Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
khbhk

Nieuwe poging.

Recommended Posts

Hallo,

 

Eerst wat over de set-up, dan is het duidelijk waar en hoe bepaalde dingen zijn.

 

Het is een L-vormige kelder met 6x 400watt HPS, passieve inlaat (nu nog via de deurkier maar dat word nog aangepast) en een actieve uitlaat naar buiten.

De ruimte is 7m2 en de afzuiging (gedimd) is 1500m3 alsook het filter.

Daarbij heb ik er een elektrisch kacheltje in staan en een luchtbevochtiger die zorgt dat het niet onder de 50% komt.

Iedere lamp is/word voorzien van een clipfan, waarvan 1 clipfan 's nachts ook blijft draaien voor de luchtcirculatie.

 

Omdat dit slechts mijn 2e keer word kan ik wel wat hulp gebruiken en vandaar dit topic.

Ik zal proberen dit zo goed mogelijk up to date te houden inclusief foto's.

 

De planten

 

Er is plaats voor 38 stuks.

 

Ik had er 48 afgesneden maar er zijn maar 22 redelijk geworteld (onvoorbereid gedaan) waarvan er ook nog eens 2 erg slecht zijn aangeslagen.

Doordat ik ze iedere dag met bladvoeding benevelde zijn er nu ook een aantal met gele verbrande puntjes... dus nu even gewoon wat water ph5.8.

Daarom heb ik er vandaag wat PP zaden bij gekocht.

 

geschiedenis :

 

5 dec, 1e serie stek in de potjes met aarde (stek/zaai grond) gedaan en de lamp in 3 dagen op 40cm laten zakken, iedere dag als de lampen opstarten iets benevelen met wat voeding, verder als de grond wat droger word een scheutje afgezuurt water. Deze hebben een blanke ti-rip los om de stam.

 

10 dec, 2e serie stekjes in de potjes en net zoals hierboven gedaan maar dan met blauwe ti-rips.

 

gallery_38676_16509_12124.jpg

 

16 dec, gisteren geconstateerd dat de rest van de stekken waarschijnlijk niet aanslaan en gelezen dat mijn bladprobleem waarschijnlijk overvoeding is. Er zijn namelijk gele punten aan de uiteinden van de bladeren en anderen lijken te verdrogen en te vervormen.

Hierom vandaag 24 zaden PP opgehaald (goedkoop en hopelijk geen duurkoop) deze liggen nu in de propagator te ontkiemen op een keukenrolletje, deksel erop en schuifje dicht.

 

gallery_38676_16509_3069.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ben benieuwd wat die zaden gaan doen!

Hou je verslag maar lekker up to date!

 

Succes

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey,

 

Ben hier nog niet zo heel lang aanwezig en zit zelf te denken aan een gelijk soort begin.

Zal je verslag volgen, met de hoop er het een en ander van op te steken!

 

Goodluck!

Share this post


Link to post
Share on other sites

dat zijn al 22 behoorlijke stekken

hopen dat die zaden wat worden komt het wel goed toch ?

je zal een beetje met de lamp hoogte moeten spelen om het gelijk te krijgen

Edited by Grow Weed

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je hebt 6 lampen op 7m2 en maar plaats voor 38 planten? :huh: Dat begrijp ik even niet.

Ik zie dat de planten op een koude kelder vloer staan, op een tafel is beter voor de worteltemperatuur en je rug..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gooi er wat tempex onder...heb je wat meer ruimt dan op tafels zetten..

 

waarom heb je de stekken niet direct in grotere potten gezet ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kleine update

 

Na 24 uur was er 1 worteltje zichtbaar en ongeveer 5 die leken gebarsten.

Na 30 uur 8 kleine worteltjes en 9 witte puntjes zichtbaar

Na 43 uur (foto) 9 met een wortel klaar om gepot te worden, 13 waar een worteltje of puntje zichtbaar is en 2 zaden waar nog niets aan te zien valt.

 

gallery_38676_16509_22182.jpg

 

Gelukkig, het plaatsen van foto's gaat mij al wat makkelijker af.

 

 

@Casto, ga ik proberen.

 

@Sneepje, thnx, altijd leuk om te horen dat een ander er ook wat aan heeft.

 

@ grow weed, zeker zal ik wat met de lamp moeten spelen, planten verschuiven, etc. De stekken zijn ook niet van 1 moeder maar van 6 verschillende (uit zaad getrokken) moeders. 2 andere planten heb ik geen stekken van getrokken want die voldeden niet aan mijn norm.

 

@Limbic, Ik heb 14 liter potten die ik als een dambord wil plaatsen, daarnaast heb ik rondom een funderingsrand van 20cm waar ik geen pot kan plaatsen en de deur moet open kunnen. De ruimte is 1.80 hoog dus op een tafel gaat het denk ik niet werken.

Wie weet doe ik nog wel eens wat aan de vloer, dat zal idd beter wezen, maar ik heb maar een beperkt budget en nog vele andere wensen op de lijst staan.staan.

 

@gobru, Tempex heb ik geprobeerd en ik vond alles maar wiebelen, maar ik ben het wel eens met het isolatie verhaal. De stekken vind ik prettiger in kleine potjes. Ik weet dat ik een paar dagen verlies door het overpotverhaal maar ik vind ze zo verdwalen in zo'n grote pot. Daarnaast vind ik zo'n klein potje makkelijker water geven dan een klein plantje in een grote pot. Misschien doe ik dat later wel als ik wat meer ervaring heb.

 

Binnenkort wat foto's van de ruimte.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kleine update.

 

 

Na 52 uur waren alle zaden ontkiemt, dus dat gaat lekker.

Ik poot ze eerst in doorzichtige plastic bekers, en de meesten zijn nu al boven met kopje.

 

Op de foto heb ik even een bekertje geplaatst, deze staat op de rand aan de zijkant waar ik het eerder over had.

 

Ook heb ik nu op de bodem gelet, maar deze voelt absoluut niet koud aan, dus dat is dan voorlopig weer mooi meegenomen.

 

Alle tips zijn welkom (-;

 

gallery_38676_16509_11437.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik geloof dat een doorzichtig potje niet best is voor de wortels maar pin me daar niet op vast heb even geen concrete voorbeelden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

een doorzichtig potje is niet goed voor je wortels, beter iets rond doen, verder veel succes met je kweek !

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zo, het heeft even geduurd ... maar af en toe een verslag is ook een verslag he.

Allemaal bedankt voor de reacties.

 

Na 11 dagen heb ik ze overgepot in grote 13l potten. Waarom is het niet goed om ze in doorzichtige potten te doen ?

Ik neem aan dat dat te maken heeft met licht bij de wortels, maar ik weet (en kan niets vinden) over het hoe en waarom.

 

Wel, het groeide allemaal wat langzaam omdat ik geen luchtinlaat had. Dat heeft even geduurd en nu gaan ze rap.

 

Alleen.... wel een enorm verschil tussen de planten.

Ik heb van 3 foto's gemaakt, telkens een zij en een boven aanzicht.

 

Nr 1 :

gallery_38676_16509_9601.jpg

 

gallery_38676_16509_4122.jpg

 

De eerste foto was met licht uit, de 2e met lampen aan.

Ze sprongen aan na de 2e foto.

 

nr2:

gallery_38676_16509_2150.jpg

 

gallery_38676_16509_24529.jpg

 

Nr3 :

gallery_38676_16509_29139.jpg

 

gallery_38676_16509_9817.jpg

 

Het is misschien niet duidelijk te zien, maar de bladeren van nr3 zijn wel 3cm breed, het plantje heeft een gelige kleur, een model als een krop sla, blijft maar nieuwe vingers aanmaken en lijkt totaal niet op de rest.

 

Ongeveer de helft is zoals nr1, de andere helft meer als nr2

Dus flinke verschillen in opbouw en hoogte, de hoogte van de planten varieert van 20 tot 50 cm.

 

De grootste is inmiddels net zo hoog als de stekken :yummy:

 

Waarom zo lang doorgegroeid ? Wel, nadat ik een inlaat erin heb gemaakt wilde ik de groeisnelheid er weer in hebben voordat ik de klok op 12/12 zette.

Sinds de 18e is de klok op 12/12.

 

@ hansworst, Ik had daar alle lampen nog niet aan, nu branden ze alle 6. 4x400 en 2x 600, de 600 watters zijn er op het moment dat de klok op 12/12 is ingedraait.

 

 

Ik zal proberen de volgende update wat sneller te doen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...