Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
jadasveel

afzuiger zuigt al mijn co2 weg

Recommended Posts

Hallo, krijg mn co2 niet hoger dan 600 ppm doordat mn afzuiger het wegzuigt. Co2 kachel hangt dichter bij de oc dan bij de filter, maar toch...

 

Als ik de kachel onder de oc kon hangen had ik geen probleem, maar ik kan de co2 kachel nergens anders plaatsen en de oc ook niet dus dat is geen optie.

 

Ik zuig 20% van 3250 af, softbox volledig gedimd.

Twee passieve inlaten van 250mm

 

Vraag 1: wat is het min dat ik moet afzuigen om onderdruk te behouden rekeninghoudende met twee inlaten van 250mm.

 

Vraag 2: doe ik er beter aan om mijn box nog verder te dimmen met een climate freq. Regelaar a 330 euro of moet ik wat anders kopen? Heb ook nog een 2450 kistje leggen.

 

Vraag 3: hoeveel moet ik minimaal afzuigen om geen stank te hebben? Ruimte is bij elkaar zo'n 25m2.

 

Of geef hier je idee...

 

Filters kan ik jammer genoeg niet ergens anders zetten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minder afzuigen is enige wat zal helpen en dan doel ik niet op minder M3.

 

Je voert nu bijna meteen af wat je extra toevoegd, kun je je systeem niet (semi) gesloten maken zodat je optimaal profiteerd en goed kan sturen?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Minder afzuigen is enige wat zal helpen en dan doel ik niet op minder M3.

 

Je voert nu bijna meteen af wat je extra toevoegd, kun je je systeem niet (semi) gesloten maken zodat je optimaal profiteerd en goed kan sturen?

 

Waar doel je dan heb? Heb momenteel twee grote filters waardor ik 20% afzuig van 3250.

 

Bedoel je 1 filter eraf halen?

 

Semi gesloten moet ik me is inlezen, maar wil wel onderdruk houden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je voegt nu toe maar met je afzuiging ververs je de lucht in de ruimte .. keer per minuut (maak sommetje ff zelf).

Zet af van wat je toe voegt en wat er in je aanvoer zit aan co2 en hoe vaak jij de lucht in de ruimte ververst en dus ook de co2 weer af voert, kom je erachter dat toevoegen niet veel zal helpen want wat je aanvoert bevat al rond de 400PPM en je voert constant af.

 

Meer toevoegen zal niet helpen want je voert nog steeds in zelfde tempo af en aangevoerde lucht is niet rijker aan co2 dus ruk maar aan die flessen/draai de knop maar open op de kachel.

 

M3 afzuiging ivm klimaat is heel wat anders dan M3 afzuiging verversing lucht in de kweekruimte en met een opti moet dat inregelen via een (semi) gesloten systeem te doen zijn, mogelijk voldoet een 500m3 afzuigertje maar ik heb geen verstand van dat soort dingen om gericht je aan de slag te kunnen laten gaan, wel ooit zelf met plannen gespeeld en me er in verdiept daarom dat ik eea weet maar op de schaal waarop ik zit geen enkel nut ;)

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik vraag me af of 500 kub of 700 kub afzuigen veel verschil maakt.

 

Stel dat ik mijn twee passieven inlaten dicht timmer, dan heb ik slechts nog enkele spleten vrij. Ik vraag me af wat je dan minimaal moet afzuigen om onderdruk te behouden?

 

Ruimte is 25m2 bij 2.20 hoog. Kort door de bocht zou je dus 5 keer je ruimte per uur moeten verversen is ong 300 kub. Maar heb je dan nog onderdruk? En geen stank omdat je zo grote ruimte met een klein filtertje filtert?

 

Ben ik wel benieuwd naar.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Daarom ook gesloten systeem, heb je geen geurlekken.

Met passieve aanvoer en fans voor windje en verspreiding co2 in de tent blaas je via die gaten uit, via natuurlijke convectie altijd wat onderdruk maar de fans in je tent (die wel nodig zijn) gaan daar zwaar overheen.

Hier al dat 2 PC fans op 120x60 bij afzuig te veel gedimd voor geurlek buiten mijn tentje zorgden en die PC fans waren ook nog gedimd naar 1.5V ook ;)

750M3 afzuiger op standje 1 vd 10 TRIAC regelaar, nu altijd op 2 en alles ok.. kweek met t5 dus warmte geen issue.

 

Weet niet wat voor apparatuur je hebt maar als het een Dimlux co2 controller is zsm opticlimate contacten.

Site van ze is bagger, bij laden pagina steeds connection reset dus kan niet linken.

 

gooi m3 aan afzuiging ff aan de kant, wanneer is de co2 op en ververs ik de lucht in de ruimte is de vraag en met die Dimlux sensor zou dat peanuts moeten worden (mooi ding, prijzig..).

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gesloten is geen optie, kan het nooit 100% luchtdicht maken en ben bang voor meur. Dat ruik je meteen aan de straat.

 

Ik blaas via de oc in via lvs.

 

Ik vraag me toch af of je met 300kub het kan redden en klein filtertje...zonder stank natuurlijk bij luchtlek en na filter.

 

Ps heb een dimlux idd..

Edited by jadasveel

Share this post


Link to post
Share on other sites

als je met zo weinig cub gaat werken zou ik wel een buisafzuiger pakken, een softbox gaat nooit genoeg druk opbouwen om bij een ruimte van 25 meter via spleetjes genoeg onderdruk te creëren..

 

inlaten dicht maken of een hele kleine inlaat (160 mm max) aan de tegenovergestelde kant van de afzuiger maken, en dan zou ik een 1000 cub buisafzuiger halen en die dimmen tot het minimale dat voor jou werkt (ff testen, waarschijnlijk iets van 500 cub)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je blaast in via de Opti.

 

Koppel in en uitblaas aan je dimlux en stel perfecte co2 in.. gaat dat ding alles voor je regelen en je opti en co2 kachel aansturen..

mogelijk kunnen je rondblaas fans er ook nog op (weetikveel wat je allemaal met dat ding kan, uitgebreidt).

 

bellen met opti kerel :whistling

 

Als jij met een 110m3 afzuigertje in staat bent om in .. minuten je ruimte geheel te verluchten wat let je als je niks aan afzuiging voor koeling of ..% verse lucht anders is de co2 op mee moet slepen?

 

Als je in blaast via de opti dan is het dichtmaken van die passieve aanvoer toch geen enkel probleem als de aanvoer ook zwaar gedimd wordt om de co2 op peil te houden via die Dimlux controller(s)?

 

Nu nog het lv verhaal en dan ben je er bijna.. op plantgedrag na dan wat compleet anders is bij een co2 dieet, ze vreten je op waar je bij staat ;)

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

waarom zou je inblazen met je opti ? je wil toch de lucht uit de ruimte koelen/filteren en niet de lucht daar buiten ??

Share this post


Link to post
Share on other sites

Koel ook de lucht in de ruimte en via de oc blaast ie die lucht via lvs naar de ene en naar de andere kant.

 

als je met zo weinig cub gaat werken zou ik wel een buisafzuiger pakken, een softbox gaat nooit genoeg druk opbouwen om bij een ruimte van 25 meter via spleetjes genoeg onderdruk te creëren..

 

inlaten dicht maken of een hele kleine inlaat (160 mm max) aan de tegenovergestelde kant van de afzuiger maken, en dan zou ik een 1000 cub buisafzuiger halen en die dimmen tot het minimale dat voor jou werkt (ff testen, waarschijnlijk iets van 500 cub)

 

Je kan toch bij de deur voelen of hij genoeg druk opbouwd? Als je wind naar binnen voelt waaien/trekken zit je goed toch.

 

Een gat maken gaat niet lukken, heb wel een paar ingangen van spouwmuur daar trekt hij lucht uit. Dus beide inlaten dichtmaken en een klein buis afzuigertje nemen incl klein filter? Filtert dat net zo goed een grote ruimte als grot filters?

Share this post


Link to post
Share on other sites

3250 is een beetje groot in combinatie met een OC, zelfs op 20%. Koop een cli-mate of een variac met een kleinere afzuiging en zet er wat ozon achter. Hoeveel vacuum je hebt hangt voor een groot deel af van de grote van je inblaas.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Climate heb ik aan het werk gezien zoals je zei...mooi systeem en zonder brom. Ga ik wel halen.

 

Dan rest mij nog de vraag, de een zegt een softbox en de ander een buisafzuiger(lawaai). Voor welke zou ik gaan? En welk merk is een beertje degelijk

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kan alle 2. Ik zou voor een buis gaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je kan toch ook je ruimte (zo goed mogelijk) luchtdicht maken en dan een afzuiger met filter gewoon je lucht in de ruimte laten circuleren?

Ik heb dit zo wel eens ergens gezien.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik dacht dat je met semi gesloten afzuigt naar de ruimte waar je ook aanzuigt.

 

Bijvoorbeeld je maakt een hok van 2x4meter in een ruimte van 20x6meter dan blaas je de afgezogen lucht in de grote ruimte waaruit je ook afzuigt. Zo hou je in je hok nog wel onderdruk

 

Zo verbruik je dus ook minder CO2

Share this post


Link to post
Share on other sites

AT&T kan het zoveel beter uitleggen :whistling

In een (semi)gesloten systeem word de te warme lucht terug gekoeld (gerecirculeerd) met de koelbatterij(en), dit wil niet zeggen dat er helemaal geen lucht meer in en afgezogen word maar wel zeer weinig ongeveer 5 keer de inhoud van de ruimte p/uur is voldoende in plaats van 30 keer of meer p/uur in een traditioneel systeem. Dit is dan niet om warmte kwijt te raken maar om verse lucht met (Co2) binnen te krijgen als je dit zelf niet toevoegt en overtollig vocht af te voeren

 

wederom staat semi tussen haakjes omdat het vaak als semi gesloten systeem aangeduidt wordt maar is zelfde, een gesloten systeem

des te minder verversen des te optimaler co2 gebruik maar andere factoren in de hand houden gaat dan erg spelen (lv en temperatuur) wat je door gesloten zijn van het systeem met regelen perfect op alkaar afgestemd kunt krijgen.

 

Gedurende kweek is het altijd een samenspel van factoren, 1'tje verandert dan de rest mee veranderen.. alles sneller met co2 kan dan ook snel verkeerde kant op gaan.. hoge EC opbouw en dan een uitglijder met PK bijvoorbeeld ohoh, iets teveel co2.. fluffie ivm meer aanmaak plantmateriaal ohoh.

 

co2 kweken is sportschool werk, volg je niet het juiste schema is je resultaat na 3mnd echt heel anders dan je je had voorgesteld ;)

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou de passieve inlaten eerst maar even helemaal dicht maken, 2x250mm is echt veel te groot voor CO2. Wat er niet in kan kan er ook niet uit! Met zulke gaten heb je met een 500m3/h afzuiger geen eens meer onderdruk.

 

De verversing regel bij semi gesloten kweken is enkel bedoelt voor mensen die zonder CO2 werken, met CO2 toevoeging is verversing niet perse nodig.

 

Mocht dit nog niet de oplossing zijn kan je altijd nog andere mooie hardware kopen.

 

Mvg,

Limit

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je moet idd wel een onderscheid maken tussen zelf co2 toevoegen en co2 van buiten gebruiken. Daarom is het wijs om je afzuiging fatsoenlijk regelbaar te maken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...