt?

Zo'n motorbeveiliging is ter beveiliging van driefasemotoren.

Als je er geen drie fasen op aansluit heb je er niks aan.

Heb je die van jouw dan al uitgeprobeerd en getest?

 

Al Bundy, ik neem aan dat je één fase wil gebruiken?

Ik neem aan dat je maximaal twee x 600W op een groep zet?

 

En nog iets: bijna alle elektrische apparatuur stuurt ellende het net op. Elektronische voedingen zeker. Ik neem aan dat EVSA'en ook de nodige rotzooi terug het net in sturen. Dit kun je ondervangen met een sperfilter. Ik heb trouwens nog nooit gehoord dat iemand zo'n ding gebruikt.

Om te voorkomen dat de lampen terug aanspringen als de spanning onderbroken is geweest zou ik een relais gebruiken zoals op het plaatje. Als je het relais van hand "aanduwt" blijft het aan maar als de spanning uit is geweest blijft hij uit.

gallery_28849_11267_16120.jpg

Edited by Zwemvis

Share this post


Link to post
Share on other sites

urbangrower jij sluit de aarde niet aan?

Share this post


Link to post
Share on other sites

@zwemvis

 

http://www.abb.nl/product/seitp329/42139dcb53c905b3c12577cc003baed4.aspx

http://www.haarmanelektra.nl/motorbeveiligingsschakelaar-abb-ms116-0-63.html

 

en ik heb er idd stroom op gehad .

 

@amnees

nee, daar heb ik aardlekschakelaars voor ... die zijn daar voor uitgevonden ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Urban Grower, weet je wel zeker wat je daar zegt?

Zo'n motorbeveiliging is ter beveiliging van driefasemotoren.

Als je er geen drie fasen op aansluit heb je er niks aan.

Heb je die van jouw dan al uitgeprobeerd en getest?

 

Al Bundy, ik neem aan dat je één fase wil gebruiken?

Ik neem aan dat je maximaal twee x 600W op een groep zet?

 

En nog iets: bijna alle elektrische apparatuur stuurt ellende het net op. Elektronische voedingen zeker. Ik neem aan dat EVSA'en ook de nodige rotzooi terug het net in sturen. Dit kun je ondervangen met een sperfilter. Ik heb trouwens nog nooit gehoord dat iemand zo'n ding gebruikt.

Om te voorkomen dat de lampen terug aanspringen als de spanning onderbroken is geweest zou ik een relais gebruiken zoals op het plaatje. Als je het relais van hand "aanduwt" blijft het aan maar als de spanning uit is geweest blijft hij uit.

gallery_28849_11267_16120.jpg

 

Dankjewel voor de gedane moeite en uitleg, ik gebruik volgens mij 3 fase maar dat durf ik je niet te zeggen omdat ik de stroom van origin voor onze elektrische kookplaat heb getrokken kan ook 3 fase zijn.

Komt het in praktijk veel voor dat sperfilter? of weet je daar toevallig weinig van? Weet je toevallig een goede sperfilter ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...