Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
CrystalClear

welke ontkiem methode?

Recommended Posts

Haaai medewerkers.

 

Ik weet niet op dit de juiste plek is maar welke ontkiem methode gebruiken jullie?

 

1.Ze in een glas water leggen?

2.Tussen vochtige watjes?

3.Direct in de aarde?

 

Mvg crystalclear

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een nachtje weken en dan in aarde. Ik neem dan 50/50 allmix/lightmix, waarin ik bovenin een beetje zaai en stekgrond doe.

 

Daar gaat t voorgeweekte zaadje in.

 

Netjes benevelen en de lamp er bovenop.

 

Moet lukken....

Share this post


Link to post
Share on other sites

En dan weken in een glas water of tussen bebochtogde watjes.

 

Ik heb verders ook geen speciale lamp tot mijn beschikking, het word een vensterbank kweek

Share this post


Link to post
Share on other sites

Neem een plat bord . Doe daar nat tissue /watjes /wcpapier/rol op. Leg de zaadjes op het natte papier/watjes.

Bedek de zaadjes met vochtig papier/watjes en dek het af met een diep bord, zodat het niet snel uitdroogt.

Zet je cv op 20-21graden. Houd het boeltje in de gaten en het moet helemaal goed komen.

Ik doe het al tijden op deze manier.

Zorg er alleen wel voor dat t papier/watjes niet te nat is.

Ik bevochtig het en laat het uitdruppelen.

Dan is het vochtig zat.

Veel succes ermee !

gallery_40515_16827_796337.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ken je die ronde make up remove watjes, zijn goedkoop en erg geschikt; haal je bij de super.

Nat maken , uitknijpen( dus licht vochtig) zaadjes ertussen, inplastic wietzakje, en vervolgens aluminium folie( tegen het licht), 2 dage op warme plaats( bijvb bodem van je bloeihok), en voila!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kies er gewoon 1 zijn zoveel methodes die de klus klaren

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk dat de vraag meer is wat het nut is van de verschillende toevoegingen (buiten gewoon het zaadje in de grond steken).

 

Even inweken zou de zaden bevochtigen zodat ze dan vervolgens het vocht naar binnen kunnen trekken als een soort "lont". Je kunt ze ook direct in de aarde steken en dan wat extra druppels op het zaadje gooien. Al is dat wellicht minder betrouwbaar.

 

Dat tussen doekjes/watjes steken zou een voordeel kunnen zijn als je een berg zaden wilt ontkiemen waarvan er een hoop niet ontkiemen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb een tupperware bakje waarin ik ontkiem.

 

Je legt eerst een keukenrol in het bakje, nat maken. Zaadjes erop, keukenrol erop en weer even natmaken.

Dan de deksel weer op het bakje zodat de luchtvochtigheid altijd hoog blijft.

 

Meestal zijn ze dan na 32 uur ontkiemd. Ik ontkiem om te kijken welke plant waarschijnlijk een groeiachterstand gaat krijgen.

Want bij het ontkiemen kun je vaak al zien welke lastig gaan doen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

in bekertje met 50ml water en 10ml waterstofperoxide. binnen 12-24 uur helemaal ontkiemd. vervolgens doe ik ze in Jiffys

Share this post


Link to post
Share on other sites

Glas water of tussen de watten in een afgesloten petri schaaltje broedend op de voeding van de pc :whistle:

 

Het voordeel van niet in de grond ontkiemen is dat je geen week naar dat potje moet staren om iets te weten ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...