Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
The-Predator

T neon armatuur voor de helft gebruiken.

Recommended Posts

Bij deze: een variac gebruikt minder stroom als je hem dimt. Dat zal met de s-vent niet anders zijn omdat die volgens het zelfde principe werkt, maar dan niet traploos.

 

Ik was daar namelijk een tijdje terug ook benieuwd naar en heb er daarom een stroommeter tussen gehangen. Het verlies aan warmte van de spoel is verwaarloosbaar. Met die wetenschap kun je dus rustig het percentage wat je dimt exact in verhouding tot het gebruikte wattage zetten.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Tjsa, "werking" zie ik als "hoe het werkt". Dus hoe de dimmer "werkt".

 

Mijn Toric heeft 10 standen en hoe die traploos werken heb ik dankzij dat artikel een stuk beter begrepen, dat is begrijpen hoe iets werkt toch?

Omdat frequentieregelaar in dezelfde zin staat maar aannemen dat ik het daarover heb en dan zeggen later dat ik niet met mijn ogen moet gaan rollen ;)

 

Kwam Torsti er maar even in, werd het in 2 zinnen duidelijk voor iedereen ipv langs elkaar heen praten en zaken aannemen :)

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Snap sowieso niet wat er nog gezegd moet worden. Apparaten op een dimmer verbruiken minder stroom als ze gedimt zijn. Hoeveel het exact is hangt van het apparaat af. Klaar.

 

Voor een T-neon armatuur met 1 lamp heb je sowieso aan een flinke bonenschotel genoeg voor de ventilatie :)

 

Oh en als je een T-neon armatuur hebt en je stopt daar maar 1 lamp in dan bespaar je uiteraard ook gewoon stroom. Ook weer geen 50%, maar veel zal het ook weer niet schelen. Zoveel stroom verbruiken die PLL VSA's niet.

 

Kortom je bespaart stroom, maar als je het exact wilt weten zul je moeten meten.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Bij deze: een variac gebruikt minder stroom als je hem dimt. Dat zal met de s-vent niet anders zijn omdat die volgens het zelfde principe werkt, maar dan niet traploos.

 

Ik was daar namelijk een tijdje terug ook benieuwd naar en heb er daarom een stroommeter tussen gehangen. Het verlies aan warmte van de spoel is verwaarloosbaar. Met die wetenschap kun je dus rustig het percentage wat je dimt exact in verhouding tot het gebruikte wattage zetten.

 

Thanks!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een variac moet je met de hand instellen. Zijn er niet andere overwegingen dan alleen een paar euro stroom besparen?

 

Waarom trouwens niet gewoon een PC fan gebruiken als je toch voor een klein T-Neon armatuur gaat. laat staan een half gebruikt T-Neon armatuur.

Share this post


Link to post
Share on other sites

omdat een pc fan over het algemeen niet genoeg onderdruk creëert om lucht door een filter te zuigen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een flinke PC fan wel. Dat is zat voor een half T-neon armatuur. Heb zelf genoeg aan een PC fan op een 2x55W t-neon met beide buizen erin.

 

Als je dan toch aan het "besparen" bent dan heb je dat filter sowieso maar een derde tot de helft van de kweek nodig.

 

Als alternatief voor een 500 kuub afzuiger op 20% draaien op een variac gedurende de hele kweek.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een 5v PC fan lukt dat echt niet.. heb hier 120mm gehad maar die doen niks, ja windje maken in je hokkie meer niet.

Een 'PC' fan op 220V van Sunon (heb ik er 2 van) doen het wel maar (225 echte m3 pst) maar het lijkt net of er een kanaalverwamer aan staat dan zo'n herrie dat die dingen geven, gedimd wel erg mooi in gebruik.

 

Ik zuig 110W TL af met gedimde 300m3 buis van Svent en baal van de meur als de lampen uit gaan, die fan is zelfs te zwak voor een filtertje dus vandaar die geur elke ochtend, hangt geen filtertje aan.

Zou ik alleen PC fans doen wordt het nog erger al hangen die er wel in vd stammetjes, ik schakel alles uit als lamp uit gaat oa eea te voorkomen.

s5 meurt een uur in de wind, ook in de groei al :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik had het over een "flinke" PC fan. Minimaal 120mm dus en op 12V. Heb het bij mij draaien en werkt prima. Geen meur, geen hitte en geen herrie. Draait nu (zonder filter) op 7V omdat het anders eerder te ver afkoelt in de kast.

 

Filter kan ook simpeler als je een PC fan gebruikt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...