Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

poko

4x18W TL Inbouwkast 50x90x230 Bouwverslag

Recommended Posts

Nieuwe start in het leven gemaakt en vandaar ineens de beschikking over een (naar mijn mening) per-fec-te inbouwkast voor mijn hobby! LxBxH = 90 x 50 x 230 :)

 

Deze kast staat op mijn slaapkamer en gelukkig heb ik er een zolder boven. Ik wil bovenin in de kast de afzuiging en het filter (op zn minst 1 van beide) plaatsen en dan afblazen op mn zolder. Het is een "bergzolder" waar in principe nooit iemand komt. Bijkomend voordeel is dat de inbouwkast tegen de zijmuur staat dus ik mooi aan de rand van mn zolder uit kan blazen. Wat zooi ervoor en niemand die er wat van ziet! :verrygood (Je moet dus echt op de zolder helemaal naar achter klauteren om bij de uitblaas te komen)

 

Plan is om hier onder 4 TL buizen een mooi rokertje te kweken voor eigen gebruik. De optie HPS heb ik heel even overwogen maar gezien dat ik daar nog geen ervaring mee heb maar van af gezien. Eerst maar eens TL. Mocht het bevallen dan wil ik er ooit nog wel eens een 250 of 400 HPS inhangen.

 

De kast:

gallery_25006_16433_356282.jpg

 

gallery_25006_16433_2548253.jpg

 

Het plankje en de ijzeren staaf hangen goed stevig op net geen 170 cm hoogte. Ideaal al zeg ik het zelf.

Er moet natuurlijk nog een dubbele bodem in, en het bovenste gedeelte kan ik mooi gebruiken voor mn electra, filter en (als het past) afzuiging. Mocht dit teveel worden dan zet ik de afzuiger op zolder óf ik ga op zolder uitblazen door mn filter heen. Alle opties staan nog open!

 

Tijdschakelaar bij de Gamma gehaald;

gallery_25006_16433_2109970.jpg

 

gallery_25006_16433_2541216.jpg

 

gallery_25006_16433_700737.jpg

 

Outputschakeling: Relais

Maximaal 1800 Watt (?)

 

Of er echt een relais inzit betwijfel ik maar ik heb stiekem het gevoel dat dit betere kwaliteit is dan die crappy timertjes met losse pinnetjes. Helaas is mn electronicakennis echt beperkt dus als iemand hier meer over kan vertellen?

 

Ook bij de Gamma gelijk 4 armaturen 18W gehaald en gelijk doorgekoppeld:

gallery_25006_16433_1213530.jpg

 

gallery_25006_16433_2680975.jpg

 

And there was light! :verrygood

 

gallery_25006_16433_151023.jpg

 

En gelijk gekeken of het gat van de inbouwkast naar de zolder uitkwam waar ik hoopte dat ie uitkwam : (en dat deed t gelukkig!)

 

gallery_25006_16433_270424.jpg

 

gallery_25006_16433_1138597.jpg

 

Ik kom op de zolder net naast een oude schoorsteen omhoog. Deze heeft vroeger langs de inbouwkast naar beneden gelopen de woonkamer in. Dus ik denk: Dat is een mooie aanzuiging! :D

Boormachine tevoorschijn gehaald en onderin de kast naar de buren/hopelijk een schoorsteen begonnen met boren. Hopend dat ik na 5 cm er doorheen zou zijn...

Maar na 27 cm in de muur geboord te hebben heb ik toch het idee dat die volgestort is... :( Verder heeft echt geen zin ben ik bang.

 

Nu eens op zoek naar een mooie stille afzuiging, de boel lucht en lichtdicht maken en dan op t gemakje starten.

 

Plan is om het goed en veilig te doen; niet om te haasten en te knallen.

 

'Till next time,

 

Poko.

 

(Op~ of aanmerkingen? Graag! Ik ben hier om te leren ;) )

Share this post


Link to post
Share on other sites

leuk begin zo, en handig zo een inbouwkast in je kamer.

 

Is de zolder alleen voor jouw of komen daar ook andere bewoners? Die gaan anders misschien wel vragen stellen als ze wat horen blazen.

En wat is de temperatuur in de kast, het is nog best een redelijk grote ruimte die je waarschijnlijk niet warm genoeg krijgt met 4 TL-etjes.

 

Een afzuiger op zolder plaatsen en je filter in het hokje zal het wel erg stil maken. En gezien de hoogte kan dat makkelijk. Ik zou kijken voor een 500 Kuub boxje met een variac, Zo kun je later ook makkelijker overstappen naar een HPS of meer buisjes als je zover bent.

 

Met 4 T5 TL buizen zul je wel moeten scroggen omdat de TL erg weinig diepte heeft.

 

Ook denk ik dat je wel een luchtinlaat in je deur moeten maken, met een filter voor ongenode gasten ervoor.

 

Veel succes met je project.

 

Grtz,

Dj.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ga googlen op de volgende zoekwoorden :

-Scrog / screen of green

-Sog/ sea of green

-LST /Low Stress Training

 

en ik geef je mee om ernstig te overwegen toch maar een HPS met 250 watt aan te schaffen.

Nauwelijks warmer dan 4x55 tl, maar een veel gunstiger intensiteit.

tl buis is prachtig voor voorgroei, en harsproductie in de bloei , maar met hps haal je ietsje makkelijker gewicht binnen.

door het buigen van je takken met tl buizen ( om ze in het juiste bereik te houden) rem je sapstroom.

Hps licht penetreert dieper je bladerdek in, en is van grotere afstand ook nog effectief., dus je hebt meer bereik, je hoeft je planten minder bij te buigen , en daardoor alleen al oogst je met HPS meer.

 

maar je moet het zelf weten

Edited by MeneerJansen

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Meneer Jansen

oeps,

dan doe ik iets fout met mijn buizen! :icecream:

 

@Poko,

veel succes met deze kast!

ik zou voor 6 x 24 watt T5 Ho gaan,

deze buizen zijn net zo lang als de 18 watt T8.

 

Groetels

Torsti

Share this post


Link to post
Share on other sites

@djbroertje De zolder is alleen voor mij; ik heb (op een kat na) geen medebewoners. De temperatuur in de kast heb ik nog niet gemeten... ik wil eerst mn opstelling af hebben en dan ga ik proberen het klimaat zo goed mogelijk onder controle te krijgen. Desnoods speel ik wat met de instellingen van de cv zodat het op mn slaapkamer altijd warm(er) is. De luchtinlaat in de deur komt er nog; ik wilde gister de gaten al boren maar wacht even tot ik de maten van die ventilatieroosters weet.

 

Die afzuigingen met variac zijn fantastico maar helaas ook best wel prijzig... eerst maar eens beginnen met een dimbare Ruck buisfan.

 

@Beaker Die lijkt er aardig op ja! Kan ik wat inspiratie van stelen :whistle:

 

@MeneerJansen Ik wil ook een scrog gaan doen, heb er vorig jaar buiten eentje gedaan en dat beviel me wel. Je moet wel hé, met TL!

De HPS blijft voorlopig een toekomstplan... ik zie goede resultaten met TL.

 

@Torsti Passen die 24W T5 HO in een standaard 18W armatuur? En trekt die VSA / starter die er inzit dat?

 

Verder;

Ik heb een bestelling klaarstaan, alleen nog niet besteld. Het is niet het beste spul maar je moet ergens beginnen toch?

En zo ben ik mooi een eind klaar voor weinig!

 

gallery_25006_16433_161712.jpg

 

Op~ of aanmerkingen welkom!

 

Grtz,

 

Poko

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vanmiddag toch nog maar die bestelling bij ventilatieshop de deur uit gedaan... ik kon niet wachten ^_^

 

Ook even naar de bouwmarkt geweest:

 

- Houten plaat voor de bodem (bovenkant labyrint) op maat laten zagen

- Kit en grondverf gehaald

-Een weerstation met draadloze unit voor in mn kast, die leest temp & luchtvochtigheid. De uitersten bewaard ie tot ik dat reset en... de ontvanger heeft een alarm dat afgaat bij een vooraf ingestelde min of max temperatuur :tu Nu hopen dat ik daar wakker van wordt 's nachts...

- Schroefjes en bevestigingsmateriaal

- Ketting

- Budget PH en vochtigheidsmeter

-Ventilatierooster + insectengaas

- Tochtstrips

 

Weer 150 euro verder! :|

 

gallery_25006_16433_2286459.jpg

 

Beetje lopen knutselen om een beeld te krijgen... armatuurtjes opgehangen aan de plank die er al inzat, gat voor de afzuiging afgetekend en voor de lol mn ouwe fan er bij geplaatst. Zo krijg je toch een beetje overzicht.

Mn gekochte ketting paste niet om mn ophanghaakjes (niet goed opgelet in de bouwmarkt :no ) dus de boel hangt tijdelijk aan tie-wraps. Ook zijn de TL-armaturen nog op houten balkjes geschroefd dit ga ik vervangen voor iets anders.

 

gallery_25006_16433_1745095.jpg

 

Morgen verder.

 

Grtz,

 

Poko

Share this post


Link to post
Share on other sites

hmmz... probeer eens een variac te zoeken ipv die dimmer ?? kost je (2ehands) net zoveel of minder zelfs ^_^

bijvoorbeeld op eeehm www.elektrodump.nl

 

en ik zou persoonlijk ook een iets grotere afzuiger doen... je kan altijd meer dimmen, maar nooit extra debiet krijgen :whistle:

als je dan toch gelijk kijkt, probeer dan misschien ook een grotere aansluitflens te nemen, nog minder lawaai

 

just my 2 cents.... vage

 

** edit **

 

ik zie dat je nét een update geplaatst hebt... unmark my words than ^^

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Vage-kweker ik update en zie je reactie... timing!

Ooit wil ik wel een softbox in rubbers met een variac maar voorlopig hou ik het hier bij.. helaas kosten hobbies geld anders wist ik het wel ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey Poko,

deze dimmers werke op fase-aansnijding of afsnijding.

Hiermee gaat de ventilator brommen.

 

Deze zou ik in ieder geval terugsturen en een tweedehands variac voor halen.

De kleinste van de elektrodump is meer als voldoende.

 

Lees deze topic effe:

http://www.wietforum.nl/topic/97864-ventilator-in-de-fik/page__hl__%2Bventilator+%2Bin+%2Bde+%2Bfik__fromsearch__1

 

De 24 watt T5 Ho hebben dezelfde lengte maar hebben andere VSA´s / EVSA´s nodig.

 

Groetjes

Torsti

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou nu al wat meer geld uitgeven, zeker als je al denkt over uitbreiden de volgende keer.

 

http://www.puksupport.eu/luchtbehandeling/stalenbox/afzuiger-in-stalenbox-550m3

 

hier BV niet heel veel duurder dan jouw afzuigertje, en als je de kast blijft gebruiken verwacht ik dat je daar voor de toekomest ook voldoende aan hebt.

Zeker met een Variac is deze een heel stuk stiller.

 

Maar beginnen met wat je hebt kan natuurlijk ook.

 

Let ook even op met de roosters die je hebt, deze sluiten toch het gat behoorlijk af, Als je dekt een gat van 5 x 10 CM te hebben is het door het rooster een stukje kleiner.

 

En die budget vochtmeter schijnt niet erg betrouwbaar te zijn.

 

Grtz,

Dj.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Torsti @djbroertje Als ie bromt; gaat ie terug. Ze adviseren deze dimmers notabene in combinatie met een Ruck buisfan!

 

Quote van de website:"Deze regelaars werken perfect met de buisventilatoren van RUCK in onze shop"

 

De luchtinlaat moet inderdaad nog flink groter maar ik ben even aan het zoeken waar ik een beetje stealth nog meer lucht vandaan kan trekken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Misschien een raar idee...

maar kan je niet de vloerplanken uit je kast halen?

En daarna een nieuw vloertje leggen met gaten in

 

Of gaten in bestaande vloer maken om zo aan extra lucht te komen

 

vage...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alles zonet binnengekomen! De fan draait al maar... ik heb problemen om mn dimmer aan te sluiten... :(

 

Wie o wie kan me helpen?

 

Ik heb naar de Ruck bruin, blauw en geel/groen lopen en de dimmer moet er tussen. Wat steek ik waar?

 

Google bood helaas geen uitkomst er er zat nada niks noppes van een aansluitschema of informatie bij.

 

gallery_25006_16433_1453430.jpg

 

Alvast bedankt voor het meedenken, ik ben niet zo'n ster in electra en heb geen zin in een vonkenregen! :P

 

 

Grtz,

 

Poko.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het is al gelukt!

 

Van links naar rechts:

 

aarde aarde blauw blauw bruin bruin

 

M staat denk ik voor Motor

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het is aarde aarde bruin bruin blauw blauw

Maar dat maakt volgens mij geen reet uit

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Baekelandt Ik zie het nu ook... maar het maakt volgens mij ook "geen reet uit"! :P

 

@Vage-kweker had de tip van de week! Ik heb mn bodem van mn kast eruitgesloopt en gaten in de vloer geboord. Ik kijk nu recht op het plafond van mn woonkamer! :D

 

gallery_25006_16433_1376232.jpg

 

Goede week sinds de laatste update...

 

Duss... Update! ^_^

 

Druk geweest met het zagen/boren van gaten in de vloer en het uitvogelen waar ik mn afzuiging zou hangen. Uiteindelijk hangt ie op zolder, achter een stapel dozen. Zo stil als je dooie overgrootmoeder! :verrygood

Filter moet ik nog kopen en komt in de kast te hangen. Voor de rest alles beplakt met dubbelzijdig radiatorfolie (Ik was te lui om te schilderen...)

Afzuiging draait, tijd voor temperatuur en lv checks. Temp lampen aan = 19,4 C :no

Temp lamp uit afzuiging uit 16.0 C :no

Maar eens zoeken op wat terrarium sites naar bodemverwarming ...

 

Foto's;

 

gallery_25006_16433_501024.jpg

 

Nog wat last van licht en luchtlekkage, gaan we nog wat aan doen!

 

gallery_25006_16433_1357636.jpg

 

BAM! De fan komt uiteindelijk onder de lampen te hangen en ook de aansluiting tussen de deur en de bodem moet er nog komen

 

gallery_25006_16433_2753381.jpg

 

Gaatjes 18mm rondom... ik twijfel of het genoeg is in combinatie met de sleuf in de deur?

 

Van de week mn filter bestellen, de kast lichtdicht maken, potten voeding en alles aanschaffen en dan over een paar weken op t gemakje starten.

 

Grtz,

 

Poko

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ziet er goed uit

heb je geen plaats voor een verwarmingskacheltje ipv terrariummatten?

Share this post


Link to post
Share on other sites

hmm...

 

wat baekelandt zegt ...

kijk bijvoorbeeld eens bij eeeeeehm *denkt hard na*

http://www.amtrade-shop.nl/c-1369738/verwarming-droging/

ha !! ik wist dat ik er één had zien staan ;)

 

en / of ... probeer eens een (2ehands) kringloop elektrische deken te scoren

als je daar de verwarmingsdraad uit haalt (voorzichtig !) kan je zo'n bodemmatje voor een tientje maken

 

 

vage...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heren, wat bent u fantastisch bezig! :tu

 

Heb het kacheltje net besteld, wel ergens anders want dat scheelde weer; voor € 18,49 wordt ie thuisbezorgd!

 

Thanks voor de tip!

 

Poko.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Daar ga je geen spijt van krijgen!

Bijna klaar daar :) leg maar wat zaad te kiemen :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Baek tis inderdaad zaad-zoek-tijd! Wil gaan scroggen en ik denk dat ik voor die Hericules ga (Geraldine zag er mooi uit!)

Wel wil ik eigenlijk voor ik ga beginnen nog zo'n automatische poederblusser ophangen. Gewoon zodat ik wat rustiger slaap of van huis ben.

 

Vanavond nog even de Ruck-fan opgehangen en verstopt :whistle:

 

gallery_25006_16433_1272876.jpg

 

gallery_25006_16433_68132.jpg

 

Zie je niks meer van! Al moet ik wel zeggen dat je het hoort als je eenmaal op de zolder bent en de rest van het huis is stil...

 

Ik denk dat ik boven de bodem van mn kast een verhoging maak en daar mn planten opzet... reden is dat ik dan niet op de grond hoef te liggen of te kruipen om mn plantjes te verzorgen. Denk dat ik er iets van een tafel inmaak die op een mooie werkhoogte komt.

 

Heb ook nog het idee opgevat om er nog 2 TL-buizen bij te hangen... het past dus waarom niet?!? Licht = gewicht!

 

 

Grtz,

 

Poko

Share this post


Link to post
Share on other sites

Licht is idd gewicht

 

Niets mis met een hericulesje als je de 10-11 weken bloei aankan.

Heri is vergevingsgezind aan foutjes, houdt van kalk in de bodem en is zo potent als ze maar komen.

 

Die dame legt je neer op de sofa, doet je twijfelen aan het bestaan van de sofa, geeft je enorm veel zin om productief te zijn maar net genoeg energie om je ogen te sluiten en een powernap van 180 minuten te doen... :dribble: :dribble: :likken: :likken: :innocent: :vape:

Share this post


Link to post
Share on other sites

als je al zoveel investeert in je hok ben je gek om niet voor een 250W of 400W te gaan, hoeveel investeer je er nu in? en hoeveel kan je eruit halen, met die 4 tl buisjes gaat heus ni veel van afkomen...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toch nog wat geknutseld de laatste dagen;

 

-Kacheltje is binnengekomen, gelijk opgehangen. Moest 50 cm van de vloer en veel lager kwam ik ook niet in verband met de snoerlengte. Al mijn elektra (lees stekkerdoos) ligt op de bovenste plank (waar de onderzijde met radiatorfolie beplakt is). Deze plank moet ik nog een keer netjes organisen zodat alles goed vast zit en er geen overbodig snoer ligt enzo.

 

Vanaf daar loopt er een kabel naar de zolder waar alles aangesloten is op een geaarde stopcontact. Ook mn Ruck afzuiger is daar op aangesloten.

Ik had (op mn cv-ketel na) geen enkel geaard stopcontact boven :( Dus.. heb ik het geaarde stopcontact van de cvketel doorgetrokken naar mn zolder. Uiteraard met installatiedraad, pvc pijpen, lasdoppen en alles. En op zolder een geaard stopcontact (3x) gelegd. Heerlijk klusje voor iemand die dat niet vaak doet!

 

Kachel geinstalleerd (links naast de TL's, lager kwam ik niet en er komt uiteindelijk toch een verhoging in):

 

gallery_25006_16433_349552.jpg

 

Gelijk maar even 2 extra armaturen opgehangen. Totaal nu dus 6 x 18 = 108 Watt.

 

gallery_25006_16433_1656595.jpg

 

De lampen gaan later nog omhoog...

 

Ik heb wat temperatuurchecks gedaan met die kachel en heb nu een mooie 26/27 C in de schaduw, op de bodem van de kast, met de lampen er ong. 60 cm boven (zoals op de foto). Als ik de thermometer hoger plaats (recht onder de lampen) is het rond de 28,5 C. Luchtvochtigheid in mn kastje is dan rond de 45%.

Wel wordt de bovenkant van mn kast ( waar de electra ligt...) ongeveer 32/33 C.. Is dit een probleem?

 

Grtz,

 

Poko

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...