Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
speedy weedy

Waar heeft het wiet verbod aan bijgedragen .... hero farma

Recommended Posts

Het bedrijf Purdue Pharma maakte de Amerikanen verslaafd aan heroïne. Dat schrijft The Huffington Post, dat aan de hand van studies en getuigenissen concludeert dat de pijnstiller OxyContin in de richting van heroïne heeft geleid. Een onderzoek uit 2013, waaruit blijkt dat vier op de vijf heroïnegebruikers eerst verslaafd waren aan pijnstillers, lijkt dat te bevestigen.

Een medische revolutie leek het toen het Amerikaanse farmabedrijf Purdue Pharma in de jaren 90 kwam aanzetten met OxyContin, een pijnstiller die veel effectiever werkte dan alle concurrentie. Tijdens seminaries met dokters en wetenschappers prees het bedrijf het medicijn veelvuldig aan, er vooral op wijzend dat de werking verschilde van andere pijnstillers. Doordat het effect over langere tijd uitgerekt werd, konden patiënten er niet verslaafd aan worden.

Of dat is toch wat het bedrijf de dokters wilde laten geloven. Het medicijn werkte uitstekend, waardoor meer en meer dokters het begonnen voor te schrijven. Ook huisartsen gingen mee in die trend en schreven het almaar vaker voor aan hun patiënten.

Immens verslavend

Na enkele jaren bleek helaas dat OxyContin, hoe doeltreffend ook, immens verslavend was. Doordat er meer en meer verhalen opdoken van mensen die er steeds meer van moesten nemen om hetzelfde effect te krijgen, kwam het bedrijf erachter in nauwe schoentjes. Purdue Pharma werd aangeklaagd en moest meer dan 600 miljoen dollar betalen voor het misleiden van dokters, beleidsmakers en patiënten. In 2010 kwam het bedrijf daarom met een andere versie van het medicijn, dat moeilijker te pletten was om te snuiven of te injecteren. Het werd al snel verbannen van de markt, maar het kwaad was toen al geschied.

‘Door de grote toename van het aantal voorgeschreven pijnstillers in de jaren ervoor, raakten veel mensen verslaafd’, zegt Robert Kolodny, directeur van de Amerikaanse vereniging die dokters adviseert om verstandig medicatie voor te schrijven. ‘In het medicijn zaten opiaten, die ook te vinden zijn in onder meer heroïne, dus raakte een pak mensen verslaafd aan heroïne.’

‘Niet bewezen’

‘De recente piek in het aantal heroïneverslaafden is toe te schrijven aan heel wat factoren, niet alleen aan één bepaald medicijn of bedrijf’, verklaarde Raul Damas, woordvoerder van Purdue Pharma, aan The Huffington Post. ‘We mogen niet vergeten dat heel veel mensen ook geholpen zijn door het geneesmiddel, hun chronische pijn werd erdoor weggenomen.’

Wondermiddel

Uit een onderzoek uit 2013 is zelfs gebleken dat vier van de vijf gebruikers van heroïne eerst verslaafd waren aan zware pijnstillers. Daar kan Betty Tully, die haar verhaal deed aan The Huffington Post, van meespreken. Ze had chronische pijn aan de onderrug en stapte naar haar huisdokter. Die vertelde haar over een ‘wondermiddel’: OxyContin.

‘Het werkte uitstekend, maar ik begon er al snel meer van nodig te hebben. Ik begon het te nemen in januari 2001, maar in juni was ik al een zombie’, zegt de moeder van twee kindjes, die uiteindelijk dagelijks 280 milligram zou innemen. ‘Ik kon niet meer werken of met de auto rijden. Ik durfde het huis niet meer uit, uit vrees dat ik een dosis van de pijnstiller zou missen.’

Ze moest afkicken, dat was wel duidelijk, maar daar had ze zes jaar voor nodig. ‘Vrouwen van middelbare leeftijd zijn het grootste risico’, zegt Kolodny. ‘Er sterven opmerkelijk veel aan een overdosis pijnstillers.’ Tully beseft dan ook dat ze geluk gehad heeft. ‘Niet veel mensen hebben zoveel geluk gehad als ik.’

 

http://www.standaard.be/cnt/dmf20140225_00997490

 

 

Beetje heroine goed voor tegen de pijn :head_hurts_kr:

Share this post


Link to post
Share on other sites

stierepoep topic ...

onderzoek van lek me t vestje ....

 

verder, zit je aan de hero ... dan is alleen de kogel een optie ...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest elmanito

Toename van heroïneverslaafden is mede veroorzaakt door de markt te overspoelen met goedkope heroïne uit Afghanistan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kwam hem toevallig tegen , wat ik vreemd vind is dat ze zulke dingen kunnen verkopen voordat het getest en goed bevonden is

 

Zolang het verbod geld verdien ik er lekker aan dus lekker laten aankutten in die torentjes

 

Hero het heeft mij nooit echt geintresseerd ,lekker wietje gaan als een tietje

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...