Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Recommended Posts

Een paar dagen geleden was alles nog prima maar nu beginnen de bladeren er slecht uit te zien.

Ik gebruik Plagron licht mix als aarde en de voeding heb ik van sannie's shop.

 

http://www.sanniesshop.com/starters-pakket.html

Dus de ph en ec waarden weet ik niet omdat die niet van toepassing zijn.

Temperaturen zijn min 20 en max 27.

 

gallery_33463_15548_85125.jpg

 

En dit lijkt me weer een ander blad probleem, omdat hier boven worden de bladeren helemaal geel.

En op de foto hier onder worden ze bruin met geel.

 

gallery_33463_15548_901882.jpg

Nog een andere foto

 

gallery_33463_15548_160398.jpg

gallery_33463_15548_96510.jpg

 

Dit is gebeurt kort nadat ik een Blumat systeem heb geinstaleerd.

Maar ik kan daar mee de link niet leggen naar gele bladeren.

 

De planten hadden gisteren wel wat te weinig water gekregen via de blumat en de bladeren hingen slap.

Nu heb ik ze zelf wat water bij gegeven en de staan er weer goed bij, op de gele bladeren dan...

 

Nog even een foto waar van de blumat het water vandaan haalt, met voeding erin.

gallery_33463_15548_465582.jpg

er zit en aquarium pompje in om het water in beweging te houden.

 

Kan iemand mij misschien verder helpen hoe ik verdere bladproblemen kan voorkomen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee, de aarde was droog en de bladeren hingen omlaag.

Na wat water bij geven met de gieter knapten ze al snel op.

 

Maar zou een gebrek aan water, of te veel water leiden tot gele bladeren?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Had het zelfde probleem, te weinig water, Tensio gaf verkeerde waardes.

In de eerste week van de bloei, bladeren werden ook geel.

Zie mijn topic, blad probleem.

Share this post


Link to post
Share on other sites

te nat en te droog geven beide problemen, en kan volgens mij ook beide zorgen voor gele bladeren. Ook wisselend nat en droog is ook niet goed.

 

Hoe vaak geef je voeding en volgens welk schema, of welke hoeveelheid?

Hoeveel buffertabs en hoelang voorgegroeid?

 

Ik kweek ook op die manier maar geef ze gemiddeld 2 of 3 keer per week ca. 2/3e van de maximale hoeveelheid BAC bloei als ze goed in de bloei staan.

Ik gebruik alleen een ander medium.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ook echt een perfecte plek voor je vat daar met die stekkerdozen erachter op lager nivo :thumbsdown:

 

Probleem wat hier speelt?

Veel te veel verschil in watergeven, emmer met daarin een pompje aan zodat water eerder 28C dan 25C zal zijn en hoe lang staat die voeding?

 

Ik zie nergens een tensio dus watergeven met de Blumat is 'we doen maar hopen dat het idd 120mbar is' en dat komt helemaal niet goed met het plaatsen van buffertabs volgens Sannies way kweken enorme verschillen in medium waar het op water aankomt.

 

Voeding achterwege laten, digitale tensio om te checken of dat Blumatten wel ok gaat is 1e stap en anders gewoon met de gieter ipv Blumatten, kun je ook meteen je vat een veel veiliger plek geven en ben je er zelf meer bij betrokken ipv je staat erbij en kijkt ernaar.

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ djbroertje, dan ga ik proberen de vochtigheid zo constant mogelijk te houden.

Ik geef gewoon voeding zoals er omschreven staat bij het pakket.

Na week 2 van de bloei dagelijks bloeivoeding.

En de BAC om de 2 weken.

De tabbles zitten er 2 van in per pot, omdat het 11,1L potten zijn.

 

Voorgroei was ongeveer 2 weken.

 

@lostchild, ja ik weet het... gebrek aan ruimte, maar ik zal de stekker door proberen om te hangen dat is wel zo veilig ja.

Het water zal zeker geen 28graden halen,, denk eerder rond de 20.

Het water met voeding erin zal ongeveer een week staan, misschien iets korter. maar als het water in beweging blijft zou dit toch niks uit mogen maken?

 

Ik heb al eerder 2 tensio's gekocht maar die waren niet betrouwbaar, en ik moest ze ook iedere keer weer opnieuw de grond in prikken.

Dat kan ook niet echt goed zijn voor de wortels van de plant.

Als jullie me een goeie tensio-meter kunnen adviseren wil ik die nog wel proberen :)

En dan een stuk of voor iedere plant een?

 

 

Bedankt voor jullie hulp ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik weet niet hoeveel planten je hebt staan maar ik zou inderdaad eens beginnen met dagelijks? met een gieter te wateren, en dan zeker een aantal dagen zonder voeding.

 

probeer dan het gewicht van de potten te voelen, als het echt heel licht is voel je echt wel of ze water nodig hebben.

 

Een goede tensiometer is van http://www.blumat.nl...ensiometer.aspx

Maar een tensiometer is een hulpmiddel geen exacte wetenschap.

 

Als je er 1 of 2 hebt kun je die als leidraad gebruiken om het gewicht van de pot te vergelijken met de rest.

 

Ik zou zelf biologische voeding max 1 dag laten staan, maar als je met een gieter per dag geeft is dat ook meteen opgelost. Ik gebruik geen vat dus heb daar geen ervaring mee, Dat uurtje elke dag met de planten bezig zijn geeft toch meer inzichten wat er gebeurt.

 

En de temp van je voedingswater heb je dat wel eens gemeten? Mijn ervaring is dat je denkt dat het niet zo warm is, maar in werkelijkheid zit je zomaar tegen de 30° aan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zitten die Blumat slangetjes niet verstopt van dat troebele water ?

Inderdaad, bio niet langer dan 24u laten staan.

 

Zou gewoon water in dat vat gooien, en savonds manueel een half litertje met voeding bij de planten mikken.

Edited by soca

Share this post


Link to post
Share on other sites

De blumats zitten niet verstopt, in heb de conus nog net nagekeken en er zit nog water in.

Als de slangen verstopt waren zou de conus leeg moeten zijn.

 

Ik heb nu water in de emmer gedaan zonder voeding, dus eens kijken hoe dat gaat :)

En nog wat slechte bladeren verwijderd die gemakkelijk los lieten.

 

Het gaat trouwens over 9 plantjes, ik heb een klein verslagje staan voor de genen die interessen hebben: http://www.wietforum.nl/topic/106812-diverse-soorten-in-zelfbouwhok/page__st__20

 

De temperatuur van het water kon ik niet meten, daar heb ik niks voor in huis.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat voor jouw lauw lijkt is rond de 30C, lauw aan je vinger is bijna lichaamstemp :innocent:

Pompje in zeg 10ltr emmer 24/7 aan zet je water zo op 25C (dat mag), is het warmer in de kamer zelf dan al snel 28+ en zal bij de meesten omdat ze het niet nameten het geval zijn.

Blumat en bio gaat niet goed, als je leidingen al open blijven wil je niet weten wat voor nasties bio geeft in een watergeef systeemleiding en die pak je helemaal niet aan met een cleaner oid (gaat ook niet want bio en da's lastig dan) waardoor je ook mogelijk elke keer dat je water geeft een weetikveelwatvoorziektetroepbacteriebah mee aan het geven bent.

 

Goed voor het bodemleven, hebben ze in elk geval wat te doen, of het goed vd plantjes is is een 2e.

 

Heb er ook maar heel weinig voorbij zien komen die met een 'vat' werken bio wise en dan niet om max 3dgn dat vat verversen.

Ik deed het ook tijdje met een vat maar dan wel om de dag leeg dus aangemaakte vat stond max 1 dagn.

 

Waar haal je vandaan vanaf week 2 bloei dat je dagelijks bloeivoeding mee moet geven?

Je hebt 2wk voorgroei gedaan met 2 tabs in de pot dus ben je nu in elk geval je bodem lekker (te) vol aan het proppen.

 

Bio is geen hapslik weg en heeft tijd nodig (gedeelte vd BAC wordt wel snel opgenomen maar groot gedeelte ook niet) en daarom kun je het ook niet, zoals bij minerale kweek en sturen op ph/ec, zomaar gaan geven.. teveel is echt teveel en nekt je planten in no-time dwz ze doen nooit meer wat ze zouden kunnen.

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Waar haal je vandaan vanaf week 2 bloei dat je dagelijks bloeivoeding mee moet geven?

 

Van de achter kant van de fles :|

Daar staat op dat het dagelijks mee gegeven kan worden vanaf week 2 bloei.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die conus van de Blumat staat ook niet rechtstreeks in verbinding met de slangetjes heh..dat water uit je vat gaat niet dóór die Blumats heen.

Op het moment dat jij die Blumatkegel dichtschroeft, komt er normaliter zo goed als geen water meer in of uit gedurende de hele kweek.

Dat water zorgt er alleen voor dat het druppelslangetje op tijd ruimte krijgt of dichtgeknepen wordt dmv het klemmetje bovenop. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

moest je niet die voedingsemmer hoger dan de potten zetten? :innocent:

misschien heb je zo niet genoeg druk in je blumats?

 

ik zie je emmer gewoon op de grond staan, klopt eh..?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jammer dat er bij bladprobleem-topics maar heel weinig opvolging is.

Een laatste berichtje met "xxxx oplossing heeft goed (of niet) geholpen" zou de hele afdeling veel waardevoller maken. :whistle:

Share this post


Link to post
Share on other sites

het probleem lag aan het te kort aan water, ik merkte dat de blumat wel werkt maar niet genoeg om ze geen water meer bij hoeven te geven.

Dus nu laat ik de blumat erin om ze vochtig te houden, en geef ze dagenlijks nog een gietertje met bio voeding erin.

 

@ Sensi, op de achterkant van de blumat stond dat het systeem zichzelf aanhevelde dus de bak hoger zetten zou niet hoeven.

Maar, ik kan het altijd proberen.

Maar dan nog, als ze constant van de blumat drinken krijgen ze geen voeding binnen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Starterspakket dus niet het schema op de BAC fles...

Daarnaast lees die kleine lettertjes op de BAC fles nog eens...

max 3x in de week staat er duidelijk en planten lezen, niet flikker er maar 3ml bij van het een of ander

 

Alleen maar water en genoeg en beter dat je veoding (wat je dus niet hoeft te doen) via gietertje geeft ipv via de Blumats.

Blumats vinden bio voeding maar wat fijn als het op verstopping/ verkeerd werken aan komt en het is een crime om alles helemaal schoon te krijgen nadien, Blumats eigenlijk alleen maar water doorheen meer niet en goed op blijven letten of die '120mbar' ook goed blijft gaan, meerdere drama's van lege vaten of zoals bij jouw veel te droog staande planten bekend.

 

Leuk man bio kweken en mineraal insteken.

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...