Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

WOpz

Vraagjes m.b.t. voeding,pot en zon voor stekjes

Recommended Posts

Even nog een paar vraagjes n.a.v. al die overweldigende info die ik hier gelezen heb :whistling :

 

*1* Ik heb hier gelezen dat stekjes de eerste twee dagen niet direct in zonlicht gezet mogen worden; geldt dit ook voor stekjes die van een buitenplant zijn gehaald, welke dus altijd al BUITEN heeft gestaan? Is het sowieso goed als een "buitenstekkie" zoveel mogelijk zon krijgt?

 

*2* Ik geef m'n stekjes nu zo'n vier a vijf keer per dag water; is dit teveel of juist goed voor de stekjes?

 

*3* Ik dacht ook ergens gelezen te hebben dat stekjes nog geen voeding gegeven mag worden, is dit zo? en zoja, wanneer mag ik dan wel beginnen met voeding geven? Mogen ze wel in flinke mestgrond staan? Ik heb de stekjes vanaf afgelopen dinsdag, maar ga komende maandag voor 10 dagen op vakantie, zal ik ze dan vlak voor ik op vakantie ga wat voeding geven of is dit niet slim?

 

*4* Iemand zei mij dat het niet verstandig is om stekjes nu (als ze dus zo'n 5 a 6 dagen oud zijn) al meteen in de volle grond te zetten, is dit ook zo? (dit weer mb.t. mijn vakantie; ik zou het zonde vinden als m'n stekjes tijdens mn vakantie niet volledig door kunnen groeien, ze zitten namelijk in vrij kleine potjes)

 

*5* Helaas is er geen één plek in onze tuin waar de zon de hele dag op staat; het liefst zet ik mn stekjes in volle grond, ivm het onbeperkt kunnen groeien van de wortelen. Wat is nou beter voor m'n plantjes; ze dus in een pot zetten zodat ik ze kan verplaatsen maar de wortelen niet helemaal vrij spel hebben, of in de volle grond zetten, waardoor de zon niet de hele dag erop kan staan?

 

Ik hoop dat iemand mij kan helpen met deze brandende vragen, ik wil mn plantjes omdat ik dit jaar zo laat begonnen ben en dus nog maar zo kort de tijd heb namelijk zo optimaal mogelijk laten groeien!

Alvast ontzettend bedankt voor de evt. geboden hulp!! :whistling

Share this post


Link to post
Share on other sites

1) het lijkt me dat ze niet in de volle zon mogen omdat het wortel stelsel zich 1st goed moet ontwikkelen zodat ze goed water op kunnen nemen, daarom kunnen ze waarschijnlijk de 1ste paar dagen beter niet in de volle zon staan, want ze drogen gewoon uit.

 

2) als de wortles nog niet helemaal goed ontwikkelt zijn lijkt Te veel water me ook niet goed, als na 1 keer wateren de grond heel de dag vochtig is lijkt 1 keer wateren me oke.

 

3) klopt, als ze teveel voeding krijgen kunnen de bladeren verbranden ofzoiets, ik weet niet precies waneer je ze wel mag gaan voeden. zie je vanzelf als de bladeren een beetje lichter worden ofzo.

 

4) denk dat het geen kwaad kan, maar als ze iets groter zijn kunen ze natuurlijk wel wat meer hebben, 1 klein stekje kan binnen een nacht helemaal kaal gevreten zijn door slakken bv. maar in de volle grond zullen ze ook weer minder snel uitdrogen dan in een pot als je er een lange tijd niet bent.

 

5)het lijkt me het best om ze in zo een groot mogelijke pot te zetten bv. 35 liter pot of specie kuip. en verplaatsen zodat ze zoveel mogelijk in de volle zon staan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor je (vlugge) antwoorden! :whistling

 

Toch heb ik nog eenvraagje n.a.v. je antwoord op vraag *3*:

 

Je zegt dat ik kan zien wanneer ze voeding nodig hebben, de bladeren aan de onderkant worden dan lichter (bruin?).

 

Maar ik wil juist zo snel mogelijk voeding aan mijn plantjes/stekjes geven, zodat ze nog sneller en beter groeien, de voeding dus als een soort "super-groei-stimulator" gebruiken, of werkt dat zo niet met voeding? Dat het pas door een plant opgenomen wordt als deze het ook echt heel erg nodig heeft; dat voeding er alleen voor zorgt dat een plant niet minder snel groeit, zeg maar... (of leg ik het nou een beetje onduidelijk uit...? :whistling )

 

Maar laat ik ervan uitgaan dat de voeding wel voor extra groei zorgt, mag ik dat nu al geven of is dat echt te vroeg voor het stekkie?

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik hoop dat er meer mensen zijn die meer weten als ik en ook betere antwoorden kunnen geven want ik weet niet zoveel over voeding, en welke je nu al kunt geven en welke niet, ik geef mijn buitenplantjes alleen BN grond super mix en PK 13-14 als ze in de bloei staan. en in het begin heb ik ze wel wortel stimulator gegeven van Bio Nova "Roots" heet het. dat zou je wel nu al kunnen geven denk ik. dat zorgt dus voor een goede ontwikkeling van het wortel stelsel, wat belangrijk is natuurlijk.

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi wopz,

 

naar mijn mening ben je èrg èrg èrg te laat. Laat dit jaar voor wat het is en neem in de winter ruim tijd om je voor te bereiden en veel kennis op te doen voor de zomer van 2005. Als je nu nog stekjes buiten zet haal je er zo ontzettend weinig van af dat je er misschien het volgend jaar niet eens meer aan begint zo teleurstellend. Ik zou er niet eens meer aan beginnen eerlijk gezegd, en áls.....dan zou ik ze in een wat groter potje zetten en ze in de vensterbank zetten, 's morgens oost en 's avonds west, keep 'm in the sun. Je temperatuur is wat stabieler, zeker straks eind sept en october.

 

Een goeie voorbereiding is het halve werk.

Timing doet de rest.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ ONE: wederom bedankt voor je info en hulp! ik ga maar eens op zoek naar die Bio Nova Roots :D

 

@ Greenfield: Jep je hebt gelijk dat ik laat ben :whistling , maar na verschillende personen gevraagd te hebben, en ook op dit forum, ben ik toch van mening dat ik er met een beetje pijn en moeite als alles goed gaat nog wel een paar tiental grammetjes vanaf kan halen. Bovendien dit is m'n eerste "kweekje" (maar dat was denk ik al wel te merken aan mn vragen :) ) dus ik doe het ook voor een deel voor de ervaring en om er wat van te leren en bovendien voor de fun! :whistling

 

Die grotere pot doe ik iig en de vensterbank neem ik ook mee :specool

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik denk dat er nog steeds wel wat leuks van zo een plantje af te halen valt hoor.

ook al is het dan maar 10 gram per plantje ofzo, binnen zetten sommigen mensen der planten ook maar 2 dagen dagen in de groei en daarna gelijk in de bloei, en zelfs in de bloei groeien ze nog wat. dus ik denk dat er nog wel wat van te maken valt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zijn je stekken nog maar 5 of 6 dagen geleden gesneden? in dat geval moeten ze eerst wortelen onder de juiste omstandigheden ,en dat duurt ook 2 of 3 weken ,en pas daarna kunnen ze voorzichtig zonder voeding de schaduw in . Tegen die tijd gaan alle buiten planten zo'n beetje echt in de bloei. Dus da ben je te laat.

 

De vraag is ook of ze nog wel zullen wortelen ,omdat de plant waar de steks vanaf komen mogelijk al wat bloei hormonen heeft bevat.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik zou er niet eens meer aan beginnen eerlijk gezegd, en áls.....dan zou ik ze in een wat groter potje zetten en ze in de vensterbank zetten, 's morgens oost en 's avonds west, keep 'm in the sun. Je temperatuur is wat stabieler, zeker straks eind sept en october.

Maar achter glas vangt de plant toch veel te weinig licht ,als gevolg van UV absorpsie door het glas ! Het is ee ngegeven feit dat vensterglas maar een klein deel van de UV doorlaat . Ik vraag me af of een stabielere temperatuur wel tegen dat nadeel opweegt.

 

Bovendien is de ventilatie ook vaak beroerd in het venster.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Zijn je stekken nog maar 5 of 6 dagen geleden gesneden?    in dat geval moeten ze eerst wortelen onder de juiste omstandigheden ,en dat duurt ook 2 of 3 weken ,en pas daarna kunnen ze voorzichtig  zonder voeding de schaduw in . Tegen die tijd gaan alle buiten planten zo'n beetje echt in de bloei.  Dus da ben je te laat.

 

De vraag is ook  of ze nog wel zullen wortelen ,omdat de plant waar de steks vanaf komen mogelijk al wat bloei hormonen heeft bevat.

Jep, je hebt grotendeels gelijk in je antwoord.

 

Ach ja, ik laat het maar wat het is, ga ze nu niet meer weggooien, heb er al zo'n hechte relatie mee gekregen :whistling

 

Ik probeer er maar gewoon het beste van te maken, de moederplant stond nog niet in de bloei, maar heeft idd misschien al wel bloeihormonen aangemaakt..

 

Ik hoop er maar het beste van, laten we het maar als een experimentje zien, dan kan het resultaat alleen maar meevallen.

 

Mocht het nog zeer goedkomen met deze plantjes dan laat ik het t.z.t. nog wel even weten :whistling

Share this post


Link to post
Share on other sites

UV is het meest energierijke spectrum in het zon licht, en dus erg belangrijk voor de plant . Waar heb je gehoord dat UV niet belangrijk is voor de plant , of waar heb je dat gelezen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Op overgrow wordt er tegen je gezegd;

 

Het breekt alleen extra THC af, er komt extra warmte in je hok en het kost extra stroom!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo thuis en buitenkwekers!, hier even een heel duidelijk verhaal over UV light!. NEE een plant heeft juist GEEN UV nodig. Want hoe kan het anders dat planten achter het glas of in een kas juist heel goed groeien en bloeien ze zullen misschien iets kleiner blijven omdat het achter het glas niet waait en wind is heel belangrijk voor de plant voor groei en bloei. Je kan er natuurlijk een kleine ventilatortje bijzetten!

 

De aarde wordt bedekt door een laag gassen, dampkring of atmosfeer genaamd. De ozonlaag, die het gas ozon (O3) bevat, bevindt zich in de stratosfeer. Dit is het deel van de dampkring dat zich op een afstand van 15 tot 45 kilometer van de aarde bevindt.

 

De ozonlaag weert de ultraviolette (uv) straling van de zon. Dit is belangrijk, omdat uv-straling schadelijk is voor mens, plant en dier.

 

Als mensen lang aan uv-straling worden blootgesteld, kan dit huidkanker veroorzaken.

De mens heeft grote hoeveelheden stoffen als cfk's geproduceerd die het ozon in de ozonlaag aantasten. Deze chloorhoudende stoffen breken ozon hoog in de dampkring af. Boven de zuidpool ontstaat sinds 1980 jaarlijks vanaf september een groot ozongat dat enkele maanden aanwezig blijft. Maar ook boven Europa hebben wetenschappers de afgelopen twintig jaar een kleine maar voortdurende verdunning van de ozonlaag geregistreerd.

Door gaten in de ozonlaag bereikt de schadelijke uv-straling ongehinderd de aarde. Strenge internationale regelgeving heeft ervoor gezorgd dat steeds minder ozonvretende stoffen geproduceerd worden. Omdat cfk's en andere gassen maar heel langzaam opstijgen, wordt de ozonlaag jaarlijks pas na een lange 'vertraging' afgebroken. Door de uitstoot van twintig jaar geleden bereikt het gat in de ozonlaag momenteel jaarlijks recordgroottes. Naar verwachting zal het jaarlijkse gat in de ozonlaag vanaf 2010 voortdurend kleiner worden, omdat de ozonvretende stoffen langzaamaan uit de atmosfeer verdwijnen

 

DUS GEEN UV PLEASE!!!!

Edited by Thoeskweeker

Share this post


Link to post
Share on other sites

Riveting tale chap, anders bump je even een topic uit 2004...

 

Tegenwoordig draait alles om lumen en glas houd lumen tegen. Dus als de ozonlaag het UV licht weert waarom zou je je planten dan achter glas zetten?

 

Lees je welkomst mail even, scheelt een hoop gezeur van mods en members.

 

greets Tita

Share this post


Link to post
Share on other sites
Riveting tale chap, anders bump je even een topic uit 2004...

 

Tegenwoordig draait alles om lumen en glas houd lumen tegen. Dus als de ozonlaag het UV licht weert waarom zou je je planten dan achter glas zetten?

 

Lees je welkomst mail even, scheelt een hoop gezeur van mods en members.

 

greets Tita

 

Ow 2004? was me niet opgevallen.

 

Waarom kweken mensen in een KAS? is toch hetzelfde als achter het glas. Minder last van ongedierte!?...

 

ps: glas houdt lumen tegen?? een lamp is gemaakt van glas!!!!! verklaar je nader

Edited by Thoeskweeker

Share this post


Link to post
Share on other sites

Weet je wat, ik verklaar me nader als jij je eerst fatsoenlijk voorstelt in een daarvoor bestemd topic.

 

greets Tita

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...