Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Waterpijp

PC FAN

Recommended Posts

Hoi allemaal,

 

Ik heb even wat verslagen etc doorgelezen alleen kwam iedere keer PC Fan tegen, bedoelen jullie hier gewoon een Ventilator uit een PC mee? Zoiets als dit dus: http://www.miniinthebox.com/nl/12cm-12005-cp-led-fan-lyf-ly-1225m12s-dc-12v-0-36a_p1099893.html

 

Greetz,

 

Waterpijp

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja zoiets, zoek er dan wel 1 zonder ledjes erin en een stille met veel debiet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

dit zijn zon beetje de stilste pc fans die er momenteel verkrijgbaar zijn zitten op 0.5 sone aan geluidproductie, voor menselijk gehoor nagenoeg onhoorbaar

 

http://www.alternate...filter_1=Arctic

 

en de goedkoopere f12 pro heb ik er dan 2 van ingebruik, en ben met 2 f9's aan het testen voor een nieuwe knutsel lampekap

Edited by Grow Weed

Share this post


Link to post
Share on other sites

@DJbroertje:

 

Oh haha, had even snel 1 van internet geplukt, zag heel niet dat er LED verlichting bij in zat haha!

 

@Growweed:

 

Maar stel ik wil nu een goedkoop zelfgebouwd kastje maken, om gewoon wat in aan te prutsen, zou ik dan ook uit 1/2 oude computers de Fan kunnen halen en die erin ophangen? Geluid maakt dan niet zo heel veel uit.

Share this post


Link to post
Share on other sites

omte testen tuurlijk,

zelf zou ik geen gebruikte gebruiken omdat je dan niet weet of ze 1.000 uur gedraaid hebben of 10.000

en goed opletten met welke waarop aantesluiten, sommige modellen branden heelsnel door als je verkeerdom aansluit

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja oke, dat is inderdaad ook weer zo, als het verouderd is werkt het ook minder goed.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Met PC-fans kan je wel iets doen, maar zwak punt blijft de opgebouwde onderdruk die je nodig hebt om lucht door je fiilter en luchtkanalen te verplaatsen. Oude fans zijn af te raden: hoogst waarschijnlijk heb je meer lawaai dan prestatie, zeker als het gaat om standaard-fans uit een pc. Een paar vuistregels:

 

- hoe dikker fan, hoe beter voor de onderdruk. Arctic cooling heeft een paar 120*120*38mm fans bijvoorbeeld (ik gebruik nu een Shadow Wings in voorgroeihok, maar zonder filter). Hoe groter de fan, hoe groter de luchtverplaatsing.

- kies een fan met een zo hoog mogelijk toerental, maar ga niet boven 75% van het vermogen van je stroomadapter (thermische belasting)

- koop een degelijke stroomadapter. Niets zo vervelend als thuiskomen met de plantjes zwoegend onder 40 °C of zo omdat de adapter de geest heeft gegeven.

 

Greetz,

Warsawa

Share this post


Link to post
Share on other sites

- koop een degelijke stroomadapter. Niets zo vervelend als thuiskomen met de plantjes zwoegend onder 40 °C of zo omdat de adapter de geest heeft gegeven.

 

Greetz,

Warsawa

 

Heb je een voorbeeld?

Ik wou een voorgroei hok met afzuiging+filter wat toevoer geven aleen wou ik er pc voeding gebruiken

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pc voeding moet je doorlussen om hem te laten werken zonder moederboard enzo

 

Ouderwtste telefoon adapter pakke

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kies een regelbaar model tot 12v van 1000 mA of zo en kijk goed op de foto's dat de draad die uit de adapter komt een dubbele draad is en geen enkele, anders is het lastig aansluiten op de fan.

Als je een pc-fan gebruikt als actieve inlaat, zet die dan op een 2de adapter

Check eens op conrad, dit model bijvoorbeeld.

 

Greetz,

Warsawa

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zal een gok in het duister doen hier en gokken dat hij met de uit oude pc gesloopte fans niet van plan is te gaan afzuigen door een filter ...

 

Aansluiten is altijd even testen en gokken welke de + en de min is Je draden blootleggen gescheiden door een glas of iets anders niet geleidend en dan even vluchtig met de pc fan kabels tegen de adapter draden tikken fans horen dan een sprongetje in de goede richting te maken

 

Let wel die orginele zwarte low cost fans zijn waardeloos qwa debiet en kwaliteit ,dus je kan er mee werken om te proberen maar verwacht er niet teveel van natuurlijk

 

Warsawa leuke theorie de dikker de fan is de meer druk die geeft ...

Hoe groter de fan, hoe groter de luchtverplaatsing .... hoe groter de mogelijkheid er is voor meer verplaatsing maar is zeker geen vast staande

als je een 500 rpm 180mm fan hebt of een 1500rpm 120mm welke zal dan meer afzuigen ...

Over het algemeen de groter de fan is na 120mm de stiller ze zijn omdat ze die rustiger kunnen laten draaien om net zoveel warme lucht af te voeren

 

Als je 1 tot 4 fans hebt heb je wss genoeg aan een 1A adapter voor elke pc fan kan je veilig rekenen 250mA per fan als het nergenst staat aangegeven

Die adapter die warsawa aangeeft is wel handig kan je alle fans tegelijk dimmen door het voltage wat terug te draaien

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pc voeding moet je doorlussen om hem te laten werken zonder moederboard enzo

Over het algemeen moet je het groene draad verbinden met 1 van de zwarte draden en het werkt.

 

Ik vind zo'n externe hdd voeding ook een mooi alternatief. Hoef je nergens de stekkertjes af te knippen.

 

Voor het dimmen van pc fans, gebruik ik Zalman Fan Mate controllers.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oké beaker correct me if I'm wrong.

 

Van stopcontact, naar de externe hdd voeding, daarin zitten de draadjes van de Zalman controller, en andere draadjes daarvan zitten op mijn fan?

 

That's all?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jep zo zit het indd stopcontact---> hdd voeding--> controller-->fans

enigste wat nodig is

Share this post


Link to post
Share on other sites

Conrad heeft ook grote pc fans ... Op 230volt .

Daar kan je genoeg mee doen...

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
:D heb nog een auto radiator fan liggen 12 volt ..... vraagt wel wat meer dan 1 ampere maar geeft lekker windje :punk:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zou een leuke combo zijn met een fanline controller de brom van dat kleine ding kan nooit veel zijn

 

Gaat ook wel stevig in de kosten lopen als je 2 of 3 van die fans wilt gebruiken en ze apart wilt kunnen instellen

Share this post


Link to post
Share on other sites

speedy weedy die auto fans zijn niet bedoeld om te blazen maar eerder om lucht sneller door de radiatoren te laten gaan op die manier dan ook weer en betere koeling te hebben omdat de lucht de tijd niet krijgt om op te warmen. maar eigelijk wilde ik gewoon zegge dat ze bijna geen lucht verplaatsen maar eerder verplaatst of in beweging houd aan de radiator.. Tuurlijk zal dit wel windje geven maar deze zijn eigenlijk niet echt wat je zoekt denk ik :)

ik heb zelf ook twee fans van pc gezet voor wat lucht circulatie in men hok overdag geen probleem over lawaai genoeg naar snachts hoor je ze wat zoemen maar ni echt extreem...

Edited by Bio.

Share this post


Link to post
Share on other sites

hahah :jump: succes met je hokje en je kweekje hoorde net dat je veel problemen had ...

Share this post


Link to post
Share on other sites

kijk m schik hebben met zn gejatte logo ...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...