Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Recommended Posts

kan moeilijk geloven dat knip op je aarde strooien een goed effect gaat hebben , ben iig benieuwd naar je uitkomst.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gooi al je plantaardig afval uit huis en tuin op een hoop. Haal paardenmest (zitten altijd mestpieren in). Na een maand of wat gooi je naast de berg een tweede berg. Waaneer ze met de eerste klaar zijn gaan de pieren (die nu behoorlijk vermeerdert zijn) door naar de tweede berg, eerste is klaar.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest elmanito

Groene hoop moet je eerst Bokashi stijl doen & moet je daarna zien.De wormen zijn er gek op.

 

@digi

 

De samenstelling van microorganismen in wormenmest is enorm goed voor de plant, maar je kan er gerust 20% in je grond ervan doen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja klopt Elmanito, maar het moet niet. Mag wel.

 

Koffie zijn wormen ook gek op. Koffieprut

Share this post


Link to post
Share on other sites

We halen nu twee dingen door elkaar. Planten zijn gek op wormenmest, wormen zijn gek op paardenpoep, koffiedik, kippenmeel, compost.

 

Voor de planten zijn wormen dus goed. Als er genoeg voedingsstoffen in de grond zitten voor de wormen dan hoeft er geen paardenpoep of koffiedik in de pot. Als er echter niet genoeg voeding in de grond zit zoeken de wormen het buiten de pot en dan gaan ze dood. Dus; wormen moeten als ze te weinig eten hebben extra voedingsstoffen hebben.

 

En daar komt je knipafval goed van pas. Koffiedik of kippenmeel wil ik niet in mijn aarde hebben want ik weet niet wat dat doet met mijn planten. Compost uit de tuin ook niet want daar kunnen weer allerlei beestjes en schimmels in zitten die ik er niet in wil hebben. Vandaar dat de knipafval als compost van je eigen planten ook een goede optie is. Als het goed is is dat namelijk schoon, als je tenmisnte geen spint en meeldauw en andere rommel had. NOGMAALS: Dat is alleen in het geval de wormen anders niet genoeg te eten krijgen en ontsnappen.

 

In de natuur gaat het op dezelfde manier. Bladeren en ander dood plantaardig en dierlijk materiaal zit vol met voedingsstoffen voor planten. De kringloop des levens zoals ze in de Lion King zo mooi zeggen. Normaal gesproken is het niet de moeite waard om het weer in je aarde te stoppen omdat het lang duurt voordat het verteerd is in de grond en weer omgezet is in voedingsstoffen. Maar als je je wormen productief wilt laten zijn is het een ander verhaal. Je gooit een beetje knipafval onder de zoden, dat gaat verrotten, de wormen eten dat op en scheiden hun waardevolle humus uit. Plant neemt het op en jij neemt de plant op. En als jij sterft voedt het gras zich met jou. Circeltje rond.

Edited by cityboxer

Share this post


Link to post
Share on other sites

Goh, heb je weer mijn hele post uitgelezen :D

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik had inderdaad ook begrepen dat een x aantal wormen per zoveel liter aarde niet voor problemen moet zorgen. Ik meen dat het pas vanaf 18 liter interessant wordt en dan per 10 liter een worm erin gooien. Met die wetenschap heb ik er nu 3 per 29 liter smartpot. Sowieso als je aarde van een bio kweek hergebruikt, waar je de wortelkluit grotendeels laat zitten, hebben ze voorlopig echt wel wat te vreten hoor :).

 

Voor de rest koop ik dan wel een keer een onsje bio bladgroente die ik ff opzettelijk laat verrotten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

1 worm per 10 liter :shifty:

 

Ik haal ze allemaal uit mijn aarde van de vorige ronde als ik naar wortels aan het vissen ben

Laatst tilde ik een pot op en er zaten er al 5 of 6 onder :ph34r:

Iemand enig idee of wormen van batmix houden :)

 

Sok mijn wormpjes doen het anders toch ook goed op gewone canna voeding , ^_^

Share this post


Link to post
Share on other sites

heb eens gemailt met een wormenkweker in de buurt die op zn website wormenmest (humus) aanbied

 

volgeladen aanhangertje kost bij hem 25euro :P

Edited by skunkmonster

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik had inderdaad ook begrepen dat een x aantal wormen per zoveel liter aarde niet voor problemen moet zorgen. Ik meen dat het pas vanaf 18 liter interessant wordt en dan per 10 liter een worm erin gooien. Met die wetenschap heb ik er nu 3 per 29 liter smartpot.

 

Misschien nog een leuk weetje voor de mensjes die van wormen houden. In een 375L pot met voldoende voeding vermaken wormen zich prima. Ik ben in 6mnd tijd maar 1x een worm buiten de pot tegen gekomen. Ze lijken het dus prima naar hun zin te hebben in de pot, angst voor ontsnapping hoeft lijkt dus ongefundeerd in zo'n grote pot. Ik kwam toen ik de planten er uit trok ook nog een paar zwangere wormen tegen, ze planten zich dus ook gewoon voort...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...