Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
wietbladeren

Nederlander uitgeleverd aan VS

Recommended Posts

bron telegraaf

Uitlevering online drugshandelaar toegestaan

 

 

 

 

DEN HAAG -

De 44-jarige Nederlander Marc W. mag van de rechtbank in Den Haag worden uitgeleverd aan de Verenigde Staten. De Amerikanen verdenken W. ervan dat hij op grote schaal onder meer LSD en wiet via internet heeft verkocht.

 

 

 

 

 

De Nederlander heeft zijn uitlevering via een kort geding proberen te voorkomen. In de VS riskeert hij een levenslange gevangenisstraf. De Amerikanen willen hem in Los Angeles voor de rechter brengen.

W. protesteert tegen het feit dat de Amerikaanse Drugs Enforcement Administration (DEA) pseudokopers heeft ingezet zonder Nederlandse toestemming. Undercovers van de DEA bestelden vanuit de VS in Nederland drugs en betaalden daar ook voor. W. is door de DEA uitgelokt en heeft bovendien vanuit Nederland gehandeld, zo heeft zijn advocaat Bart Stapert betoogd. Dit alles maakt de uitlevering volgens Stapert ontoelaatbaar. De uitspraak in het kort geding is een vrijbrief voor Amerikaanse agenten om in Nederland naar believen hun gang te gaan, meent de raadsman.

Volgens Stapert verwijst de Nederlandse rechter W. door naar zijn Amerikaanse collega: als hij wil klagen over onrechtmatig politieoptreden, moet hij dat daar maar doen. Daar krijgt als buitenlander nauwelijks de kans voor, stelt Stapert, omdat de Amerikaanse Grondwet maar in beperkte mate voor hem geldt.

Marc W. zit sinds april 2012 vast. Het onderzoek tegen hem liep al sinds 2009. Stapert heeft diverse malen met de Amerikaanse aanklager onderhandeld, maar tot een vergelijk is het niet gekomen. Een proces wordt hierdoor onontkoombaar. In Nederland heeft justitie niets tegen W. ondernomen; hij is niet eerder veroordeeld in verband met drugshandel.

Volgens de rechter is er geen nieuwe informatie op tafel gekomen op basis waarvan hij de uitlevering zou moeten verbieden.

Stapert zal de zaak voorleggen aan het Europese hof, in een ultieme poging de uitlevering te voorkomen.

 

Dit is toch niet normaal meer ?Of zie ik dit nou helemaal verkeerd ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee dit is zeker niet normaal!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Moraal van het verhaal? Doe nooit zaken met Amerikanen. Ook geen "reguliere" zaken. Hun wetgeving staat zo haaks op onze cultuur dat je voor je het weet voor miljoenen de boot in gaat, of uitgeleverd wordt en de bak in draait. Echt. gewoon niet doen!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat is inderdaad niet normaal, maar inherent aan het Amerikaanse rechtssysteem. Een vriend van mij werd voor de Amerikaanse kust gepakt bij het opduiken van afgezonken hasj. Hij kreeg een deal aangeboden: ontkennen met de eis 15 jaar in een bajes met een zwaar regime, of bekennen, niet alleen van zijn eigen zaak, maar ook 4 andere zaken waar hij niets mee vandoen had, met een eis van 9 jaar in een gevangenis met een licht regime. De openbare aanklagers aldaar zijn gekozen functionarissen, die afgerekend worden op het aantal opgeloste zaken en het aantal veroordelingen. Omdat ik de veroordeelde Wout van F. maandelijks wat geld toestuurde mag ik thans Amerika niet meer in. Overigens een rot land: voordien ben ik in Texas geweest. Ik vind het niet normaal om met een kogel- en een hagelgeweer in een SUV naar de supermarkt te gaan om een bonk vlees te kopen, waar een weeshuis van kan eten, voor een simpele barbecue.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Balkenende_Bush.jpg

Moraal van het verhaal? Doe nooit zaken met Amerikanen. Ook geen "reguliere" zaken. Hun wetgeving staat zo haaks op onze cultuur dat je voor je het weet voor miljoenen de boot in gaat, of uitgeleverd wordt en de bak in draait. Echt. gewoon niet doen!

 

noway....USA zal nooit een Amerkaan uitleveren...aan niemand...ook geen vrienden zoals Nederland....

 

dus....met zulke vrienden........( BALKENENDE CDA bedankt !! )

Edited by carpe_diem

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...