Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Knakie blind

Klassieke spoelfout bij mapito combinatie RFX kweek

Recommended Posts

aarde wortels naar steenwol is bij mij nooit een probleem, van steenwol naar aarde wel...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maakt in de praktijk geen hol uit. (hij heeft natuurlijk wel gelijk, het is niet DE manier.)

Share this post


Link to post
Share on other sites

@knakie

Op 40-50 graden spoel je de oude ec er sneller uit.

Al krijg ik het in de praktijk ook nooit zo warm anders ben je helemaal eeuwigheid bezig.

En dan bedoel ik afgezuurd kraanwater op 5.2.

 

Aanslaan op startblokken gaat sneller mits je ze goed inwaterd!

Als je een wortelkluit in aarde overzet op mapito zullen de wortels in de eerste instantie de neiging hebben om rond de kluit aarde te blijven hangen.

Overgang gaat uiteindelijk wel maar leverd wat vertraging op.

Share this post


Link to post
Share on other sites

als je aarde genoeg buffer heeft staat je plant niet stil, enkel de worteling. maar ik heb nooit van boven water hoeven geven dus binnen 7 dagen zijn ze op eb vloed niveau

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dus ff samenvatten,

 

Beste spoel je de mapito door met afgezuurd kraanwater naar 5,2 met een temperatuur van 40 a 50 graden , zonder voeding toe te voegen, ik ga er vanuit dat je dan niet de laatste voedingsbeurten hebt gevloed/gespoeld met alleen afgezuurd water anders lijkt mij de ec startwaarde veel te laag. Wanneer je dit wel hebt gedaan, laatste 2 weken gespoeld met alleen afgezuurd water ga ik er vanuit dat je de mapito spoelt/inwaterd met een ec van 1.3?

 

Daarnaast du beter voorgroeien op startblokken aangezien van steenwol naar steenwol het het beste aanslaat. Wel de startblokken goed inwateren, wie geeft hier nog even de juiste manier weer aangezien ze bij mij op aarde veel lekkerder aanslaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nog een keer dan..

 

Je spoelt je mapito van bovenaf met afgezuurd kraanwater op 5.2 zo warm mogelijk.

Zo vaak als dat nodig is om in je mapito een ec onder de 1.0 en ph onder de 6.2 te meten.

Daarna inwateren met 2.0 of hoger en 5.2.

En ja ik spoel de laatste paar waterbeurten maar meeste zouten zitten bovenin je medium.

 

Startblokken in vat met EC 1.8(incl N27%), pH 5.0, 20gr.

24 uur laten weken daarna pluggen erin en op vlakke plaat/bak/whatever plaatsen met 1cm ruimte tussen de blokken.

Niet teveel licht, 85 RH% en 24gr dag en nacht op 18/6.

Tussen de 5-7 dagen zijn ze doorgeworteld.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nog een keer dan..

 

Je spoelt je mapito van bovenaf met afgezuurd kraanwater op 5.2

Zo vaak als dat nodig is om in je mapito een ec onder de 1.0 en ph onder de 6.2 te meten.

Daarna inwateren met 2.0 of hoger en 5.2.

En ja ik spoel de laatste paar waterbeurten maar meeste zouten zitten bovenin je medium.

 

zo heb ik het toen ook gedaan, de oogst was super maar had alsnog stekken die moeilijk aanslaan en paarse steeltjes aan het begin

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok, de volgende ronde gaan we dit zo doen, zal er een verslagje van gaan bijhouden!

 

Laatste vraag, beïnvloed de temperatuur van het water niet de ph waarde? of hoef ik daar geen enkele rekening meet te houden bij het spoelen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zo minimaal dat dat te verwaarlozen valt en een beetje goede meter heeft temp correctie.

Share this post


Link to post
Share on other sites

wat ik niet snap is dat je schrijft een klasieke spoelfout te maken, vervolgens zijn er 5 ervaren rfx/mapito kwekers die schrijven dat je beter direct met voeding kan doorspoelen, komt er 1 die het anders doet ( niet ten afgunste van cannaz natuurlijk) en neem je gelijk aan dat het goed is. ik heb het beide gedaan en raad je nog steeds om met voeding door te spoelen.

 

ook de ec waardes die genoemd worden niet klakkeloos overnemen. ik werkt toen met 16 per m2, en geloof dat cannaz ook een vrij dichte bezetting werkt. dan is een wat kleiner en krachtiger gewas gewenst. kweek je 9 per m2 zit je niet op planten van 55 cm te wachten, door stilstand in het begin en daarna de hoge ec die je groei remt.

 

het kan als je weet wat je doet maar je maakt het jezelf moeilijker op deze manier.

Share this post


Link to post
Share on other sites

valt me op dat mijn methode nog het meest op die van Cannaz lijkt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@amnees, zoveel pito kwekers zoveel methodes voor de start ;-)

 

mijn methode,

 

- warm water er doorheen jagen tot ik de kraanwater waardes terug zie in de drain.

- pot (18 liter) gaat schuin op een emmer en verliest hierbij iets van +/- 50% van het water.

- vat voedingswater maken op ec 2.2 ph 5.5 (10ml/10l goldlabel hydro a+b, 10ml/l n27 van canna, 4ml/l rizotonic)

- potten de tent/ruimte in en op hun plaats in de eb en vloed bak zetten

- 10 liter voedingswater per pot er doorheen, drain gaat riool in

- stekjes/voorgegroeide zaadplantjes er in

- 8 weken geduld :P

 

Op deze manier kan ik de stekken zoals gebruikelijk 7 dagen met rust laten, daarna eens per drie dagen vloeden en ebben ;-)

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

 

Je spoelt je mapito van bovenaf met afgezuurd kraanwater op 5.2 zo warm mogelijk.

Zo vaak als dat nodig is om in je mapito een ec onder de 1.0 en ph onder de 6.2 te meten.

Daarna inwateren met 2.0 of hoger en 5.2.

 

 

 

Dit stukje sla ik over.

 

Cannaz geeft een hoge ec (2,0) om toch wat voeding in de met kraanwater verzadigde pito te krijgen. Ik blijf weg met kraanwater.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als ik het goed begrijp husel jij de mapito na een ronde, vult de kratten weer en spoel je 1x door met voeding?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yep, en N geef ik al voor het oogsten

 

gallery_10428_14553_1945306.jpg

 

goede start

Share this post


Link to post
Share on other sites

@cannaz, wanneer je genoeg water gebruikt spoel je je zouten net zo goed door.

 

als het goed is eindig je op maat zodat er in de onderste helft van je pot zo goed als geen voeding meer zit. in de bovenste laag zit nog precies dezelfde mix die je aan stekken hebt gegeven. dus als daar een beetje van in je pito blijft zitten is het geen ramp.

 

denk dat er standaard genoeg N over blijft.

Edited by supernoob

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat zijn dan de waardes in je mapito voor en na het inwateren?

Ik doel dan voornamelijk op de ph, moeilijk aanslaan op mapito ligt in mijn ogen meestal aan te hoge ph waardes.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik doe het zoals rackert. Alleen geef ik geen extra N.

Bij mij paarse stelen minimaal.

 

Na oogst kratten omwoelen grootste wortels even eruit vissen. Wat verse rfx erbij, doorspoelen en nieuwe krengen erin.

 

 

 

Mooie planten racker. Draai jij ook rfx met die smartpot achtige potten? Bevalt dat goed?

 

Was vanmiddag bij action kratjes halen (van die gekleurde). Vroegen ze om id kaart ivm hennepteelt!!!

Hahah schijnbaar haalt heel nl ze daar nu. Dit geweigerd. Mocht ze toch meenemen. Kon er zelfs nog bijbestellen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja joh? Moet niet gekker worden!

Bij de Hornbach werd mij ook een x gevraagd wat ik kweekte :whistle:

Share this post


Link to post
Share on other sites

mannen, al met al een zeer leerzaam topic geworden waaruit blijkt dat vele wegen naar Rome lijden.

 

Iedereen doet het weer net even anders, ik ga proberen de beste methode uit alle tips die jullie hebben gegeven samen te stellen.

 

Zoals ik er nu over denkt ga ik de eerste nieuwe ronde het als volgt doen:

 

Laatste 1,5 a 2 weken weken dus zeg maar 3/5 eb/vloed beurten ga ik in 1 x terug van ec van rond de 1.8/2.0 naar een ec van 1.4 en ph van 5,5, geen bloeistimulator en super pk meer meegeven.

Tevens ga ik die laatste vloedbeurten naast cannaZym tevens een beetje N en wortel stimulator meegeven, hoeveelheid moet ik nog uitvinden, tips?

 

Ik stop met vloeden 4 a 5 dagen voordat ik moet oogsten zodat de potten weinig voedingswater meer zullen bevatten en ze makkelijker de ph en ec waarden zullen vasthouden van de inwaterbeurt wat ik met een ec van 1,4 en een ph van 5,8 ga doen.

 

De dames staan dan al 2 a 3 weken in aarde potjes voor te groeien onder een 250 HPI lamp en zullen zodra ze de door gehuselde pito ingaan hopelijk geen problemen hebben met de ec van 1.4

 

Dan de eerste 2 weken nog wortelstimulator en cannaZym meegeven en de ec zsm opbouwen naar 1.8/2.0 vanaf de 3e week de super PK van en bloeistimulator van aptus meegeven en dit volhouden tot 1,5 a 2 weken voor de oogts en dan het hele circus opnieuw.

 

Als jullie nog ergens twijfelen over deze test methode kom maar op dan.

 

Wat in deze methode dus ontbreekt is het doorspoelen van de mapito, ik hoop dat dit door mijn vloedingswijze kan worden overgeslagen.

 

Als ik het goed inschat komt mijn methode redelijk in de buurt van die van Racker?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alleen watert racker in met ph 5.6 ipv 5.8.

 

Heb jij stilstand racker als je de plantjes overzet van aarde potjes naar de rfx?

Hoelang groei jij voor in de aarde potjes en zet je ze dan direct op 12 uur of eerst nog op 18??

En met hoeveel op een meter is dit dan?

 

Deze vraag mag uiteraard door iedereen beantwoord worden. Interessant om te lezen hoe jullie zo efficient mogelijk draaien.

 

Gr

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...